FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-11-02 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Maskinring Örebro Län ek för, 716453-1639 Skvadronvägen 11 702 27 Örebro MOTPART Askersunds kommun Box 7 696 21 Askersund SAKEN DOMSLUT överprövning. Mål m 3915-11 E �-···--. � Sida 1 (7) �--, u l--A_v_d ___ 'j;4'��1 -�1'?.= t,l 3 ,, L.•.;:ii1iI V r-, _,,,..,,,,,===,, Dnr -I Doss Aktbil I Förvaltningsrätten avslår Maskiming Örebro Län ek för:s ansökan om Offentlig upphandling Dok.Id 45969 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 054-14 8.5 00 0.54-14 8.5 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikar!stad.domstol.se KONKURRENSVEE�(ET ! FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD BAKGRUND DOM 2011-11-02 Sida 2 3915-11 E Askersunds kommun infordrade anbud avseende en upphandling av vinter­ väghållning. Anbud ingavs av bl.a. Maskinring Örebro Län ek för. Asker­ sunds kommun beslutade emellertid att anta anbud från annan anbudsgiva­ re (T-Schakt AB). YRKANDEN M.M. Maskinring Örebro Län ek för yrkar i ansökan om överprövning i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen görs om med beaktande av anbudsgivamas tekniska förmåga att utföra efterfrågade tjänster och i andra hand att upphandlingen ska göras om i sin helhet. Ma­ skinring Örebro Län ek för anför följande. Förfrågningsunderlaget innehål­ ler oklara utvärderingskriterier. Detta har lett till att tillräcklig individuell prövning av inkomna anbud ej skett samt att skönsmässig bedömning gjorts av vinnande anbud. I för:frågningsunderlaget anges att viss typ av maskin ska användas för snöröjning av gång- och cykelväg samt att annan, större maskin, kan användas för gatumark. T-schakt AB, som tilldelats upphandlingen, har ej fyllt i den till förfrågningsunderlaget hörande bilaga 3. I denna bilaga ska, förutom område och timkostnader, även offererad utrustning samt namn på förare anges. T-schakt AB har i sitt anbud endast angett att man kommer att använda sig av de för gång- och cykelväg be­ gärda maskinerna samt angett timpris för dessa. Askersunds kommun har i förfrågningsunderlaget ställt krav på inställelsetid på 1 timme efter utkall­ ning och slutförande inom 12 timmar samt att arbetets planering ska ske i samråd med respektive fastighetsskötare. Maskinring Örebro Län utförde snöröjningsuppdraget åt Askersunds kommun under förra upphandlingspe­ rioden. Då användes 16 traktorer i storlek och kapacitet med lastmaskin L 60, L70 för att hinna med att röja samtliga områden inom angiven tid. En­ bart för röjning i Åsbro åtgår det två maskiner och ibland fler för att klara Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3915-11 E I KARLSTAD 2011-11-02 uppdraget, varför Maskinring Örebro Län ek för för område Åsbro offere­ rat fyra maskiner. För de i förfrågningsunderlaget angivna volymerna har Maskinring Örebro Län ek för offererat 16 enheter utifrån tidigare erfaren­ het av uppdraget. T-schakt AB (som för detta uppdrag avser att använda Nordins Last & Schakt) kan inte hinna med de stora snöröjningsområden som avses i förfrågningsunderlaget med endast de två, i anbudet, angivna maskinerna. Askersunds kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Anbudsgivarnas förmåga har prövats mot de krav som ställts på anbudsgi­ varen enligt förfrågningsunderlaget. Anbudsgivarna har också prövats av­ seende redovisade obligatoriska krav på anbudet och efterfrågade tjänster. Kommunen beslutade att anta anbudet från T-Schakt AB på grundval att anbudsgivaren avgivit det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn tagen till samtliga omständigheter, där följande kriterier tillmäts betydelse i angiven rangordning (1. Pris 80 procent, 2. Referenser 20 pro­ cent). Kommunen har granskat T-Schakt AB:s anbud och finner att de uppgifter som efterfrågas i bilaga 3 har angetts i anbudet. T-Schakt AB:s anbud innehåller uppgift om vilken entreprenör man kommer att anlita för uppdraget samt kopia på yrkesbevis och intyg på säkerhetsbevis för förare där förarens namn framgår. I anbudet framgår dock inte alla förares namn. Det faktum att T-Schakt AB inte använt bifogat anbudsfomrnlär utan an­ gett efterfrågade uppgifter i anbudet, förändrar inte grunderna för anbudet. Syftet med att bifoga ett anbudsformulär är att underlätta utvärderingen av anbuden genom att dessa är uppställda på samma sätt. Angående angivna volymer/leverantörens kapacitet framgår av anbudet från T-Schakt AB att man är ett helägt dotterbolag till Örebro Läns Schakt- och grävmaskinsfö­ rening och att man har en samlad resurs av 70 företagare och ca 300 ma­ skiner med gedigen kompetens och lång erfarenhet. Kommunen anser där-­ för att det inte finns skäl till att ifrågasätta deras kapacitet att hinna med uppdraget. I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter anges att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3915-11 E 2011-11-02 reservationer i anbud inte accepteras. Maskinring Örebro Län ek för har i sitt anbud angett som reservation att anbudet gäller endast om man antas som totalentreprenör för samtliga i förfrågningsunderlaget angivna voly­ mer på respektive ort. Att anbudet ändå utvärderades är ett förbiseende. Uppgiften i anbudsformulärets bilaga 3 om namn på förare anser kommu­ nen vara en information då dessa snabbt förändras. Ett utelämnande av en komplett förteckning över alla förare kan inte anses vara av sådan karaktär att utvärderingen eller upphandlingen i sin helhet ska göras om. Upphand­ lingsunderlaget har varit