FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Sida 1 (5) 1017-19, 1018-19 KONKURRENSVERKET Bollnäs Lastbilcentral AB, 556936-2832 Renshammarvägen 8 821 50 Bollnäs MOTPARTER Avd DOM 2019-05-07 Meddelad i Falun Mål nr Ann-Louice Jonsson SÖKANDE '1 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (mål nr 1017-19) 826 80 Söderhamn 2. HelsingeVatten AB, 556768-2777 (mål nr 1018-19) Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ,,.,.1r r-,r LU,;,, ,.·v C "'· Dnr 1.Ksm Ak\bil Dok.Id 249194 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,v,vw.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1017-19, 1018-19 IFALUN YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar, som upphandlande myndighet för Bollnäs kommun och som ombud för HelsingeVatten AB, grus- och stenmaterial samt lastbilar med förare (7709) enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Inköp Gävleborg beslutade den 22 februari 2019 att tilldela kontraktet till Maserfrakt AB. Bollnäs Lastbilscentral AB (Bollnäs LBC) ansöker om överprövning och yrkar att tilldelningsbeslutet ska rättas på så sätt att Bollnäs LBC tilldelas uppdraget och att anbudet från Maserfrakt AB förkastas. Bollnäs LBC anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Maserfrakt AB:s anbud saknar en produk.isammanställning, varför det inte går att bedöma om det obligato­ riska kravet enligt punkten 4.13.3 är uppfyllt. Utan en produktsammanställ­ ning blir bedömningen av kravuppfyllnaden godtycklig. Maserfrakt uppfyll­ ler inte heller det obligatoriska kravet i punkten 4.14.2 på grund av en reser­ vation i anbudet. Inköp Gävleborg anser att ansökan ska avslås och anför till stöd för sin in­ ställning bl.a. följande. Utvärderingen har gjorts på ett korrekt sätt utan risk för särbehandling. Inköp Gävleborg har bedömt att Maserfrakts anbud upp­ fyller kravet i 4.13.3 såsom det är uppställt. Maserfrakt har i anbudet kryssat i rutan "Kravet uppfylls" och har bifogat det begärda certifikatet. Några yt­ terligare handlingar har inte krävts. För det fall Inköp Gävleborg hade ifrå­ gasatt Maserfrakts svar att kravet är uppfyllt hade ett förtydligande kunnat begäras från bolaget. Inköp Gävleborg har dock inte funnit är detta krävs utan har bedömt att Maserfrakts egna intygande jämte det efterfrågade certi­ fikatet visar kravuppfyllelse. Maserfrakt har dessutom numera inkommit med produktsammanställningen och några frågetecken från kravuppfyllna­ den finns inte. Maserfrakt har även kryssat i rutan "Kravet uppfylls" vad Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1017-19, 1018-19 I FALUN gäller kravet i 4.14.2. Inköp Gävleborg har inte uppfattat Maserfrakts kom­ mentar som en reservation, utan som att Maserfrakts personal som vistas på arbetsplatsen kommer att följa beställarens anvisningar för registrering i elektronisk personalliggare. Maserfrakts kommentar har endast uppfattats som en upplysning om att Maserfrakt är av uppfattningen att det inte torde behövas vid flertalet av de uppdrag som omfattas av avtalet. Maserfrakt uppfyller ställt krav även i denna del och ett förkastande av anbudet i denna situation skulle strida mot de grundläggande principerna. Även i denna del har Maserfrakt numera bekräftat för Inköp Gävleborg att man gjort en kor­ rekt tolkning av anbudet och några frågetecken ring kravuppfyllelsen finns således inte. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (se Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bollnäs LBC anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i LOU och detta har medfört att Bollnäs LBC lidit el­ ler kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. 1 § LOU). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1017-19, 1018-19 IFALUN Upphandlingsdokumenten I upphandlingsdokumenten anges bl.a. följande: 4.13.3 AtvlA ANLÄGGNING 17 Sarntiigt grus- ocli bergmaterial ska för varje levererad produkt pro,as och L,ppfylla kraven enligt kategori A i AMA Anläggning 17 'MATERIAL- OCH VARUKRAV" samt TDOK 20130530 Version 3 Obundna lager för vägkonstruktioner. Leverantören ska i anbudet redovisa att kravet på deklaration av tänkt levererat material är uppfyllt Redovisning ska si