FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Hörsam AB, 556058-7460 Box 7093 192 07 Sollentuna DOM 2011-08-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 13908-11 Enhet 15 Sida 1 (16) Ombud: Advokat Jerker Alm Advokatfirman Vinge KB Box 1064 251 10 Helsingborg MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 6401 113 82 Stocld1olm Ombud: Advokat Roger Hagman Advokatfirman Roger Hagman AB Box 3460 103 69 Stocldiolm SAKEN KONKURRENSVERl{ET I 20H -03- 2 9 i.; Avd Dnr Doss Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling - LOD Aktbil Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Det interimistiska förordnandet upphör härmed att gälla. Dok.Id 153259 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 for valtningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 13908-11 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling av hörappara­ ter, dm SLL544. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande. Förvaltningsrätten har i beslut den 7 juli 2011 förordnat att SLL tills vidare inte får ingå avtal i upphandlingen. Det antecknas att förvaltningsrätten i dom den 4 februari 2011 i mål nr 46045-10 m.fl. förordnat att SLL:s upphandling av ramavtal för hörappara­ ter, dnr SLL544, skulle göras om. Hörsam AB (bolaget) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Som gi11nder för yrkandet anger bolaget bl.a. föUande. Förfrågningsunderlaget brister i transparens med avseende på utformningen av de funktionella kra­ ven. Bristen på transparens medför att det blir oklart vad det är som SLL kommer att värdera med avseende på de funktionella kraven vilket innebär att det föreligger ett brott mot transparens- och likabehandlingsprincipen. SLL kommer avseende Produktgrupperna att göra en poängsättning base­ rad på en samlad bedömning av de olika typerna av hörapparater. Det är i förfrågningsunderlaget inte beskrivet hur de olika typerna av hörapparater kommer att värderas inbördes i den samlade bedömningen. Det föreligger med avseende på den "samlade bedömningen" ett klart brott mot transpa­ rens- och likabehandlingsprincipen. Avseende bör-kraven föreligger en brist i transparens. Det framgår inte vid utvärderingen av Produktgrupperna hur eventuella skillnader mellan olika typer av hörapparater inom Produkt­ gruppen kommer att hanteras. Det utgör ett klaii brott mot transparens- och likabehandlingsprincipen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 13908-11 Utformningen av de funktionella kraven Kravens obligatoriska del För obligatoriska krav är det väsentligt att dessa är tydliga och klara och inte ger utrymme för en godtycklig bedömning. I förevarande upphandling är följande obligatoriska funktionella krav i förfrågningsunderlaget i strid med transparensprincipen, då kraven innehåller vfu·derande begrepp som inte är definierade. I krav 35 avseende hanterbarhet av kontroller anges att en hörapparats kon­ troller ska vara enlda att hantera i dagligt bruk. "Enkla" är inte definierat, det framgår inte av förfrågningsunderlaget vad SLL lägger i detta begrepp vilket innebär att det inte går att följa upp om SLL utvärderat anbuden i enlighet med de krav som gäller i upphandlingen. Förvaltningsrätten har i domen den 4 februari 2011 underkänt formuleringen "brukarvänlig" och i sak har ingen förändring skett, det föreligger fortfarande ett brott mot transparensprincipen och därmed även mot likabehandlingsprincipen. Avseende krav 36 om hanterbarhet av tillbehör och förbrukningsartildar görs fö\jande invändningar. I den föregående upphandlingen underkände förvaltningsrätten det nyttjade begreppet "brukarvänlig." Då ingen saklig förändring skett gäller fortfarande att det föreligger ett brott mot transpa­ rensprincipen. Att begreppet nu används för tillbehör och förbrukningsar­ tiklar och inte avser kontrollerna salmar betydelse för frågan om kravets överensstämmelse med transparensprincipen. Krnv 38 avseende underlag vid programmering av hörapparat säger att det vid programmeringen ska det vara möjligt att ta hänsyn till "lämpliga" in­ dividuella bakgrundsparametrar såsom audiologiska och alrustiska data (t.ex. slang/insats) som är relevanta för alctuell hörapparatserie/-modell. Bristen ligger i att SLL inte preciserat vilka de "lfunpliga" audiologiska och akustiska data är som man kommer att utvärdera. Skrivningen ger ut- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13908-11 Allmänna avdelningen rymme för SLL att göra godtyckliga bedömningar genom att man kan styra vad man anser vara viktigt utifrån själva programvaran (d.v.s. anbuden) och inte utifrån på förhand av SLL uppställda parametrar. Detta gör att det inte går att följa upp om SLL verkligen gör en bedömning i överensstäm­ melse med kravet. Kravet med sin nuvarande formulering är i strid med transparensprincipen. För krav 39 avseende grafisk presentation gäller att det ska fim1as grafer och tabeller som tydligt visar förstärkning och aktuellt tillstånd i hörappa­ raten. Det värderande begreppet är inte tydligt definierat, det ger SLL en möjlighet att helt efter eget skön förkasta ett anbud på grund av att man inte anser graferna och tabellerna vara tydliga. Även för krav 40 avseende justering gäller att SLL använder ett värderande begrepp i den obligatoriska fasen utan att definiera begreppet. SLL kan liksom för övriga ovan angivna krav välja att bestämma im1ebörden av "ändamålsenligt" först efter det att anbuden kommit in. Kravet är genom sin brist på definition av ändamålsenligt i strid med transparensprincipen och däm1ed även med likabehandlingsprincipen. Kravens utvärderingsmässiga del Genom att SLL inte tydligt definierat de värderande egenskaperna i den obligatoriska delen är det en given följd att det i utvärderingen finns en l