Dok.Id 454589 Postadress Box53197 4 00 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 DOM 2017-01-30 Meddelad i Göteborg Mål nr 11255-16 KONKURRENSVERKET •-�...,-' SÖKANDE L&B Dental Group Handelsbolag, 969761-1102 Box1065 181 21 Lidingö Ombud: Jur. kand. Torbjörn Olsson Advokatfirman W&Ö Box7387 103 91 Stockholm MOTPART Hallands läns landsting, 232100-0115 Box 517 301 80 Halmstad SAKEN 2017 -01- 3 1 Dnr Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd KSnr Aktbil 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11255-16 I GÖTEBORG 2017-01-30 BAKGRUND Hallands läns landsting (landstinget) genomför en upphandling av tandvård, "Uppsökande verksamhet", dnr GS160263. Av tilldelningsbeslut av den 7 oktober 2016 framgår bl.a. att H.F. Oral Care AB vunnit upphandlingen. L&B Dental Group Handelsbolag (bolaget) har inte kvalificerats eftersom kravet i punkten 5.4 i förfrågningsunderlaget inte bedömts vara uppfyllt då referent som avser angivet uppdrag hos SLL inte kunnat styrka förekomsten av ett avtal som avser uppsökande verksamhet. Kravet i punkten 5.5.2 i förfrågningsunderlaget har bedömts inte vara uppfyllt då det inte är visat i anbudet att ett systematiskt kvalitetarbete bedrivs inom bolaget. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen ska rättas, alternativt göras om, samt anför bl.a. följande. Upphandlingen har varit direkt felaktig och i strid med likabehandlingsprincipen. Bolaget har diskvalificerats på direkt felaktiga grunder genom att det påståtts att bolaget saknar kvalitetssäkringssystern och att det i bolaget saknas erfarenhet från uppsökande tandvård. Bolaget har och arbetar enligt ett kvalitetssäkringssystern som heter Qulan. Bolaget har refererat till Qulan i sitt anbud till landstinget. Bolaget lämnade som referenser Region Östergötland och Stockholms läns landsting (SLL) som bolaget har haft kontakt med sedan år 2004. De personer som står bakom är personal hos sökanden och tillhör Sveriges mest erfarna inom uppsökande tandvård. Detta förbiseende från landstinget är direkt anmärkningsvärt. Om upphandlingen inte görs om kommer bolaget att lida ekonomisk skada. Bolaget har lämnat det lägsta priset och varit godkänt genom Qulan och erfaren personal. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017 -01 -30 11255-16 Landstinget anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Vid anbudsutvärderingen har landstinget inte kunnat utläsa att bolaget har ett kvalitetssäkringssystem. I punkten 5 .5 .2 i förfrågningsunderlaget stipuleras det obligatoriska kravet att "anbudsgivaren ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete inom företaget" och vidare "Beskriv ert kvalitetsarbete kortfattat samt bifoga ev. certifiering, kvalitetspolicy, kvalitetsplan eller likvärdigt". I anbudssvaret kan enbart utläsas sex elementära vårdhygienska åtgärder i punktform som inte kan betraktas som del av ett systematiskt kvalitetsarbete. Vad bolaget nu anför saknar relevans eftersom det inte framkommer någonstans i bolagets anbud. Landstinget har handlat i enlighet med likabehandlingsprincipen när anbudet inte utvärderades vidare. Landstinget har inte hävdat att bolaget saknar erfarenhet från uppsökande tandvård däremot har bolagets redovisning av referenser i enlighet med punkten 5 .4 i förfrågningsunderlaget inte varit tillfredsställande. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framförtimåletGfrRÅ2009 ref.69). I förfrågningsunderlaget föreskrivs - såvitt nu är av intresse - följande: 5.5.2 Systematiskt kvalitetsarbete Anbudsgivaren skall bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete inom företaget. Beskriv ert kvalitetsarbete kortfattat samt bifoga ev. certifiering, kvalitetspolicy, kvalitetsplan eller likvärdigt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11255-16 I GÖTEBORG 2017-01-30 Bolaget har i sitt anbud redovisat hur personalen arbetar vid munhälsobedömning och i arbetet med den nödvändiga tandvården, vilket inte kan anses motsvara en beskrivning av bolagets systematiska kvalitetsarbete. Ett systematiskt kvalitetsarbete syftar till att fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet samt planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten. Mot denna bakgrund är det inte visat att ladstinget genom att inte utvärdera bolagets anbud har brutit mot LOU och de upphandlingsrättsliga principerna, och därmed inte heller att bolaget kan komma att lida skada i upphandlingen. Det saknas således skäl att pröva övriga av bolaget framförda grunder. Förutsättningarna för ett ingripande enligt LOU är inte uppfyllda. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit M Georgsson. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha fOmmit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www domstolse 3. 4.