FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-06-14 Mål nr 1008-17 Avdelning 2 Meddelad i Göteborg SÖKANDE FSD Göteborg Aktiebolag, 556720-6668 Elof Lindälvs Gata 1 414 58 Göteborg MOTPART Göteborgs Stads UpphandlingsAktiebolag, 556070-5054 Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår överklagandet. KONKURRENSVERKEI' - Dok.Id 473503 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2" 17 19 Aktbil . '-.r-;'�- .. Avd Dnr KSnr ;,, 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se 031 - 732 70 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM 2017-06-14 2 1008-17 Göteborgs Stads UpphandlingsAktiebolag (Upphandlingsbolaget) har genomfört en upphandling av Tekniska konsulttjänster Brand, dnr 438/16. Av tilldelningsbeslut av den 20 januari 2017 framgår att Prevecon Brand & Riskkonsult AB (Prevecon) och FAST Engineering Göteborg AB (FAST) har rangordnats som nummer 1 respektive 2 i upphandlingen. YRKANDEN M.M. FSD Göteborg AB yrkar att upphandlingen ska rättas på sådant sätt att utvärderingen ska göras om utan beaktande av Prevecons och FAST:s anbud. Bolaget anför i huvudsak följande. Inget av företagen Prevecon och FAST uppfyller samtliga de krav för kvalitets- och miljöledningssystem som ställts i förfrågningsunderlaget. Varken Prevecon eller FAST har i sina anbud redogjort för och bevisat att samtliga punkter till fullo uppfylls i deras kvalitetslednings- och miljöledningssystem. De har inte skickat in kopia på gällande certifikat enligt ISO 9001 respektive ISO 14001, FR2000 eller likvärdigt. De har i stället påstått sig ha egna icke-certifierade kvalitet- och miljöledningssystem. Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Kravuppfyllelse avseende ledningssystem för kvalitet och miljö är en bedömning som görs av Upphandlingsbolagets interna specialister inom miljö- respektive kvalitetsledning. Dessa personer har en stor sakkunskap och lång erfarenhet av liknande bedömningar. När en anbudsgivare ska beskriva kvalitets- och miljöåtgärder inom ramen för sitt ordinarie och integrerade arbete inom dessa områden krävs inte heller någon i alla detaljer uttömmande beskrivning. - Kravet i upphandlingen avseende kvalitets- och miljöledningssystem är formulerade på sådant sätt att kravuppfyllelse kan FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-06-14 visas såväl genom certifikat (om anbudsgivaren är certifierad) som genom annan dokumentation. Punkterna som räknas upp anger vad som minst ska ingå i ett kvalitets- eller miljöledningssystem enligt upphandlingens kravställning. Att certifierade system kan innehålla fler punkter är i sig utan betydelse och innebär inte att anbudsgivare i samma situation skulle behandlas olika. Såväl Prevecon som FAST har i sina respektive anbud beskrivit sitt kvalitets- och miljöarbete utifrån den information som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1008-17 Bolaget har i tilldelningsbeslutet rangordnats som nummer 3 i upphandlingen. Frågan i målet är om de anbudsgivare som rangordnats som nummer 1 och 2 inte uppfyller i förfrågningsunderlaget föreskrivna krav på kvalitets- och miljöledningssystem. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet Gfr RÅ 2009 ref. 69). Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leverantörerna på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. I förfrågningsunderlaget föreskrivs - såvitt nu är av intresse - följande: AUB.5 Anbudsprövning Upphandlingsbolaget förbehåller sig rätten att avgöra om förtydliganden eller kompletteringar ska krävas in och om en närmare granskning av Konsulten och eventuella Underkonsulter behöver göras. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2017-06-14 4 !008-17 Upphandlingsbolaget begränsar kontrollen till de Konsulter som efter utvärdering är aktuella för kontraktstilldelning. Om det behövs ska Konsulten kunna styrka samtliga i anbudet lämnade uppgifter. [...] Kvalitetsledningssystem Konsulten ska bedriva kvalitetsarbete i företaget inom ramen av ett kvalitetsledningssystem. Kvalitetsledningssystemet ska minst omfatta följande punkter: Verksamhetsbeskrivning: En översikt över hur företagets verksamhet är uppbyggt och fungerar Införd kvalitetspolicy Rutin för kompetensutveckling av personalen Rutin för registrering av