FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Ringduve Taxi Beställningscentral AB, 556639-1578 Box30 274 21 Skurup Ombud: advokaten Mats Molander Advokatbolaget Molander Björkdal HB Klostergatan 10 222 22 Lund MOTPART Trelleborgs kommun 231 83 Trelleborg SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -07- 1 9 . Avd Onr KSnr DOM Mål nr 4846-13 Sida 1 (6) 2013 -07- 1 8 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Trelleborgs kommuns upphandling av kompletterande skoltransporter med taxi får inte avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att Ringduve Taxi Beställningscentral AB ges möjlighet att styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning på annat sätt än genom rating från Upplysningscen­ tralen AB och Creditsafe i Sverige AB. Aktbil Dok.Id 159517 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Bcsöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKG RUND DOM Sida 2 4846-13 Trelleborgs kommun genomför en upphandling av kompletterande skol­ transporter med taxi. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande en­ ligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har anbudet från Ringduve Taxi Be­ ställningscentral AB (Ringduve Taxi) förkastats då anbudet inte uppfyllt samtliga skall-krav avseende ekonomisk status. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Ringduve Taxi ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen görs om alternativt att upphandlingen får avslutas först se­ dan rättelse gjorts på så sätt att upphandlingskontraktet tilldelas Ringduve Taxi. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår bl.a. att anbudsgivaren ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsvarande minst nivå 3 enligt Upplysningscentralens ratingsy­ stem, Creditsafe (minst rating 40) eller på annat sätt styrka företagets eko­ nomiska och finansiella ställning. I början av år 2012 drabbades Ringduve Taxi av en kundförlust på flera miljoner kronor. Dessa förluster drabbade bokslutet för år 2011. Under år 2012 arbetade bolaget hårt med att för­ stärka sin ekonomiska ställning vilket man lyckades med. Omsättningen uppgick till ca 35 miljoner kr och den 7 maj 2013 uppvisade bankkontot ett saldo på drygt 4,4 miljoner kr. Bokslutet för år 2012 har ännu inte registre­ rats hos Bolagsverket, vilket innebär att en begäran om upplysning hos Upplysningscentralen AB (UC) och Creditsafe i Sverige AB (Creditsafe) baseras på bokslutet för år 2011 och händelser under år 2012. Bolagets rating kommer att förbättras väsentligt när bokslutet för år 2012 blir regi­ strerat. Vid anbudsinlämnandet kände man inte till att bolaget inte klarade kraven enligt UC eller Creditsafes rating. När kommunen noterade detta borde Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4846-13 Avdelning 1 I MALMÖ man ha upplyst Ringduve Taxi om förhållandet och gett bolaget möjlighet att på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning vil­ ket man ganska enkelt hade kunnat göra om man hade fått chansen. Bolaget kände väl till att den aktuella ekonomiska och finansiella situat­ ionen var mycket god och svarade därför ja i anbudet på frågan om eko­ nomisk stabilitet. Skrivningen i förfrågningsunderlag gällande den ekono­ miska stabiliteten om att Inget bevis krävs utan att kommunen skulle hämta in information har Ringduve Taxi tolkat som att kommunen vid be­ hov av förtydligande skulle återkomma med frågor. Om kommunen ifråga­ satte Ringduve Taxis svar borde ett förtydligande ha begärts. Ringduve Taxi uppfyllde vid tidpunkten för upphandlingen med råge det ekonomiska kravet. Det felaktiga agerandet strider mot de grundläggande principerna. Trelleborgs kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. En grundförutsättning för att av anbudsgivaren lämnat anbud ska kunna antas är att samtliga skall-krav är uppfyllda. Kommunen har hämtat in kreditupplysning från UC av vilket framgår att Ringduve Taxi har risk­ klass 1 och att bolaget under år 2012 har ett flertal anmärkningar. Kommu­ nen har även hämtat in kreditupplysning från Creditsafe av vilket framgår att Ringduve