KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL Sida 1 (7) 3220-3223-19 n;�:5srrartTRi:'�vE:RK:2f .• DOM 2020-02-27 Meddelad i Sundsvall KLAGANDE CareOnDemand Sociala Tjänster AB, 556993-0075 Mål nr Ombud: Chefsjurist Pär Cronhult MOTPARTER 1. Borlänge kommun 2. Falu kommun 3. Gagnefs kommun 4. Hedemora kommun [Er,;1et Ombud för 1-4: Anders Karlin Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Faluns dom den 15 november 2019 i mål nr 4983-4986-19, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAlVIMARRÄTTENS AVGÖRANDE 20-02·27 ·. Kammarrätten ändrar förvaltningsrättens dom och bestämmer att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 186995 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjämgatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se ww,v.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 2 Mål nr 3220-3223-19 YRKANDEN CareOnDemand Sociala Tjänster AB (CareOnDemand) yrkar att kammarrätten beslutar om rättelse på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs där CareOnDemands anbud tas upp till slutlig värdering, alternativt att upphandlingen ska göras om. Borlänge kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun och Hedemora kommun (kommunerna) anser att överklagandet ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR I KAMMARRÄTTEN CareOnDemand hänvisar till vad som anförts i förvaltningsrätten och tillägger bl.a. följande. CareOnDemand bedriver verksamhet med uthyrning av personal inom bland annat områdena för sjukvård och social omsorg. CareOnDemand har som verksamhetsföremål enligt sin bolagsordning att bedriva "personal­ uthyrning" utan närmare begränsning till visst område eller viss verk­ sarnhetssektor. Bolaget har diskvalificerats från deltagande i upphandlingen på grund av det. Bolaget har därmed inte ansetts uppfylla krav på att vara registrerat för rätt verksamhet, innefattande "uthyrning av personal inom sjukvården". Det är en felaktig bedömning eftersom beskrivningen av verksamhetsföremålet "personaluthyrning" inkluderar uthyrning av personal "inom sjukvården". Bolaget är genom sin bolagsordning således inte obehörigt att bedriva "uthyrning av personal inom sjukvården". Skulle rätten finna sådan skillnad mellan verksamhetsföremålet "personaluthyrning" jämfört med "uthyrning av personal inom sjukvården", att CareOnDemand därigenom ska diskvalificeras från deltagande i upphandlingen åberopas att den aktuella kravställningen strider mot de grundläggande principerna om likabehandling och proportionalitet i 4 kap. KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 3 Mål nr 3220-3223-19 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, och även otillbörligt syftar till att begränsa konkurrensen enligt 2 § samma kapitel. Den inskränkning som sålunda ligger i att leverantörer som bedriver ut­ hyrning av personal enbart "inom sjukvården" kan komma ifråga för anbudsgivning saknar relevans för upphandlingen och medför att leveran­ törer som - liksom CareOnDemand - även är behöriga för annan personal­ uthyrning otillbörligt missgynnas. Det finns inte några sakliga skäl till en sådan begränsning eftersom behörigheten och även de yrkesmässiga kvalifikationerna hos de arbetsterapeuter som bolaget lämnat anbud på garanteras genom att det är fråga om s.k. legitimationsyrken. Legitimationsyrken är skyddade yrkestitlar som enbart av Socials(\Telsen legitimerade personer är behöriga att använda. Kontrollen av erforderlig behörighet ligger således inte, som kommunerna verkar tro, i vad arbets­ givaren eller bemanningsförmedlaren har till föremål för sin verksamhet enligt gällande bolagsordning utan i personalens legitimering e fter prövning av Socialstyrelsen. Kommunerna anför bl.a. följande. CareOnDemand har ostridigt en registrering för näringsverksamhet hos Bolagsverket. Dock framgår inte att registreringen avser de efterfrågade tjänsterna. Den upphandlande myndigheten har ingen skyldighet att ta hänsyn till annan information än den som framkommer i aktuell bolags­ registrering. Kravet enligt upphandlingsföreskrifterna punkt. 