LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN Länsrättsnotarien L Sångberg KLAGANDE DOM 2009-04-16 Meddelad i Härnösand Mål nr 620-09 E Sida 1 (7) Grontmij AB, 556563-7237 Box 2062 700 02 Örebro Ombud: Anders Linden Box 2062 700 02 Örebro MOTPART Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå SAKEN . _, 2009 -04- 2 0 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Sollefteå kommun genomför en förenklad upphandling gällande projekte­ ring av ny skola (Fö-6) i Långsele, bl.a. avseende Konstruktion (K). I till­ delningsbeslut den 16 mars 2009 anges att avtal kommer att tecknas med SWECO Structures AB Sundsvall. Vidare anförs att avtal kommer att tecknas tidigast den 30 mars 2009. Grontmij AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU avseende delen Konstruktion (K) och yrkar att kommunens utvärdering av anbuden ska göras om och att bolagets anbud ska tas med i utvärderingen. Av ut­ värderingsprotokollet framgår att bolagets anbud förkastats med följande motivering: "Anbud nr 14 avser prefabricerad stomme, något som knappast blir aktuellt, eftersom vi kommer att förespråka en byggnad i markplan byggt av lösvirke, därför har anbud nr 14 förkastats." Av förfrågningsun­ derlaget framgår inte hur kommunen tänkt bygga skolan. I underlaget framgår att nybyggnaden ska rymma ca 230 elever och ska byggas yteffek­ tivtmedca10m2/elev,alltsåtotalt2300m2• Nybyggnationenskainnehål­ la bibliotek, fritidsgård och mottagningskök. Den enda ritningen som finns i underlaget är en planritning som visar vad som ska rivas. Det framgår också att nuvarande lokaler för låg- och mellanstadiet ska behållas under Dok.Id 51476 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivastemorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 620-09 byggtiden. - För att kunna avlämna ett seriöst anbud till denna förfrågan tvingades bolaget göra en del antaganden. Utifrån de ytor som frigörs när halva den befintliga skolan rivs bedömde bolaget att en byggnad i två vå­ ningar var en trolig lösning. Vidare antog bolaget att en prefabricerad byggmetod (betong och trä) skulle vara ekonomiskt fördelaktig. Bolaget kan inte se att deras antaganden är felaktiga eller orimliga utifrån förfråg­ ningsunderlagets utformning. Sollefteå kommun borde ha kontaktat bola­ get så att de skulle ha fått en möjlighet att komplettera anbudet för likstäl­ lande av konkurrerande anbud. - Bolaget har vid ett flertal tidigare upp­ handlingar formulerat sina anbud på samma sätt som i det aktuella fallet utan att anbudet förkastats av den upphandlande enheten. Detta gäller både i upphandlingar som bolaget har vunnit och avtal har slutits och upphand­ lingar där den upphandlande enheten har funnit något annat anbud mer fördelaktigt än bolagets anbud. Under inga omständigheter har dock våra anbud förkastats såsom i detta fall. Sollefteå kommun har i målet anfört i huvudsak följande. Enligt det upprät­ tade förfrågningsunderlaget ska den nya byggnaden byggas yteffektivt och omfatta ca 2 300 m2• Efter antagande av projektörer kommer en projekt­ grupp att bildas som tillsammans med verksamhetsansvariga ska utforma den nya skolbyggnaden. - I alla byggprojekt är arkitekten den som ger för­ utsättningar för alla andra projektörer och i detta fall finns inga skisser framtagna som anger förutsättningar för en tänkt konstruktion. - I förfråg­ ningsunderlaget under punkt 2.15 framgår att arkitekten ska vara samord­ ningsansvarig för samtliga konsulters projekteringshandlingar, samt under punkt 2.36 att arkitekten svarar för att samtliga konsulters handlingar sam­ ordnas och samgranskas. Det är alltså arkitektens inledande arbete med framtagning av alternativa skisser som slutligen fastställs som gällande ritningsunderlag som avgör andra konsulters arbete. - Bolaget har själva gjort antaganden som inte överensstämmer med förfrågningsunderlaget, bl.a. bedömer bolaget att byggnaden ska byggas i två plan samt att det mest VÄSTERNORRLANDS LÄN LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN