FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 33739-10 Enhet 14 Sida 1 (5) NewsMachine Business Intelligence NMBI AB, 556630-5982 Sankt Eriksgatan 63 112 34 Stockholm MOTPART Sveriges Riksbank 103 37 Stockholm SAKEN 2010 -07- 2 2 Dok.Id 39936 Postadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT 1. 2. Förvaltningsrätten avslår NewsMachine Business Intelligence NMBI AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 23 juni 2010 upphör dänned att gälla. Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäm1a avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 33739-10 Sveriges Riksbank genomför en upphandling av medieanalyser, diarie­ nummer 2010-202-STA. Enligt tilldelningsbeslut den 21 juni 2010 har Sveriges Riksbank beslutat att teckna avtal med TNS Sifo. Förvaltningsrätten har den 23 juni 2010 beslutat att upphandlingen tills vi­ dare inte får avslutas. YRKANDE M.M. NewsMachine Business Intelligence NMBI AB (NMBI) yrkar att bola­ gets anbud ska beaktas vid utvärderingen. Sveriges Riksbank (Riksbanken) bestrider bifall till ansökan. GRUNDER NMBI anför till stöd för sin talan bl.a. följande. NMBI:s anbud har diskvalificerats för att bolaget i anbudet har namngett samma konsult som både kvalitetsansvarig och huvudkonsult. Om Riks­ banken har haft som ska-krav att kvalitetsansvarig och huvudkonsult ska vara olika personer så borde detta tydligt ha angetts i texten. Riksbanken anför bl.a. följande. Riksbanken efterfrågade enligt ska-kravet i 4.5 två personer, dvs. en hu­ vudkonsult och en kvalitetsansvarig, vilket framgick av ordet "dessutom" och rubrik på skallkravet "konsulternas ...". Kvalitetsansvarig konsult ska ansvara för kvaliteten i de uppdrag som huvudkonsulten levererar. Uppgif- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 33739-10 ter för en kvalitetsansvarig är i regel att granska innehållet i någon annans arbete, såväl språk som fakta och slutsatser. Det fim1s visserligen inget skallkrav som förhindrar den kvalitetsansvarige att själv utföra konsult­ uppgifter, men genom att laäva minst två konsulter- en huvudkonsult och en kvalitetsansvarig- finns det grundförutsättningar för att varje konsult­ uppgift blir föremål för en annan konsults granskning. Det följer av sakens natur att man inte ska kvalitetsgranska sitt eget arbete. Därför har Riksban­ ken krävt att anbudsgivaren ska utse både en huvudkonsult och en kvali­ tetsansvarig. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Under punkten 4.5 Konsulternas erfarenhet och kompetens i förfråg­ ningsunderlaget anges följande. Krav: Beviskrav: Anbudsgivaren ska ange en person som ska vara huvudkon­ sult för Riksbankens uppdrag. Dessutom ska anbudsgivaren ange en person som kvalitetsansvarig för Riksbankens upp­ drag. Den konsult som anbudsgivaren anger som kvalitetsan­ svarig för uppdrag åt Riksbanken ska ha minst 5 års erfaren­ het av medieanalyser. Anbudsgivaren ska namnge den person som ska fungera som huvudkonsult för Riksbankens uppdrag och den person som ska fungera som kvalitetsansvarig för Riksbankens uppdrag. Anbudsgivaren ska också för den konsult som anbudsgivaren anger som kvalitetsansvarig för uppdrag åt Riksbanken bifo­ ga profil/CV med uppgift om erfarenhet som visar på att ha­ ven ovan uppfylls. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33739-10 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Av principerna om transparens (öppenhet och förutsebarhet) och likabe­ handling följer bl.a. att en upphandlande myndighet inte får efterge eller lägga till krav i förhållande till förfrågningsunderlaget eller på annat sätt väsentligt frångå förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. Av tilldelningsbeslutet framgår att NMBI har uteslutits vid kvalificeringen på grund av att bolaget uppgett samma person som huvudkonsult och kva­ litetsansvarig. Enligt det aktuella ska-kravet under punkten 4.5 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren ange en person som ska vara huvudkonsult för uppdra­ get och dessutom ange en person, med särskilda kvalifikationer, som ska vara kvalitetsansvarig. Redan härav framgår, enligt förvaltningsrättens me­ ning, vid en tolkning av ordalydelsen att två olika personer ska ha dessa uppdrag. Utformningen av det som benämns Beviskrav under samma punkt tydliggör detta än mer. Där sägs sålunda att anbudsgivaren "ska namnge den person som ska fungera som huvudkonsult" och "den person som ska fungera som kvalitetsansvarig". Det borde också ha stått klart för anbudsgivama att det fanns sakliga skäl för den begärda ordningen. Något stöd för påståendet att en och samma person kunde ha båda uppdragen går inte att utläsa i kravspecifikationen. Det förhållandet att NMBI inte har förstått att två olika personer efterfrågades för uppdragen eller den omstän­ digheten att det uttryckligen kunde ha angetts i förfrågningsunderlaget att huvudkonsulten och den kvalitetsansvarige inte fick vara en och samma person ändrar inte denna bedömning. Riksbanken har sålunda haft fog för sitt beslut om att utesluta NMBI. Prin­ ciperna om likvärdighet, icke-diskriminering och transparens har alltså, såvitt nu är ifråga, iakttagits vid upphandlingen. Det saknas därmed på den I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 33739-10 grund som har angetts i målet inte något skäl för ingripande enligt LOU. NMBI:s ansökan härom ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109A LOU) Qi0 Richard l:jungq 1st / (\\ Chefsrådman Föredragande har varit Sofie S ndell. \J �