3.4 kan därmed inte anses vara uppfyllt. Upphandlingen avser uthyrning av personal inom sjukvården, vilket medför att den specifika informationen ska framgå av registreringsbeviset. Någon motivering från CareOnDemand om varför den mer allmänna registreringstypen skulle vara godtagbar finns inte. Av CareOnDemands registreringsbevis framgår vidare att det särskilda företagsnamnet "CareOnDemand" specifikt bedriver verksamhet som avser KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 4 Mål nr 3220-3223-19 "Personaluthyrning med inriktning på chefer". Det går inte att utläsa att CareOnDemand skulle bedriva den typ av verksamhet som efterfrågas i upphandlingsdokumentet. Den upphandlande myndigheten har rätt att ställa krav gällande personal­ uthyrning inom ett specifikt område. Kravet är inte formulerat på det sätt att leverantören enbart ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården, varvid det inte finns skäl att hävda att kravet skulle vara exkluderande för de bolag som bedriver verksamhet inom flera områden. Däremot är kravet formulerat på så sätt att det ska framgå i aktuell registrering att bolaget bedriver personaluthyrning inom sjukvården, vilket det inte gör i CareOnDemancls fall. Det kan inte heller anses sakna relevans för upphandlingen att ett sådant krav uppfylls då det har en direkt koppling till elen tjänst som efterfrågas. Det är inte heller fråga om att leverantörer med behörighet för annan typ av personaluthyrning missgynnas, då sådana tjänster inte efterfrågas i upphandlingen och därmed inte är föremål för kvalificeringskravet. Behörighet att utföra efterfrågade tjänster som arbetsterapeut är irrelevant för sakfrågan. Den upphandlande myndigheten har enligt 14 kap. 2 § LOU rätt att ställa krav på registrering av verksamhet. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av punkt 3.4 i upphandlingsdokumenten framgår följande. Ni som anbudsgivare ska vara registrerad för den typ av verksamhet denna upphandling avser. Det vill säga; bolaget ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet. Ni ska som bevis på detta bifoga en kopia på ert registreringsbevis från Bolagsverket. CareOnDemancl har med sitt anbud lämnat in en kopia av bolagets registreringsbevis från Bolagsverket, enligt vilket det framgår att bolagets verksamhetsföremål är att bedriva "konsultverksamhet inom socialt arbete KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 5 Mål nr 3220-3223-19 samt därmed förenlig verksamhet. Vidare ska bolaget bedriva personal­ uthyrning, rekrytering och därmed förenlig verksamhet". CareOnDemand har i första hand gjort gällande att bolaget uppfyller kravet i punkten 3.4 i upphandlingsdokumenten och i andra hand att kravet strider mot de grundläggande principerna om likabehandling och proportionalitet i 4 kap. 1 § LOU. Enligt kammarrättens mening måste ovanstående krav tolkas som att det ska framgå av registreringsbeviset att anbudsgivaren bedriver personaluthyrning inom just sjukvårdsområdet. Av CareOnDemands registreringsbevis fram­ går att bolaget bedriver personaluthyrning men inte inom just sjukvårds­ området. CareOnDemand uppfyller således inte kravet i 3.4 i upphandlings­ dokumenten. Nästa fråga blir då om kravet i 3.4 i upphandlingsdokumenten är förenligt med de grundläggande principerna om likabehandling och propmtionalitet i 4 kap. 1 § LOU. En proportionalitetsprövning sker vanligen i tre steg. Det första innefattar frågan om åtgärden är ägnad att tillgodose det avsedda ändamålet. Det andra steget utgörs av en prövning av om den är nödvändig för att uppnå det avsedda ändamålet. Till sist bedöms om den fördel som det allmänna vinner står i rimlig proportion till den skada som åtgärden förorsakar berörda enskilda intressen (se rättsfallet HFD 2016 ref 37). Enligt kommunerna är ändamålet med kravet i 3.4 i upphandlings­ dokumenten att anbudsgivaren ska bedriva verksamhet inom det verksamhetsområde som upphandlingen avser. Enligt kammarrättens mening kan det dock ifrågasättas om kravet ens är ägnat att tillgodose det avsedda ändamålet. Den omständigheten att en viss verksamhet registreras hos Bolagsverket innebär inte behörighet att utöva den aktuella KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 6 Mål nr 3220-3223-19 