FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-04-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 20875-10 Enhet 14 Sida 1 (16) SÖKANDE r•Rfl89/'SIG1T. Linjemontage i GrästorpAB, 556464-7575 Ombud:Advokat Henrik Thyselius CrusnerAdvokatbyråAB Hvitfeldtsgatan 15 411 20 Göteborg MOTPART Stockholms läns landsting genom LocumAB, 556438-7909 Ombud: Charlotte Viksten LocumAB Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN ; 20m-o,- o s t! LlJ t� Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 816 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 - Tegeluddsvägen I 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 115 76 Stockholm E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholms läns landsting genomför genom Locum AB (Locum) en upp­ handling av reservkraft och ny kraftmatning till Danderyds sjukhus, pro­ jektnr 93K18027. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande en­ ligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 11 januari 2010 har Locum beslutat att anta ett annat anbud än det från Linjemontage i Grästorp AB (bolaget). Dåvarande länsrätten i Stockholms län har, efter ansökan från en annan leverantör, den 20 januari 2010 beslutat att den nu aktuella upphandlingen tills vidare inte får avslutas (förvaltningsrättens mål m 20522-10). Förvaltningsrätten har genom dom denna dag avgjort även mål nr 20522-10, varvid det interimistiska beslut som fattats i det målet upphört att gälla. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning samt yrkar i första hand att rättelse ska ske på så sätt att Locum omedelbart ska övergå till förhandlat förfarande och andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan an­ för bolaget bl.a. följande. Tidsstämpling Enligt förfrågningsunderlaget punkien 2.1.3 ska samtliga händelser och larm tidsstämplas på fältnivå med en upplösning av 0,1 ms, dvs. på en tio­ tusendels sekund. Databehandlingen internt i ett sådant reläskydd har en beredningstid av cirka 5 ms. Bolaget åberopar ett utdrag från Asea Brown Boveris produkihandbok som utvisar att deras reläskydd har en bered­ ningstid på 5 ms, dvs. 50 gånger långsammare än vad som krävdes i upp­ handlingen. Detta reläskydd anses ha den snabbaste beredningstiden på marknaden. Trots att ingen leverantör kan leverera det efterfrågade syste­ met i dagsläget utsågs ett konsortium, Kraftbyggarna EIAB - Bravida HB Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen (Konsortiet) till vim1are. Genom att anta ett anbud som inte kunnat uppfyl­ la laavet på tidsstämpling har Locum brutit mot laavet på likabehandling, till skada för bolaget. Variabler för beräkningar Bolagets anbud förkastades på grund av att det inte angav tidsstämpling och beräkningar för ljud (i utvärderingsprotokollet angivet som "ljudkrav") och strålning (angivet som "magnetfälten"). Beräkningar på sätt som det angavs i förfrågningsunderlaget kunde inte ske då de nödvändiga variab­ lerna för dessa berälmingar saknades. Ett självständigt skäl för att bolaget avstod från att besvara laavet på tidsstämpling var att det inte var telmiskt möjligt, varken för bolaget eller någon annan aktör på marknaden idag, att uppfylla. Beräkning av magnetfält Enligt anbudsformuläret ska anbudet innehålla en beräkning av att det elektromagnetiska magnetfältet från anläggningen skulle understiga 0,2 mikrotesla. Konsortiets anbud innehöll enbart en allmängiltig fonnel för beräkning av strålningsgraden och inte en berälming som utvisar den fak­ tiska strålningen i berörd byggnad. Referenser Upphandlingen avsåg en totalentreprenad. Enligt anbudsformuläret skulle anbudet innehålla tre referensoqjekt av "liknande typ" som det som upp­ handlades. Konsortiet angav som referens ett projekt där Kons01iiet var underentreprenör, projekt "Huddinge sjukhus". Denna referens kan inte anses utgöra ett projekt av "liknande typ". Rostfria avgassystem Enligt telmisk bilaga skulle avgassystemet vara komplett rostfritt. Detta angavs inte i Kons01iiets anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Redundant ringtopologi DOM Sida 4 20875-10 Vidare angavs i förfrågningsunderlaget kravet att fibernätverket skulle