- 16.DEC.2014 10:53 l2l FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Målnr Sida 1 (11) • Avdelning 3 Enhet 32 11661"14 IGÖTEBORG Dok.Id 30S793 Postadress Box53l97 400 lS Göteborg :Sesöksadress Sten Stlh'egataD 14 Telefon Telefax Expeditionsti cr-- Forvaltningsratten i GBG NR.1358 S.2 2014•12-16 Meddelad i Göteborg SÖKANDE Söderbetg & Partners Förmåner AB, 556797-0594 Box 7785 103 96 Stockholm 20f4 -12- .. (" MOTPART Dnr Vänersborgs kommun KSnr 462 85 Vänersborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSR.ÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår överklagandet. Aktbil SAKEN o:n � 711 78 59 E-post: forvaltnlll8stattenigoteborg@dom.se 031- 732 70 oo ntånåag- freclag 08:00-16:00 Avd - ID�. KONKURRENSVERKET Forvaltningsratten i GBG NR.1358 S.3 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11661-14 I GÖTEBORG BAKGRUND Vänerborgs kommun (kommunen) har genomfört en öppen upphandling beträffande fl,ffllånsportal ftir Vänersborgs kommun, dm 2014/26. Av tilldeblingsbeslut den 29 oktober 2014 framgår att Söderberg & Part­ ners Förmåner AB (bolaget) inte tilldelats avtal eftersom bolaget ansetts ilrte uppfylla i anbudsförfrågan ställda krav på utbud av :tonnåner och ra­ batter, valportal och mobil applikation. ISWllet har ett annat bolags �bud antagits. YRKANDEN M.M. Söderberg & Partners Förmåner AB (bolaget) ansöker om överprö-vning och yrkar att förvaltningsxätten ska fbrordna om att upphandlingen ;rättas på så sätt att anbudet från bolaget rätteligen utvärderas. Bolaget anför i huvudsak följande. Kommunen har enligt tilldelningsbeslutet felaktigt uteslutit bolaget på den grunden att bolaget inte uppfyllt de nätnnda kraven i anbudsförfrågan, Bo­ laget har i sitt anbud tydligt redogiort att alla nänmda krav uppfylls genom att i kommunens upphandlingsprogram besvara frågorna enligt följande, Avseende punkten 3.1.3 vad gäller utbud av ffinttåne.r och rabatter har bo­ laget angett att utbudet av fönnåner är omfattande och bearbetas kontinuer� ligt fljr att ständigt vara aktuellt och attraktivt, Exempel på delar FN utbudet är friskvård (gym, simhallar, massage, viktminskning, crossfit etc.), privat sjukvård (IVF, ögonlaserbehandingar etc.)� kollektivtrafik� hushällsnära tjänster och lärostöd) matkassar, personalrabatter (rikstäckande och av olika kategorier), donationer etc. Dedikerade resurser arbetar löpande med leverantörsutbudet. Arbetet tar avstamp dels i aktuell skattela,gsuftning, 16. DEC. 2014 10:54 16.DEC.2014 10:54 Forvaltningsratten i GBG NR.1358 S.4 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11661-14 I GÖTEBORG dels i direkta kundeinskem.ål. Ett exempel på hur arbetet kan vara kundstyrt är att bolaget har möjlighet att genom sitt utvecklade enkätvedctyg genom­ föra användarundersökningar fcsr att f1 in förslag på efterfrågade leverantö­ rer. Bolaget håller sig ständigt a' jour med utvecklingen inom skatteområ­ det for att arbeta proaktivt med nya möjligheter till fflrmånsval för sina användare samt för att säkerställa att deras tjänst är i överensstämmande med gällande rätt. Genom den redovisningen är det uppenbart att bolaget uppfyller kommunens laav i detta avseende. Bolaget har därmed uppvisat ett brett och :tärdigt sortiment av förmåner och rabatter. Det har inte fram­ kommit i förftågningsunderlaget, vid visning eller i korrespondens med kommunen hur den definierar "ett brett och färdigt sortiment av förmåner och