FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IHÄRNÖSAND 2018-05-11 Sida 1 (6) Meddelad i Härnösand Mål nr 471-18 E SÖKANDE Ramson AB,556091-4458 Drakvägen6 591 32 Motala MOTPARTER 1. Ånge kommun 841 81 Ånge 2. VeoliaWater'fffl.lOOlogiesAB,556273-8582 Klosterängsvägen11 A 226 47Lund SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling,LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att ny utvärdering ska göras varvid anbudet från Veolia WaterTechnologiesABinteskaansesuppfyllakravetipunkt1.4.2 (a)och därför intebeaktas. Dok.Id 143825 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Telefon Telefax Backgränd9 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forval1ningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ånge kommun (kommunen) genomför en upphandling av membranfilter till Klaraborg vattenverk i Ånge. I tilldelningsbeslut den 24 januari 2018 har kommunen beslutat att anta Veolia Water Technologies AB (Veolia) som leverantör. Tilldelningsgrunden är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ det mrJ.l hänsyn till priset. Ramson AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yr­ kar att upphandlingen rar avslutas först efter rättelse skett på så sätt att Veo­ lias anbud förkastas. Till stöd för ansökan anför bolaget i huvudsak följande. De i tilldelningsbe­ slutet föreslagna membranen uppfyller inte de krav som ställts av kommu­ nen. Upphandlingsdokumentet innehåller uppgifter om de befintliga mem­ branen och vilka krav som ställs på de nya membranen. Enligt dokumentet ska membranen motsvara befintliga membran och vara förenliga med be­ fintliga förutsättningar i anläggningen. Befintliga membran är tillverkade av Cellulose Acetate (CA) med en avskiljning i området 8 000 - 12 000 Dalton (Da). De, i tilldelningsbeslutet, föreslagna membranen är tillverkade av Po­ lyethersulfone (PES) med en avskiljning på 6 000 Da Alla membran kräver regelbundna tvättar för att hållas rena och för att be­ hålla sina filtreringsegenskaper. Membran tillverkade av olika material krä­ ver olika tvättprogram och olika kemikalier. De program och keplikalier som idag används för tvätt av CA-membran kan inte användas för PES­ membran. Membran tillverkade av olika material och med olika avskilj­ ningsgrad kräver dessutom olika driftförhållanden med avseende på flöden, tryck m.m. Det är oklart om befintliga inställningar av driftflöden och drift­ tryck ror CA-membran kan tillämpas för PES-membran. Sida 2 471-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN !HÄRNÖSAND DOM Sida3 471-18 Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Bo­ laget har inte presenterat några bevis för påståendena att membran av ett annat material skulle kräva ändrade tvättprogram och kemikalier samt med­ föra ändrade driftförhållanden. Enligt de uppgifter som inhämtats från den tilldelade anbudsgivaren kräver valda membran ingen justering av :filteran­ läggningens driftvärden, förändri.iigar av rengöringsrutiner, byte av rengö­ ringskemikalier, eller förändringar av driftförhållandena i övrigt. Inte heller krävs några andra förändringar i anläggningen. Utifrån kommunens kunskap och drifterfarenhet av anläggningen finns inte heller någon anledning att ifrågasätta dessa uppgifter. Valda membran uppfyller de ställda kraven. I anbudsförfrågan har det dessutom aldrig ställts några specifika krav vad gäller membranens material eller avskiljningsgrad. Veolia har förelagts att svara i målet och anför bl.a. följande. Bolagets yr­ kande bestrids. Det antagna anbudets membrantyps funktion motsvarar den befintliga membrantypen. Membrantypen PES har dock ett bredare spektra gällande pH-värden, temperatur och kemilcaliebeständighet. Detta borde endast ses som något positivt eftersom det ökar den troliga livslängden på membranen. Befintlig anläggning kommer att uppnå samma prestanda med vald membrantyp. Den befintliga rengöringsprocedmen behöver inte modi­ fieras. I förfrågan nämndes inga specifika krav på material eller avskilj­ ningsgrad. Därför föreslogs PES-membranen med dess fördelaktiga egen­ skaper. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt er-,nande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 471-18 I HÄRNÖSAND Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1. § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap.4 och 6 §§ LOU). Utredning i målet I upphandlingsdokumentet anges, under rubriken 1.4 KRAV . SPECIFIKATION, bl.a. följande. 