vara av typen "redundant ringtopologi", vilket innebär att nätverket trots att aktiv nätverksutrustning slås ut ska fortsätta att kommunicera till nästa station och således inte medföra att slingan upphör att fungera. Konsortiets anbud angav att de skulle leverera ett konventionellt ringnätverk, vilket inte är vad som avsågs med skall-kravet. övergång till förhandlat förfarande Med hänsyn till de brister i upphandlingen och utvärderingen som har re­ dovisats ovan borde Locum ha förkastat det vinnande anbudet. Detta skulle då ha resulterat i att inget anbud uppfyllde skall-kraven för upphandlingen och därmed skulle inget giltigt anbud ha inkommit. Locum borde därmed ha utnyttjat möjligheten att övergå till förhandlat upphandlingsförfarande jämlikt 4 kap. 2 § 1 st. 1 LOU. Att inget giltigt anbud inkommit är tillräck­ ligt närbesläktat med den situation som anges i sagda lagrum för att medfö.. ra samma rättsföljd. Skada Bolagets anbudspris är 18 300 000 kr lägre än det vinnande anbudet och bolagets beräknade vinst skulle ha uppgått till cirka 14 000 000 kr. Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada eftersom upphandlingen stred mot kraven enligt 1 kap. 9 § LOU då Locum tilldelade kontraktet till ett anbud som inte uppfyllde skall-kraven angående strålning från det elektromagne­ tiska fältet, tidstämpling, utformning av det fiberoptiska nätverket, avgas­ system samt referenser. Locum bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Grund för att avbryta och göra om upphandlingen saknas eftersom Konsortiet har upp­ fyllt alla skall-krav. För det fall förvaltningsrätten skulle fimia att Konsor­ tiet inte uppfyllt skall-kraven gör Locum gällande att bolaget inte kan an- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 20875-10 ses som skadelidande i LOU:s mening i och med att anbudet rätteligen förkastats eftersom det - innehåller reservationer, - inte uppfyller ställda skall-krav på redovisning i form av beräk- ningar av magnetfälts- och Uudnivåer, samt - inte uppfyller kravet på tidsstämpling. Bolaget lämnade inte efterfrågade beräkningar på teknisk redovisning av ljud- och magnetfältsnivåer. I stället angav bolaget att dessa beräkningar skulle göras under projekteringen. Vidare innehöll anbudet reservationer för omfattning av schakt och OPI-kanal på Bruna vägen genom att arbeten till vissa belopp ingick trots att fast pris efterfrågats. Anbudet innehöll ock­ så reservationer beträffande avgasrening och garanti. Det konstaterades också att bolaget inte uppfyllde kravet på 0,1 ms för tidsstämpling. Tidsstämpling Enligt punkten 2.1.3 i Teknisk bilaga nr 4, Styr- och övervakningssystem, ska samtliga händelser och larm tidsstämplas på fältnivå med en upplös­ ning av 0.1 ms. Kraven på reläskydden redovisas däremot i Telmisk bilaga nr 3, Kraft. Det gäller alltså att hålla isär kraven för styr- och övervak­ ningssystemet och kraven på reläskydd. Kravet på upplösning gäller styr­ och övervakningssystemet och inte reläskyddens hastighet och förmåga att detektera eventuella jordfel. När väl ett fel detekterats kan felet registreras och tidsstämplas med en upplösning av 0.1 ms. Något annat krav har inte uppställts. Konsortiet har på Locums kontrollfråga - med anledning av överprövningen - bekräftat att Konsortiets tekniska lösning med I/O noder i t.ex. ställverksfack uppfyller det tekniska och kontraktuella kravet på en upplösning av 0.1 ms i styr- och övervakningssystemet. Sammantaget kan det beskrivas som att det tar en viss tid innan exempelvis ett jordfel leder till att ett reläskydd slår till, t.ex. omkring 5 ms som bolaget beskriver. När väl reläskyddet slagit till ska detta registreras och tidsstämplas med en upp- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 Allmänna avdelningen lösning av 0.1 ms. Detta krav är fullt möjligt att uppfylla. De variabler som krävts för att beräkna anbudet i denna del har inte saknats. Bolaget synes inte ha uppfattat att kravet avsett styr- och övervakningssystemet. Beräkning av magnetiska fält I anbudsfommläret anges att anbudsgivama genom beräkningar ska redo­ visa att magnetfälten understiger 0,2 mikrotesla utanför ställverksrum. Konsortiet