Dok.Id 181345 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2016-12-07 Ann Liljedal Meddelad i Falun SÖKANDE Tolkresurs Sverige AB, 556835-6462 Ombud: Mikael Rendahl Upphandlingsjuristerna i Sverige AB Box 1241 131 28 Nacka Strand MOTPART Folktandvården Gävleborg AB, 556702-1836 803 20 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Mål nr 4849-16 Förvaltningsrätten avslår Tolkresurs Sverige AB:s ansökan om överpröv­ ning av avbrytandebeslutet. Avd Dnr KSnr --- Aktb\l ,.,1,r ··P- L:.d<.i ._. 07 1 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4849-16 !FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Folktandvården Gävleborg AB (Folktandvården) upphandlar ramavtal avse­ ende språktolktjänster (RS 2016/1075) genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen består av två delar, anbudsområde A-Telefontolk och anbudsområde B-Platstolk. Folktandvården beslutar den 7 november 2016 att avbryta upphandlingen. Tolkresurs ansöker om överprövning och yrkar att avbrytandebesluten i sin helhet ska ogiltigförklaras. I andra hand yrkas att avbrytandebesluten i den del det avser delområdet B ska ogiltigförklaras. Folktandvården bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra­ get. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl (RÅ 2009 ref. 43). Vad parterna anför Tolkresurs anför i huvudsak följande. Upphandlingen har varit uppdelad i två delar, en för telefontolk och en för platstolk. Anbud har kunnat lämnas på antingen båda delarna eller endast på ena delen. Bolaget har lämnat an­ bud avseende båda delområdena. Avbrytande av en upphandling får ses som FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4849-16 I FALUN ett undantagsförfarande. När en upphandlande myndighet väljer att påbörja en upphandling bör förfarandet vara så förberett att det med hög grad av sannolikhet kan leda till att någon av anbudsgivarna på de i förfrågningsun­ derlaget angivna grunderna erhåller kontraktet. Myndighetens uppgift om att den inte fullt ut har iakttagit likabehandlingsprincipen och transparensprin­ cipen har varit alltför allmänt hållen och kan därför inte läggas till grund för att det funnits sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Om en sådan allmänt hållen motivering skulle läggas till grund för att myndigheten visat att den haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen skulle i principen en upphandlande myndighet när som helst kunna avbryta en upphandling på subjektiva grunder. Gällande att myndigheten infört ett nytt ska-krav i ett sent skede vill bolaget understryka att anbudstiden med anledning av detta också flyttades fram fem dagar. Anbudsgivarna fick in­ formation om det nya ska-kravet tio dagar innan sista anbudsdag. Ska-kravet som innebar att ett minimipris infördes kan knappast ha inneburit någon större arbetsinsats från anbudsgivama, då det endast har handlat om en enda prisuppgift. Det får ankomma på myndigheten att i målet precisera på vilket sätt tidpunkten för det nya ska-kravet faktiskt har påverkat anbudsgivamas möjlighet att lämna anbud, i sådan omfattning att det funnits sakligt godtag­ bara skäl för att avbryta upphandlingen. De anbudsgivare som klagat på att ska-kravet infördes i ett sent skede har inte ens lämnat anbud avseende del­ område B. Därmed har det under alla förhållanden inte funnits sakligt god­ tagbara skäl för att avbryta upphandlingen i den del den avser delområde B. Folktandvården anför i huvudsak följande. Som skäl för avbrytandebeslu­ tet har bland annat angivits att det framkommit att myndigheten inte har agerat fullt ut i enlighet med likabehandlingsprincipen och transparensprin­ cipen. Myndigheten har inte varit transparent i förfrågningsunderlaget och upphandlingen har tillförts väsentlig information i form av ett ska krav i sent skede. Den 26 oktober 2016 lämnade myndigheten information i Frågor och svar att leverantörens tolkförmedlingsavgift inte får understiga 100 kr per 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4849-16 IFALUN förmedlat uppdrag. Anbudstiden förlängdes från den 31 augusti till den 5 september 2016. Meddelandet förtydligades den 29 augusti 2016 enligt föl­ jande. Leverantörens tolkförmedlingsavgift för uppdrag beställda via tele­ fon, fax eller e-post får inte understiga 100 kr per förmedlat uppdrag. Infö­ randet av ett nytt obligatoriskt krav har inneburit en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget och agerandet har skett i strid med de grundläggande principerna i LOU varför upphandlingen har avbrutits. Kravet att tolkför­ medlingsavgiften för uppdrag beställda via telefon, fax eller e-post inte får understiga 100 kr per förmedlat uppdrag gäller både platstolk och telefon­ tolk. Det har därför varit riktigt att avbryta upphandlingen i sin helhet. Det kan inte tillmätas betydelse att leverantörer som tidigare ansökt om över­ prövning av upphandlingen inte lämnat anbud på området platstolk. Förvaltningsrättens bedömning Av EU-domstolens praxis följer att en upphandlande myndighet får avbryta en upphandling om sakligt godtagbara skäl föreligger. Tolkresurs anför att ändringen i förfrågningsunderlaget inte utgör sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. I vart fall borde inte upphandlingen avseende del­ område B ha avbrutits. Folktandvården anför å sin sida att införandet av ett nytt krav avseende både delområde A och B har skett i strid med de grund­ läggande principerna i LOU. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av det som framkommit att Folktandvården visat att sakligt godtagbara skäl före­ ligger. Det har inte heller framkommit att de grundläggande bestämmelserna i gemenskapsrätten åsidosatts. Tolkresurs ansökan ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman I- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND \� j §u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 4.