1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2013-11-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 20497-13 f KONKURRENSVERKET Kunskapscompaniet Ankaret AB, 556530-4028 Köpmangatan l 633 56 Eskilstuna MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE _Avd Dnr KSnr 2013 -11� 1 3 i'.,> jij,� - - AktbH - I Förvaltningsrätten avslår Kunskapscompaniet Ankaret AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 416479 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20497-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling gällande "Meritportfölj 2013 -2017", dnr Af-2013/146842. Arbetsförmedlingen meddelade den 22 augusti 2013 ett tilldelningsbeslut där Kunskapscompaniet Ankaret AB:s anbud inte ansågs kvalificera sig i upphandlingen. Kunskapscompaniet A nkaret AB (nedan bolaget) yrkar att upphandling­ en ska rättas på så sätt att utvärderingen ska göras om, varvid bolagets an­ bud ska kvalificeras till utvärdering och antas. Till stöd för bolagets talan anförs i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har gjort en felaktig be­ dömning då man anser att beskrivning saknas av referensuppdraget där uppdraget varit att ta fram en meritportfölj eller annan liknande samman­ fattning av deltagares utbildning och arbetslivserfarenhet. Bolaget har re­ dovisat ett referensuppdrag som uppfyller ovan ställda krav. I bolagets re­ dovisade referensuppdrag framgår klart och tydligt att sammanfattning av deltagares utbildning och arbetslivserfarenhet innefattar angivet referens­ uppdrag "validering inom bygg och anläggning". Bolaget uppfyller båda punkterna avseende 1.3.4 i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen yrkar att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. Bolaget har avseende 1.3.4 punkten 1 i förfråg­ ningsunderlaget angivit ett valideringsuppdrag inom bygg- och anlägg­ ningssektorn. Uppdragsgivare är Arbetsförmedlingen. Validering motsva­ rar inte tjänsten meritportfölj. Vid en yrkesvalidering tittar men enbart på vilka yrkeskunskaper den som valideras har inom aktuellt yrke. Den dokumentation som efterfrågas och upprättas vid en validering visar endast på vilka kompetenser som finns inom validerat yrke samt eventuellt vilket behov av kompletterande utbildning som det kan finnas behov av. Vid en validering efterfrågas inte följande, som däremot ingår i Meritportfölj: per­ sonlig presentation, CV (enligt EU-mall), dokumentation av annan utbild­ ning än inom yrket om det inte direkt är relevant för yrket, dokumentation 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20497-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen av arbetserfarenhet förutom den som berör yrket och dokumentation av övrig kompetens. Bolaget har som referensuppdrag endast beskrivit erfa­ renhet av validering bygg- och anläggningssektorn. Utifrån ovanstående beskrivning av innehållet i en meritportfölj och vad en validering består av har Arbetsförmedlingen gjort bedömningen att bolaget inte uppfyller kra­ vet på referensuppdrag, då bolaget måste påvisa att båda punkterna, merit­ portfölj och validering, är uppfyllda för att vara kvalificerade. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om en myndighet har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling -LOV, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten finner i likhet med Arbetsförmedlingen att bolagets an­ bud inte uppfyller det aktuella skall-kravet i 1.3.4 i förfrågningsunderlaget, dvs. att anbudsgivaren ska ha erfarenhet av uppdrag att ta fram Meritport­ följ eller annan liknande sammanfattning av deltagares utbildning och ar­ betslivserfarenhet. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Arbets­ förmedlingen har haft fog för att förkasta bolagets anbud. Förvaltningsrätten finner således att bolaget inte har visat att Arbetsför­ medlingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan ska därför avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20497-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/la LOU). Peter Andren Rådman Marie Englund har föredragit målet. 4 I,;-,��';;,-____ �·!!J; HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annah adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfaraμde är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten, www.domstol.se