rabatter". Bolagets erbjudna fonnåner och rabatter är många, hållet en hög kvalitet och är av varierande sort för att attrahera alla användare� oav­ sett bland annat ålder, kön, kultur och intresse. Avseende gunkten 3.1.4 vad gäller valportal uppfyller bolaget, genom att besvara frågan med '1ja'\ kommunens krai! i detta avseende. I bolagets �nnånsportal kan simuleringar med personliga utfall göras direkt i porta­ len g�ande bl.a. sjukförsäkring, semesterdagar, :föräldraledighet och pens­ ion och detta har funnits tillgängligt ftir Vänersborgs kommun genom en tillhandahållen testmiljö. Simuleringen bygger på personliga utfall och utgår från användarens personliga ltsn och semesterrätt. Avseende 12unkt 3.1.8 vad gäller mobil applikation uppfyller bolaget kom­ munenskravdåbolagetbesvaratfråganmed"ja11, vilketvardetsvarsom skulle lämnas enligt kommunens upphandlingssystem. KOtnD1unens krav var att de anställda via systemet ska kunna tl tillgång till sitt lönebesked och övrig infonnation om fönnåner, kompensation och rabatter -via en mo­ bil applikation. Bolaget har i sitt anbud därutöver åtagit sig att till avtals­ start göra erforderliga anpassningar och möta kommunens }'iterligare öns­ kemål utöver skalllcravet i 3 .1.8. 16.DEC.2014 10:54 Forvaltningsratten i GBG NR.1358 S.5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida4 11661-14 Kommunen har, genom att felaktigt fotkasta bolagets anbud, handlat i strid med de grundläggande principerna i LOU. I tilldelningsbeslutet framgår att kommunen gjort en prövning av obligatoriska krav på kontraktsföreroålet. Denna prövning framgår inte av förfrågningsunderlag. Avseende punkt J.JJ2 åligger det en upphandlande myndighet att transparent klargöra in­ nebörden av de uppstllllda skallkrav som ställs på anbudsgivare ror att undvika tolkningssvårigheter. Oklarheter i detta avseende får helt bäras av den upphandlande myndigheten. Bolaget har i anbudet angett att skallkra­ ven är uppfylldamen kommunen har inte förstått detta vid sin egen konft troll. Kommunen har felaktigt förkastat bolagets anbud som annars hade varit det vinnande anbudet och istället tilldelat kontrakt till Flexpay AB, Detta medför att bolaget kommer att lida ekonomisk skada i form av utebliven intäkt under den avtalsperiod som upphandlingen avser. Kommunen anser att överklagandet ska avslås och anför bl.a. följande. Kommunen har inte brutit mot någon av de grundläggande principer som kommer till uttryck i LOU. I enlighet med likabehandllngsprincipen får en upphandlande myndighet inte efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven i en upphandling måste därför förkastas, Detta gäller även om uppgiften om brlsum.de kravuppfyllelse blivit känd först senare i anbudsu.tvtirderingen. Avsnitt 3 i förfrågningsunderlaget är en kravspecifikation som innehålle( flera obligatoriska krav i upphandlingen. Kraven ska vara uppfyllda vid inlämnandet av anbudet, Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM 1 1661-14 Iförftågningsunderlagetunderpunkt3.1.12gällerbl.a.att"(L)everantör somgåttvidaretillutvärderingskakunnatillhandahållaentestmiljödären referensgrupp utsedd av Vänersborgs kommun ska betygsätta hur man uppfattarportalensanYändELr'Vänlighetochutformning",Vidanbudsutvär.. deringen har kommunen upptäckt att anbudet från bolaget inte uppfyller flera av de obligatoriska kraven i upphandlingen. Ipµnkt3.1.3iförfrågningsunderlagange.satt"Systemetska.,.kunnaer­ bjuda