FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3084-19 Sida l (7) I FALUN 2019-08-27 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Jobtip AB, 559033-2648 Meddelad i Falun Ombud: Advokaten Tobias Bengtsson och jur.kand. Gustav Knopp Wistrand Advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg MOTPART Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan Ludvika kommun 771 82 Ludvika SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Dok.Id 258715 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se W'vVW. forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Jobtip AB:s begäran om att förvaltningsrätten ska kontakta de referenser som Adsup AB har lämnat i sitt anbud. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. .2fJ11 rJt�r Avd Dnr KSnr Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3084-19 IFALUN YRKANDEN M.M. Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan i Ludvika kommun (Upphandlingscenter) genomför, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling gällande platsannonsering - riktade och sponsrade inlägg i sociala medier - Gagnef (dnr GNU 2019/47). Upphandlingscenter beslutade den 17 juni 2019 att till­ dela kontraktet till Adsup AB. Jobtip AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Adsups anbud utesluts från upphandlingen för det fall bolaget inte uppfyller ställda krav samt att utvärderingen av såväl Adsups anbud som Jobtips anbud kan behöva justeras. En ny prövning ska genomföras varvid samtliga anbudsgivares referenser ska kontaktas och resultatet av detta ligga till grund för bedömningen av anbuden. Jobtip anför att man i målet har förvägrats möjligheten att kontrollera om Upphandlingscenter har uppfyllt sitt åtagande om att kontakta Adsups refe­ renser. Enligt Jobtip ankommer det därför på förvaltningsrätten att ta sådan kontakt och utföra denna kontroll. Jobtip anför till stöd för sin ansökan i huvudsak följande. Jobtip har efter tilldelningsbeslutet, den 27 juni 2019, kontaktat de kunder som man själva åberopat som referenser i upphandlingen och ratt information om att dessa vid den tidpunkten inte blivit kontaktade av Upphandlingscenter. Upphand­ lingscenter har således inte kontaktat referenserna för att kontrollera om an­ budsgivarna uppfyller ställda krav. Det finns därmed en beaktansvärd risk att anbud som inte uppfyller kraven tagits upp till prövning. Det finns även en beaktansvärd risk för att Upphandlingscenter har utvärderat Adsups an­ bud utan en sådan kontroll och tilldelat Adsup maximalt avdrag i mervär­ desbedömningen. Upphandlingscenter har brutit mot likabehandlings- och Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3084-19 IFALUN transparensprincipen genom att underlåta att kontakta åberopade referenser. Agerandet har öppnat upp för godtycke och möjligheten att ta ovidkom­ mande hänsyn i valet av anbudsgivare. Upphandlingscenter anser att ansökan ska avslås och framför bl.a. föl­ jande. Enligt punkten 3.3 i upphandlingsföreskrifterna har anbudsgivare haft att bevisa uppfyllnad av kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet genom att ange referenser enligt vad som närmare föreskrivs i denna punkt. Adsup har för att styrka denna kravuppfyllelse gett in en referensbilaga. Det stäm­ mer att Upphandlingscenter inte kontaktat de angivna referenserna före till­ delningsbeslutet. Upphandlingsdokumenten innehåller heller ingen sådan ut­ fästelse. Efter antydan från Jobtip om att Adsup lämnat felaktiga uppgifter gällande referenser i tidigare upphandlingar, har en kontroll ändå gjorts och Upphandlingscenter har via telefon kontaktat de angivna referenserna. Samtliga lämnade uppgifter har därvid bekräftats vara korrekta. Anbudsut­ värderingen har skett på så sätt att kvaliteten i hur väl bild och text återspeg­ lar den aktuella yrkeskategorin har bedömts. Utvärderingen har skett speci­ fikt med hjälp av utvärderingskriterierna "Optimera målgrupp" och "Testbe­ ställning". För den utvärderingen krävs i praktiken ingen kontakt med de an­ givna referenterna eftersom uppgifterna i bilagan "Optimera målgrupp" för­ fattats av anbudsgivaren själv. Upphandlingscenter har inte haft anledning att betvivla några av uppgifterna i Adsups anbudsbilaga, men har efter påpe­ kande från Jobtip ändå ratt bekräftat av referenterna att de lämnade uppgif­ terna stämmer. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter talan grundar sig talan på (Högsta förvaltnings- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3084-19 IFALUN domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Det ankommer vidare på den sö­ kande leverantören att klargöra och konkretisera på vilket sätt de påstådda bristerna har medfört skada för bolaget (HFD 2013 ref. 53). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Jobtip anfört är visat att Upphandlingscenter har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Jobtip lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Av upphandlingsföreskrifterna framgår bl.a. följande: 3.3 Teknisk ocl'I yrkesmässig kapa-cilet :\li mm :J.nbudsgh':u·c sb b:J. t,llricklig tckliisk• r,ch �rkc,m,·i,,ig bpac,u:1 för :ut kunli:J. fullgiira uI'1,dr;tg..:11 i :l,·1:11..:L Dc1t:l i1111d,ir att ni ;.k:; ha crfan::1lhc:1 :1,· likna11di: uppdr:tg mc:d likiundc omf:m,ij,1_g. Mc:d lik,u,idi:: r,mfa1tnbi:;; a,•,c;, mb1s1 3n :i.1l1lr,c1scr i soci:11:J. ,ni::dic:r p..::r upfxlr.16•,;,gh•an:: r,o::h it:i. Dctt:J. sb, ,ii rcdr't"I offi:,ulig 1-c,;ks,,mhi::1, V:J.r:"11' ,ui,1s1 td sk:'t a,·si:: UJlpdr:ig 111 knru,nur\