FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ SÖKANDE DOM 2017-11-13 Meddelad i Växjö Mål nr 1700-17 K�ENSVERKET Dentalservice Syd Ost HB, 969684-0785 Spiksmedvägen 13 593 70 Ankarsrum MOTPART Landstinget Blekinge 371 81 Karlskrona SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. II � dlf"fiC". Dok.Id 165659 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se w,vw.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1700-17 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Landstinget Blekinge (landstinget) har genomfört en upphandling av Tand­ vårdsunitar. Upphandlingen annonserades den 31 oktober 2016 och har ge­ nomförts enligt bestämmelserna i LOU som ett öppet förfarande. Av upp­ handlingsbeslut, som meddelades den 24 april 2017 efter kvalificering och utvärdering, framgår att Dentalservice Syd Ost HB:s (Dentalservice) anbud har förkastats med anledning av att det inte uppfyllt kravet i punkt 2.9.1.1 i Kravspecifikationen. Dentalservice begär överprövning av upphandlingen och anför bland annat följande. Landstinget har diskvalificerat deras anbud felaktigt. Landstinget kräver enligt punkt 2.9.1.1 att "kontinuerlig process för att förhindra upp­ komsten av bakterier/biofilm i ingående rör/slangar skall finnas". En sådan process har Dentalservice tydligt beskrivit och lämnat i anbudet. Den pro­ cess de beskrivit i anbudet används för detta ändamål i bl.a. Region Skåne och Västra Götalands Regionen. Processen för att fjärma biofilm/bakterier sker kontinuerligt en gång i veckan. Kravet som landstinget har ställt gäller ett system för vattenrening som är kontinuerligt. De har inte ställt kravet att detta system skall ske under pågående behandling. Eftersom kravet är skri­ vet som det är valde Dentalservice att offerera Alpro systemet. Det körs en gång i veckan kontinuerligt under hela året. Landstinget har inte förklarat varför det är viktigt att systemet är kontinuerligt på det ena eller andra sättet. Då Alpro Bilpron Weekend system fjärmar bakterier/biofilm på ett effektivt sätt och används på över 1 000 dentalutrustningar i Sverige så är det direkt felaktigt av landstinget att diskvalificera Dentalservice anbud. Landstinget motsätter sig överprövningen och anför bland annat följande. Landstinget bestrider Dentalservice hävdande om att den i anbudet offerera­ de utrustningen uppfyller det obligatoriska kravet i punkt 2.9.1.1 i förfråg­ ningsunderlagets kravspecifikation om att "kontinuerlig process för att för- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1700-17 I VÄXJÖ hindra uppkomsten av bakterier/biofilm i ingående rör/slangar skall finnas". Det vattenreningssystem som Dentalservice har offererat till de efterfrågade grundutrustningarna är av fabrikat Alpro Bilpron weekend system. Det framgår redan av vattenreningssystemets namn att det rör sig om ett vecko­ baserat system där vattenrening sker periodvis när gnmdutrustningen inte är i aktivt bruk, det vill säga på helgdagar och nätter - inte kontinuerligt. Landstingets obligatoriska krav med punkt 2.9.1.1 avser ett kontinuerligt vattenreningssystem, där vattenrening sker fortlöpande även medan grundut­ rustningen är i aktivt bruk, det vill säga under pågående behandling. Dental­ service anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav och blev därmed rätteligen förkastat. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av övergångsbestämmelserna till lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling framgår att lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), gäller för en upphandling som påbörjats före den 1 januari 2017. Av utredningen i målet framgår att den aktuella upphandlingen påbörjats genom annonsering i oktober 2016 och därför är LOU tillämplig i målet. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1700-17 I VÄXJÖ Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlagets punkt 2.9.1.1 som avser obligatoriska krav för rening av vattenlinjer framgår att "kontinuerlig process för att förhindra uppkomsten av bakterier/biofilm i ingående rör/slangar skall finnas". Den­ talservice har i sitt anbud under aktuell punkt bland annat angett att de offe­ rerar Alpro Weekend System och att "uniten levereras med ett separat vat­ tenförsörjningssystem (2 flaskor), detta används för att spola Alpro Bilpron genom slangarna på fredag (eller vid längre uppehåll) som sedan skall stå över helgen och spolas ut med funktionen Flushing". Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget framgår att reningen skall ske genom en kontinuerlig process. Enligt förvaltningsrättens mening innebär en kontinuerlig process i detta avseende en rening som ut­ förs fortlöpande och oavbrutet. Dentalservice reningssystem sker en gång per vecka. Enligt förvaltningsrättens mening kan rening en gång per vecka inte anses vara en rening som sker genom en kontinuerlig process. Lands­ tinget har således haft fog för sitt beslut att förkasta Dentalservice anbud då det inte kan anses uppfylla samtliga uppställda obligatoriska krav. Den om­ ständigheten att det system som Dentalservice offererat används på andra tandvårdskliniker i Sverige innebär inte att skall-kravet i den nu aktuella upphandlingen är uppfyllt. Dentalservice ansökan om överprövning av upp­ handlingen ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) Maria Dahlqvist rådman Föredragande: Susanne Rehnström 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I