har lämnat en redovisning och beräkning, upprättad av ACNL El-teknik AB, för hur företaget vid projekteringen och utförandet kommer att säkerställa att kravet kommer att uppfyllas. Konsortiet har inledningsvis angivit att kravet på begränsning av magnetfält utanför ställverksrum beak­ tas och uppfylls med dimensionerande beräkningar, projektering av utrust­ ning och åtgärder enligt redovisning och beräkningar. Redovisningen inne­ håller emellertid också förutsättningar för beräkningar såsom inducering av virvelströmmar, placering av samlingsskenor, avståndet för återledare och principer för att hålla magnetfält i schack. Locum gör gällande att Kmisor­ tiet uppfyllt de ställda kraven. Variabler för beräkningar Locum har i Tekniska bilagor lämnat ett betydande antal förutsättningar och ställt krav. Locum har också tillhandahållit en förslagsritning på bygg­ naden. Enligt Locum har det inte saknats förutsättningar för att beräkna ljud och strålning, vilket Konsortiets anbud visar på. Referensobjekt Vad gäller referensprojektet Huddinge sjukhus är det riktigt att EIAB varit underentreprenör. Emellertid innefattade EIAB:s uppdrag som underentre­ prenör hela reservkraftanläggningen på sju aggregat till ett värde av 25 mk:r. Något krav på att Locum ska ha varit beställare för referensprojekten föreligger inte. Att referensobjekiet varit av "liknande typ" råder ingen tvekan om eftersom det var en reservkraftanläggning. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 Allmänna avdelningen Rostfria avgassystem I Konsortiets anbud anges att de offererar ett "komplett avgassystem för respektive aggregat med rör i rostfritt utförande som dras från dieselmotor ut ur reservkraftrum och avslutas horisontellt utanför yttervägg med fågel­ skydd." Konsortiet har på förfrågan från Locum bekräftat att komplett av­ gassystem är i rostfritt utförande. Redundant ringtopologi Vad Locum krävt är att fibernätverkets kablar ska förläggas med redundant ringtopologi. Det innebär att om det blir brott på en kabel ska nätverkets kablar fortfarande fungera genom att kommunikationen kan ske genom en annan väg. Konsortiet har i sitt anbud lämnat en principlösning för kraft­ försörjning, av vilket framgår att det är ett redundant optiskt fibernätverk i ring som offereras. Kravet under 2.2.1 i Teknisk bilaga 4 syftar inte på den aktiva nätverksutrusningen utan på fibernätverkets kablar. Bolagets ansö­ kan bör avslås även under demia punkt. Övergång till förhandlat förfarande Eftersom Konsortiets anbud uppfyllt ställda laav saknas förutsättningar för att tillämpa bestämmelserna i 4 kap. LOU om tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Skada Eftersom bolagets anbud rätteligen förkastats kan bolaget inte anses skade­ lidande enligt 16 kap.l § LOU. Därmed ska ansökan om överprövning­ oavsett om Konsortiet uppfyllt ställda krav eller ej - avslås alternativt av­ visas. Bolaget genmäler bl.a. följande. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen OPl-kanal DOM Sida 8 20875-10 Bolagets anbud innehåller enbart ett förtydligande om vad deras pris om­ fattade. Ett förtydligande utgör inte en reservation som skulle innebära att en anbudsgivare inte skulle klara uppställt skall-krav. Bolaget talar endast om vad det kostar att tillhandahålla det som Locum efterfrågade. Tidsstämpling Bolaget har inte missförstått vilken enhet som kravet gällde. Enligt punlc­ ten 2.1.3 i förfrågningsunderlaget skulle "samtliga händelser och larm" tidsstämplas, inte enbart i styr- och övervakningssystemet som Locum på­ står. Bolaget gör alltså gällande att kravet avsåg både styr- och övervak­ ningssystemet, reservkraftsanläggningen och reläskydden. Att efter det att tidsfristen för upphandlingen gått ut och tilldelningsbeslut fattats kontrolle­ ra att det vinnande anbudet verkligen uppfyller ett skall-krav strider mot LOU:s krav på likabehandling. Beräkning av magnetfält och ljudnivåer Då det inte finns några normer för hur magnetfältsnivåer ska mätas har inte leverantörer av ställverk några tillgängliga data för att kunna beräkna de nivåer som efterfrågades. Av underlaget i upphandlingen framgår att den tilltänkta