ett brett färdigt sortiment av fonnåner och rabatter'', Bolaget har in­ kommit med en förteckning över de ställen/leverantörer som bolaget kan upp-visa :f6rmåner och erbjudanden frän. Denna förteckning har visats upp för och gåtts igenom av den referensgrupp som arbetat med upphandling­ en. Referensgruppen bestod av åtta kommunanställda fran varierande po­ sitioner och arbetsplatser. Gruppen var enig i att erbjudandet inte var ett brett och �digt sortiment av tormåner och rabatter. Detta hat inneburit att bolagets anbud 5nte har uppfyllt det obligatoriska kravet på att kunna er­ bjuda ett brett färdigt sortiment av förmåner och rabatter. Ipunkt3.1.4irorfrågningsunderlagetangesatt"(S)imuleringaravperson­ liga utfall ska kunna göras direkt i portalen gällande bl.a. semesterväx­ ling". När kommunen har kontrollerat de av bolaget angivna referenserna hardetvisatsigattdetimycketfäfalla,.rilaavetangivnautfallxörsigom personliga simuleringar. Istället för ''personliga utfall" har det varit fråga om beräkningar på schabloner alternativt beräkningar på ålderspann som erbjuds. Detta innebär att bolagets anbud inte heller har uppfyllt det obliga­ toriska kravet på att kunna erbjuda ''simuleringar av personliga utfall" av­ seende de i punkten 3 , 1 .4 angivna omständigheterna. När det särskilt gäller "semesterväxling'1 hardetestersomkommunenu®rtvjsatattsimulering av semesterväxling över huvud taget inte finns tillgänglig i portalen, Detta innebär i vart fäll att bolagets anbud inte har uppfyllt det obligatoriska .k.ra- NR.1358 S.6 l GÖTEBORG Sida 5 16. DEC. 2014 10:55 Forvaltningsratten i GBG NR.1358 S.7 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1 661 - 1 4 I GÖTEBORG vet på att kunna erbjuda "simuleringar av personliga utfall" avseende se� mesterväxling i enlighet med punkten 3.1 .4. Vidare anges i punkten 3.1.8 i förfrågningsunderlaget att "(D)e anställda ska via systemet kunna fä tillgång till sitt lönebesked och övrig information om farmåner, kompensation och rabatter via en mobil applikation" , Sådan mobil applikation finns inte till det system som offereras i bolagets anbud. Det finns endast möjlighet att få tillgång fill lönebesked m.m. genom webbläsaren i en mobiltelefon, inte genom en mobil applikation. Vid kon­ troll av k.ravuppfyllelsen har en epostkotrespondens mellan kommunen och bolaget tydligt utvisat att bolagets offererade system inte har en utvecklad funktion för tillgång till lönebesked etc, genom en mobil applikation. Detta innebär att bolagets anbud inte heller har uppfyllt det obligatoriska kravet enligt punkt 3.1.8, Bolaget har inte lidit skada eller kan komma att lida skada i LOU:s mening efte.rsom bolaget inte uppfyller de obligatoriska krav som ställs i upphand­ lingen och därför aldrig kan komma att utvärderas - vilket är en förutsätt­ ning för att tilldelas ett kontrakt, Sammanfattningsvis har bolaget inte visat att dess anbud uppfyller något av de tre ovanstående obligatoriska kraven i upphandlingen. Kommunen har, enligt vad som ovan anforts, inte meddelat tilldelningsbeslut i strid med l kap. 9 § LOU eller någon annan av bestämmelserna i lagen. Därmed har kommunens agerande inte lett till att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada. 16. DEC. 2014 10:55 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 1661-14 I GÖTEBORG SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tilltimpliga bestämmelser