Dok.Id 1026720 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd30.fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-12-03 Mål nr 18355-18 Sida 1 (5) Avdelning 30 SÖKANDE Voice Integrate Nordic AB, 556776-0847 c/o Science Tower Färögatan 33 164 51 Kista MOTPARTER Inera AB, 556559-4230 Box 177 03 118 93 Stockholm Softronic AB Ombud: Advokat Lukas Granlund Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERK!!,, 2018 Avd Onr KSnr FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Meddelad i Stockholm Förvaltningsrätten avvisar Voice Integrate Nordic AB:s yrkanden att upp­ handlingen ska annonseras på nytt med de nya förändrade kraven samt att förvaltningsrätten ska utesluta Softronic AB som leverantör. Förvaltningsrätten bifaller Voice Integrate Nordic AB:s ansökan om att i målet aktuellt avtal ska förklaras ogiltigt. r"' .. ,,.. I .. Aktbil !.t I ,., Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18355-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Inera AB (Inera) har genomfört en upphandling av Kontaktcenter med till­ hörande tjänster för 1177 Vårdguiden på telefon 2018 (Dnr: 201802-002). Upphandlingen har inletts som ett öppet förfarande enligt lag (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Av upphandlingsrapport och tilldelnings­ beslut från den 25 juni 2018 framgår att endast ett anbud inkommit. Det aktuella anbudet som lämnats in från Softronic AB (Softronic) uppfyllde samtliga obligatoriska krav men hade enligt Inera en oacceptabel prisnivå. Inera beslutade därför att avbryta upphandlingen och övergick till ett för­ handlat förfarande utan föregående annonsering i enlighet med 6 kap. 12 § LOU. Efter genomförd förhandling med Softronic beslutades att anta ett nytt anbud från detta bolag. Voice Integrate Nordic AB (Voice) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ogiltigförklarar avtalet mellan Inera och Softronic samt att upphandlingen ska annonseras på nytt med de nya föränd­ rade kraven. Voice yrkar i andra hand att förvaltningsrätten utesluter Softro­ nic som leverantör då de medvetet ingått avtal i strid med LOU. Till stöd för sin talan anför Voice bl.a. följande. Det aktuella avtalet har tillkommit i en otillbörlig direktupphandling utan korrekt annonsering av nya villkor. Det är oklart vad Inera hade budgeterat för, och vilka krav som togs bort för att Softronic skulle sänka sitt pris, vem som informerades om att upphandling­ en avbrutits och hur, och varför man förhandlat innan man övergått till ett förhandlat förfarande. Inera bestrider bifall till Voice yrkande. För det fall att domstolen skulle finna att avtalet ska ogiltigförklaras, yrkar Inera att det ska bestå med hän­ syn till tvingande hänsyn till allmänintresse. Till stöd anför Inera i huvudsak följande. Inera har annonserat upphandlingen i enlighet med reglerna för ett öppet förfarande och har därefter övergått till ett förhandlat förfarande utan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18355-18 föregående annonsering då det enda inlämnade anbudet var oacceptabelt dyrt. Inga villkor eller krav har förändrats. Softronic bestrider samtliga av Voices yrkanden. Yrkandet om att avtalet ska ogiltigförklaras ska avslås och yrkandena om att upphandlingen ska an­ nonseras på nytt och att Softronic ska uteslutas som leverantör ska avvisas. Softronic vitsordar Ineras yrkande om att avtalet ska bestå med hänsyn till ett tvingande allmänintresse om förvaltningsrätten finner att förutsättningar­ na för att ogiltigförklara avtalet i och för sig är uppfyllda. Till stöd anför Softronic i huvudsak följande. Voice har inte anfört några konkreta omstän­ digheter till varför upphandlingen borde ha annonserats igen eller varför det inte var möjligt att direktupphandla tjänsten. Det har funnits förutsättningar för Inera att övergå till ett förhandlat förfarande utan föregående annonse­ ring och att inleda förhandlingar med Softronic. Om avtalet skulle ogiltig­ förklaras skulle 1177 Vårdguiden inte kunna bedriva sin verksamhet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det