FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (5) 3335-I0E 2013 -03- 1 5 Dok.Id 2921 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telef o n Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Papyrus Sverige AB, 556057-6554 205 45 Malmö MOTPART Skurups kommun 274 80 Skurup SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Mål nr Lena Palmer KLAGANDE Meddelad i Malmö Förvaltningsrätten bifaller Papyrus Sverige AB:s ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar att Skurups kommuns upphandling avseende ramavtal för förbrukningsmaterial för lokalvård och kök ska göras om. I MALMÖ 20W =03= 1 0 Avdelning 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 3335-l0E Skurups kommun genomför upphandling avseende ramavtal för förbruk­ ningsmaterial för lokalvård och kök. Upphandlingen genomförs enligt reg­ lerna om öppet förfarande i LOU. Papyrus Sverige AB (nedan Papyrus) har ansökt om överprövning av upp­ handlingen och yrkat att den ska göras om. Som grnnd för talan har anförts följande. I tilldelningsbeslutet och de handlingar som Papyrus begärt in finns inget underlag för uträkning av anbudspriser. Dessa är endast poäng­ satta i sammanställningen. Vidare saknas underlag för hur de poäng som Papyrus anbud fått avseende kvalitet och sortiment framräknats. De upp­ handlande myndigheterna är enligt transparensprincipen bundna av den information som angetts i förfrågningsunderlaget inklusive komplettering­ ar. I förfrågningsunderlaget framgick inte vad som krävdes för de olika poängstegen. Av praxis framgår att en utvärdering som avvikit från, eller inte varit förutsebar jämfört med den information som lämnats i förfråg­ ningsunderlaget, strider mot transparensprincipen. Papyrus har lidit skada eftersom kontrakt på felaktiga grunder tilldelats annan anbudsgivare. Skurups kommun har bestritt bifall till ansökan och anfört följande. Utvär­ deringen har skett helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. De olika an­ buden har "nollställts" för att möjliggöra objektiv och korrekt utvärdering. Flera brister föreligger i anbudet från Papyrus, bl.a. rörande sortiment och kvalitet. Papyrus anbud avviker i väldigt stor utsträckning från förfråg­ ningsunderlagets sortimentförteckning, särskilt vad gäller papper/plast. Papyrus har lämnat förslag på produkter som har fel storlek, tjocklek eller kvalitet i förhållande till de behov som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Detta medför sämre poäng i utvärderingen. Kommunen har haft en arbets­ grupp för sammanställning av förfrågningsunderlag. Delar av denna grupp har varit med och kontrollerat att inlämnat anbud överensstämt med förfrå- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3335-l0E Avdelning 1 I MALMÖ gan. Detta för att få rätt sortiment och kvalitet. Vid genomgång av anbud deltog lokalvårdssamordnare, biträdande kostchef samt inköpare. Va�je svarslista gicks igenom var för sig och gruppen fick på så sätt fram hur många produkter som svarade mot förfrågan, dvs. kunde uppfylla funktion och kvalitet. I beräkningsdokumentet sammanställdes samtliga svarslistor till ett gemensamt dokument. Tilldelningsbeslut och tilldelningsbilaga har sammanställts och skickats till anbudsgivarna. Enligt kommunens uppfatt­ ning uppfyller tilldelningsbilagan kraven på transparens och tydlighet. Kmmnunens beräkningsunderlag har �j skickats till anbudsgivarna. Dock har uppgifterna ej efterfrågats av någon anbudsgivare. Papyrus har genmält följande. Utformningen av förfrågningsunderlaget är oklart avseende hur poängen skulle beräknas, vilket strider mot kravet på transparens. I förfrågningsunderlaget finns statistik på volymer från Papy­ rus och Corporate Express. Hur hänsyn har tagits till dessa volymer vid framräkning av total prissumma samt hur anbuden har nollställts framgår inte av den dokumentation som bifogats tilldelningsbeslutet eller de