LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN BESLUT Målm 2008-09-08 1678-08 Meddelat i Uppsala Sida 1 (6) SÖKANDE White arkitekter AB, 556140-1018 Magasinsgatan 10 403 17 Göteborg Ombud: Karin Ahlzen White arkitekter AB Västra Ågatan 16 753 09 Uppsala MOTPART Landstinget i Uppsala län Landstingsservice, Fastighetsavdelningen 751 85 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING KONKUllfJ��.f Alld 2008 -09- 1 0 Dnr Aktbn Ooss Landstingets i Uppsala län upphandling av ramavtal för fastighetskonsulter; Projektering - Arkitektur, Imedningsarkitektur Diarienummer UPPH2008-0025 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt beslut LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Landstingets i Uppsala län upphandling av ramavtal för fastighetskonsulter; Projektering - Arkitektur, Imedningsarkitektur, dia­ rienummer UPPH2008-0025 inte får avslutas innan rätten har beslutat något annat. Beslutet gäller omedelbart. Landstinget i Uppsala län föreläggs att komma in med yttrande över innehål­ let i bifogade handlingar (länsrättens aktbilaga 1 med bilagor). Yttrandet ska vara skriftligt och ha kommit in till länsrätten senast den 22 september 2008. Om yttrande inte kommer in kan målet ändå avgöras. .·,c " Dok.Id 38068 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:25 LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2008- 09- 08 BAKGRUND OCH YRKANDEN White Arkitekter AB (bolaget) ansöker den 8 september 2008 om överpröv­ ning av Landstingets i Uppsala län (landstinget) upphandling av ramavtal för fastighetskonsulter; Projektering - Arkitektur, Inredningsarkitektur, diarie­ nummer UPPH2008-0025.Bolaget yrkar att upphandlingen får slutföras först sedan rättelse gjorts på så sätt att ny utvärdering genomförs varvid en­ dast anbudsgivare som bifogat certifikat till sina anbud ska tilldelas tre poäng under utvärderingskriteriema "Miljöledningssystem" respektive "Kvalitets­ ledningssystem". Bolaget yrkar vidare att länsrätten interimistiskt beslutar att upphandlingen inte f'ar avslutas innan slutligt beslut har vunnit laga kraft. Som grund för yrkandet a:nf'ör bolaget i huvudsak annat följande. Landstinget har brutit mot bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU genom att otillåtet ändra förutsättningarna för upphandlingen genom att vid utvärderingen frångå de i förfrågningsunderlaget uppställda utvärderingskriteriema. Som grund för det interimistiska yrkandet anför bolaget att den enda olägenhet som kan drabba landstinget till följd av ett interimistiskt beslut är ett försenat ikraftträdande av det aktuella avtalet. Den olägenheten kan dock inte vara större än den skada som drabbar bolaget om bolagets ansökan om överprövning inte prö­ vas av länsrätten i tid. Genom landstingets brott mot ovan nämnda regel i LOU har bolaget gått miste om den affär som upphandlingen omfattar. Några omedelbara ekonomiska konsekvenser av ett försenat avtal torde inte uppstå för landstingets del. Den intresseavvägning som ska göras enligt 16 kap. 2 § LOU utfaller därmed entydigt till bolagets fördel och ett interimistiskt beslut ska meddelas. Bolaget anför vidare följande. Landstinget har genomfört en upphandling av ramavtal för fastighetskonsulter; Projektering - Arkitektur, Inredningsarki­ tektur, diarienummer UPPH 200B-0025. Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling och ligger till gmnd för ett ramavtal. Sida 2 1678-08 LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2008-09-08 Av förfrågningsunderlaget framgår att ett av de utvärderingskriterier som kommer att utvärderas och poängsättas i upphandlingen är "Kvalitet och mil­ jö", vilket kommer att poängsättas till maximalt 12 poäng fördelat enligt föl­ jande: - Miljöledningssystem, max3 poäng - Miljöstyrning av uppdrag, max3 poäng - Kvalitetsledningssystem, max3 poäng - Kvalitetsstyrning av uppdrag, max3 poäng Förutsättningarna för att uppnå en viss poäng inom ramen för utvärderings­ kriteriet "Kvalitet och miljö" anges i förfrågningsunderlaget vara följande. För att tilldelas maximala tre poäng för utvärderingskriterierna "Miljöled­ ningssystem" respektive "Kvalitetsledningssystem" krävs att systemen är "fullständigt" uppbyggda enligt ISO 1400 1 respektive ISO 900 1 samt att certifikat bifogas anbudet. Bolaget har lämnat in anbud i upphandlingen. Den 19 maj 2008 upprättade landstinget ett tilldelningsbeslut enligt vilket bl.a. bolagets anbud antogs. Av detta tilldelningsbeslut framgår att fyra leverantörer, däribland bolaget, till­ delats maxpoäng, 12 poäng, för utvärderingskriteriet "Kvalitet och miljö". Efter att överprövning begärts av en av de leverantörer som inte tilldelats kontrakt har länsrätten, efter medgivande från landstinget, beslutat att en ny utvärdering ska ske. Landstinget har härefter meddelat ett nytt tilldelningsbe­ slut den 29 augusti 2008. Vid den första utvärderingen som gjordes (tilldel­ ningsbeslut den 19 maj2008) fick endast de företag som är certifierade enligt ISO 1400 1 