FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Nyström SÖKANDE DIVNI IT AB, 556599-7383 Björbäcksvägen 6 451 55 Uddevalla MOTPART Ystads kommun Nya Rådhuset 271 80 Ystad SAKEN Mål nr 9343-11 E Dok.Id 83557 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se DOM Sida 1 (7) 2011 -11- 0 7 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår DIVNI IT AB:s ansökan om överprövning med stöd av LOU. r:t .- ,, '°' A >'t L � � i •�· � � - Avd Dnr Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 040-97 24 90 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9343-11 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Ystads kommun genomför upphandling av inköp av elevdatorer inklusive utbildning till lärare och elever i Ystads kommun. Upphandlingen genom­ förs som en öppen upphandling enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 22 september 2011 har Atea tilldelats kontraktet. DIVNI IT AB (Divni) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att kommunen gör om utvärderingen av anbuden och i andra hand att hela upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan har de anfört bl. a. följande. Deras anbud ansågs inte uppfylla kravspecifikationen eftersom de i löpande text inte skrev att deras införandestöd relaterade till Ruben Puenteduras modell SAMR. De har godkänt samtliga skallkrav in­ klusive Puentedura men inte skrivit det i den löpande texten. Andra an­ budslämnare har skrivit i löpande text att deras utbildningar relaterar till Puentedura utan att vidare specificera hur. De har haft svårt att hitta infor­ mation om Ruben Puentedura och om modellen SAMR. Puenteduras mo­ dell är inte tydligt kopplad till Apples införandestöd. Leamit24s utbild­ ningar ger exakt samma resultat som SAMR-modellen; lärandet omdefinie­ ras i samband med att utbildningarna genomförs. Enligt Lennart Kjellander var kommunens förfrågningsunderlag framtaget av it-samordnaren Joacim Thornström från första till sista bokstaven. Som införandestöd använder Apple endast koncept TänkOm. TänkOm arbetar endast med införande till Apples kunder. Samma Joacim Thornström dyker upp som medarbetare hos TänkOm. Förfrågningsunderlaget nämner begreppen Apple och Tän­ kOm genomgående. I princip varje fråga utgår från Apples eller TänkOms varor eller tjänster. Ystad kommuns telefonnummer fanns utlagt på företa­ gets hemsida, vilket sedan tagits bort. Leamit24 tog kontakt med kommu­ nen för att informera om det olyckliga att Joacim Thomström tagit fram kommunens förfrågningsunderlag. Kommunen tonar ner Joacim Thom­ ströms roll och anser att det inte är några problem att genomföra upphand- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9343-11 E I MALMÖ Avdelning 1 lingen. Kommunen har valt Atea som leverantör av Apples maskiner och TänkOm som införandestöd. Joacim Thornström har det senaste året ge­ nomfört 18 konsultuppdrag åt Apple/TänkOm. Det finns en uppenbar risk att Joacim Thornström varit jävig i samband med hans ordförandeskap i gruppen som tog fram kommunens förfrågningsunderlag eftersom han vid minst 18 tillfällen senaste året varit kontrakterad som konsult åt det vin­ nande anbudet. Joacim Thornström är känd som en skicklig inspiratör och utbildare på marknaden. Det råder inte någon tvekan om att vilken teknisk plattform och vilket införandestöd han representerar. Det är märkligt att kommunen inte anser att det finns en jävsituation när deras ordförande i gruppen tar fram ett förfrågningsunderlag som så flitigt utnyttjas av ett multinationellt företag verksamt inom det området han är satt att kravfor­ mulera. Trots att man ska lämna en referens där utbildningen genomförs konstaterar kommunen att TänkOm aldrig genomfört en utbildning såsom den kommunen efterfrågar. Här blir det en subjektiv bedömning från be­ ställaren där man anser att Learnit24 inte klarar kraven eftersom de inte nämner Puentedura. Dokument rörande vinnande bolaget som Divni efter­ frågat har inte lämnats ut av kommunen. Kravet på två referensuppdrag där likartad utbildning har genomförts kan därför inte anses uppfyllt av Atea. Likväl har det inte genomförts fyra dagar på plats på angivna referenser varför inte heller det kravet är uppnått. Inga processamtal med pedagoger eller skolledare har heller genomförts. Av de 6-8 skallkrav som anges ger den skriftliga referensen inte svar på någon. Kommunen har gjort en sub­ jektiv bedömning kring vilka anbud som ska godkännas. Detta är godtyck­ ligt. Ystads kommun (kommunen) bestrider bifall till ansökan och anför i hu­ vudsak följande. Kommunen inför omdefinierat lärande enligt SAMR mo­ dellen. Upphandlingen handlar om att uppnå en metod för inlärning, vilket varumärke datorerna har är inte relevant. Målet med upphandlingen är att öka måluppfyllelse och resultat bland eleverna. Forskaren Ruben Puente- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9343-11 E I MALMÖ Avdelning 1