LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN Föredragande: Carina Olofsson SÖKANDE DOM 2008-04-14 Meddelad i Kalmar Mål nr 451-08E Rotel 2 I Sida 1 (7) -- 1. Plastic Omnium AB, 556425-4265 Box 104 231 22 Trelleborg 2. Swede Rehandling AB, 556382-1650 Box 108 651 04 Karlstad MOTPART Kalmarsundsregionens Ren.hållare, 222000-1883 Box 822 391 28 Kalmar SAKEN Avå Dnr _DQSs Aktbll Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) YRKANDEN M.M. Kalmarsundsregionens Renhållare (KSRR) inbjöd den 17 december 2007, genom annons i Official Journal i Luxemburg, leverantörer att lämna anbud vid upphandling av plastsopkärl. Den 11 mars 2008 beslutade KSRR att anta PWS Nordic AB som leverantör av plastsopkärl. Plastic Omnium AB ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Tilldelningsbeslutet är baserat på högst subjektiva och godtyckliga bedömningar. Bolaget konstaterar att dess anbud är det ekonomiskt mest fördelaktigt samt att det bedöms som likvärdigt i miljökriteriet. Dess pro­ dukter har nedvärderats kraftigt ur kvalitets- och arbetsmiljökriterierna i förhållande till PWS Nordic AB:s produkter. Detta vänder bolaget sig starkt emot. Det ifrågasätter dels hur detta test skett (blindtest, vem har utfö1i det? osv.), dels att bolaget på flera laiterier, där många kunder har kommit fram till att bolagets produkter är minst likvärdiga med PWS Nordic AB:s pro­ dukter, har erhållit ett sämre betyg. Det rör sig främst om fö�jande utvärde- Dok.Id 27227 Postadress Box 614 391 26 Kalmar Besöksadress Smålandsgatan 28 Telefon Telefax 0480-47 78 00 0480-851 05 E-post: lansrattenikalmar@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 IKONIWRRENSVERKir'' 2D08 -04- 1 5. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2008-04-14 Sida 2 451-08 ringspunkter där man har erhållit ett, i vissa fall betydligt, sämre betyg men där bolaget vet att det är minst likvärdigt med PWS Nordic AB:s produkter: A. Greppvänlighet(främst660L) B. Kärlensstabilitet(främst660L) C. Vridstyvbarhetlock D. Monter- och demonterbarhet axlar, hjul, lock osv. E. Kärlens balans (främst 660L) Denna utvärderingsdel (Kvalitet och Arbetsmiljö) har tillrättalagts för att PWS Nordic AB:s utvärdering ska falla ut tillräckligt positivt i förhållande till bolagets för att kmma motivera att PWS Nordic AB kan väljas som le­ verantör. Swede Rehandling AB ansöker också om överprövning av upphandlingen och anför följande. Bolagets anbud har förkastats eftersom KSRR anser att det inte uppfyller skall-kraven gällande pris på "lock i lock". Detta bestrids med grund i att "lock i lock" inte står upptaget som ett skall-krav utan bara med en prisförfrågan. Bolaget hävdar bestämt att det uppfyller alla skall­ krav. KSRR bestrider bifall till ansökningarna och anför följande beträffande Plas­ tic Omnium AB. Med tanke på att bl.a. användarvänligheten av sopkärlen är mycket viktig, beslutade KSRR tillsammans med berörda kommuner (Borg­ holms och Mönsterås) att utvärderingen skulle viktas enligt fö\jande: Priset 55 %, Kvalitet och arbetsmiljö 35 % samt Mi\jö 10 %. Utvärderingen har gj01is mycket seriöst och utförts av sex personer som dagligen arbetar med hantering av sopkärl, i huvudsak som sopbilsförare. Varje modell av sopkärlen har noga testats. Ett genomsnitt av de olika bedömarnas betyg har noterats i bifogat protokoll. Kärlen har testats ur en mängd aspekter såsom hanterbarhet med bilarnas lyftsystem, greppvänlighet, stabilitet, balans m.m. Slutresultatet blev att PWS Nordic AB fick den högsta poängen om än med liten marginal. Plastic Omnium AB (P.O.) hade visserligen ett lägre anbudspris, men hade LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2008-04-14 Sida 3 451-08 däremot lägre poäng för kvalitet och arbetsmiljö. Poängbedömningen har skett enligt följande: A. PWS Nordic AB (PWS) har fått 5 poäng och P.O. har fått 4 poäng avseende greppvänlighet för 660-literskärlen. Anledningen är att testpersonerna bedömer att handtagen är greppvänligare och rejälare att hålla i på PWS-kärlen, samt att utrymmet kring handtagen är för litet på P.O.-kärlen. B. Vadgäller660-literskärlensstabilitethardenbedömtslikvärdig. C. P.O.-kärlenslockharbedömtsvara"sladdrigare"änPWS-locken och genomsnittspoängen blev där 1,23 mot 3,0 för PWS. D. Genomsnittspoängen för P.O. är 2,0 och för PWS 3,0. Att P.O. fått lägre poäng beror i huvudsak på att locken varit svårare att montera och demontera än på PWS-kärlen. E. P.O.harfått2poängochPWSharfått4poängvadgäller660- literskärlens balans. Orsaken är att P.O.-kärlet har sämre balans bl.a. när trottoarkanter o.dyl. ska forceras. Övriga kärlstorlekar hos P.O. har också sämre balans och anledningen till detta torde vara att des­ sa kärl är smalare och djupare än PWS-kärlen. Vaije kärl har poängbedömts efter en skala 1-3, respektive 1-5, vad gäller olika egenskaper hos kärlen. Även antal kärl av respektive storlek påverkar den genomsnittspoäng som redovisats. KSRR anför följande beträffande Swede Rehandling AB. I anbudsförfrågan (sidan 2, rad 2) står det att "anbud skall lämnas på hela uppdraget". Dessut­ om efterfrågas i anbudsförfrågans bilaga 1 priser på samtliga omnämnda kärl och lock. Där efterfrågas bl.a. pris på s.k. "lock i lock" vilka har läm­ nats utan pris från Swede Rehandling AB. I anbudsförfrågan på sidai1 2 står det dessutom att "priser inkl. emballage skall lämnas på alla plastsopkärl som efterfrågas i anbudsförfrågan". Swede Rehai1dling AB har således inte uppfyllt samtliga skall-krav varför deras anbud har förkastats. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2008-04-14 Sida 4 451-08 Länsrätten beslutade den 25 mars 2008 att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten avgjort målet eller något annat har beslutats (inhibition). DOMSKÄL Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling trädde i kraft den 1 januari 2008 och tillämpas på upphandlingar som påböijades efter ikraftträdandet. Eftersom ifrågavarande upphandling påböijades den 17 december 2007, ska bestämmelserna i den tidigare lagen tillämpas i förevarande mål. I 1 kap. 4 § LOU anges huvudregeln att en upphandling ska genomföras affärsmässigt och utan ovidkommande hänsyn. Enligt 6 kap. 12 § samma lag ska en upphandlande enhet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, ska enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m.m.Enheten ska i för­ frågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omstän·· digheter den tillmäter betydelse. Omständigheterna ska om möjligt anges efter angelägenhetsgrad, med den viktigaste först. I 7 kap. 2 § LOU anges bl.a. att om den upphandlande enheten brutit mot I kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM Sida 5 451··08 2008-04-14 Länsrätten gör följande bedömning. Plastic Omnium AB Plastic Omnium AB har riktat invändningar mot anbudsutvärderingen och den poängsättning som gjorts beträffande "Kvalitet och arbetsmiljö" samt ifrågasatt de tester som har utfö1is av KSRR. Plastic Omnium AB har inte närmare, utöver referenser till andra kunders uppfattningar, preciserat varför de borde ha tilldelats högre poäng på aktu­ ellt utvärderingsområde. Så länge den upphandlande enheten presenterar en rimlig metod för att utvärdera inkomna anbud måste det vara upp till den som begäti överprövning att visa att utvärderingen inte uppfyller kravet på affärsmässighet och övriga krav som uppställs i LOU. Att andra kunder kommit fram till andra resultat än de som KSRR vid sina tester kommit fram till gör inte att KSRRs utvärdering av anbuden kan un­ derkännas. Den utvärderingsmodell som tillämpats har inte innehållit någon avvikelse från vad som angetts i förfrågningsunderlaget och det finns inte något som tyder på att utvärderingen har skett med godtycke. Plastic Omni­ um AB har således inte visat att PWS Nordic AB har blivit positivt särbe­ handlat eller att upphandlingen inte skulle ha genomförts på ett i övrigt af­ färsmässigt sett. Mot beaktande av det ovan anförda anser länsrätten att det inte är visat i målet att KSRR felaktigt har utvärderat ifrågavarande anbud i en sådan om­ fattning att Plastic Omnium AB, i stället för PWS Nordic AB, skulle ha antagits som leverantör och att Plastic Omnium AB dät·igenom har lidit skada. Någon grund för att förordna om rättelse av utvärderingen föreligger därmed inte och ansökan om överprövning bör därför avslås. LÄNSRÄTTEN I DOM KALMAR LÄN 2008-04-14 Swede Rehandling AB I förfrågningsunderlaget från den upphandlande enheten ska framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas (skall-krav).Ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav får inte antas (jfr Lagboks­ kommentaren till LOU, Hentze och Sylven, Norstedts Juridik 1998 s. 80 f.). I det för upphandlingen aktuella förfrågningsunderlaget har såsom skall­ krav bl.a. uppställts att "priser inklusive emballage skall lämnas på alla plastsopkärl som efterfrågas i anbudsförfrågan". I bilaga 2 till förfrågnings­ underlaget ("Kravspecifikation för sopkärl") anges att "i bilaga 1 skall pris­ uppgifter för kärl och lock redovisas". Nämnda krav framstår enligt länsrätten som högst relevant för den nu aktu­ ella upphandlingen och är därmed förenligt med bestämmelserna i 1 kap. 4 § LOU. Bolaget har i sitt anbud inte angett några priser på åtta stycken lock som står uppräknade i bilaga 1. I anbudsförfrågan angivet skall..krav är därför inte uppfyllt och KSRR har därmed haft fog för att förkasta bolagets anbud. Bolagets ansökan om överprövning bör därför avslås. Mot bakgrund av det ovan anförda finner länsrätten att ansökningarna i må­ let bör avslås. Genom att länsrätten nu har avgjort målet slutligt upphör länsrättens tidiga­ re inhibitionsbeslut att gälla. Detta medför i sin tur att en ny tiodagarsfrist enligt 7 kap. 1 § tredje stycket 2 LOU böijar löpa, vilket bör beaktas vid ett överklagande av denna dom. Sida 6 451-08 LÄNSRÄTTEN I DOM KALMAR LÄN 2008-04-14 DOMSLUT Länsrätten avslår Plastic Omnium AB:s och Swede Rehandling AB:s an­ sökningar om överprövning. Länsrätten upphäver inhibitionsbeslutet den 2.5 mars 2008. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv .3109/ld). (M� Ola Holmen Sida 7 451-08 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, 111idsonu11arafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.anunarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. .3. 4. 5. den klagandes namn, personnununer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnmmner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där l