�() 1''0 L,_.11,11r.."b(.)'.,2 l',_l:�j� J S. 2/iO�) FÖRVALTNINGSRÄTTEN D01\tl 81'.1-"- .I. ,o 166-12 E I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE 2012-03-20 Meddelad i Göteborg Mål nr Enhet 1:2 EasyParkAB1 556626-7893 Ombud: Advokat Ulf Käll och Jur,kand. Anna Hofling Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg Trafikkontoret i Göteborgs Stad Box 2403 403 16 Göteborg Ombud: Advokat Helena Rosen-Andersson Advokatfinnan Lindah.1 KB Box 11911 404 39 Göteborg SAKEN KONKURRENSVERKET MOTPART '-.....J> 2 0 D9ss Aktbil Avd L, ,._; • .... Dnr Överprövning enligt lagen. (2007:1091) om offentligt upphandling: LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen skall göras om, Dok.ld 134764 Postadress Besöks::idtess. Sten Sturegatan 14 Telefax 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Box 53197 400 15 Göteborg Telefon Expeditionstid måndag-fredag 09:00-15:00 031 - 732 70 00 171:0:�. �c�.... FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOl\il I GÖTEBORG Avdelning 1 :BAKGRUND Trafikkontoret i Göteborgs Stad har genomfö1t en upphandling avseende betal.tjänster för parkering. Av tilldel.oingsbeslutet framgår att utvärderingen skedde enligt principen mest ekonomiskt fördelaktigt och att a\.1al skulle komma att tecknas med Modul-System Sweden AB. YRKA!'."DEN M.1"1. EasyPark AB:s ansökan EasyPark AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att bolaget erhåller högre poäng än Modul-System Sweden AB i utvärderingen avseende kvalitativa parametrar. l andra hand yrkas att upphandlingen skall göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande, Brister :föi:eligger i utvärderingsmodellen i steg två eftersom någon vikt,.; ning inte gjorts av de olika utvärderingskriterierna. Av bestämmelserna i LOU framgåt att den upphandlande myndigheten skall ange hur de krite­ rier som skall utvärderas kom.mer att viktas inbördes vid bedömningen av i,,ilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga. Kriterievik:tningen f'ax anges som ett intervall med en lämplig största tillåtna spridning. I RÅ 2002 ref. 50 har Högsta Förvaltningsdomstolen uttalat att en utvärderings­ modell skall vara utformad så att den är ägnad att ieda till ett rättvisande resultat Av förftågningsunderlaget framgår att kriterierna anbudspris: leva� litet och driftsättning skall utvärderas. Den trl.odell som Trafikkontoret valt för utvärdering är en relativ modell: där värderingen av anbud görs i for- 166-12 ,.,.• !1,0 ,.,•,' ,. "� Ll1, !'IP,i\, L(J i 2 1V:J1 t·.R. 0971 S. 3/1(; .:.'.>lUct .t., FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdel11ing 1 hållande till andra inkomna anbud. Således får det anbud som utfallet bäst avseende varjekriteriu.n1 mest poäng. Vad som dock inte framgår av för­ frågningsunderlaget och so:m inte heller de facto tilläm.pas i upphandlingen är vilken viktning som respektive kriterium har. Kravet på. viktning innebär att utvärderingskriteriema skallvata angivna efter sin relativa betydelse för den upphandlande myndigheten. Upphandlingen brister i detta avseende. Som en konsekvens av denna brist vet inte anbudsgivarna hur viktigt ex­ empelvis pris är i fbrhållande till kvalitet och driftsättulng. Detta strider mot transparensprincipen. Till följd härav skall upphandlingen göras om, De nivåer enligt vilka anbuden skall värderas enligt kvalitetsdeklarationen liksomde pararoettarsomskallvärderasärvagatill sinutfomming.Ett exempel på detta är att faktorer son,. ''kundorienterad,, och ''bygger på långsiktighet i förhållningssätt och verksam.hef' skall värderas såsom "fö­ redömlig,ejsåbrasomnivå75menbättreännivå45n osv.Förattuppnå �>ej så bra som nivå 75 men bättre än nivå 45" ska funl1:ionen/metoden på väsentliga punkter överstiga kraven i nivå 45 men inte fullt uppnå kraven i nivå 75". Vad som menas med e:x:empelvis "kundorienterad" framgår inte av förftågningsunderlaget. Deutvärderingskriterier somTrafik.kontoret sålunda har använt� ger ett inte obetydligt utrymme för skönsmässiga be­ dömningar från den upphandlande myndighetens sida. Även detta strider mot principen oro transparens. Risken är därför också överhängande att likabehandlingsprincipen inte har upprätthållits vid utvärderingen. Till följd härav finns det skäl att upphandlingen skall göras om. Bolaget har lidit skada eller kan kowna att lida skada g enom. att inte ha tilldelats kontraktet, eftersom man offererat ett lägre pris än det andra bo­ laget och vid en rättvisande viktning av utvärderingskriteriema skulle skillnaden kunnat ha haft avgörande betydelse för utfallet. Grund för ing d­ pande med stöd av LOU finns dänned. FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Trafikkontorets instälfoing Trafik.lrnntoret bestrider bolagets yrkanden samt anför bl.a. följ ande till stöd sin talan. Kriterierna anbudspris, kvalitet och driftsättning har viktats ochdetframgåravförfrågningsunde:rlagetipunkt4.9 attvartoch ettav kriteriernatillmätsenviktom 1/3iförhållandetilldeövrigatvåkriterier­ na. Anbudsutvärderingsmodellenuppfyllerkravenpåtransparens ochlikabe­ handling. Anbudsutvärderingsmodellen ät tydligt angiven i förfrågnings­ underlaget. Utvärderingen av kvalitet innehåller alltid ett visst mått av sub­ jektivitet. Den utvärdering som Trafikkontoret gjort följer de kriterier som bar angetts i förfrågn.i.ngsunderl aget och har utförts med personal inom Trafikkontoretsomärkunniginomområdettillsammansmedenobero­ ende kvalitets� och branschkunnig konsult. Trafik.kontorethar inte gjort någon godtycklig b edömning och anbudsutvärderingsmodellen ger inte heller utrymme för det. Av punkt 4.7 framgår att utvärderingenutgår från en anpassad SlQs modell för kundo1ienterad verksamhetsutveckling. Där anges även hur värdering av kvalitetsdel personnum.mer, yrke, pose.adress och 1:eleforu1ummer. Dessutom ska adress och telefol'..num:tner till arbetspla.tsen och eventuell annan plats dät kl.agan.den kan n�s för delgiv-o.ing lätnnas om dessa uppgifter inte ri.digate uppgetts i malet. Om någon person- eller adtessuppgift ändras & det viktigt art anrofil:m sna.t:ast görs till lmnunanä.tte