m.m. Efteransökanavenleverantörsomansersighaliditellerkunnakommaatt lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1 . en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndig­ het och en leverantör (16 kap. 4 § LOU). Upphandlandemyndigheterskabehandlaleve,:antö,:erpåettlikvärdigtoch icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leyerantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om e1ler att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Föt.frågningsunderlag i relevanta delar 3. ImAVSl'EClli'IKATION 3.1.3. Utb'öd av förmåner och rabatter Vänersborgs kommun har, thrutom behovet att i portalen kunna uppvisa befintliga :f ä\Ptn intresse a.v att bredda sortimentet av erbjudanden 'från ilirmåttsleveranttlrer. Systemet ska därför kunna erbjuda ett brett ftlrdigt sortiment av fflonåner och rabatter. NR.1358 S.8 Sida 7 16.DEC.2014 10:55 Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1 66 1 • 1 4 I GÖTEBORG 3.1.4. Valportal En valportal ska fmnas dät varje medarbetare elektroniskt kan välja och beställa olika tunnlner. Information ska finnas om vilka vahnöjligheter som finns och de ekonomiska konsel..'Wllsem11 av olika val. EveotUella ftislcvmbbidl'llg skahantera5' inom. systemet. Systemet ska kunna hantera alla typer av fönnäner som finns på den svenska :inarknaden, vara uppdaterat och ffilja utvecklingen på marknaden l:Wer tid. Förmånsutbudet ska vara valbartpåfleraortetpålandetPortalenskakunnahanteravalinomettantalområdenoch Innehålla bl.a.: • Lönespecifikatloner • • • Personalrabatter • Pension och försäkringar Olikatyper avkompensationer Samlad :fonnånsbild mr individ Konsekvensbeskrivning av förändrade villkor i anställzringen (sjukskrivnlllg, tllr­ • llldtaledighet med mera) • Kontaktuppgifter för fönnånsportal och fflretag som erbjuder förmåner • FAQ 3,1.8 Mobil applileation Deanstll.lldaskaviasystemetkunnafåtillgängtillsittItinebeskedO(lhöwiginformation om töunåner, ko.mpe11Sation och rabatter via en mobil applikation. Stöd ska minst finnas för ros och Android. 1jänsten sl:en begäran OJJJ. ptövmngst:illständ, 4. denin&inga.vföl:'18.ltningsrättens dom/beslut soin. klaganden vill .få till stånd, S. debrnsiOnlklagaod.en�åberopa.ochvad han/hon -vill stytka. med varje särskilt bms. .Adren:en 1iU fö:mlf:oiDgslitteo. fu.mgår a.v domeo./bcslutet. l mil o.rn övexp.tövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ellec Iagen (2007:1092) o:i:o.uppha.ndlioginomområdena'1attm, energi. twlsporler och posttjänst:Cl'. fir avtal sl1.1tllS innan tiden för överldagande e.v ,:ättens dotri eller beslut har löpt ut l de ile$t& &il fat 11:vttl 5Jutas närtiodagarhugåttfrände:tattr:ä.ttenavgjort mlletelletupphåvtettinteriinistislctbes.lutI vissa fall Ek avtal sli.itu omedelbart Ett öVerlwgande Il.V �tte.rJ.$ a."göI3l\de fåi: mt.e ptöVas sedan a.vtal hu s..luti.ts. :fi'ullsrli.odig info.r:matlon finns i 1 6 kapitlet i de 0VUl angivnA lagarna. Bebova: Ni fler upplf$ningat om bUI rnan överkhgu kan Ni vända Et till föxvaltojngs:ätten. 4. detaru,.arsfuw�e:lipskälattpröva överklagandet Otn prö�d inte meddelas står fö�altningsrlittens beslut fut. Det � dwö:i: vikågt att det klatt och tydligt framgh av överlclagandet till kammarllttcn Wll:för min anser Mt prövn.ingstillstånd bor meddelas. Skri\lelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens peuon-/organisationsnw:nro.er, postadress, e-posi;ad1e,s och telefonnWIU'Qer 16.DEC.2014 10:57 Forvaltningsratten GBG NR.1358 S.13