myndighetskrav, beslut och föreskrifter som rör verksamheten Rutin för hur Underleverantörers arbete kvalitetssäkras Rutin för registrering och hantering av avvikelser och förbättringar Årlig intern och/eller extern revision av kvalitetsledningssystem. Bevis på att kravet om kvalitetsledningssystem är uppfyllt ska bifogas till anbudet och kan utgöras av: Kopia av gällande certifikat enligt ISO 900I, FR2000 eller likvärdigt eller Redogörelse av alla de punkter som kvalitetsledningssystemet minst ska omfatta. [...] Miljöledningssystem Konsulten ska bedriva miljöarbete i företaget inom ramen av ett miljöledningssystem. Miljöledningssystemet ska minst omfatta följande punkter: Verksamhetsbeskrivning: En översikt över hur företagets verksamhet är uppbyggt och fungerar Införd miljöpolicy Rutin för kompetensutveckling av personalen i miljöfrågor Rutin för registrering av myndighetskrav, beslut och föreskrifter som rör verksamheten inom miljöområdet Rutin för hur Underleverantörers miljöarbete kvalitetssäkras Rutin för registrering och hantering av avvikelser och förbättringar inom miljöområdet Årlig intern och/eller extern revision miljöledningssystem. Upphandlingsbolaget förbehåller sig rätten att kontrollera alla lämnade uppgifter. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1008-17 2017-06-14 Bevis på att kravet om miljöledningssystem är uppfyllt ska bifogas till anbudet och kan utgöras av: I GÖTEBORG Kopia av gällande certifikat enligt ISO 1400I, EMAS, FR2000, miljödiplomering eller likvärdigt eller Redogörelse av alla de punkter som miljöledningssystemet minst ska omfatta. [...] Vad först gäller bolagets invändningar att Upphandlingsbolaget brutit mot likabehandlingsprincipen genom att utvärdera Prevecons anbud gör förvaltningsrätten följande övervägande. Bolaget gör härvid gällande att Prevecon inte uppfyller samtliga krav beträffande kvalitetsledningssystem och miljöledningssystem. Upphandlingsbolaget menar däremot att interna specialister inom miljö­ respektive kvalitetsledning har bedömt att båda anbuden uppfyller kraven. Anbudsgivarna har beskrivit kvalitets- och miljöåtgärder inom ramen för sitt ordinarie och integrerade arbete inom dess områden och någon i alla delar uttömmande beskrivning är inte nödvändig Gfr Kammarrättens i Sundsvall dom den 10 juni 2016 i mål nr 726-15). Förvaltningsrätten anser att kraven på "Rutin för registrering av hantering av avvikelser och förbättringar" och "Rutin för registrering av hantering av avvikelser och förbättringar inom miljöområdet" finns i leverantörens - som använder sig av Canea Framework - kvalitetsledningssystem respektive miljöledningssystem. Detsamma gäller det uppställda kravet på "Rutin för kompetensutveckling av personalen inom miljöfrågor" som av Upphandlingsbolaget redovisade avsnitt från leverantörens anbud framgår att sådan rutin finns. Vad härefter gäller FAST:s anbud har bolaget haft invändningar i de delar som rör " Införd kvalitetspolicy", "Rutin för registrering av myndighetskrav, - - FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-06-14 beslut och föreskrifter som rör verksamheten", "Rutin för hur underleverantörers arbete kvalitetssäkras" och " Rutin för registrering och hantering av avvikelser och förbättringar". Upphandlingsbolaget får även i dessa delar anses ha visat att denna leverantörs anbud innehåller redovisningar av efterfrågade rutiner. Bolaget kan mot bakgrund av vad det anfört inte ha visat att Upphandlingsbolaget felaktigt kvalificerat dessa båda anbudsgivare till utvärderingsfasen. Sammanfattningsvis har Upphandlingsbolaget rätteligen utvärderat de anbudsgivare som vid utvärderingen rangordnats som nummer I och 2 och placerats sig före bolaget. Förvaltningsrätten anser därmed att vad bolaget anfört om de två andra anbudsgivarnas brister i anbuden inte visar att det finns skäl att förordna om ingripande med stöd av LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit M Georgsson. 1008-17 6 IJl i!lat HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om fötvaltningsrättens namn, målnum­ de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av fötvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphand ling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www-dom�tolse 2. mer samt dagen för beslutet,