3 J Sida 1 (14) UL .32 lti F 2014 13 : g tt 686 orva n n sra en Enh 21 de t ne i2 g SÖKANDE Box2083 Tanums ko1mmm 45 7 81 T sh d ee Box 11911 Avd Dnr Aktbl l DOMSLU T DOM Mål nr 31 5094- 14 20 1 4�07 - i Ö e vnin nligt la n (2007:1091) omoffentligupphandlin&LO v rö e e ggU Dok.ld 279938 Postad Be§Öksadrea 'telefon rs 0 l S G ö et b o NR 6508 S. 2/16 . Ombud: Advokaten Martin Ågr n Meddelad Götebo rg e Bockängs gatan 2 571 3 8 N ssjö 2014 -07- 3 1 ,KIM Advokatfi Gli tedt Jönke.i ping AB ms 55 02Jemköing 0 MOT PART ä p Ombud: Advokat en Ande rs SAKEN • FÖRV.ALTNIN GSRÄTTEN Kanonaden Entr epr ad 1 2636 AB 55623 - KONKURRENSVERKET Advokatfinn Lin dahl KB , Nilsson ochjur kand LovisaMolande .. r Expedition ld � ÖTEB OR G I G F rö v ä en a s 39Gö b te or 404 g altnin -v lär ansökan S tor S ega 14 031 - 73 2 7 0 0 0.31 • 711 7 :måndag-fre . 0 8 59 Box53197 Telefax E- st fo altnin rattenigoteborg@dom e 08:00-lS . po: s:0 31. JUL, 2014 13:32 Forvaltningsratten GBG NR. 6508 S. 3/16 Sida2 5094-14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM Tanums kommun (kommunen) genomförde en upphandling av markarbe­ ten, betongfunda.m.ent, el-och fiberarbeten för vindraftverk som förenklad upphandling under ttöskelvärden i enlighet med LOU (dnr 1N 2014/0089� 521). Den 29 april 2014 unde,:xättade kommunen anbudsgivama att Veidekke Entreprenad AB (Veidekke) hade tilldelats kontraktet. Vid prisutvärdedng­ en placerade sig Kanonaden Entreprenad AB (Kanonaden) på andra plats. Den 6 maj 2014 infonnerade kommunen anb'udsg1vama om att upphand­ lingen hade avbrutits och att kommunen inom kort avsåg att genomföra en ny upphandling med ett nytt förfrågningunderlag, Beslutet att avbryta upp­ handlingen motivetades enligt följande. Kommunen har konstaterat ett antal brister till följd av otydligheter i förfrågningsunderlaget, Eftersom förftågningsundedaget i vissa delar är utfonnat på ett bristfälligt sätt riske� rar det att stå i strid med de upphandlingsrättsliga pdncipema om transpa­ rens och förutsebarhet, På det saknas möjlighet att rätta förfrågningsun- derlaget beslutar kommunen att avbryta upphandlingen. YRKANDEN M'..M. Kancmaden yrkar att forvaltningsrätten upphäver kommunens beslut att avbryta upphandlingen och förordnar att upphandlingen fh avslutas först sedan en ny utvärdering genomförts, varvid anbudet fr!n Veidekke ute" sluts. Kanonaden anilir i huvudsak f,ölJa:nde. Efter att Kanonaden påpekat brister i Veidekkes anbud beslutade kommu­ nen att avbryta upphandlingen. Det framgår inte av kommunens motivering vilka brister eller otydligheter i förfrågningsunderlaget som åsyftas. Det 31. JUL. 2014 13:33 Forvallningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM bestrids både att det skulle föreligga sakliga skäl för att avb1:yta upphand­ lingen samt att kommunen skulle ha rätt att avbryta upphandlingen enbart för att det finns en :risk att förfrågningsunderlagets utformande strider mot de grwidläggande p,:incipema om transparens och förutsebarhet. Skall-kraven i upphandlingen framgår av de administt:ativa föreskrifterna. Av AFB,31 i de administrativa föreskrifterna kan bland annat utläsas att anbudsgivare som refetens ska lämna en förteckning över liknande byg­ gentreprenader som har slutförts