FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Sun World Travel GmbH Milhlweg 90 753 31 Engelsbrand Tyskland Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET ')'T'-11� 1 1 .{./.) ;j Avd Dnr KSnr Ombud: Toni Schönfelder Espoz y Mina 6 Local Bajo 03130 Santa Pola / Alicante Spanien .MOTPART Stockholms läns landsting 105 73 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE DOM 2015-11-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 19081-15 Aktbil Förvaltningsrätten avslåransökan. Dok.Id 667400 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen I Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561680 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 9081-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling avseende kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård, beteckning TN 2015-0159. Upphandlingen avser B-tjänst och sker med ett förenklat förfarande. Sun World Travel GmbH (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om _ och anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Upphandlingen strider mot de grundläggande principerna om likabehandling och öppenhet på grund av att förhandsannonseringen inte skett på.ett rättvisande sett. Detta har inneburit risk för skada för bolaget till följd av att man inte kunnat delta i upphandlingen på lika villkor. Enligt EU:s kollektivförordning (1370/2007 E G) ska förhandsannonsering ske minst ett år i förväg. SLL har vid förhandsannonseringen uppgett CPV-koden 60653000, vilken är "uthyrning av båtar med besättning". Detta är missvisande och inte relevant för den aktuella upphandlingen. Detta har otillbörligt gynnat svenska bolag som känner till Waxholmsbolagets trafikoch inneburit att bolaget inte kunnat lämna anbud. SLL bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Vissa områden i upphandlingen (i.ex. område B) avser verksamhetsövergång med övertagande av personal m.m. och i område A söker man utförare med eget tonnage jämfört med område B där SLL, genom Waxholmsbolaget, äger allt tonnage. Minimikravet för förhandsannonsering ang.es i Artikel 7 i EU:s kollektivförordning. Det finns inget krav på att ange CPV-kod i en upphandling av allmän trafik, eftersom det bara gäller upphandlingar som faller inom upphandlingsdirektivets område. Den nu aktuella upphandlingen är en B-tjänst och det finns därför inget krav på att ange CPV-kod. Vid en förhandsannonser1ng enligt kollektivförordningen är det omöjligt att ange en exakt precisering av föremålet för upphandlingen med hänsyn till tidsaspekten. Syftet med att ange CPV-koder är inte att slutligt låsa upphandlingens inriktning. CPV-koden för uthyrning av båtar och personal Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19081-15 I STOCKHOLM stämmer i vissa av upphandlingens områden men SLL har beskrivit föremålet så mycket som möjligt genom att uppge tjänstekategori 19 (sjötransp01t), CPV-kod och benämnt upphandlingen "Kollektiv sjötrafik i Stockholmsskärgård".Vid_ denordinarieannonseringenavupphandlingen har CPV-koden för "transport på vattenvägar" angetts som huvudobjekt. Anledningen till att SLL angett CPV-kod i förhandsannonseringen är att systemet Visma TendSign kräver det. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkt för prövning Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lag (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det framgår av 16 kap. 6 § LOU att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om SLL i upphandlingsförfarandet åsidosatt de upphandlingsrättsliga principerna på ett sådant sätt att det finns skäl för ingripande. Bolaget har anfört att SLL i förhandsannonseringen av den aktuella upphandlingen angett eri. missvisande CPV-kod och att bolaget, i egenskap Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19081-15 av icke-svenskt företag, missgynnats på grund av att man inte kunnat identifiera vad upphandlingen handlat om på ett tidigt stadium och därför inte haft tillräcklig tid för att kunna vidta nödvändiga förberedelser för att lämna ett anbud. SLL genomför en upphandling som inte omfattas av EU:s upphandlings­ direktiv. Eftersom upphandlingen gäller B-tjänster som omfattas av kollektivtrafikdirektivet finns ett krav på att förhandsannonsering av upphandlingen ska ske minst ett år innan anbudsförfarandet inleds. De uppgifter som minst ska offentliggöras ät· den berörda myndighetens namn och adress, planerad tilldelningsmetod samt tjänster och geografiska områden som kan omfattas av avtalet. Det finns alltså inte något laav på att CPV-koden ska anges i förhandsannonseringen. SLL har i sin förhandsannonsering visserligen angett en CPV-kod som inte är helt rättvisande med hänsyn till vad upphandlingen avser men det anges även i förhandsmeddelandet att upphandlingen gäller tjänstekategori 19 (sjötransport)och är benämnd "Kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård". Det framgår inte annat än att den upphandlande myndigheten vid förhandsannonseringen uppfyllt de minimilaav som ställts upp enligt EU:s kollektivförordning för vad som ska anges. Mot den bakgrunden bedömer förvaltningsrätten att det inte kan anses att SLL brutit mot bestämmelserna i LOU eller att gemenskapsrätten trätts för när vid förhandsannonseringen. Det saknas således grund för ett ingripande och ansökan ska avslås. I STOCKHOLM ·· Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19081-15 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns · i bilaga (DV 3109/lA LOU) 'Kil�,�'\ 1-h,ul.i-v��I Kaija Hultquist Rådman Johanna Segerheim har föredragit målet HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvalt.ningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ ve'lsen ska dock sldckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt- . ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling hat angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. 'Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas ::iv högre rätt, el-. ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Oro prövnings tillstånd.inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon, person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ mer samt dagen för �eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förv'alt.ningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvalt.ningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, •· lagen(2007:1092)omupphandlinginom områdena vatten, energi, ttansportet och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- . svars- och säkerhetsområdet 8� 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningat·om hur� över­ klag� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ....... 0\0 ..... 5.,., www.domstol.se gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ 4.