FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE ComfortSystem Scandinavia AB, 556308-9894 Vistakullevägen 18 561 46 Huskvarna MOTPARTER Mål nr Sida 1 (5) 7050-14 med flera, se bilaga 1 KONKURRENSVERKET 2014 -08- 1 4 Avd Dnr KSnr Dok.Id 217604 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid DOM 2014 -08- 1 3 Meddelad i Malmö Kommunalförbundet Medelpunkten och 23 skånska kommuner, se bilaga 1 Ombud för samtliga motparter: Håkan Jönsson Kommunförbundet Skåne Box 53 221 00 Lund SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ComfortSystem Scandinavia AB:s ansökan om överprövning. · Aktbll Box 4522 203 20Malmö Kalendegatan 6 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 7050-14 BAKGRUND, YRKANDE M.M. Kommunalförbudet Medelpunkten och 23 skånska kommuner (nedan kommunerna) genomför upphandling av vårdsängar� refnr 2014:03, enligt reglerna för öppen upphandling i LOU. Upphandlingen är uppdelat i tre produktgrupper, sängar, sängryggstöd samt stöd- och vändhandhandtag. Anbud kan lämnas på en eller flera produktgrupper och produktgrupperna utvärderas var för sig. ComfortSystem Scandinavia AB (nedan bolaget) har ansökt om över­ prövning av upphandlingen såvitt avproduktgrupp sängryggstöd och yrkar i första hand att bolagets anbud ska utvärderas, i andra hand att upphand­ lingen avseende sängryggstöd görs om. Vidare yrkar bolaget att vinnande anbud från Närkes Vital AB avseende sängryggstöd ska förkastas. Bolaget åberopar följande. Bolagets anbud förkastades då det inte uppfyller krav 4.3.2. i förfrågningsunderlaget att offererad produkt skall vara märkt med påklistrad etikett (eller motsvarande) vilken innehåller minst följande, arti­ kelnummer, produktnamn, serienummer, tillverkningsdatum, max. brukar­ vikt, tillverkarens namn. Den av bolaget inlämnade utvärderingprodukten var inte försedd med brukarvikt på den påklistrade etiketten vilket föranlett kommunerna att förkasta anbudet. Bolaget menar att detta inte skäl nog för att förkasta anbudet då skall-kravet inte är entydigt utan lämnar utrymme för tolkning av anbudsgivaren. I förfrågningsunderlaget anges påklistrad etikett eller motsvarande utan att närmare specificera vad som avses. Kra­ vet är därför inte tillräckligt transparent för att vara skäl nog att förkasta bolagets anbud. Ingenstans i förfrågningsunderlaget framgår det i vilken form den motsvarande lösningen ska finnas eller hur den ska vara behäftad med produkten. Produktens brukarvikt finns utskriven under punkt 8 i den tekniska specifikation som medföljde produkten ifråga. Bolaget anser att denna information bör vara tillräcklig för att var motsvarande enligt det aktuella skall-kravet. Bolaget riskera att lida skada om anbudet inte utvär­ deras. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7050-14 I MALMÖ Avdelning 1 Vinnande anbud från Närkes Vital AB uppfyller inte skall-kravet 1 .2.7. att anbudsgivare skall ha ett certifierat kvalitetsledningssystem eller likvär­ digt. I anbudet anges att certifikat för ISO 9001 är klart under juni månad och under beskrivning av hur man uppfyller kravet att " Bengtssons Meka­ niska Forserum är vår leverantör av samtliga sängryggstöd och sängar." ISO-certifikatet bifogas. Då Närkes Vital AB sköter att försäljning och hantering mot slutkund bör det inte, enligt ComfortSystem Scandinavia AB:s uppfattning, vara tillräckligt att hänvisa till en underleverantörs kvali­ tetsledningssystem. Kommunerna bestrider ansökan och anför bl a följande. Kravet i upp­ handlingen om produktmärkning och vilken information som ska finnas på den påklistrade etiketten är tydligt beskrivet i förfrågningsunderlaget. En­ ligt kravet ska informationen finnas på produkten som påklistrad etikett eller motsvarande. Märkningen kan därmed påklistrad