under de fem senaste åren och att det med liknande byggentreprenader avses vägar och fundament i motsvarande storlek och konstruktion som i den aktuella upphandlingen. Av AFB.52 i de administrativa :tbreskriftema kan bland annat utläsas att anbudsgivare även ska lämna in ett intyg där det framgår att de viktigaste byggnadsent­ reptenadema utförts enligt gängse branschnonner samt att de har slutförts på ett korrekt sätt, Veidekke hat i sitt anbud lämnat tre referenser - Väg 631 Korterud, Vind­ kraftspatk Mllllgseröd och Vindkraftpark Skalleberg. Vid genomgång av Veidekk.es referenser kan konstateras att ingen av dessa entreprenader upp­ fyller skall-kraven i upphandlingen, Veidekke hat inte heller bifogat något intyg där det framgår att de byggnadsentreprenader som åberopats som referens har utförts enligt gängse branschnormer samt att de har ,Slutförts på ett korrekt sätt. Ett sådan intyg kan omöjligen llmmas såvitt avser vind­ kraftspa.rkerna, eftersom dessa ännu inte är slutforda. Att referensuppdra­ gen i Veidekkes anbud ännu inte är slutförda äJ.· det allvarligast felet i deras anbud. Detta fel kan under inga omständigheter anses bero på eventuella oklarheter i förfrågningsunderlaget. Kommunens beslut att utvärdera och därefter anta Veidekkes anb'ud, ttots att anbudet inte uppfyller samtliga skalHcrav, bryter :mot likabehandlings� principen och principen om ti:anspru:ens. Hade kommunen agerat i enlighet I GÖTEBORG f�R. 6508 S, 4/16 Sida3 5094-14 Forvaltningsratten GBG NR.6508 S. 5/16 Sida 4 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM 5094�14 I GÖTEBORG n,,ed bestämmelserna i LOU hade kommunen uteslutit Veidekke -varvid Kanonaden, som har placerat sig som nummer två i upphandlinge� hade vunnit upphandlingen. Kanonaden har däJ.med lidit eller kan komma att lida skada i den mening som avses i 16 kap. 6 § LOU. Kommunenanserattansökanskaavslåsochanförihuvudsak.följande. KommtU1en har haft sakliga skäl att avbryta upphandlingen, De brister Ka­ nonaden pekar pä i Veidekkes anbud är inte av sådan omfattning och art att de motiverar åtgärde:r enligt 16 kap LOU. Ett uteslutande av Veidekkes anbud vore med hänsyn till bristeina i förfrågningsunderlaget en oproport­ ionerligt långtgående åtgärd. Som Kanonaden påpekat innehåller förfrågningsunderlaget under avsnitt AF:S.3 1 en redovisning i punkter av vad anbudet ska innehålla, Dessa obli­ gatoriska krav åtedinns under rubriken ,,Anbudets fbnn och innehåll�, och en anbudsgivare bör normalt kunna förlita sig på att innehållet i punktlistan av vad anbudet ska innehålla är uttönunande, Det har också varit kommu­ n ens ambition i upphandlingen. Det har emellertid konstaterats att fd:tftåg.. ningsundedaget innehåller uppgifter som inte korresponderar med kravet på förteckning och referenser i AFB.3 1 , Förfrågnlngsunderlaget innehåller ävenandrakravpå.uppgiftersomskalämnas,sominteåterfinnsiuppställ­ ningen i APB.31 över vad anbudet ska innehålla. FormuleringeniAFB.31 femtepunktenärotydligisig.Avföt•stamening­ en froo:ngår bl.a. att förteckning och referenser ska avse "utftirda" entrepre­ nader de senaste fem åren, Man kan därvid fråga sig huruvida utförda ent­ reprenaderinnebärattentreprenadenmåstevai:apåbörjadunderdenan­ givna perioden, samt