verksamheten och säger inte något om bolaget faktiskt utövar den verksamhet som registrerats. Frågan är därefter om det uppställda kravet går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå det avsedda ändamålet. Som konstateras ovan utgör själva registreringen av en viss verksamhet inte någon garanti för att verksamheten faktiskt utövas. Ett bolag, som CareOnDemand, som enligt egen uppgift bedriver personaluthyrning inom olika områden har inte, utan att ändra sin registrerade verksamhet hos Bolagsverket, möjlighet att uppfylla kravet även om bolaget faktiskt bedriver personaluthyrning inom sjukvårdsområdet. Såsom kravet är formulerat riskerar det således att stänga ute anbudsgivare som de facto bedriver uthyrning av sjukvårdspersonal. Det har inte heller framkommit någon motivering till varför en anbudsgivare som bedriver personaluthyrning även av andra personalkategorier än sjuk­ vårdspersonal skulle vara olämplig som leverantör av sjukvårdspersonal. Syftet med kravet, dvs. att kommunerna ska vara tillförsäkrade att anbuds­ givaren bedriver personaluthyrning inom sjukvårdsområdet, borde ha kunnat uppnås genom andra mindre konkurrensbegränsande alternativ. Kammarrätten anser därför att kravet i vart fall går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå syftet och att det således strider mot propor­ tionalitetsprincipen. På grund av det krav som strider mot proportionalitetsprincipen har CareOnDemand inte kunnat lämna anbud som uppfyller kraven i upp­ handlingsdokumenten. Bolaget har därmed lidit skada. Eftersom felet är hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om. KAMMARRÄTTEN DOM Sida 7 I SUNDSVALL Mål nr 3220-3223-19 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). Jessica Loven kammarrättsråd ordförande Vanja Marcusson kammarrättsråd Linnea Nyström tf. kammarrättsassessor referent FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2019-11-15 Bilaga 1-\ Sida 1 (9) Mål nr 4983-4986-19 Föredragande Meddelad i Falun Matilda Skogberg SÖKANDE CareOnDemand Sociala Tjänster AB, 556993-0075 Ombud: Advokat Ulf Hökeberg och biträdande jurist Elin Kers Advokatfirman Titov & Partners KB Humlegårdsgatan 20 114 46 Stockholm MOTPART 1. Gagnefs kommun 2. Borlänge kommun 3. Hedemora kommun 4. Falu kommun Samtliga genom: Anders Karlin Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan 771 82 Ludvika SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 265209 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,-vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986-19 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gagnefs kommun, Borlänge kommun, Hedemora kommun och Falu kommun (kommunerna) gör en upphandling av bemanningstjänst arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast - 2019 (dnr GNU2019/95). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. CareOnDemand Sociala Tjänster AB (CareOnDemand) lämnade anbud i delområde arbetsterapeut. Av upphandlingsrapporten framgår att CareOnDemands diskvalificerats eftersom bolaget inte ansetts uppfylla krav på att vara registrerad för rätt verksamhet. CareOnDemand ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs där bolagets anbud tas upp till slutlig värdering. CareOnDemand yTkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som grund för förstahandsyrkandet anför CareOnDemand att kommunerna feltolkat kvalificeringskravet avseende behörighet att utöva yrkesverksamhet i upphandlingsdokumenten samt att bolagets anbud felaktigt diskvalificerats från utvärderingen. Som grund för andrahandsyrkandet anför CareOnDemand att det ak.1:uella krawt är oproportionerligt och dessutom strider mot 14 kap. 1 och 2 §§ LOU. Bolaget skulle ha tilldelats avtal om åberopade felaktigheter inte förekommit. Bolaget har därmed lidit eller kan komma att lida skada. Kommunerna anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak att bolaget inte uppfyller det ak.1:uella kravet samt att kravet inte är utformat i strid med bestämmelserna i LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986-19 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att elen part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU följer att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad CareOnDemancl anfört är visat att kommunerna har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att CareOnDemand har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU och innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. När en anbudsgivare åberopar flera skäl för ingripande enligt LOU bör domstolens prövning i första hand göras av de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvaltningsrätten tar därför först ställning till frågan om det finns skäl för ingripande till följd av de brister som CareOnDemancl menar finns i upphandlingsdokumenten. Upphandlingsdokumenten Av punkt 3.4 i upphandlingsclokumenten framgår följande. 3.4 Behörighet att utöva yrkesverksamhet Ni som anbudsgivare ska vara registrerad för den typ av verksamhet denna upphandling avser. Det vill säga; bolaget ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet. Ni ska som bevis på detta bifoga en kopia på en registreringsbevis från Bolagsverket. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986-19 IFALUN Utformningen av punkt 3.4 i upphandlingsclokumenten CareOnDemancl anför i huvudsak följande. Av bestämmelserna i LOU framgår att en upphandlande myndighet får ställa krav på att leverantören ska vara kvalificerad i vissa avseenden, dock att kraven får avse endast, såvitt här är relevant, behörighet att utöva yrkesverksamhet. Ett krav får innebära att leverantören ska vara registrerad i t.ex. bolagsregistret enligt 14 kap. 2 § 1 LOU eller ha ett tillstånd eller vara medlem i viss organisation enligt 14 kap. 2 § 2 LOU. Ovanstående innebär att något krav utöver registrering i bolagsregistret inte kan ställas, vilket innebär att krav på viss utformning av anbudsgivares verksarnhetsföremål i bolagsordningen inte får ställas. Kommunernas tillämpning av det aktuella kravet är inskränkande på ett sätt som strider mot både ovan angiven reglering och proportionalitetsprincipen. Kravet innebär också en sådan begränsning av konkurrensen som innebär ett otillbörligt gynnande av vissa leverantörer på andra leverantörers bekostnad. Detta eftersom fyra av sju anbud (57%) i delområde arbetsterapeut diskvalificerades med samma motivering, nämligen att anbuden inte uppfyller kravet på att vara registrerade för rätt verksamhet. Kommunerna har uppgett att kvalificeringskravet syftar till att säkerställa leveranskapacitet. Att använda anbudsgivarens bolagsordning för att säkerställa leveranskapacitet är direkt olämpligt eftersom verksamhetsföremålet i ett bolags bolagsordning inte har något med leveranskapacitet att göra. Kravet saknar även koppling till upphandlingsföremålet. Kommunerna anför i huvudsak följande. Det aktuella kravet är fullt förenligt med 14 kap. 2 § LOU. Att kommunerna preciserat vilken typ av registrering som anbudsgivare ska ha är inte reglerat i LOU och det får förutsättas att lagstiftaren inte har haft för avsikt att inskränka upphandlande myndigheters handlingsfrihet i detta avseende. Det kan heller inte vara i strid med proportionalitetsprincipen att kräva att en anbudsgivare ska Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986- 1 9 I FALUN bedriva verksamhet inom det verksamhetsområde som upphandlingen avser. Jämfört med ett krav på referensuppdrag som vanligtvis ställs i offentliga upphandlingar eller krav på medlemskap i viss organisation enligt 1 4 kap. 2 § 2 är kravet betydligt mer proportionerligt och mindre konkurrens­ begränsande. Förvaltningsrättens bedömning Kommunerna har tillämpat förenklat förfarande som regleras i 1 9 kap. LOU. Även paragrafer i övriga kapitel i LOU tillämpas vid förenklat förfarande. Vilka dessa är anges i 19 kap. 2 och 3 §§ LOU. Den enda paragraf i 14 kap. som ska tillämpas är 2 § (behörighet att utöva yrkesverksamhet). Av 1 4 kap. 2 § framgår att ett krav på behörighet att utöva yrkesverksamhet, får innebära att leverantören ska (1) vara registrerad i ett ak.iiebolags­ handels- eller föreningsregister eller motsvarande register som förs i den stat där leverantörens verksamhet är etablerad eller ha ett sådant tillstånd eller (2) vara medlem i en sådan organisation