1.4.1 Beskrivning befintlig filteranläggning [... ] Membranfiltren som används idag är ROGA 8133 UF Magnum. Membranen har en avskiljning i området 8000-12 000 Dalton. Filtren har diameter 203,2 mm och längd 1 524 mm. I nuläget rymmer vardera tryckkärl 4 filter. Totalt består enheten av 180 st filter, med 60 filter per block. 1.4.2 Krav på installerat filter a. Membranen skall motsvara befintliga membran och vara fl>renliga med befintliga förut­ sättningar i anläggningen. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltnihgsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär omprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsadtill vad sökanden har anfört till stöd för sin talan Gfr rättsfallet RÅ 2009 ref69). Bolaget har yrkat att upphandlingen :får avslutas först efter att anbudet från Veolia har förkastats..Bolaget har som grund för sitt yrkande anfört att Veo­ lia inte uppfyller de skallkrav som uppställts i kommunens upphandlingsdo­ k:ument eftersom V•lia erbjudit membran av annat material och med en FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida5 471 -18 annan avskiljning än de i anläggningen befintliga. Enligt skallkravet i punkt 14. .2(a)iupphandlingsdokumentetskademembransomerbjudsiupp­ handlingen motsvara befintliga membran och vara förenliga med befmtliga förutsättningar i anläggningen. En av huvudprinciperna enligt LOU är att skallkrav i upphandlingsdoku­ mentet är obligatoriska. Ett anbud måste således uppfylla skallkraven för att kunna beaktas vid utvärderingsfasen. Frågan i målet är därför i första hand omVeoliauppfyllerskallkravetunderpunkt14. .2 (a)iupphandlingsdoku­ mentet. I upphandlingsdokumentet anges att nuvarande membranfilter i anläggning­ e n är a v t yp e n R O G A 8 1 3 3 UF M a gn u m m e d e n a v s ki l j n i n g i o m r å d e t 8 000 - 12 000 Da. Annat har inte framkommit än att membranet av den aktu­ ellatypenärtillverkatavcellulosaacetat(CA). Enligtförvaltningsrättens mening kan skallkravet i punkt 14. .2 (a) inte uppfattas på annat sätt än att de membran som efterfrågas av kommunen ska vara tillverkade i samma material och ha samma kapacitet vad avser avskiljning som de nu befintliga. DemembransomVeoliaerbjuditharenavskiljningom6000 Daochär tillverkade av ett annat material än de befintliga membranen. Veolias anbud uppfyller således inte skallkravet i punkt 1.4 .2 ( a). Kommunen har därmed brutit mot likabehandlingsprincipen i LOU genom att bortse från upphand­ lingsdokumentets obligatoriska krav vid utvärderingen av Veolias anbud. För att en ansökan om överprövning ska kunna bifallas krävs att den sö­ kande leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Bolaget har så­ vitt framkommit lämnat det prismässigt näst bästa anbudet efter Veolia. Det f'ar således anses visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada till följd av kommunens överträdelse. Överträdelsen är hänförlig till anbudsut­ värderingen och det är därför tillräckligt att ett ingripande sker genom rät­ telse. Eftersom kommunen antagit Veolia som leverantör trots att Veolias Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 471-18 anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingsdokumentet, ska rättelse ske på så sätt att en förnyad anbudsutvärdering ska göras varvid Veolias anbud inte ska anses uppfylla kravet i 1.4.2 (a). HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lC LOU). �-:) I HÄRNÖSAND ,,,.....- .,,.·· ✓ ,· ma Ber förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av föredragande juristen Anton Larsson. ;_./. - ..,.....,. • ( 1s SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kamroattätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick dd. av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltnitlgsrätten har komwit till, 3. det är av vikt för ledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om ptövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamroarrii.tten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skri.vd.sen med överklagande ska innehålla: 1. Klagandens person- eller organisations­ nuromer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltd.efonnuromer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan_dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger tillstöd för en begäranom provningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill fa till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål rar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand- .. ling, • lagen-{2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försötjningssektorerna I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www domstpj.se