om den måste vaxa sluti jadu ghaanpr k h a d e r ätt a t t a vb r y t a u p p hand l i n g e n (j nin EU l a xi föl j tt u handlånd enraen e -domstosp s pp myndighetintehare n å s d c k ili lj d upnmeae dli p to an g u fö detta Fötvaltningsrättenrmn er . n ri k fin n i forfrågningswidedag et och därme eromonss kmm. un nomänknapphändig.Det oe, pphandling.Ettbeslutattavbryta dlägg a nde regle r na i fördra g et i t diskriminer ing pågrund av n h öv ö in får i nte he ller b egrän sas till att e ri i fö b d h etoc ncpenomru ­ teervnn onteisyer g d frå bltetära godtyckligart(C92/00HIRE � aoaagomesu v �,G ­ - .....I 3 16 .:i NR 650 , 8 S, 12/16 JUL2014 F ll tt GBG 3 3 o rv a n n s r a e n g utförtsu nder defem senas tillfredställande sättmeduppgftto mvärde,tidpunkt ochplatsforentre å e n r­ 1 av e Md vägar ochjundamen t imot se ­ Sida 1 1 5094- 14 ra - FcJr tecknin göver slutferd a bygge nt ep re nade r ltimn sfo uppdr som -lnryglämnas omattdev ikti as t ebyggn dsen reprenadernaut.fortspået ga t r ag t svarande storlek:. och konstru kti o n s av se s om renadenoch u id d ufö ts gttngsebranschnormerslutförtsp& r e li t pvtn haeg Deviktigastebyggentrepre adern aso intyg nm läm1UI$fo , ka n va r a ntt.go rt in b dö ain Ftg ee 0 8) . framtill des s a NR.6508 S, 13/16 lJL'W-\4- J.. M I I FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5094- 1 4 I GÖTEBORG 2002 s. J-5553, punkterna 41, 47 och 64). EU-domstolen har vidare uttalat att en upphandlande myndighets befogenhet att avstå från en upphandling inte endast llireligger i undantagsfall eller när det ft1rellgger tun&t vägande skäl (C�27/98, Fraoasso och Leitschutz, REG 1999) s, 1�5697 puuktexna 23 och 25). I svenska vägledande rättsfall har uttalats bland annat .fuljande. Enheten har rätt att sj älv avgöra nät· det finns förutsättningat för att inleda en uppr handling och när en inledd upphandling behöver avb,:ytas, Möjligheten att avbryta en upphandling är emellertid begränsad. Av praxis framgår att ett beslut om. avbrytande måste vila på sakligt godtagbara skäl och att det illte får vara godtyckligt. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det har förelegat sakligt godtagbara skäl att avbryta. en upphand­ ling.(RÅ2009ref43). Referenser och utförda/slutforc1a enyeprenader m.m. Enligt kommunen är förfrågningsunderlaget otydligt när det gäller om de efterftågade referenserna och ffäteckningen på utförda entreprenader avser entreprenadersommåstevarapåbörjadeunderdenangivnaperiodenoch om de måste vara slutfdrda eller kan vara pågående, Vidare anser kommu­ nen att det är otydligt vad som avses med ''liknande utförda entreprena-. der". Förvaltningsrättenanserattdetärrimligtatttolkabåde'iltfi;;rda'1 och "slutförda'�somattentrepre:nadenskavaraslutfo:rdinomperioden,Detkan inte heller anses rimligt att tolka liknande entreprenader på annat sätt att det är vägar och fundament i motsvarandet sto:rlek som avses. Förfråg­ ningsunderlaget kan därför inte i dessa avseende anses så otydligt att det utgör ett godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. .1 31. JUL. 2014 13:36 Forvaltningsratten GBG 31.JUL.2014 13:37 FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM 5094� 1 4 Forvaltningsratten GBG NR.6508 S. 14/16 fö