FÖRVALTNINGSRÅTTEN ·ooM· Målm "3073-17 Avd Dnr . .KSnr -Sida 1 (5) I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE 2017-05-02 Meddelad i Stockholm Mediq Sverige AB, 556252-2317 Box10302 434 24 Kungsbacka MOTPARTER 1. Södersjukhuset AB, 556595-7 4 03 Sjukhusbacken 10 118 83 Stockholm 2. Allytec AB, 556275-0454 Råsundavägen 16 169 67 Solna SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Aktbil i.U�, ·-vJ 0 2 '1tirr-; 0� 1= Förvaltningsrätten bifaller Mediq Sverige AB:s ansökan om överprövning och beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 843091 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholrn@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BAKGRUND DOM Sida2 3 073-17 . Södersjukhuset AB genomför en upphandling av ramavtal av handhållna blåsvolymscanner, SÖSINV2016-3 varukorg2. Upphandlingengenomförs •·som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, L O U . G e n o m b e s l u t d e n 2 0 o k t o b e r 2 016 t i l l d e l a d e s M e d i q S v e r i g e A B ( Mediq) uppdraget. Allytec AB (Allytec) ansökte om överprövning av upphandlingen och förvaltningsrätten beslutade den 4 januari2017, i mål nr 23565-16, att upphandlingen sJmlle rättas på så sätt att anbudsutvärderingen ska göras om varvid anbudet från Mediq inte ska beaktas. Genom ett nytt tilldelningsbeslut den25januari2017 tilldelades Allytec uppdraget. YRKANDEN M.M. Mediq yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att Allytecs anbud för­ kastas och att upphandlingen ska göras om eftersom inga giltiga anbud inkommit. Mediq anför bl.a. följande. Södersjukhuset har brutit mot likabe­ handlingsprincipen genom att inte behandla anbudsgivarna likvärdigt. Allytecs anbud brister på samma punkter, avseende ställda ska-krav på mätnoggrannhet, som Mediqs anbud. Mediq har lidit skada då endast två anbudsgivare lämnat anbud i den aktuella delen av upphandlingen. Vid en ny upphandling hade Mediq haft ny möjlighet att tilldelas uppdraget. Södersjukhuset mo�sätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. att sjukhuset anser att Allytec uppfyller samtliga ska-krav. Allytec anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Allytec har bifogat en studie som visar att deras offererade produkt uppfyller ställda krav på mätnoggrannhet. Studieresultatet-kan härledas till samtliga volymer. . Sida3 . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3073-17 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-�iskriminerande sätt och genomföra upphan. d!ingar på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet i�kttas (1 kap. 9 § LOU). Oni den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas · först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Mediq anför att Allytecs anbud brister i uppfyUande av ska-krav och redo­ visning av ska-krav i punkterna 3.3 -3.6 i upphandlingens kravspecifikation. I de aktuella delarna av upphandlingsunderlaget anges följande. "Mätnoggrannhet ska avvika maximalt± 15· %, ± 15 ml för volymer större än 100 ml" (punkt 3.3). "Mätnoggrannhet ska avvika maximalt± 10 %, ± 15 ml för volymer upp till 1 00 ml" (punkt 3.5). Angående krav 3.3. och 3.5 anges: "Mätnoggrannheten ska redovisas med dokumentation från _ teknisk specifikation eller studier" (punkterna 3.4 och 3.6). Allytec'har i sitt anbud angett svar "ja" vid punkterna 3.3-3.6 samt angett "se bilaga 1 0" vid punkterna 3.4 och 3.6. Södersjukhuset har bedömt att Allytecs bilaga, ett dokument i form av en studie med Allytecs blåsvolymskanner, uppfyller de. obligatoriska kraven i dessa delar. M�diq anför-att det ur studien inte kan utläsas vilka volymer mätningarna har gjorts på, vilken procentuell avvikelse som mätnoggrannheten avviker med eller med hur mång'a milliliter som mätnoggrannheten avviker med för r�spektive volym. .. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 073-17 Förvaltningsrättentogimålnr235651- 6ställningtillhur.kravetipunkt3.5 i kravspecifikationen skulle tolkas och bedömde då att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull•leverantör skulle läsa kravet �om ett krav på mät­ noggrannhet i hela intervallet 0-100 ml. Förvaltningsrätten konstaterar att det i Allytecs bilaga i förevarande mål inte ang�s något eller några mätinter­ vall överhuvudtaget. Södersjukhuset anför att sjukhuset vid sin bedömning av kravuppfyllelse utgick från att mätavvikelsema gäller för alla patienter och för alla uppmätta volymer, inbegripet volymer mindre och större än 100 ml. Förvaltningsrätten anser att kraven i punkterna 3. 4 �ch 3. 6 innebär att-­ anbudsgivaren, för att uppfylla desamma, måste visa att den offererade blåsvolymscannemuppfyller kraven i punkterna 3.3 och 3.5 på mätno­ grannhet för volymer upp till 100 ml och för volymer större än 100ml. Enligt förvaltningsrätten framgår inte av den studie som Allytec hänvisar till i sitt anbud att mätnoggrannheten motsvarar den som efterfrågats. Allytecs anbud uppfyller därmed inte de obligatoriska laaven i punkterna 3.4 och 3.6 i upphandlingens laavspecifikation. Trot� att Allytecs anbud rätteligen inte skulle ha kvalificerat sig till utvärdering har Södersjukhuset utvärderat och antagit anbudet. Upphandlingen har därmed skett i strid med lika­ behandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Detta innebär att samtliga anbud i upphandlingen skulle ha förkastats. Vid en förnyad upphandling hade Mediq getts en ny chans att tilldelas uppdraget. Att Mediq gått miste om denna möjlighet innebär att bolaget lider eller i varje fall riskerar att lida skada. Mot denna bak.grund ska upphandlingen göras om. I STOCKHOLM l- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN. DOM 3073-17 ISTOCJ(HOLM HUR lY,(AN ÖVERKLAGAR Detta avgö7r�nde kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilag ✓ .(DV 3109/IA LOU). i Rådman Katri Andersson har föredragit målet. ··1------1 rik Bergius iI· Ii HURMAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND ·; ._..,,_-.:;·"::.-._-:,c-,,,.,. ..7,•.C...o.s-,-c.·•.,,,·. ,:,..-•.-·;·.:.] 11 :I ,!ii!.'>.i� --�� SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrij:ttens beslut ska skrivatill Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas ellet lämnas till föt­ valtningsrättett. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag .då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förha.Iidling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överlclagao.det ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden föt över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.rklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer :in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K:iromarriitten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten hat kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstilliitnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövoingstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför v.iktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstA.nd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnurnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt evet;ituell annan adress dät- klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat lämnats tidiga.te i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de iflte up_pges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ post.adress, telefonnummer till arbetsplatsen och tnobiltelefonnununer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, milnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövning.;tillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, ellet • lagen (2011:1029) om upphandling påför- svars- och säkerhetsomrll.det I de flesta fall får avtal slutas när tio d ar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall tar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av .rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domsto\.se