LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN DOM Mål nr 2642-08 E Sida 1 (8) Midroc ElectroAktiebolag, 556436-3595 Box 6003 850 06 Sundsvall Ombud: advokaten Peter Thors Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN 2009 -01- 2 7 2009 -01- Z 6 Föredraganden G Lavås SÖKANDE Meddelad i Härnösand Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Sundsvalls kommun, som genomför upphandling avseende tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll av hissar, dnr UH-08-22, har i tilldelningsbe­ slut den 1 december 2008 meddelat att ramavtal kommer att tecknas med KoneAB. Midroc Electro Aktiebolag (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud tas upp till prövning, och i andra hand att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför härvid bl.a. följande. Kommunen har felaktigt ansett att bolaget inte uppfyller kvalificeringskraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet och har därmed inte utvärderat bolagets anbud. Därigenom har kommunen brustit i sin likabehandling av anbudsgivarna. Det framgår inte av förfråg­ ningsunderlaget vilka krav som ställs på den tekniska och yrkesmässiga kapaciteten eller vilka bevis som ska inges för att styrka denna kapacitet. Förfrågningsunderlaget brister därmed i förutsägbarhet och transparens. I upphandlingsföreskrifterna punkt UF3.511 "Prövning av krav som ska Dok.Id 48759 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-349800 0611-349810 E-post: lansrattenivasternorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -01- 2 S uppfyllas av anbudsgivare" anges bl.a. att anbudsgivare ska uppfylla krav avseende "Teknisk förmåga och kapacitet", "Företagets resurser" samt "Personal- och kompetenskrav". Någon förklaring avseende vilka krav som därvid uppställs, eller vilka bevis som ska inges för att styrka att an­ budsgivaren uppfyller dessa ospecificerade krav, anges inte. I svarsbilaga "Kvalificering" punkt 3.0, anges ett antal krav som anbudsgivaren ska be­ svara med ja eller nej. I "Sk 2 Bevis" anges att anbudet skulle innehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren enligt UFB3.511 kan uppfyllas. I "Sk 2" saknas dock återigen någon förklaring avseende vilka krav som uppställs, eller vilka bevis som ska inges för att styrka dessa krav. I "Sk 7 Teknisk förmåga och kapacitet" anges att anbudsgivaren ska ha dokumen­ terad teknisk förmåga och kapacitet att utföra uppdraget. Fortfarande sak­ nas dock uppgifter om vilken teknisk förmåga och kapacitet som kommu­ nen ställer krav på och vilka bevis som anbudsgivaren därvid ska lämna. Inte heller är "Sk 8 Företagets resurser och kompetens" tydligare avseende vilka krav som ställs och vilka bevis som ska inges. I stället anges bara att anbudsgivaren ska ha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att utföra uppdraget. Vidare ska företaget ha erforderliga resurser och erfa­ renhet från affärsområdet. I "Sk 9 Personal och kompetenskrav" preciseras för första gången vilket krav som ställs, nämligen att en person för uppdra­ get ska inneha utbildning inom heta arbeten. Det är bolagets uppfattning att kraven på den tekniska och yrkesmässiga kapaciteten i förfrågningsunder­ laget är så otydliga att de inte kan beaktas vid utvärderingen av anbuden. I vart fall måste de krav som kan ställas på anbuden avseende den tekniska och yrkesmässiga kapaciteten, och på de bevis som anbudsgivare därvid anger, vara mycket begränsade. Med hänsyn till att inga bestämda krav ställs i förfrågningsunderlaget i dessa delar skulle upphandlingen annars brista i förutsägbarhet och transparens. Bolaget har lämnat sitt anbud på de därför avsedda svarsbilagoma. Bolaget har därvid kryssat i "ja" avseende samtliga kvalificeringskrav.Av förbiseende har bolaget därvid inte hänvi­ sat till några anbudsbilagor avseende Sk 7 och Sk 8, utan skulle rätteligen Sida 2 2642-08 E VÄSTERNORRLANDS LÄN LÄNSRÄTTEN I 2009 -01- .l 6 ha hänvisat till svarsbilagorna 9, 10 och 12. Av redovisningen i anbudet framgår klart att bolaget har såväl teknisk förmåga och kapacitet, samt re­ surser och kompetens, att utföra det aktuella uppdraget. Vidare