FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning1 KLAGANDE DOM 2012-12-18 Meddelad i Göteborg Mål nr 13930-12 E Enhet1:2 Sida1 (7) Eliaexpress i Halmstad AB,556541-6541 Ryttarvägen6 -- ---302 62 Halmstad MOTPART Halmstads Energi och Miljö Nät AB, 556330-3980 Box31 301 02 Halmstad Ombud: Kommunjuristen Kai Sällström SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, förkortad LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Eliaexpress i Halmstad AB:s ansökan. Dok.Id 181273 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 03 1 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13930-12 I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Halmstad Energi och Miljö Nät AB (Hemnät) har genomfört en upphand- ling av transport- och maskintjänster, dnr 2012/0109, i fyra olika delar: • • • • Upphandlingen genomfördes i form av öppet förfarande och syftade till att teckna ramavtal med en eller flera anbudsgivare i respektive del. Hemnät meddelade tilldelningsbeslut den 14 november 2012. Av tilldelningsbeslu­ tet framgår bl.a. att Eliaexpress i Halmstad AB:s (bolaget) anbud i delarna Grävmaskiner klass 21.2415 - 21.2417 och klass 23.1311 - 23.1322 inte utvärderades eftersom de inte bedömdes uppfylla skall-kravet att pris skulle anges för samtliga grävmaskinstyper inom respektive del. Vidare framgår att bolagets anbud i delen Kranbil utvärderades och rangordnades som nummer tre av fyra antagna anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om och anför följande. Upphandlingens förfrågningsunderlag är otyd­ ligt och har brister beträffande hur anbudsgivare ska formulera sina anbud. Det står inget om att anbudsgivare ska sammanställa badbilar med kranbi­ lar, viktat. Visma, där själva anbudet ska formuleras av respektive anbuds­ givare, visar inte att alla skall-kraven ska vara ifyllda. Bolaget har fått klar­ tecken vid varje avsnitt i formuläret att anbudet fyllts i korrekt. Hemnät anser att bolagets ansökan ska avslås och anför i huvudsak föl­ jande. En anbudsgivare har kunnat lämna anbud på hela eller delar av upp- Grävmaskiner klass 21.2415 - 21.2417 Grävmaskiner klass 23.1311 - 23.1322 Grävmaskiner klass 26.2414 Kranbil Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13930-12 Avdelning 1 I GÖTEBORG handlingen, se punkten 1.2.2 i förfrågningsunderlaget. Dock ska anbudsgi­ vare efterfölja de skall-krav som uppställs i varje del. Bolaget har lämnat anbud i delen Grävmaskin klass 21.2415 - 21.2417. I avsnittstexten,_punkten 2.1.1, anges uttryckligen att Pris ska anges på samtliga maskiner nedan. Emellertid lämnade bolaget endast pris på två av de tre maskinerna. Bolaget lämnade även anbud i delen Grävmaskiner klass 23.1311 - 23.1322 och inte heller där lämnade bolaget anbud på samtliga maskiner trots krav därom. Följaktligen förkastades boalgets an­ bud även i denna del. Slutligen lämnade bolaget anbud i delen Kranbil 17,5 - 22,5 tonmeter. I denna del var anbudet komplett och kom därför att ut­ värderas och antogs dessutom. Sammanfattningsvis har bolaget således lämnat anbud i tre av fyra delar och två av anbuden har förkastats eftersom uppställda skall-krav inte upp­ fyllts. Förkastandet har sålunda skett helt i enlighet med förfrågningsun­ derlaget och därför ska bolagets ansökan avslås. Förvaltningsrätten har härefter berett bolaget tillfälle att yttra sig över vad Hemnät anfört men bolaget har inte avhörts. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas (1 kap. 24 § LUF). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13930-12 I GÖTEBORG Avdelning 1 Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande enhet och .en leverantör (16 kap. 4 § LUF). Om den upphandlande enheten har brutit not de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan av bestämmelserna i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § LUF). Förfrågningsunderlaget Upphandlingens förfrågningsunderlag är en digital handling som utgör såväl en anbudsinbjudan med information om upphandlingen som anbuds­ formulär. I punkten 1.2.1 anges att anbud kan lämnas på hela eller delar av upphand­ lingen och att varje kategori utvärderas separat. Där anges även att katego­ rierna är de fyra delar som redovisats i bakgrundsbeskrivningen ovan. En hänvisning görs också till förfrågningsunderlagets kravspecifikation för ytterligare information. I punkten 1.2.5 anges att anbudet förkastas om inte samtliga obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget uppfylls. I punkten 1.5.1 anges att vid prövning av anbuden kommer det/de anbud att antas som innehåller det lägsta priset per kategori. I avsnitten 2 - 5, kravspecifikationen, finns instruktioner för hur anbud ska lämnas i respektive del av upphandlingen. Avsnitten utgör också formulär för anbudsgivarens uppgifter om erbjudna maskiner och det offererade priset per timma för dessa. