FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2013-09-09 Meddelad i Uppsala Mål nr 3320-13 E Enhet 1 Sida 1 (4) Lappset Sweden AB, 556460-7900 Ombud: Advokat Jan Andersson Advokatfirman Pedersen AB Box3462 103 69 Stockholm MOTPART Östhammars kommun Box66 742 21 Östhammar SAKEN Offentlig upphandling, LOU DOMSLUT 2013 -09· 1 6 KONKURRENSVERKET Avd Dnr 1Klnr Aktbll Dok.Id 98608 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits genom en ny anbudsprövning. BAKGRUND OCH YRKANDE Östhammars kommun (kommunen) genomför en förenklad upphandling avseende "lekplatsutrustning, dnr 2013TN119 054". Kommunen har den 25 juni 2013 meddelat beslut om att tilldela Lärkstadens Entreprenad (Lärkstaden) kontrakt i upphandlingen. Lappset Sweden AB (Lappset) ansöker nu om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett på sådant sätt att kom­ munen genomför en ny utvärdering utan att beakta anbudet från Lärkstaden. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33 20-13 I UPPSALA ::· �·,,(' 2013-09-09 \. '·:' /;-i'.-i1 ��mmunen avger inställning och bestrider Lappsets talan. ·, · U'Ji'.VECKLING AV TALAN ·· ·· �ptiliciperna om likabehandling och transparens. Lappset åberopar följande ··· '. Lappset anför att kvalificeringen och utvärderingen av anbud stridet mot ,.r,o, Vb,•·.: ' .. I 1 omständigheter till stöd för sina grunder. Lärkstadens anbud uppfyller inte samtliga skall-krav i upphandlingen och skulle därmed rätteligen ha för­ kastats. Skall-krav om referenser I anbudsformuläret under rubriken "Anbuds/orm och innehåll" anges att anbudet ska innehålla nedanstående uppgifter. "Referenser (minst tre stycken)från liknande arbeten ska anges (företagsnamn, kontaktperson samt telefonnummer). " Emellertid anges endast två referenser i Lärksta­ dens anbud. En av referenserna saknar dessutom kontaktperson och tele­ fonnummer. Vidare avser en av referenserna ett objekt där Lär�staden en­ bart utfört arbete som underentreprenör. Lärkstadens ena referens uppfyller därmed inte heller skall-kravet om att referensen ska avse "liknande ar­ bete". Därmed skulle Lärkstadens anbud rätteligen ha förkastats. Vidare gör Lappset gällande att Lärkstadens anbud inte uppfyller skall­ kraven avseende ekonomisk förmåga, företagets organisation, kravspecifi­ kation och åtaganden från åberopade resurser. Dessutom innehåller Lärk­ stadens anbud otillåtna reservationer. Till följd av detta har Lappset inte tilldelats kontrakt och därmed lidit skada i upphandlingen. Kommunen bestrider att en anbudsgivare antagits som inte uppfyllt samt­ liga skall-krav i upphandlingen. I förfrågningsunderlaget anges krav på referenser och att minst tre liknande arbeten ska ha utförts. Lärkstaden har Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3320-13 2013-09-09 angivit tre tidigare utförda objekt inom Östhammars kommun. Lärkstaden har angivit företagsnamn, kontaktperson, samt telefonnummer för de tre olika referensobjekten. Kvalificeringen och utvärderingen av anbud har skett i enlighet med ställda krav i förfrågningsunderlaget. Upphandlingen har skett enligt LOU och allmänna principer om likabehandling och diskriminering. Lappset har således inte lidit någon skada och ansökan om överprövning ska därför avslås. Lappset genmäler bl.a. följande. I Lärkstadens anbud anges att Lärkstaden år 2011 byggt en entreprenad i Östhammars kommun till Hags Aneby AB som underentreprenör. Entreprenaden bestod av att bygga tre stycken lek­ platser i Alunda, Gimo och Österbybruk. Några kontaktuppgifter avseende denna entreprenad framgår inte. Lärkstaden uppfyller därmed inte kravet avseende kontaktperson och telefonnummer. Kommunen synes vilja göra gällande att de kontaktuppgifter som anges i Lärkstadens anbud avseende en bild på lekplats i Österbybruk skall läsas tillsammans med nyss nämnda referensobjekt. Om så är fallet kan konstateras att Lärkstaden enbart angi­ vit ett referensobjekt och inte två på så sätt som Lappset tidigare anfört. DOMSKÄL Det följer av likabehandlingsprincipen enligt 1 kap. 9 § LOU att ett anbud måste uppfylla samtliga skall-krav i en upphandling för att utvärderas. Ett av de s.k. skall-kraven i förfrågningsunderlaget är att anbudet ska inne­ hålla "(R)eferenser (minst tre stycken)från liknande arbeten skall anges " I UPPSALA En första fråga i målet är om Lärkstaden uppfyllet det i upphandlingen ställda skall-kravet om tre referenser. Enligt förvaltningsrättens mening måste det angivna skall-kravet förstås så att anbudsgivaren ska ange tre . Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3320-13 2013-09-09 olika referenser avseende tre olika objekt av liknande slag som det nu ak­ tuella. I Lärkstadens anbud anges följande under rubriken "Referensobjekt". "2011 byggde Lärkstadens Entreprenad 3 st lekplatser åt HAGSAneby AB som UE. Entreprenaden var i Alunda, Gimo och Österbybruk i Östham­ mars kommun. " Såvitt framgår av anbudet har Lärkstaden i sitt anbud enbart lämnat uppgift om en referens för vilken man genomfört en underentreprenad gällande tre olika lekplatser. Vidare framgår det av utredningen att det saknas fullstän­ diga kontaktuppgifter i anbudet till denna referens. Enligt förvaltningsrättens bedömning har Lärkstaden inte uppfyllt skall­ kravet om referenser. Mot den bakgrunden finner förvaltningsrätten att Lappset gjort sannolikt att kommunen åsidosatt principen om likabehand­ ling genom att utvärdera Lärkstadens anbud trots att det inte uppfyllt samt­ liga skall-krav i upphandlingen. Att utse en anbudsgivare till vinnande an­ budsgivare trots att denne inte uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen har medfört att Lappset lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Det finns således skäl till att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. 6 § LOU. Med hänsyn till att det begångna felet uppstått under själva anbudspröv­ ningen får upphandlingen inte avslutas förrän en ny anbudsprövning vidta­ gits varvid Lärkstadens anbud inte ska beaktas. Härvid saknas anledning att pröva de av bolaget i övrigt anförda omständigheterna. HUtN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA LOU) Leif ..verth Lagman Målet har handlagts av Kristine Nilsson. I UPPSALA SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND 0�8 '-D0 0,-< N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kornmer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidsornrnarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står föi-valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se begäran om prövningstillstånd, ;•' . .�;....-." � .(