anges refe­ rensobjekt och referenspersoner för att styrka detta. Bolagets redovisning uppfyller de krav som i denna del uppställdes i förfrågningsunderlaget, särkilt med beaktande av att förfrågningsunderlaget var mycket kortfattat avseende kraven i denna del. I den leverantörsinformation som bolaget undertecknat anges även att med underskriften vidimeras att uppställda skall-krav uppfylldes. Vad avser "Personal- och kompetenskrav" har bola­ get angett att alla hissmontörer har utbildning i heta arbeten. Den 15 okto­ ber 2008 fick bolaget per e-post en förfrågan från kommunen där kommu­ nen angav att de inte kunde hitta den efterfrågade dokumentationen avse­ ende "Teknisk förmåga och kapacitet", "Företagets resurser och kompe­ tens" samt "Personal- och kompetenskrav". När bolaget svarade på denna e-post hänvisade bolaget felaktigt till svarsbilagorna 13 och 14 i stället för till svarsbilagorna 9, 10 och 12. Det är bolagets uppfattning att bolaget uppfyller de ställda kraven, särskilt mot bakgrund av bristerna i förfråg­ ningsunderlaget avseende vilka krav som uppställdes och vilka bevis som efterfrågades för att styrka detta. Sundsvalls kommun bestrider bifall till yrkandena och anför bl.a. följan­ de. Upphandlingen avser tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll av hissar (hisservice), och har genomförts genom förenklat förfarande. Bola­ gets ingivna anbud uppfyllde inte de kvalifikationskrav - i form av skall­ krav - som ställdes och bolagets anbud har därför inte gått vidare till ut­ värderingsfasen. De skall-krav som avses framgår av UF3.31 samt UF3.511 i upphandlingsföreskrifterna. Omfattningen av det aktuella upp­ draget att utföra hisservice finns redovisat i förfrågningsunderlaget. Av punkten UF3.31 i upphandlingsföreskrifterna framgår att anbudet ska in­ nehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren enligt punkten UF3.511 kan uppfyllas. Punkten innehåller s.k. skall-krav vilka måste vara uppfyllda DOM Sida 3 2642-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM . . VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -01- '2 6 av anbudsgivaren för att anbudet ska upptas till prövning. Under punkten uppställs bl.a. krav på teknisk förmåga och kapacitet och företagets resur­ ser och kompetens. Vidare har krav på bevis enligt svarsbilagan ställts upp. Vad som åsyftas framgår av Sk 2 och Sk 3 under punkten 3.0 i svarsbilaga kvalificering. Bolaget har i fråga om nu aktuella kvalificeringskrav fyllt i och gett in svarsbilaga kvalificering. Samtliga frågor Sk 1-11 under punk­ ten 3 i nämnd svarsbilaga har av bolaget besvarats jakande. Någon doku­ mentation eller någon hänvisning till dokumentation som visar att de krav som ställts enligt UF3.511 kan uppfyllas har inte redovisats av bolaget. I samband med genomgång av vilka anbud som uppfyllt kvalificeringskravet enligt UF3.511 har kommunen via e-post tillfrågat bolaget om var de efter­ frågade skriftliga bevisen enligt anvisning i svarsbilaga kvalificering fanns. I fråga om teknisk förmåga och kapacitet samt företagets resurser och kompetens angavs i e-posten att kommunen inte kunde hitta den efterfrå­ gade dokumentationen. När det gällde personal- och kompetenskrav an­ gavs att kommunen inte hittade någon information om personal och dess kompetens. Bolaget hänvisade i sitt svar till bilaga 13 Uv Kamplan samt bilaga 14 Företagsrepresentation. Det torde vara ostridigt att dessa bilagor inte innehåller de efterfrågade uppgifterna. Eftersom bolagets anbud där­ med inte uppfyllt de ovan redovisade skall-kraven i UF3.31 och UF3.511 i fråga om uppställt krav på bevis/dokumentation så har bolagets anbud inte kvalificerat sig för att gå vidare till utvärderingsfasen.Att bolaget inte upp­ fyllt ställda skall-krav medför inte att förfrågningsunderlaget i aktuellt hän­ seende skulle brista i transparens eller att kommunen skulle ha brustit i likabehandling av anbudsgivama. Länsrätten har den 10 december 2008 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Sida 4 2642-08 E LÄNSRÄTTEN I 2009 -01- 2 6 VÄSTERNORRLANDS LÄN DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 11 kap. 2 § får en upphandlande myndighet ställa krav på en lägsta nivå för anbudssökandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Omfattningen av den information som avses i 6-15 §§ samt de lägsta nivåerna för den kapacitet som krävs för ett visst kontrakt skall ha samband med kontraktsföremålet och stå i proportion till detta. De krav på kapacitet som ställs upp skall framgå av annonsen om upphandling. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU skall, om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av Upphandlingsföreskrifter 2008-06-01 framgår bl.a. följande: UF3.31 Anbuds form och innehåll Anbudet skall innehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren enligt UF3.51l kanuppfyllas. Det är viktigt att anbudet är komplett och innehåller alla de efterfrågade upp­ gifterna. Möjligheterna att efter anbudstidens utgång inhämta eller lämna kom­ pletterande uppgifter är begränsade. Vid tveksamhet kring förutsättningarna i förfrågningsunderlaget ska upphand­ lingsenheten kontaktas för förtydligande i god tid före anbudstidens utgång. UF3.511 Prövning av krav som skall uppfyllas av anbudsgivare Fäljamle krav skall uppfyllas av anbudsgivare för att anbudet skall tas upp till prövning: Teknisk förmåga och kapacitet Företagets resurser och kompetens Personal- och kompetenskrav DOM Sida 5 2642-08 E LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN bevis enligt svarsbilaga Kvalificering Av Svarsbilaga kvalificering framgår bl.a. följande under punkten 3.0: SK2 Bevis Anbudet skall innehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren enligt UF3.511 kan uppfyllas. SK7 Teknisk förmåga och kapacitet Anbudsgivare skall inneha dokumenterad teknisk förmåga och kapacitet att ut­ föra uppdraget. SK8 Företagets resurser och kompetens Anbudsgivare skall inneha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att utföra uppdraget. Företaget skall ha erforderliga resurser och erfarenhet från affärsområdet. SK9 Personal- och kompetenskrav Sammantaget krävs att minst en person för uppdraget innehar utbildning inom heta arbeten. SK 10 Företagets resurser och kompetens Anbudsgivare skall inneha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att utföra uppdraget. Företaget skall ha erforderliga resurser och erfarenhet från affärsområdet. I bilaga 9 (Svarsbilaga utvärdering Uv 2.1) inlämnat tillsammans med bo­ lagets anbud, anger bolaget följande. Vår arbetsledning är lätt att få kontakt med. Vi har ett lokalkontor i Sundsvall med besöksadress och kontorstelenr till alla med arbetsledande befattning. All personal har en egen mobiltelefon och en telelista på personal tillhandahålles till kund. Kontakt kan även ske genom e-post eftersom alla inom arbetsled­ ningen har egen e-postadress. Vi är 28 anställda i Sundsvall varav 2projektle­ dare och 1 avd. chef. Vid större beställningar upprättas en tidsplanering tillsammans med beställaren som fortlöpande får information om arbetets fortgång och färdigställandeda­ tum. Vi strävar efter att få så korta stillestånd som möjligt på berörda hissar. Vid större arbeten upprättas byggmöten med beställare och informationsträffar med hyresgäster. Som referens på vår samordning och tidsplanering vill jag lämna Cathrine Rhodin förvaltare på HSB Mitt i Sundsvall (tel nr ---). Just nu håller vi på med ett större jobb åt HSB. Vi byter ut 35 st. 7-9-plans linhissar åt HSB Brf. Rågen. Där har vi fortlöpande informationsträffar innan arbetena påbörjas samt bygg­ möten under projekten samt fortlöpande hindersinformering till beställare. I bilaga 10 (Svarsbilaga utvärdering Uv 2.2) inlämnat tillsammans med bolagets anbud, anger bolaget följande. När arbetet anmäls färdigställda så skall inga fel och brister kvarstå vid ev. be­ siktning. Vi har mångårigt och brett tekniskt kunnande inom Midrockoncemen inom området hiss. Vi har två års garantiåtagande på material inkl. montagetid. Sida 6 2642-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -01- 'l. 6 Midroc är certifierat en!. ISO 900 I för kvalitet. Vi har de senaste åren haft avtal med ex HS B föreningar i Sundsvall, Krambo Bostads