FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2014-11-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 21786-14 Avd Dnr KSnr 115 76 Stockholm E-post: Ombud: Advokaterna Anna Hofling Johansson och Karin Wisemus Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg MOTPART 1. Stockholms läns landsting SLL Juridik och upphandling Box 22550 104 22 Stockholm 2. KCI Medical AB, 556598-0694 Ombud för 2: Advokaten Kristian Pedersen ochjur. kand. Martin Bogg Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. 1 Smith & Nephew AB, 556198-8345 Aktbil KONKURRENSVERKET 2014 -11- 0 4 Dok.Id 535214 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21786-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting genomför en upphandling avseende sårbehandling med undertryck (SLL574). Landstinget använder sig av ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och har beträffande position 21, förband med undertrycksegenskaper, beslutat att teckna avtal med KCI Medical AB. Smith & Nephew AB yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse. Rättelsen ska - såsom bolaget slutligen bestämt sin talan - innebära en ny utvärdering avseende position 21, utan beaktande av anbudet från KCI Medical AB. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. att den produkt som KCI Medical AB har offererat inte uppfyller de skallkrav som ställs. Produkten är inte CE-märkt. Stockholms läns landsting borde därför rätteligen ha förkastat KCI Medical AB:s anbud och istället tilldelat Smith & Nephew AB kontraktet. Stockholms läns landsting medger bolagets yrkande och anför bl.a. följande. Landstinget har utgått från att de uppgifter som KCI Medical AB lämnade i sitt anbud är korrekta. CE-märkning är ett skallkrav som ska vara uppfyllt redan vid anbudets inlämnande. Efter påtalan från Smith & Nephew AB har landstinget tagit kontakt med KCI Medical AB och fått en muntlig bekräftelse på att den offererade produkten är CE-märkt. KCI Medical AB uppgav även att de skulle skicka skriftlig dokumentation på detta till landstinget, men det har bolaget emellertid inte gjort. Stockholms läns landsting delar mot denna bakgrund Smith & Nephew AB:s uppfattning om att KCI Medical AB:s produkt inte uppfyller skallkravet gällande CE-märkning. KCI Medical AB har getts tillfälle att yttra sig i målet och har då bl.a. anfört att kravet på CE-märkning inte behöver vara uppfyllt vid tidpunkten för anbudslämnandet. Det är istället fullt tillräckligt att produkten är CE- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21786-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen märkt när den ska börja användas i verksamheten. KCI Medical AB:s produkt kommer att vara CE-märkt i god tid före avtalsstart. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De medicintekniska produkter som offereras Stockholms läns landsting ska enligt förfrågningsunderlaget vara CE-märkta. Det anges inte i förfrågningsunderlaget när kravet ska vara uppfyllt, men mot bakgrund av vad som anförts i målet saknas det enligt förvaltningsrättens mening anledning att frångå huvudregeln att kravet ska vara uppfyllt vid tiden för anbudstidens utgång. KCI Medical AB:s offererade produkt beträffande position 21, förband med undertrycksegenskaper, är enligt egen utsago inte CE-märkt och det bolagets anbud borde därför rätteligen inte ha antagits av Stockholms läns landsting i denna del. Att så ändå har gjorts strider mot LOU och Smith & Nephew AB har sannolikt lidit skada av detta. Det finns därför grund för förvaltningsrätten att ingripa i upphandlingen. Det är enligt domstolens mening tillräckligt med en rättelse. Eftersom förvaltningsrätten har förordnat om rättelse redan på grund av vad som har anförts ovan, saknas anledning för domstolen att ta ställning till vad bolaget i övrigt har anfört till stöd för sin talan. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Peter Andren Rådman Håkan Jöngren har föredragit målet. 3 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bil.aga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se 3. det är av vikt för ledning av