men även vara t ex sydd, nitad eller stansad. Kravet är således att märkningen sitter fast på produkten. En bruksanvisning som medföljer produkten motsvarar inte kravet om produktmärkning. Bolaget anbud uppfyller således inte ställt skall-krav och ska därför inte utvärderas. Anbudsgivaren Närkes Vital AB har i sitt anbud beskrivit hur kravet på kvalitetsledningssystem uppfylls och bifogat ett giltigt certifikat utfärdat för anbudsgivarens underleverantör K Bengtssons Mekaniska AB vilken leverarar Närkes Vital AB:s samtliga sängar och sängryggstöd. Underleve­ rantören tillverkar, slutmonterar och förpackar den :färdiga produkten enligt Närkes Vital AB:s uppgift. Kommunerna har bedömt svaret som fullgott och godkänt Närkes Vital AB som anbudsgivare i upphandlingen. Bolaget, som lämnats tillfälle till yttrande, har inte svarat. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IM ALMÖ Avdelning 1 DOM SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap.4 och6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada� besluta att en upphand­ lingska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökande tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågnings­ underlaget. Förvaltningsrättens bedömning i nu förevarande mål Inledningsvis finner förvaltningsrätten att det i aktuellt förfrågningsun­ derlag angivna skall-kravet om påklistrad (eller motsvarande) etikett med produktinformation på inlämnad utvärderingsprodukt är tillräckligt klart och entydigt för att uppfylla lagens krav på transparens. Den av bolaget ingivna produkten innehåller emellertid inte föreskriven uppgift om max. brukarvikt på fastsatt märkning och uppfyller därmed inte det ställda skall­ kravet. Anbudet har därför inte kvalificerat sig och går, följaktligen, inte vidare till utvärdering. Vid dessa förhållanden kan bolaget inte lida eller riskera att lida skada av att annan anbudsgivare har tilldelats kontraktet. Det föreligger därför inte skäl för rätten att pröva om Närkes Vital AB:s anbud uppfyller ställda skall-krav. Sammanfattningsvis har bolaget inte visat att kommunerna brutit mot LOU och att det föreligger grund för in­ gripande. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HURMANÖV ERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/lB LOU) ,q-4-J � Marianne Alwall Sida4 7050-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Bilaga 1 MOTPARTER Sida 5 7050-1 4 1 . Burlövs kommun 2. Bromölla kommun 3. Eslövs kommun 4. Hässleholms kommun 5. Höganäs kommun 6. Höörs kommun 7. Hörby kommun 8. Kristianstads kommun 9. Kävlinge kommun 1 0. Lomma kommun 1 1 . Lunds kommun 1 2. Malmö stad 1 3. Osby kommun 1 4. Simrishamns kommun 1 5. Sjöbo kommun 1 6. Skurups kommun 1 7. Staffanstorps kommun 1 8. Svedala kommun 1 9. Tomelilla kommun 20. Trelleborgs kommun 21 . Vellinge kommun 22. Ystads kommun 23. Östra Göinge kommun 24. Kommunalförbundet Medelpunkten mål nr 7099-14 mål nr 7050-1 4 mål nr 7076-1 4 mål nr 7077-1 4 mål nr 7078-1 4 mål nr 7079-1 4 mål nr 7080-1 4 mål nr 7081-1 4 mål nr 7082-1 4 mål nr 7083-1 4 mål nr 7084-1 4 mål nr 7085-1 4 mål nr 7086-1 4 mål nr 7087-1 4 mål nr 7089-1 4 mål nr 7090-1 4 mål nr 7091-1 4 mål nr 7092-1 4 mål nr 7093-1 4 mål nr 7094-1 4 mål nr 7095-14 mål nr 7096-1 4 mål nr 7097-1 4 mål nr 7098-1 4 ..!!lB Cls .g HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står 1. 2. ..,, förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför ..... 0N viktigt att det klart och tydligt framgår av ::i överklagandet till kammarrätten varför man $e: anser att prövningstillstånd bör meddelas. ...___°'0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla >..,,..... 1. Klagandens person-/organisationsnummer, Cl postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstoJ.se 3. 4.