FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-11-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 39804-10 Enhet 13 Sida I (11) Nordic Med-com AB, 556610-5507 Ombud: Advokaten Sven Inge Sandberg och jur.kand. Martin Jonsborg Box 216 503 09 Borås MOTPART Karolinska Universitetssjukhuset Ombud: Advokaten Johan Palmgren och jur.kand. Jenny Bengtsson Box 7531 103 93 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN SAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Nordic Med-com AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 67680 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 39804-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Karolinska Universitetssjukhuset (Karolinska) genomför en upphandling avseende cirka 50 000 dialysbehandlingar per år för cirka 200 institutions­ och hem-HO-patienter (dnr K0833-2010). Upphandlingen avser full funktion avseende dialysutrustning med tillhörande förbrukningsmaterial till fyra dialysmottagningar: Karolinska Solna, Södersjukhuset, Kungsholmsdialysen och Karolinska Huddinge. Avtalsperioden omfattar fem till sju år och avtalet har ett beräknat kontraktsvärde på cirka 150 miljoner kronor. Upphandlingen påbörjades den 30 juni 2010 och sista dag för lämnande av anbud var den 14 september 2010. YRKANDEN M.M. Nordic Med-com AB (hädanefter Bolaget) har ansökt om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska göras om. Karolinska har bestritt bifall till ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten har den 13 september 2010 avslagit Bolagets inhibitionsyrkande. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Bolaget har utvecklat grunderna för sin talan genom att anföra i huvudsak följande. Funktionsupphandlingen innebär att anbudsgivare ska leverera all utrustning inklusive förbrukningsmaterial för olika typer av dialysbehandlingar. Leverantören är skyldig att förvärva den befintliga dialysutrustning som ska ersättas på mottagningarna och hemma hos patienterna till ett bokfört restvärde på 3,9 miljoner kronor. Leverantören ska även bekosta demontering och bortforsling av utrustningen. Av p 2.9 i FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 39804-10 de administrativa föreskrifterna följer vidare att leverantören ska lämna anbud på hela upphandlingen och att Karolinska har rätt att anta hela eller delar av lämnade anbud. Kravet på att leverantören ska förvärva befintlig dialysutrustning gynnar den leverantör som har leverat utrustningen på bekostnad av övriga leverantörer. Kravet saknar naturligt samband med och står inte i rimlig proportion till det som upphandlas och strider därför mot proportionalitetsprincipen. Kravet på att leverantör ska lämna anbud på hela uppdraget är mycket ingripande och medför en konkurrensbegränsning i och med att endast de största aktörerna på marknaden har kapacitet och resurser att lämna anbud på hela upphandlingsobjektet som bedöms vara mycket omfattande. Mindre leverantörer som t.ex. Bolaget skulle sannolikt ha kunnat leverera önskad funktion med det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet men utestängs på grund av uppställt skall-krav från möjligheten att lämna anbud. Att upphandlingen lämpar sig för att delas upp i mindre delar framgår av p 2.9 i de administrativa föreskrifterna som ger Karolinska rätt att anta delar av lämnat anbud. Upphandlingen uppfyller inte LOU:s krav på affärsmässighet och strider även mot likabehandlings- och proportionalitetsprincipen. I riktlinjer från Nämnden för offentlig upphandling (NOU) har anförts bl. a. att upphandlande myndigheter inte bör ha för stora/omfattande avtal, att upphandlingar bör delas upp i mindre segment om så är möjligt samt att den upphandlande myndigheten i varje enskild upphandling noga måste överväga sambandet mellan kvalificeringskraven och det som upphandlas så att onödiga krav undviks. Konkurrensverket har berört aktuella frågeställningar i promemoria 2009-01-14 dnr 385/2008. Den aktuella upphandlingen awiker från uppställda riktlinjer. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 39804-10 Allmänna avdelningen Karolinska har genom villkoren i anbudsunderlaget brutit mot syftet med LOU och mot de grundläggande principer som anges i 1 kap. 9 § LOU, vilket har medfört att Bolaget inte har kunnat delta i upphandlingen. Bolaget har på grund härav lidit eller riskerar att lida skada, varför upphandlingen ska göras om. Karolinska har utvecklat grunderna för sitt bestridande genom att anföra i huvudsak följande. Upphandlingen täcker det behov som Karolinska har på dialysområdet. Det strider inte mot LOU att upphandla hela sitt behov oavsett storlek av behov. Av p 2.9 i de administrativa föreskrifterna framgår att anbud ska lämnas för hela uppdraget. Karolinska har rätt att anta lämnat anbud i sin helhet eller delar. Karolinska har tydligt informerat Bolaget och övriga leverantörer att Karolinska söker en leverantör för hela funktionsuppdraget. Av de administrativa föreskrifterna framgår vidare att Karolinska efterfrågar optioner på olika delar, där vissa optioner är skall­ krav och andra är bör-krav. Det framgår tydligt av p 2.9 att det är dessa optioner Karolinska syftar på med ordet "delar". Bolaget har gjort en felaktig tolkning av den aktuella punkten. Upphandlingen överensstämmer med principerna i 1 kap. 9 § LOU vilket innebär att de krav som ställs på konkurrens har iakttagits. Vid bedömningen av möjligheten att utnyttja konkurrens på marknaden ska hänsyn tas till den enskilda upphandlingen och det behov som upphandlingen har att fylla. Karolinska anser att uppdraget är mest lämpat för en funktionsupphandling på sätt som gjorts och att det inte varit lämpligt att dela upp upphandlingen i mindre delar. Området för dialys omfattar hela vårdkedjan och det är viktigt att denna hålls ihop. Patientsäkerheten är en mycket viktig aspekt av Karolinskas verksamhet, liksom behovet av att effektivisera sjukvården. Genom att köpa all dialysutrustning från en leverantör kommer den utrustning som används på mottagningarna respektive hemma hos patienterna att vara konstruerad på I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 39804-10 ett liknande sätt, vilket förenklar handhavandet för både patienter och sjukvårdspersonal. Kravet på att leverantören ska återköpa befintlig dialysutrustning till ett restvärde på 3,9 miljoner kronor är inte orimligt eller oproportionerligt i förhållande till upphandlingens totala kontraktsvärde på cirka 150 miljoner kronor. Det är inte korrekt att en specifik leverantör har gynnats av detta krav i och med att den befintliga utrustningen kommer från flera olika leverantörer. Upphandlingen är således förenlig med LOU och gällande principer. Uppställda skall-krav står i proportion till upphandlingens storlek och värde och bidrar till att dialysvården fungerar på ett patientsäkert och patientvänligt sätt, varför det inte föreligger skäl att göra om upphandlingen. Bolaget har i huvudsak genmält följande. Bolagets tolkning av p 2.9 i de administrativa föreskrifterna är inte felaktig. Upphandlande myndighet är fortfarande skyldig att iaktta affärsmässighet, vilket bl. a. innebär att myndigheten inte får uppställa krav som är konkurrensbegränsande. Patientsäkerheten är en viktig aspekt inom vården men innebär inte att Karolinska får göra avsteg från reglerna i LOU. Patientsäkerheten äventyras inte av en konlrnrrensutsatt upphandling. Det finns lämpligare och mer effektiva sätt att öka patientsäkerheten och konkurrensen än att köpa in all utrustning och allt förbrukningsmaterial från en och samma leverantör. Den omständigheten att Karolinska har valt att behålla sin egen teknikerorganisation, själv utföra service och ansvara för underhåll av utrustningen talar mot det lämpliga och effektiva i en funktionsupphandling. Ansvarsfördelningen mellan leverantör som ska upprätthålla full funl