A B, Östersunds kommun, Gästrike inköp för Gävle kommun, Gavle­ gårdama samt övriga kommunala bolag som Hofors kommun, Ockelbo kom­ mun, Ockelbogårdar och Årehus AB m.fl. Som referens på brister efter anmälan av färdigställande vill jag lämna Cathri­ ne Rhodin HSB förvaltare som referens på kvalitet vid färdigställande. (Tel nr ---). Vill även lämna Leif Hammarberg som referens. Han är elansvarig för Gavle­ gårdama AB där vi ar skötseln av ca 400 hissar. Ca 2500 uppdrag/år. (Tel nr -- -). I bilaga 12 (Svarsbilaga utvärdering Uv 2.4) inlämnat tillsammans med bolagets anbud, anger bolaget följande. Vi har ett brett tekniskt kunnande inom området hiss med upp till 30 års erfa­ renhet inom hisspersonalen. Vi verkar inom Jämtland, Ångermanland, Väs­ ternorrland och Gävleborg inom hiss och våra montörer/arbetsledare har erfa­ renhet inom de flesta fabrikaten av hissar m.m. Vi utför nymontage och om­ byggnader och hjälper varandra över gränserna om situationen kräver detta. Vi har mycket god förmåga att hitta på lösningar inom kompetensområdet samt att lösningarna följer gällande normer och bestämmelser. Länsrätten gör följande bedömning. Sundsvalls kommun genomför upphandling av hisservice och har vid ut­ värderingen av inkomna anbud uteslutet bolaget från fortsatt anbudsutvär­ dering, då kommunen ansåg att bolaget inte genom sitt avgivna anbud upp­ fyllde samtliga skall-krav, nämligen kravet på att anbudet skulle innehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren enligt punkten UF3.511 kan uppfyllas. De av dessa krav som är föremål för överprövning är teknisk förmåga och kapacitet, företagets resurser och kompetens och personal­ och kompetenskrav. Punkten UF3.511 hänvisar till Svarsbilaga kvalifice­ ring, och anger även att bevis skall lämnas enligt denna. Skall-kraven framgår av Svarsbilaga kvalificering, där de kan besvaras med antingen ja eller nej. Det är ostridigt att bolaget svarat jakande på samtliga frågor i Svarsbilaga kvalificering. Det anges i denna bilaga dels att anbudet skall innehålla bevis om att ställda krav på anbudsgivaren kan uppfyllas, och dels att anbudsgivare skall inneha dokumenterad teknisk Sida 7 2642-08 E LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN förmåga och kapacitet samt dokumenterade resurser, kompetens och erfa­ renhet för att utföra uppdraget. Bolaget har anfört att det inte framgår av förfrågningsunderlaget vad för sorts bevis som krävs för att styrka bolagets kompetens i dessa avseenden. Länsrätten finner emellertid vid en genom­ gång av samtliga handlingar som ingått i bolagets anbud att bolaget inte har visat att man innehar dokumentation för att styrka sin tekniska förmåga och kapacitet eller sina resurser, kompetens och erfarenheter inom det om­ råde som upphandlingen avser. Inte heller framgår att anbudet innehåller dokumentation avseende kommunens ställda krav på att minst en person för uppdraget skall ha utbildning för heta arbeten. Länsrätten anser därför att vad bolaget anfört inte visar att kommunen i upphandlingsförfarandet brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Det har därmed inte kommit fram tillräckliga skäl för länsrätten att besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts.Ansökan om överpröv­ ning skall därmed avslås. Länsrätten har tidigare beslutat att upphandlingen inte får avslutas. Till följd av att ansökan nu avslås skall detta interimistiska beslut upphävas. Länsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 1 § tredje stycket andra mening­ en LOU. DOMSLUT Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 10 december 2008 och avslår ansökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). DOM Sida 8 2642-08 E 2009 -01- 2 61 111.. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 111.rt.,, 1.!l� ,.. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövn.ingstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillst:ind inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. a:., ::,J 5 _, -::::::,::, r1 Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgifr ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www domstol se