transparant och förutsebart. För det fall rätten fin­ ner att utvärderingen bör göras om kommer Maskinring Örebro Län ek för:s anbud att förkastas, vilket borde skett redan vid den första utvärde­ ringen. Detta innebär att Maskinring Örebro Län ek för inte kan anses lida eller kan komma att lida skada. Maskinring Örebro Län ek för tillägger följande. I förfrågningsunderlaget anges att anbud får lämnas på hela eller delar av uppdraget. Den "reserva­ tion" som angivits utgör endast ett förtydligande avseende uppdragets omfattning, dvs. att pris lämnas för hela uppdraget. T-schakt AB har i sitt anbud angivit att man har för avsikt att använda sig av Nordins Last & Schakt för de aktuella uppdragen. T-schakt AB har inte visat att Nordins Last & Schakt har kapacitet att utföra uppdraget. Att T-schakt AB ingår i en större ekonomisk förening, som kommunen anger, måste anses ovid­ kommande, då Nordins Last & Schakt angetts som entreprenör. De i för­ frågningsunderlaget efterfrågade uppgifterna om pris, utrustning, förare mm redovisat per snödistrikt, har inte lämnats av T-schakt AB, utan kom­ munen har antagit att Nordins Last & Schakt kan utföra arbetet med beak­ tande av de krav som återfinns i förfrågningsunderlaget. Även om förar­ uppgifterna inte anses så viktiga, saknas även den begärda informationen om tex. utrustning. Kommunen har därvid gjort en skönsmässig bedöm­ ning av ar1budet. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3915-11 E I KARLSTAD 2011-11-02 Askersunds kommun tillägger följande. I T-Schakt AB:s anbud framgår att man kommer att anlita Nordins Last & Schakt. Det framgår också av anbudet vilken utrustning som kommer att användas för uppdraget och det finns därför ingen anledning att tvivla på entreprenörens kapacitet att klara uppdraget. I T-Schakt AB:s anbud framgår dessutom att man är ett helägt dotterbolag till Örebro Läns Schakt- och grävmaskinsförening och att man har en samlad resurs av 70 företagare och ca 300 maskiner med gedigen kompetens och lång erfarenhet. De uppgifter som efterfrågas i bilaga 3 (entreprenör, förare, utrustning och pris per snödistrikt) har angetts i T­ Schakt AB:s anbud. Anbudet innehåller uppgift om vilken entreprenör man kommer att anlita för uppdraget samt kopia på yrkesbevis och intyg på säkerhetsbevis för förare där förarens namn framgår. Anbudet innehåller också uppgift om vilken utrustning som kommer att användas, detta är ing­ et som kommunen bara antagit vid utvärderingen. Kommunen anser att den som har bäst kunskap om respektive maskin, vilket är entreprenören, ska göra bedömningen över maskinbehovet. Detta framgår också i förfråg­ ningsunderlaget. Kommunen anser att de uppgifter som efterfrågats i för­ frågningsunderlaget framgår av T-Schakt AB:s anbud. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leve" rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § ska upphandlande myndighe­ ter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3915-ll E 2011-11-02 samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Den aktuella upphandlingen avser vinterväghållning. Maskinring Örebro Län ek för har i huvudsak gjort gällande att förfrågningsunderlaget inne­ håller oklara utvärderingskriterier, att vinnande anbudsgivare i sitt anbud inte angett offererad utrustning och namn på förare och slutligen att vin­ nande anbudsgivare inte kan klara uppdraget med den maskinpark den har. Askersunds kommun har bestridit Maskinring Örebro Län ek för:s påstå­ enden och för egen del anfört att Maskinring Örebro Län ek för inte upp­ fyllt ställda skall-krav och därmed inte borde ha utvärderats varför skade­ rekvisitet i LOU inte är uppfyllt. Maskinring Örebro Län ek för har inte närmare utvecklat på vilket sätt för­ frågningsunderlaget skulle vara oklart. Beträffande gång- och cykelvägar anges i förfrågningsunderlaget att snöröjning och sandning ska ske med traktor eller lastmaskin av vissa angivna storlekar och att för gatumark kan snöröjning och sandning ske med större maskiner. Några oklarheter i dessa avseenden kan rätten inte se. Vad gäller frågan om vinnande anbudsgivare uppfyllt ställda krav på upp­ gifter enligt bilaga 3 har, såvitt framgår i målet, vinnande anbudsgivare i sitt anbud offererat den i förfrågningsunderlaget begärda utrustningen. Vad gäller uppgifter om förare finns som skall-krav att dessa ska ha godkänt förarbevis och utbildning inom "säkerhet på väg". I kravspecifikationen anges vidare att vid eventuellt byte av förare under avtalsperioden ansvarar entreprenören för att kompetensöverföring sker. Något absolut krav på att i anbudet namnge samtliga förare kan rätten inte se. I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-11-02 Sida 7 3915-11 E Vad gäller T-schakt AB:s kapacitet att utföra entreprenaden har Asker­ sunds kommun bedömt att T-Schakts AB har tillräcklig kapacitet att utföra entreprenaden. Maskinring Örebro Län ek för:s motsatta uppfattning i detta avseende utgör inte skäl för ingripande enligt LOU. Oaktat vad Askersunds kommun uppgett om att Maskinring Örebro Län ek för inte kan anses lida skada till följd av att, enligt kommunens uppfatt­ ning, deras anbud inte borde ha utvärderats finner rätten sarnrnantaget det inte visat att kommunen har åsidosatt de grundläggande principerna i LOU. Då det inte heller i övrigt framkommit att Askersunds kommun brutit mot bestämmelsernas i LOU ska Maskinring Örebro Län ek för:s begäran om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B, LOU). �� Målet har föredragits av Lars Överström