och 900 1, och som bifogat certifikat, full poäng. I den nya tilldel­ ningen har åtta företag fått ytterligare två poäng under kriteriet "Kvalitet och miljö", varav fem fått full poäng i bedömningen av detta kriterium. Således har totalt nio leverantörer tilldelats maxpoäng, 12 poäng, för kriteriet "Kvali­ tet och miljö" i tilldelningsbeslutet den 29 augusti 2008. Detta ska jämföras Sida3 1678-08 LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN BESLUT 2008-09-08 Sida 4 1678-08 med att endast fyra leverantörer tilldelats full poäng vid tilldelningsbeslutet den 19 maj2008. Konsekvensen av detta har blivit att bolaget vid tilldel­ ningen den 29 augusti 2008 inte funnits med bland de utvalda ramavtalsleve­ rantörerna. Av förfrågningsunderlaget framgår att de krav som ställs för att erhålla tre poäng för miljöledningssystem respektive kvalitetsledningssystem är: 1) att systemen ärfullständigt uppbyggda enligt ISO 1400 1 respektive ISO 9001, 2 ) att certifikat som utvisar detta bifogas anbudet. Såsom förfrågningsunderlaget är utformat uppställs således ett krav på att leverantörerna genom certifikat visar att de uppfyller förutsättningarna i ISO 1400 1 respektive ISO 900 1 för att tre poäng ska erhållas under respektive utvärderingskriterium. Det är inte tillräckligt att leverantörerna själva påstår att de uppfyller kraven i ISO 1400 1 respektive ISO 900 1. Efter en genom­ gång av anbuden har bolaget kunnat konstatera att de leverantörer som efter att utvärderingen gjorts om har fatt högre poäng under kriterierna miUöled­ nings- respektive kvalitetsledningssystem inte har bifogat certifikat till sina anbud. Inte heller har något annat tredjemansintyg bifogats anbuden. Dessa leverantörer har således tilldelats tre poäng genom att endast själva påstå att deras miljölednings- respektive kvalitetsledningssystem uppfyller kraven enligt ISO 1400 1 och 900 1. Endast certifierade miUö- och kvalitetslednings­ system kan vara "fullständigt uppbyggda" enligt ISO 1400 1 och 900 1. Ett certifierande organ måste ha godkänt systemets uppbyggnad för att det ska kunna anses fullständigt följa ISO. Icke certifierade företag kan enligt bola­ gets uppfattning således inte uppfylla ens det första kriteriet som uppställts i upphandlingen "miljöledningssystem fullständigt uppbyggd enl. ISO 1400 1" respektive "kvalitetsledningssystem fullständigt uppbyggd enl. ISO 900 I". Som framgår ovan har inte heller det andra kriteriet för att erhålla tre poäng, LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2008-09-08 dvs. att bifoga certifikat, uppfyllts av samtliga de anbudsgivare som tilldelats tre poäng. Vid upprättandet av ett anbud gör bolaget, liksom andra leverantörer, en av­ vägning av vilka utvärderingskriterier som har ställts upp och hur anbudet ska utformas med utgångspunkt i dessa. Det faktum att landstinget givit full poäng till leverantörer som inte genom certifikat, eller ens genom annat tred­ jemansintyg, visat att de uppfyller kraven enligt ISO 14001 och ISO 9001, innebär att landstinget har ändrat förutsättningarna i upphandlingen väsent­ ligt. Vad som anförts ovan innebär att landstinget har brutit mot de krav på likvärdighet, icke-diskriminering och öppenhet som uppställs i 1 kap. 9 § LOU genom att frångå de i förfrågningsunderlaget uppställda utvärderings­ kriterierna vid utvärderingen. Bolaget har som leverantör lidit eller i vart fall riskerat att lida stor skada till följd av landstingets brott mot 1 kap. 9 § LOU. Om landstinget hade efterlevt bestämmelserna i LOU, skulle bolaget ha varit en av de leverantörer som landstinget valt att teckna avtal med. Således före­ ligger skäl för länsrätten att, i enlighet med 16 kap. 2 § LOU, förordna att rättelse ska ske. SKÄL Aktuella bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Sida 5 1678-08 LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN BESLUT 2008- 09- 08 Sida 6 1678- 08 I16kap.2 §LOUstadgasföUande.Omdenupphandlandeenhetenharbrntit mot de grnndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmel­ se i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av andra stycket samma paragraf framgår att rätten omedelbart får besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten rar dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olä­ genhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrättens bedömning Länsrätten finner mot bakgrund av vad som hittills :framkommit att skäl före­ ligger att förordna att Landstinget i Uppsala län inte rar avsluta den pågående upphandlingen av ramavtal för fastighetskonsulter; Projektering - Arkitektur, I n r e d n i n g s a r k i t e k t u r , d i a r i e n u m m e r U P P H 2 0 0 8 - 0 0 25 . Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, beslutar därför att upphandlingen inte rar avslutas innan något annat har beslutats. Landstinget ska föreläggas att komma in med yttrande i målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3 1 09/lA) QJ:t}/111i Per- Erik Nister rådman AKN