byggnaden inte skulle rymma reservkraftsanläggningen. På grund härav var det inte möj­ ligt - för någon av anbudsgivama- att beräkna ljudnivåerna. Avgasrening och garanti Enligt skall-kravet skulle ett partikelfilter av märket Discom offereras. Det­ ta skulle klara minst 99 % rening. Bolagets anbud angav att efterfrågat märke på filtret skulle användas, men eftersom detta filter inte klarar så hög grad av rening förtydligade bolaget detta genom att ange att vad de offererade klarade en reningsgrad "upp till 99 %". På samma sätt som ovan Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2087.5-10 Allmäm1a avdelningen gällande OPI-kanalen utgör detta enbart ett förtydligande och inte en reser­ vation. Vad gäller garantin påpekade bolaget enbart att garantin förutsätter att fö­ reskrivna serviceintervall sköts. Inte heller detta är en reservation som medför ett icke-uppfyllande av ett skall-krav. Locum tillägger bl.a. följande. Tidsstämpling Locum gör gällande att kravet kan uppfyllas. I och med att bolaget inte uppfyllt kravet ska anbudet förkastas. Anmärkas kan att bolaget under an­ budsräkningstiden inte ställt någon fråga eller inkommit med någon syn­ punkt på kravet. Skälet till att det kan ta viss tid innan ett reläskydd slår till är att Locum som andra beställare med liknande anläggningar inte önskar onödiga larm. När väl reläskyddet slagit till gäller kraven enligt punkten 2.1.3 i Teknisk bilaga 4, det vill säga att samtliga händelser och larm tids­ stämplas på fältnivå med en upplösning av Ö,l ms, ett krav som Konsortiet förstått och uppfyllt. Någon flaskhals uppstår inte och Locum kan, när väl reläskyddet detekterats, följa händelserna i tidsordningen. Innan reläskyd-­ det slagit till (detekterats) har incidenten i teknisk mening inte inträffat och ska inte tidsstämplas. Magnetfältsnivåer Den aktuella upphandlingen är en totalentreprenad. Det har ankommit på bolaget att i sitt anbud överväga förutsättningarna för den kommande pro­ jekteringen och i sitt anbud redovisa sina beräkningar. Detta har varit fullt möjligt. I fråga om hur magnetfältsnivåer ska mätas - vilket blir aktuellt när anläggningen är klar för besiktning - sker mätningen utifrån respektive fabrikants anvisningar. Genom underlåtenhet att redovisa beräkningar har bolaget inte uppfyllt skall-kravet. I STOCKHOLM Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ljudnivåer Till anbudsförfrågan fogades bl.a. en förslagsritning över byggnaden. I fråga/svar under anbudsräkningstiden har Locum till samtliga presumtiva an.budgivare angivit bl.a. följande. "De bifogade arkitektritningarna ska därför endast ses som ett exempel på hur byggnaden kan utformas, det står anbudsgivaren fritt att inkomma med andra godtagbara svar." Om bolaget i sin projektering under anbudsräkningstiden valde en reserv­ kraftsanläggning som inte skulle få plats i byggnaden har det stått bolaget fritt att lämna förslag på annan lösning av byggnaden, välja annat aggregat eller avstå från att lämna anbud. Om bolaget hade lämnat ett förslag på annan utformning av byggnaden eller annat aggregat hade det också varit möjligt för bolaget att beräkna ljudnivåer. I och med att skall-kravet inte uppfyllts har det varit förenligt med LOU att förkasta anbudet. Redundant ringtopologi Bolaget har gjort en felaktig tolkning av förfrågningsunderlaget. Locurn har inte krävt att fibernätverket ska vara redundant ringtopologi. Av punk­ ten 2.2.1 i Teknisk bilaga 4 framgår i andra stycket att fibernätverkets kab­ lar ska förläggas med redundant ringtopologi. Det är inte ostridigt att Kon­ sortiets anbud angav ett nätverk i ringform utan redundanta egenskaper. Konsortiet har i sitt anbud visat att kravet på att fibernätverkets kablar för­ läggs med redundant ringtopologi och att kravet uppfylls. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I 9 kap. 8 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felslaivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkur­ rensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelak­ tiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftskostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i demia lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickedislaiminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förutsebart sätt. Vidare gäller de EG-rättsliga prin­ ciperna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kra­ ven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra laiterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrättens prövning i mål som det nu aktuella utgör en kontroll av det, på grundval av vad sökanden har framfört i målet, finns anledning att besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU. Frågan i målet är dels om Kon- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen sortiets anbud rätteligen borde ha förkastats på grund av att anbudet inte uppfyller skall-krav i enlighet med vad bolaget angett i sin ansökan, dels om bolagets anbud felaktigt förkastats. Tidsstämpling I förfrågningsunderlaget, Teknisk bilaga 4, Styr- och övervakningssystem, anges under punkt 2.1.3 bl.a. följande. "Samtliga händelser och larm ska tidsstämplas på fältnivå med en upplös­ ning av 0,1 ms." Bolaget har anfört att vare sig Konsortiet eller någon annan leverantör kan uppfylla detta krav. Locum har å sin sida gjort gällande att kravet på upp­ lösning gäller styr- och övervakningssystemet och inte reläskyddens has­ tighet och att bolaget missuppfattat skall-kravet. Förvaltningsrätten finner inledningsvis att den uppgiftsbekräftelse som gjorts av Konsortiet med anledning av överprövningen inte utgör en otillå­ ten komplettering av anbudet. Innebörden av skall-kravet framgår enligt förvaltningsrätten inte klart av skall-kravets ordalydelse. Den uppfattning Locum framfört i målet vinner dock stöd av den omständigheten att aktuellt skall-krav återfinns i Teknisk bilaga 4, avseende styr- och övervakningssystem medan kraven på relä­ skydden anges i Teknisk bilaga 3. Förvaltningsrätten noterar att bolaget inte under anbudstiden ställt någon fråga med anledning av skall-kravet. Bolaget har inte heller gjort gällande att kravet är otydligt. Förvaltningsrät­ ten finner vid angivna förhållanden att det Locum uppgett om innebörden av skall-kravet får godtas och att skall-kravet således kan uppfyllas. Frågan om varför kravet ställts på en viss nivå och vad den praktiska effekten blir i slutändan, faller utanför förvaltningsrättens prövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmämm avdelningen DOM Sida 13 20875-10 Konsortiet har på Locums kontrollfråga bekräftat att Kons01iiets tekniska lösning avseende styr- och övervakningssystemet uppfyller det ställda skall-kravet. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta dessa uppgif­ ter och fömer därmed att det saknas skäl att förkasta Konsortiets anbud på denna gnmd. Magnetfält och ljudnivåer I anbudsfonnuläret anges på sidan 3 bl.a. följande. Redovisningskrav Tekniska specifikationer Redovisas av anbudsgivare Redovisas av anbudsgivare Prövas mot Ljudkraven enligt miljöprogram­ met innehålls (via berälrningar) Magnetfälten understiger 0,2 mikrotesla utanför ställverksrum (via berälrningar) Bolagets anbud har förkastats med hänvisning till att bolaget bl.a. inte upp­ fyllt skall-krav avseende beräkningar av ljud och strålning. Bolaget har an­ fört bl.a. att sådana berälrningar inte varit möjliga att göra då nödvändiga variabler för dessa beräkningar salrnades i förfrågningsunderlaget. I Tek­ niska bilagor har emellertid förutsättningar och krav angetts samt en för­ slagsritning på byggnaden lämnats. Det har därmed inte saknats förutsätt­ ningar för att berälrna ljud och strålning. Någon omständighet som visar att förfrågningsunderlaget på denna punkt skulle strida mot de krav som ställs i LOU har inte framkommit. Det är i målet ostridigt att bolagets anbud sak­ nar dessa efterfrågade beräkningar. Bolagets anbud uppfyller dänned inte skall-kravet varför anbudet rätteligen förkastats. Konsortiet har i sitt anbud uppgett att "kravet på begränsning av magnetfält utanför ställverksrum beaktas och uppfylls med dimensionerande beräk­ ningar, projektering av utrustning och åtgärder enligt redovisning och be-- Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen räkningar". Till anbudet har Konsortiet fogat bilagan "Magnetfält från ställ­ verksanläggningar", innehållande diverse beräkningar, förutsättningar m.m. Förvaltningsrätten konstaterar att det i anbudsformuläret inte närmare anges hur eller med vilken exakthet beräkningarna av magnetfält ska göras, utan vad som efterfrågas är just beräkningar. Konsortiet får mot den bakgrunden anses ha uppfyllt kravet avseende beräkningar av magnetfält genom den gjorda redovisningen. Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund sak­ nas således. Bolaget har inte uttryckligen åberopat att Konsortiets anbud inte uppfyller skall-kravet avseende beräkningar av ljudnivå. Förvaltningsrätten saknar därmed skäl att pröva denna fråga. Referenser I anbudsformuläret anges bl.a. följande: Redovisningskrav Resurser och organisation Referensprojekt och referenser Prövas mot Anbudsgivare skall ange 3 referensobjekt av liknande typ som DS Reservkraft samt referenser med tillhörande kontaktuppgifter. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att underentreprenörsuppdrag inte får medräknas. Förvaltningsrätten fim1er därför och med beaktande av att referensprojektets karaktär att det är att anse som ett referensobjekt av lik­ nande typ som DS Reservkraft. Konsortiet uppfyller därför detta skall-krav. Rostfritt avgassystem I Teknisk bilaga 2, Reservkraft, anges under punkt 3.6 bl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 15 20875-10 "I entreprenaden skall ingå leverans och montage av komplett rostfritt av­ gassystem, inklusive oxidationskatalysator, partikelfilter, ljuddämpare, upphängrungsdon, kompensatorer, rörstosar, flexibla förbindningar, vägg­ genomföringar m.m." I Konsortiets anbud anges att de offererar ett "komplett avgassystem för respektive aggregat med rör i rostfritt utförande som dras från dieselmotor ut ur reservkraftrum och avslutas horisontellt utanför yttervägg med fågel­ skydd". Enligt förvaltningsrättens mening kan den utsagan tolkas på mer än ett sätt. Konsortiet har emellertid - på förfrågan från Locum -bekräftat att det avgassystem som offererats är i efterfrågat utförande. Förvaltnings­ rätten finner att Konsortiets uppgiftsbekräftelse inte utgör en otillåten komplettering av anbudet. Förvaltningsrätten finner därför att Konsortiets anbud uppfyller uppställt skall-krav. Redundant ringtopologi I förfrågrungsunderlaget, Teknisk bilaga 4, anges under 2.2.1 bl.a. fö\jande. "Fibernätverkets kablar ska förläggas med redundant ringtopologi, mekaniskt skyddade och längs fysiskt brandseparerade installationsvägar." Kravet såsom det framgår av förfrågningsunderlaget är att kablarna ska förläggas med redundant ringtopologi. Bolaget har i målet inte gjort gäl­ lande att Konsortiets anbud inte uppfyller detta krav. Skäl att förkasta Kon­ sortiets anbud på denna grund saknas. Bolagets anbud Förvaltningsrätten har ovan, under Magnetfält och ljudnivåer, funnit att bolagets anbud inte uppfyller ställda skall-krav avseende beräkningar av ljud och strålning. Bolagets anbud har således redan på denna grund rätteli­ gen förkastats. Vid denna bedömning finner förvaltningsrätten inte skäl att Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20875-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen pröva övriga invändningar som Locum fört fram avseende brister i bolagets anbud. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det utifrån vad som anförts i målet inte :framstår som att upphandlingen genomförts i strid med LOU och gemensamhetsrätten. Bolagets ansökan om ingripande enligt LOU ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) 1'71?'1-1,l;t.t,,, *.,//Z:,.�·-v_..� Annika Falkenbom Rådman Föredragande har varit Petter Mattsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ läm.pningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Omprövningstillstånd .inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det khrt och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnutl:lnler. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om. någon p erson- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till. länsrätten framgår av beslutet. Om. klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se