DOM Sida 3 620-09 ekonomiskt fördelaktiga skulle vara en stomme som är prefabricerad. Bo­ laget borde ha kontaktat kommunen under anbudstiden för att klara ut eventuella frågor i stället för att göra egna antaganden som är bundna till avgivet anbud. - Om kommunen skulle ha antagit anbudet från bolaget så hade de låst fast sig vid en prefabricerad stomme i två plan och dessutom diskriminerat alla övriga fyra anbudsgivare som lämnat anbud enligt för­ frågningsunderlaget. - Med hänvisning till 1 kap. 9 § LOU ska en upp­ handlande enhet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt och kommunen hävdar att förfrågningsunderlaget uppfyller de krav som ställs i 1 kap. 9 § LOU och av den anledningen anser kommunen att bolagets anbud måste förkastas. Länsrätten har den 27 mars 2009 förordnat att upphandlingen avseende Konstruktion tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska, om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 620-09 VÄSTERNORRLANDS LÄN Utredning i målet Av förfrågningsunderlaget Projektering av ny skola i Långsele framgår under rubriken Nybyggnation av ny skola (Fö-6) i Långsele föUande. En nybyggnad kommer att innehålla ca 230 elever fördelade på fyra för­ skoleavdelningar a ca 25 barn, resterande 130 elever avser Fö-6. En nybyggnad skall byggas yteffektiv (ca 10 m2/elev), totalt ca 2.300 m2 och anpassas till den verksamhetsbeskrivning som håller på att upprättas. I övrigt skall en nybyggnad innehålla bibliotek, fritidsgård, samt mottag­ ningskök. Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken Kvalificeringsfas bl.a. följande. Inkomna anbud kommer att bedömas i två steg, kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen. Anbud som inte uppfyller alla "skallkrav" eller för övrigt innehåller felak­ tiga eller ofullständiga uppgifter om sådant som efterfrågas i detta för­ frågningsunderlag, kommer att förkastas. En utvärdering kommer att göras av hur leverantörerna uppfyller kriteri­ erna enligt nedan: I. Kvalificeri11gskrav som skall tillgodoses: • Anbud skall innehålla registreringsbevis och F­ skattebevis. • Erfarenhet från skol- och förskolepr�jektering skall anges. Referenser bifogas • Redovisas eller beskrivs. • Redovisning av företagets organisation och �jänster för projektet • Namn på personer som skall ingå i projektet, deras utbildning och erfarenhet från liknande projekt. • Bifogad blankett som avser priser skall vara ifylld. Kostnadspåverkande reservationer skall vara prissatta annars kan anbudet förkastas. Anbudet skall vara skriftligt och avfattas på det svenska språ­ ket. Anbud skall följa anbudsbegäran och formulär i den ordning dessa har uppställts. Separata anbud skall avges för respektive kompetensområde. Ovanstående punkter skall vara uppfyllda om utvärdering av själva anbu­ det skall göras. Konsultansvarsförsäkring. Redovisas. • Kvalitetssäkringssystem och miljöledningssystem . Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 620-09 VÄSTERNORRLANDS LÄN Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken Pris och betalningsför­ utsättningar bl.a. följande. 2.15 Förutsättningar Arkitekt skall vara samordningsansvarig för samtliga konsulters projekterings­ handlingar. 2.36 Samordning av projektering Arkitekten svarar för att samtliga konsulters handlingar samordnas och sam­ granskas. Egenkontroll dokumenteras. Länsrätten gör följande bedömning. Bolaget har i sin ansökan anfört att deras anbud förkastats på grund av att anbudet inte stämde överens med kommunens uppfattning att nybyggnaden ska vara byggd i markplan och av lösvirke. Bolaget anser att det inte fram­ går av förfrågningsunderlaget hur kommunen tänkt bygga skolan i detta avseende. Länsrätten har således att pröva om det var rätt att förkasta bolagets anbud och om det utifrån förfrågningsunderlaget går att utläsa att nybyggnaden ska vara byggd i markplan och av lösvirke. Frågan om vilka laav som kan ställas på ett förfrågningsunderlag har varit föremål för Regeringsrättens