FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-10-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 40488-10 Enhet 12 Sida 1 (4) Informationsteknik Scandinavia AB, 556365-7039 Box 27014 102 51 Stockholm MOTPART Riksdagsförvaltningen, 202100-2627 Sveriges Riksdag 100 12 Stockholm ÖVERKLAGAT BESLUT SAKEN 2010 -10- 0 8 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 63800 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 0 I forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 40488-10 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Riksdagsförvaltningen har i förfrågningsunderlag den 2.3 juni 2010 av­ seende Upphandling av nya projektorer till 1:a och 2:a kammarsalarna inom sektionen medieteknik, DNR-253-2123-09/10 inbjudit leverantörer att lämna anbud. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet skall antas. Riksdagsförvaltningen har i ett tilldelningsbeslut daterat den 14 september 2010, avsänt till samtliga leverantörer den 15 september 2010, meddelat att man har för avsikt att teckna avtal med annan leverantör än Infomiations­ teknik Scandinavia AB. Informationsteknik Scandinavia AB ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att Riksdagsförvaltningen skall rätta upphandlingen på så sätt att bolagets anbud inte skall uteslutas. Till stöd för sin ansökan anför Informationsteknik Scandinavia AB bland annat följande. I förfråg­ ningsunderlaget punkt 3.2.6 står angivet att projektorerna skall ha följande signalkontakter: Video in/ut med BNC kontakt. Bolaget har blivit uteslutna då deras projektor endast har video in. Bolaget har dock tolkat skallkravet som att projektorn skall ha video in, och-eller ut. Detta är den normala betydelsen när man skriver / . Riksdagsförvaltningen bestrider yrkandet om ingripande enligt LOU. Till stöd för bestridandet anför Riksdagsförvaltningen sammanfattningsvis följande. Informationsteknik Scandinavia AB har tolkat det aktuella skallkravet felaktigt. Om det vore möjligt att erbjuda signalkontakt med antingen in eller ut skulle detta innebära att även ett anbud med endast en ut-kontakt skulle uppfylla kravet. En sådan projektor skulle emellertid vara oanvändbar då den inte skulle kunna användas för film- eller bildvisning eftersom sådan visning förutsätter att projektorn kan ta emot signaler. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40488-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Informationsteknik Scandinavia AB:s tolkning faller därigenom på sin egen orimlighet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser1 Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår bland annat att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 16 kap. 2 § LOU stadgas, såvitt nu är av intresse, följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01ts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar skall genom­ föras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppen-· het, som bland annat innebär att upphandlingsprocessen skall kännetecknas av förutsebarhet. En anbudsgivare skall exempelvis genom förfrågnings­ underlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av anbud kommer att bedömas. Emellertid medför de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under 1 Se övergångsbestämmelse till lagen (2010:571) om ändring i lagen om offentlig upphandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 40488-10 förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). I förfrågningsunderlaget punkt 3.2.6 står angivet att projektor skall ha följande signalkontakter: Video in/ut med BNC kontakt. Med beaktande av vad som efterfrågas finner förvaltningsrätten att det får anses klart att detta krav skall tolkas som att erbjuden projektor måste ha BNC signalkontakter både in och ut. Detta då en projektor med endast ut­ kontakt inte skulle kunna användas för film- eller bildvisning, vilket får anses vara en projektors huvudanvändningsområde. Förfrågningsunder­ laget får därför anses vara tillräckligt klart och tydligt utformat för att alla rimligt informerade och nonnalt omsorgsfulla anbudsgivare skall kunna avgöra vad den upphandlande enheten kräver för deltagande i upphand­ lingen. Det är i målet ostridigt att Informationsteknik Scandinavia AB:s projektor endast har video in. Bolaget har således inte uppfyllt det aktuella skall­ kravet. Det har således i målet inte visats att Riksdagsförvaltningens upphandling strider mot vare sig LOU eller gemenskapsrätten, varför det saknas skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU. Informationsteknik Scandinavia AB:s ansökan om överprövning skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA). Johan Ndure Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Åsa Backholm. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in ti11 förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kotnmer in nästa vardag. Fö.r att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsti11stånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltnings.rätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillståod inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer ti11 arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs ti11 kammarrätten, 2. det beslut sotn överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger-till stöd för begäran om prövningsti11stånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vru.je särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se