har tecknats ett avtal i upphandlingen och domstolen kan därmed inte överpröva upphandlingen utan endast huruvida avtalet ska ogiltigförklaras. Yrkandena om att upp­ handlingen ska annonseras på nytt med de nya förändrade kraven samt att förvaltningsrätten ska utesluta Softtronic som leverantör ska därför avvisas. Av utredningen i målet framgår att Inera har genomfört en upphandling där upphandlingen har inletts som ett öppet förfarande enligt LOU, men då end­ ast ett anbud vars pris ansågs oacceptabelt högt inkom har Inera valt att av­ bryta upphandlingen och övergå i ett förhandlat förfarande med denna leve­ rantör utan föregående annonsering. Efter genomförd förhandling med Soft­ tronic beslutades att anta ett nytt anbud från detta bolag. I STOCKHOLM DOM Voice yrkar att avtalet ska ogiltigförklaras då Inera inte haft rätt att övergå i ett förhandlat förarande utan föregående annonsering. Sida 4 18355-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Enligt 6 kap. 12 § LOU får en upphandlande myndighet använda ett för­ handlat förfarande utan föregående annonsering, om det vid ett öppet eller selektivt förfarande inte har lämnats några lämpliga anbudsansökningar eller anbud och de villkor som har angetts i de ursprungliga upphandlingsdoku­ menten inte har ändrats väsentligt. Frågan är därmed först om det inte har lämnats några lämpliga anbud. Ett anbud ska anses oacceptabelt i synnerhet om det lämnats in av anbuds­ givare som saknar de kvalifikationer som fordras och vars pris överskrider den budget som beslutats och dokumenterats av den upphandlande myndig­ heten innan upphandlingsförfarandet inleds (prop. 2015/16:195 s. 575). Då Inera valt att tillämpa detta undantag är det också Inera som har att visa att förutsättningarna för att få tillämpa undantaget är uppfyllda. Alla regler som möjliggör förhandlad upphandling utan föregående annonsering ska dessutom tolkas restriktivt. (se mål C-340/02 punkterna 37 och 38 samt må­ len C-20/01 och C-28/01 punkt 58) Förvaltningsrätten konstaterar att endast Softronic lämnat in ett anbud vid det öppna förfarandet. Inera ansåg att det inkomna anbudet var oacceptabelt på grund av att priset för etableringen var för högt. Inera har emellertid inte ingivit någon bevisning för att det inkomna anbudet skulle anses som oac­ ceptabelt, såsom dokumentation av beslutad budget innan upphandlingsför­ farandet inleddes, och har därmed inte visat att det åberopade undantaget varit tillämpbart i förevarande fall. Enligt förvaltningsrätten har Inera redan på denna grund saknat möjlighet att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Rätten ska därmed besluta att det aktuella avtalet är ogiltigt (se 20 kap. 13 § I LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 5 18355-18 Inera har vid denna bedömning yrkat att det aktuella avtalet ska bestå med hänsyn till tvingande hänsyn till allmänintresse. Enligt 20 kap. 14 § LOU ska rätten besluta att avtalet får bestå trots att för­ utsättningarna för ogiltighet enligt 13 § är uppfyllda om det motiveras av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Bestämmelsen ska tillämpas restrik­ tivt och det är endast exceptionella omständigheter som ska medföra att ett avtal får bestå. Det ligger i sakens natur att den som åberopar att en sådan undantagssituation föreligger, dvs. den upphandlande myndigheten eller enheten, också har bevisbördan för detta (se prop. 2009/10:180 s. 139). Även om upphandlingsföremålet, enligt förvaltningsrätten, får anses ha ett allmänintresse, så har det inte av Inera visats att denna service inte skulle kunna tillhandahållas om avtalet skulle ogiltigförklaras eller att det i övrigt skulle föreligga exceptionella omständigheter. Förvaltningsrätten finner därmed att det inte visats att det föreligger skäl att besluta att avtalet får be­ stå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Åsa Nilsson Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. tIl!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se t Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se