Taxis nuvarande rating är 6 (kredit avrådes) och att nuva­ rande trend är nedåtgående (från 10 till 6). Det bör poängteras att nuva­ rande rating om 6 anges vid kreditupplysningen den 2 maj 2013 samt att samma rating förelåg den 12 januari 2013. Det framgår även av Creditsafes utdrag att Ringduve Taxi har ett flertal betalningsanmärkningar. Kommunen har gjort det som angetts i förfrågningsunderlaget dvs. att hämta in kreditupplysningar av vilka framgår att Ringduve Taxi inte upp­ fyller den ekonomiska stabilitet som krävs. Utifrån den alarmerade infor­ mation om Ringduve Taxis ekonomiska situation som framkommer både från UC och från Creditsafe är påståendet om att bolaget inte kände till att Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4846-13 I MALMÖ Avdelning 1 man inte klarade kraven inte trovärdig. Ringduve Taxi har i sitt anbud inte på något sätt kommenterat sin ekonomiska situation. Det kan konstateras att Ringduve Taxis ekonomiska och finansiella ställning är allt annat än mycket god. Kommunen får begära att anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Kommunen får också begära att en leverantör förtydligar eller komplettera handlingar som getts in och som avses i kapitel 10 och 11. Någon tvingande regel om att kommunen måste ge möjlighet till detta finns inte. Ringduve Taxi har inte uppfyllt det ekonomiska kravet och har därför inte gått vidare till ut­ värderingen. Kommunen har inte brutit mot bestämmelserna i LOU. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap.4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 5 4846-13 I det i målet aktuella förfrågningsunderlaget anges i punkt 3 under rubriken Ekonomisk status att anbudsgivaren ska uppfylla ekonomisk stabilitet mot­ svarande minst nivå 3 enligt Upplysningscentralens ratingsystem, Cre­ ditsafe (minst rating40) eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning. Nystartade företag ska på begäran inkomma med ett ändamålsenligt intyg från bank eller verifiera sin ekonomiska ställning på ett annat sätt. Inget bevis krävs. Kommunen kommer att hämta in eko­ nomiskt utdrag/bevis på kommande avtalsleverantörer. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att rätten� i fråga om åtgärder vid överprövning enligt LOU endast kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först efter rättelse. Rätten har således inte möjlighet att i det enskilda fallet förordna om vilken anbudsgivare som ska: tilldelas kontraktet. Enligt det i målet aktuella förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgiva­ ren ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsvarande minst nivå 3 enligt UC och Creditsafos ratingsystem. Därtill framgår det att anbudsgivaren även kan styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning på annat sätt. Vidare anges i förfrågningsunderlaget att inget bevis krävs och att kom­ munen kommer att hämta in ekonomiskt utdrag/bevis på kommande avtals­ leverantör. Förfrågningsunderlagets lydelse vad gäller den ekonomiska statusen är enligt förvaltningsrätten otydlig dels då det anges att företaget kan styrka sin ekonomiska och finansiella ställning på annat sätt än genom rating och dels då det anges att inget bevis krävs och att kommunen kommer att in­ hämta ekonomiskt utdrag/bevis. I förfrågningsunderlaget anges det således klart och tydligt att inget bevis krävs vilket dessutom anges med fet stil. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4846-13 I MALMÖ Avdelning 1 Med hänsyn härtill anser förvaltningsrätten att Ringduve Taxi haft fog för att vid inlämnandet av sitt anbud inte lämna in ekonomiskt underlag som på annat sätt styrker företagets ekonomiska och finansiella ställning. Upp­ handlingen ska därför rättas på så sätt att Ringduve Taxi ska ges möjlighet att styrka sin ekonomiska och finansiella ställning på annat sätt än genom rating. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) '. C./111sMattsson Maria Persson har föredragit målet. r:Jllr HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför lagarna. viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer wwwdomsto).sc