som, när upphandlingen avser en tjänst, krävs för att leverantören ska kunna tillhandahålla tjänsten i elen stat där leverantören är etablerad. Paragrafen genomför att. 58.2 i Europaparlamentet och Rådets direktiv 20 1 4/24/EU (LOU-direktivet). I förarbetena till LOU (prop. 2015/ 1 6: 195 s. 752 f.) anges att regeringen anser att det inte finns stöd för att anta att de krav som far ställas enligt punkterna 2-4 i art. 58 i LOV-direktivet skulle vara uttömmande uppräknade. Som punkterna har utformats rör det sig om exempel. Exemplen är dock viktiga då de beskriver sådana krav som typiskt sett står i överrensstämmelse med de allmänna principerna. I punkt 3.4 i upphandlingsdokumenten anges att anbudsgivare ska vara registrerad för den typ av verksamhet som upphandlingen avser, dvs. bolaget ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet. Den uppräkning av vilka krav upphandlande Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983--4986-19 I FALUN myndigheter får ställa på anbudsgivare avseende behörighet att utöva yrkesverksamhet i 14 kap. 2 § är inte uttömmande. Förvaltningsrätten anser inte att det aktuella kravet skiljer sig från de exempel som angetts i 14 kap. 2 § på ett sådant sätt att kommunerna är förhindrade att ställa det aktuella kravet. CareOnDemand har vidare gjort gällande att det akiuella kravet är utformat i strid med proportionalitetsprincipen eftersom kravet utgör en begränsning av konkurrensen som innebär ett otillbörligt gynnande av vissa leverantörer på andra leverantörers bekostnad samt eftersom kravet saknar koppling till upphandlingsföremålet. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten i en upphandling inte får ställa större krav på leverantören än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas (se prop. 2006/07:128 s. 132). En upphandlande myndighet har stor frihet att själva välja vilka krav som ställs på den vara eller tjänst som upphandlas så länge kraven inte strider mot de grundläggande principerna och övriga bestämmelser i LOU. Kravet är att anbudsgivare ska vara registrerade för sådan verksamhet som upphandlingen gäller. Förvaltningsrätten anser därmed att det finns en tydlig koppling till upphandlingsföremålet. Förvaltningsrätten anser inte att CareOnDemand har anfört omständigheter som visar att kravet begränsar konkurrensen eller utestänger leverantörer från att delta i upphandlingen på ett otillåtet sätt. Bolaget har således inte visat att kravet är utformat i strid med proportionalitetsprincipen. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986- 1 9 I FALUN Har CareOnDemands anbud felaktigt uteslutits? CareOnDemand anför i huvudsak följande. I det aktuella kravet anges i första meningen att anbudsgivare ska vara registrerad för den typ av verksamhet som upphandlingen avser. Bolaget uppfyller detta krav genom att vara registrerad för att bedriva personaluthyrning. I andra meningen i kravet anges att bolaget ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget uppfyller också detta krav genom att bedriva uthyrning av personal inom sjukvården. Det anges inte i kravet att det i elen hos Bolagsverket registrerade bolagsordningen måste anges sådan inskränkning att det faktiskt innebär att personaluthyrningen enbart avser uthyrning av personal inom sjukvården. Verksamhetsföremålet i bolagets bolagsordning, att bedriva personaluthyrning, inbegriper även personal inom sjukvården eftersom föremålet för bolagets verksamhet omfattar all personaluthyrning. Av 3 kap. I § först stycket 3 aktiebolagslagen (2005:551) framgår att föremålet för bolagets verksamhet ska anges till sin art. Det är olämpligt att i bolagsordningen ange en snävare avgränsning än personaluthyrning eftersom det skulle omöjliggöra smärre omläggningar av verksamheten utan att behöva ändra i bolagsordningen. Enligt Standard för svensk näringsgrensinclelning (SNI) är bolaget registrerat inom branschen hälso- och sjukvård med SNI-koclen 88993 för övriga öppna sociala insatser för vuxna. De antagna leverantörerna är registrerade med SNI-kocl 78200 för personaluthyrning samt 78 1 00 för arbetsförmedling och rekrytering. SNI är en officiell svensk standard för