hand­ lingar som tillsänts Papyrus. Skurups kommun har genmält följande. Papyrus har inte under anbudstiden inkommit med frågor rörande otydligheter i förfrågningsunderlaget. En regelrätt utvärdering har genomförts. Utvärderingskriterierna har angivits i förfrågningsunderlaget. Årliga avropsvolymer har bifogats förfrågningsun­ derlaget. All kommunikation och all relevant infonnation har delgivits via upphandlingsverktyg hos Opic. Transparenskriteriet är uppfyllt. Länsrätten i Skåne, numera Förvaltningsrätten i Malmö, har genom interimis­ tiskt beslut den 30 december 2009 förordnat att Skurups kommun inte får av­ sluta den aktuella upphandlingen innan annat beslutas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOMSKÄL DOM Sida 4 3335-l0E Enligt 1 kap 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Papyrus har i förvaltningsrätten gjort gällande brister avseende transparens i såväl förfrågningsunderlagets utformning som i utvärderingens genomfö­ rande och redovisningen av densamma. Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen. I det aktuella förfrågningsunderlaget återfinns utvärderingskriteriema under Prövning av anbud, Utvärderings­ fasen där bl.a. följande anges: Upphandlande enhet kommer att anta det eller de anbud som är ekono­ miskt mest fördelaktiga per produktgrupp. Upphandlande enhet förbehåller sig rätten att anta hela eller delar av anbud enligt produktgruppsindelning­ en. Anbuden kommer att viktas enligt följande: - Pris - Kvalitet - Sortiment 40 % (0-5 poäng, där anbud med lägst pris erhåller 5 poäng) 30 % (0-5 poäng, där anbud med högst kvalitet erhåller 5 po- äng) 30 % (0-5 poäng, där anbud med mest ändamålsenliga sorti­ ment erhåller 5 poäng) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 3335-l0E Likvärdigt pris, kvalitet och sortiment poängsätts lika. Skulle två eller fler anbudsgivare erhålla samma totala poäng i utvärderingen har Skurups kommun full rättighet att avgöra vilken anbudsgivare som tilldelas kon­ traktet. Kvalitet bedöms efter de besvarade och ifyllda blanketterna från anbudsgi­ vama samt efter särskild utvärdering som görs av en speciellt utsedd grupp inom Skurups kommun. Under rubriken Rättelse och nollställning anges bl.a. följande. S.k. nollställning tillämpas, vilket innebär att anbuden behandlas så att de blir jämförbara. / I det aktuella förfrågningsunderlaget är utvärderingskriteriema mycket knapphändigt beskrivna. Vidare framgår inte med godtagbar tydlighet hur poängsättningen kommer att ske. Av förfrågningsunderlaget framgår att sk. nollställning av anbuden kommer att göras vid utvärdering, men inte hur detta ska ske. Förfrågningsunderlagets bristande tydlighet härvidlag gör re­ sultatet av utvärderingen oförutsägbart och ger dessutom den upphandlande enheten ett oacceptabelt utrymme att styra tilldelning av kontraktet till en viss leverantör. Av utvärderingsprotokollet/tilldelningsbilagan går inte heller att utläsa hur den s.k. nollställningen av anbuden genomförts och hur an­ budspriset har beräknats. Kravet på öppenhet, förutsebarhet och transparens i upphandlingen kan mot bakgrund av det anförda inte anses uppfyllt. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av det anförda det visat att Skurups kommun i det aktuella upphandlingsförfarandet brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Då Papyrus härigenom kan ha lidit skada föreligger grund för ingripande enligt LOU. Med hänsyn till att bristerna huvudsakligen är hänförliga till förfrågningsunderlaget anser rätten att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 1 09/1 b) �I /��.t eSVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska sk.riva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock släckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för begäran om prövningst.illstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Vu::, -0 www, domstol.se "'.fiJJ'-