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13930-12 Avdelning 1 I GÖTEBORG I avsnittet 2, som avser Grävmaskiner 21.2415 - 21.2417, anges följande. En och samma maskin kan offereras påflera positionerförutsatt att ma­ skinen uppfyller de krav som gäller respektive position. Ange pris/timme inklusiveförare. Priset ska anges på samtliga maskiner nedan (prismatris). Därefter finns ett formulär - rubricerad specifikation -mecltre angivna positioner, 21.2415, 21.2416 och 21.2417, förtryckta där anbudsgivaren ska redovisa offererade maskiner och priser. Avsnittet 3, som avser Grävmaskiner 23.1311 - 23.1322, är utformat på motsvarande sätt med den skillnaden att anbudsformuläret har 12 position­ er. I avsnittet 5,·som avser upphandlingsdelen Kranbil, anges följande. Ange pris/timme inklusiveförare i prismatrisen nedan. Pris ska anges på samt­ liga positioner nedan (prismatris). Därefter följer ett formulär, specifika­ tion, med tre positioner. Formuläret är av samma slag som för upphand­ lingens grävmaskinsdelar. De kranbilstyper som specificeras är "Kranbil med skopa", "Kranbil med personkorg" och "Bodbil som kan lyfta mer än 5 ton (för betongstationer)". Bolagets anbud Bolaget har lämnat anbud i upphandlingsdelama Grävmaskiner 21.2415 - 21.2417, Grävmaskiner 23.1311 -23.1322 och Kranbil. I vardera grävma­ skinsdelen har bolaget offererat två maskiner. I kranbilsdelen har bolaget i sitt anbud offererat en bil för varje angiven biltyp, dvs. tre bilar totalt, och angett timpriserna 690, 806 och 959 kr. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13930-12 I GÖTEBORG Avdelning 1 Utvärderingen Hemnät utvärderade som framgått inte bolagets anbud i upphandlingens grävmaskinsdelar. Bolagets anbud i kranbilsdelen utvärderades däremot. Utvärderingen skedde på så vis att dej anbuden angivna timprisema för respektive biltyp adderades. Summan i respektive anbud jämfördes därefter och anbuden rangordnades, varvid lägsta prissumma värderades högst. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om Hemnät i den aktuella upp­ handlingen, i något av de avseenden som bolaget påstått, har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon an­ nan bestämmelse i LUF och om det därför finns grund för att ingripa mot upphandlingen. För ett ingripande krävs också att bolaget har lidit eller kan kommat att lida skada till följd av förfarandet. Bolaget har gjort gällande att förfrågningsunderlaget och det digitala an­ budssystemet varit otydliga när det gällt kravet på att anbudsgivare inom varje del/kategori av upphandlingen skulle offerera maskiner/kranbilar för varje typ av maskin eller bil som ingick i kategorin. Bolaget har också gjort gällande att det varit otydligt att de redovisade timprisema för offererade kranbilar och bodbil skulle räknas ihop vid utvärderingen och viktas. När det gäller upphandlingen av grävmaskinstjänster är det uppenbart att bolaget lidit skada i det fall att Hemnät i de delarna kan anses ha brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller andra bestämmelser i samma lag. Förvaltningsrätten kan dock inte finna annat än att det tydligt framgår av förfrågningsunderlaget att anbudsgivare i dessa delar ska offe­ rera maskiner och timpris för varje i anbudsformuläret angiven grävma­ skinstyp. Något krav på att digitala anbudsformulär ska göra anbudsgiva- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 7 13930- 12 ren uppmärksam på när ett anbud är ofullständigt finns heller inte i LUF. Det har således inte framkommit att upphandlingens förfrågningsunderlag i de nu diskuterade delarna strider mot de grundläggande principerna om öppenhet i 1 kap. 24 § LUF. Inte heller har framkommit att förfrågnings- - underlagetpå sätt som-åberopats av bolaget bryter mot någon annan regeli LUF. Förutsättningar saknas därmed för ingripande enligt 16 kap. 6 § LUF i de nu diskuterade delarna av upphandlingen. När det gäller upphandlingens kranbilsdel har bolagets anbud antagits av Hemnät. Det framgår inte av bolagets ansökan på vilket sätt bolaget anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada p.g.a. förfrågningsunderlagets eller utvärderingsmodellens utformning. Inte heller av vad som i övrigt framkommit i målet kan några säkra slutsatser dras om att bolaget lidit eller kan komma att lida skada till följd av att Hemnäts förfarande i upp­ handlingen. Förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LUF saknas således även i denna del. Sammantaget finner förvaltningsrätten att förutsättningar saknas för ingri­ pande enligt LUF med anledning av bolagets ansökan. Bolagets ansökan ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga 1 (DV3109/1 BLOU) Karin Leidzen Rådman Föredragande i målet har varit föredraganden Per Olofsson. _ ._ Den som vill Ö"!Lerklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kla ndes namn, personnummer, 2. det beslut som överklagas med uppgift-�- 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och - posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig .information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU -/I�+.i� \���3ri HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,