prövning i RÅ 2002 ref. 50. Regeringsrätten har därvid uttalat bl.a. följande. I det uppställda laavet på affärsmässighet får anses ligga att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upp­ handlade enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärde­ ringsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisan­ de resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutse- Sida 6 LÄNSRÄTTENI DOM. 620-09 barhet och transparens. - De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmo­ deller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Vad avser förfrågningsunderlagets utformning konstaterar länsrätten att det är av stor vikt att ett förfrågningsunderlag är tydligt så att anbudsgivama får kännedom om utvärderingskriterierna för att kunna förutse hur deras anbud kan komma att utvärderas. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att nybyggnaden ska byggas i markplan och att den ska byggas av lösvirke. Vad anbudsgivarna har haft att förhålla sig till vad gäller nybyggnaden är att den ska byggas yteffektivt (ca 10 m2/elev), totalt ca 2 300 m2 och anpassas till den verksamhetsbe­ skrivning som håller på att upprättas. I övrigt ska en nybyggnad innehålla bibliotek, fritidsgård, samt mottagningskök. Länsrätten konstaterar att verksamhetsbeskrivningen inte finns med i förfrågningsunderlaget. - Kommunen har i sitt yttrande till länsrätten hänvisat till punkterna 2.15 och 2.36 och anfört att det är arkitektens inledande arbete med framtagning av alternativa skisser som slutligen fastställer andra konsulters arbete. En­ ligt länsrättens mening går dock inte kraven på markplan och lösvirke att utläsa i de angivna punkterna. Kommunens hänvisning till dessa punkter utgör inte heller skall-krav och kan därmed inte påverka upphandlingen i den kvalificerande fasen. - Utifrån bristerna i förfrågningsunderlaget anser länsrätten att det är svårt för en anbudsgivare att lämna anbud avseende Konstruktion när det varken finns anvisningar uppställda i förfrågningsun­ derlaget eller skisser framtagna över hur nybyggnaden ska utformas. Uinsrätten finner att denna brist i förfrågningsunderlagct, som mcdfö1i att bolaget har saknat möjlighet att förutse vad som ska komma att tillmätas betydelse vid prövning av anbudet, strider mot principen om transparens VÄSTERNORRLANDS LÄN Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 620-09 VÄSTERNORRLANDS LÄN och förutsägbarhet. Den upphandlande enheten har härvid i princip gett sig �jälva en fri prövningsrätt genom att uppställa kriterier för nybyggnaden som inte framgår av förfrågningsunderlaget. Vid detta förhållande förelig­ ger skäl för ingripande enligt LOU. Bolaget har yrkat att kommunens ut­ värdering av anbuden ska göras om och att bolagets anbud ska tas med i utvärderingen. Bolagets anbud har förkastats och bolaget har därigenom lidit skada av bristen. Eftersom förfrågningsunderlaget inte uppfyller kravet på transparens och bristen däri påverkat upphandlingen i dess konkurrensuppsökande skede finner länsrätten att en rättelse genom en ny anbudsutvärdering inte kan anses vara en tillräcklig åtgärd. För att åtgärda bristen i förfrågningsunder­ laget är det nödvändigt att upphandlingen görs om. Mot denna bakgrund finner länsrätten att bolagets ansökan ska bifallas på så sätt att upphand­ lingen avseende Konstruktion (K) ska göras om. DOMSLUT Länsrätten förordnar att upphandlingen gällande projektering av ny skola (Fö-6) i Långsele, avseende Konstruktion (K) ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1C). iiii1 HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kamma.rriitten i Sundsvall Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Förattettöverklagandeskallkunnatas uppi kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill �ten kommit eller det annars finns syn­ nerliga. skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. detbeslutsomöverklagasmeduppgiftom länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se ., SVERIGES DOMSTOLAR