näringsgrensindelning som syftar till att hänföra bl.a. företags verksamhet till en eller flera näringsgrenar. Av punkt 3.5 i upphancllingsclokumenten framgår att krav uppställts på liknande uppdrag och att minst två sådana referensuppdrag ska redovisas. Bolaget har redovisat två liknande referensuppdrag. Även därigenom framgår av anbudet att bolaget bedriver uthyrning av personal inom sjukvården. CareOnDemancl har således, genom Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983-4986-19 IFALUN sitt anbud, visat att bolaget har behörighet att utöva )Tkesverksarnhet vilket kravet i punkt 3.4 avser. Kommunerna anför i huvudsak följande. Det aktuella kravet innebär att anbudsgivare ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården. Kravet är tydligt utformat och en del av upphandlingsdokumenten, därmed är det inte möjligt för kommunerna att frångå kravet i samband med anbudsutvärderingen utan att bryta mot transparensprincipen. Bolaget är ostridigt registrerat för personaluthyrning men det framgår inte om registreringen avser personal inom sjukvården. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har ovan kommit fram till att kravet i punkt 3.4 inte är utformat i strid med de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Av kravet framgår att anbudsgivare ska vara registrerad för uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet. För att styrka att kravet uppfylls ska anbudsgivare bifoga registreringsbevis från Bolagsverket. Av CareOnDemands registreringsbevis framgår följande. VERKSAMHET Bolaget skall bedriva konsultverksamhet inom socialt arbete samt därmed förenlig verksamhet. Vidare ska bolaget bedriva personaluthyrning, rekrytering och därmed förenlig verksamhet . Bolaget är således endast registrerat för personaluthyrning. Förvaltningsrätten anser därmed att bolaget inte uppfyller det aktuella kravet. Att bolaget har SNI-kod 88993 medför ingen annan bedömning. Eftersom bolaget inte uppfyller det obligatoriska kravet har kommunerna agerat korreki när CareOnDemands anbud diskvalificerats. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4983--4986-19 I FALUN Samrnanfattning CareOnDemand har inte anfört omständigheter som visar att kommunen utformat upphandlingsdokumenten i strid med de grundläggande principerna eller övriga bestämmelser i LOU. CareOnDemand har inte heller visat att kommunerna agerat i strid med upphandlingsdokumenten, de grundläggande principerna eller övriga bestämmelser i LOU när kommunerna diskvalificerat bolagets anbud. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt LOU och CareOnDemands ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Sofia Lund förrnltningsrättsfiskal I��. i!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se f-< 0.. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolenanserattdetintegåratt bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. l\Ier information finns på ww\v.domstol.se. För fullständig information, se: • hg(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområclet, 16 kap. • lag(2016:1147)omupphandlingavkoncessioner, 16 kap. • lag (2016:1 145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se Ii!!� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Bilaga B Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från elen dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en m untlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från elen dag domstolens beslut meclclelacles. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från elen dag beslutet meclclelacles. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul­ eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag (söndagsregeln). För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2011:1029) om om upphandling på försvars- och Säkerhetsområdet, lagen (2016:1 145) om offentlig upphandling, lagen (2016:1 146) om upphandling inom försörjningssektorema eller lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Vid beräkningen av de tio dagarna gäller sönclagsregeln. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16:e eller 20:e kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. c1 www.domstol.se