FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2013-02-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 24952-12 Sida1 (6 ) TextesHVB-HemAB, 556720-3772 Gransätersgatan 16 761 32 Norrtälje MOTPART Stockholms stad Ombud: StadsadvokatKlasStålnacke Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätteri avslår ansökan. KONKURR·.. . Avd Dnr KSnr Aktbil ·:-·- � 2013 ·03· 0 1 ·- Dok.Id 323452 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 24952-12 St ockholms st ad (staden) genomför en upphandling kalladKöp av enstaka platserförvuxna påhemförvård ellerboende (HVB) inom socialpsykia­ trin enligt socialtjänstlagen(2001:453) (dnr3.5.1-0066/2012 ) . Upphand­ lingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen(20071: 091) om offent lig upphandling(LOU) . Av tilldelningsbeslut den21 november 2012 framgår att TextesHVB-Hem AB:s(Textes) anbud har förkast ats föreutvärderingen. Som skälhar staden angett at t verksamheten harför låg personalbemanningunder helgerför at t kunna bedrivatrygg och god om­ vårdnad samt för attkunnaupprät t hålla god säkerhetför boende och per­ sonal i den omfat tning som eftersträvas(punkt 2.5 2. i förfrågningsunderla­ get) . Textesyrkar, somdetfårforstås, attupphandlingenskarättas.Tillstödför sin t alan anför Textes bl.a. följande. Detframgår inte av förfrågningsun­ derlaget at t anbudsgivaren ska uppnå något minimikrav, dvs. att det är ett skallkrav, för personalbemanningunder bl.a. helgerför att kunna bedriva trygg och god omvårdnad samt för att kulllla upprät thålla god säkerhet för boende och personal i den omfatt ning som eftersträvas. Den bemanning som Texteshar redovisat i sitt an bud uppnår det som�ävs för att uppfyllakraven på god omsorg samt som krävsför att upprät thålla god säkerhet för boende och personal m.m. Textesarbetsst yrka dimension­ eras utifrån de boendes behov och lagkrav av olika slag. Det är på kvällar och nätterunder helgerna somText eshar en personal itjänst. Detär en period dådet generellt set t inte händer någonting. Helgens mat och mel­ lanmål förberedsunder veckans andra d agar. De allraflest a går ned i akti­ vitet på helgen. Det gäller även de boende påTextes. Personaltätheten kan därför minskas och ändå uppfylla erforderliga krav. Staden hartolkat an­ buden subjekt ivt. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 24952-12 Allmänna avdelningen Staden bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Staden har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU. Förfrågningsunderlaget uppfyller lagens krav på förutsebarhet, transparens och öppenhet. Anbuden har ut­ värderats i enlighet med angivna förutsättningar och anbud och anbudsgi­ vare har behandlats lika utan ovidkommande hänsyn. Av förfrågningsunderlaget framgår att det är ett krav att personalbeman­ ningen är sådan att det minst finns det antal personer på plats som behövs för att uppfylla de krav på verksamheten som ställts upp i förfrågningsun­ derlaget. Även om det inte finns krav på en minsta bemanning angivet i ett bestämt antal personal framgår det tydligt av förfrågningsunderlaget att det finns minimikrav avseende personalbemanningen som måste kunna upp­ fyllas av anbudsgivarna Att ha minimikrav på bemanning angivet i ett visst antal, tex. bemanningstäthet per boende, är inte ett bra sätt att styra verksamheter av förevarande slag. Detta är en vedertagen erfarenhet i bran­ schen. Detta eftersom behovet av personal kan variera mellan olika verk­ samhetsutövare beroende på utformningen av deras verksamhet. Att ange ett minimikrav på bemanning, angivet i ett visst antal personal kan därmed leda till att en differentiering i utformningen av verksamheten hos olika verksamhetsutövare motverkas. Vissa verksamhetsutövare som har en ut­ formning av verksamheten som ger förutsättningar för en lägre perso­ naltäthet skulle då också missgynnas och eventuellt få sina anbud förkas­ tade trots att verksamheten i sig skulle hålla en hög kvalitet i alla relevanta avseenden. Därigenom följer att ett krav på en minsta personalbemanning skulle riskera att fungera hämmande på konkurrensen och ses som ett oproportionerligt krav i upphandlingsrättsligt hänseende. Detta har staden velat undvika. I sitt anbud har Textes uppgett att det har tolv boendeplatser i sin verksam­ het. Enligt det täthetsschema som Textes har bilagt sitt anbud har bolaget från och med torsdag till och med söndag endast två personal i tjänst under I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelniµgen DOM Sida4 24952-12 18 timmar. Från kl. 15.00 på lördag fram till kl. 08.00 på måndag är endast en person i tjänst. All mat tillagas i det egna köket. Detta innebär att tre mål mat samt mellanmål ska tillagas och serveras de boende av den perso­ nal man har på plats. Under den tid som personalen arbetar ensam svarar Textes inte upp mot de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Att endast ha en personal i tjänst under så lång tid är dessutom ur arbetsmiljörättslig synvinkel inte tillräckligt med tanke på säkerheten och arbetsvilan för den enskilde arbetstagaren. Det finns inget belägg för att de boende på ett HVB-hem skulle behöva mindre omvårdnad under helger. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför prövningen Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter b�handla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfö1t i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grun­ das på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli.aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. Förvalt­ ningsrätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras öm eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 24952-12 Förvaltningsrättensbedömning Textes har gjort gällande att bolagets anbud felaktigt har uteslutits från upphandlingen. Textes har anfört d elsatt förfrågningsunderlaget inte inne­ håller något minimikrav på personalbemanning, delsatt den bemanning som bolaget har redovisat uppnår det som krävs för att uppfylla kraven på god omsorg m.m. I punkten 2.5.2 i förfrågningsunderlaget, Personalochbemanning, anges bl.a. följande. Personalen ska tjänstgöra så att resurserna utnyttjas effektivt. Utföraren ska kunna sä­ kerställa kvaliteten i verksamheten även vid personalens frånvaro på grund av sjukdom, semester etc. Det innebär att det ska finns det aμtal personal som: • krävs för att uppfylla kraven på god omsorg • krävs ilir att upprätthålla god säkerhet för boende och personal • krävs filr att utföra genom:llirandeplanens innehåll • möjliggör dokumentation, planeringsarbete, kompetensutveckling, reflektion och diskussion om förhållningssätt och metoder i arbetet. Av kravets ordalydelse, liksom av dess placering i förfrågningsunderlaget, framgår att det är fråga om ett s.k. skallkrav. Detta gäller trots att det i kra­ vet inte anges att det ska finnas ett visst antal personal. Förvaltningsrätten bedömer att kravet med tillräcklig tydlighet specificerar vilken bemanning som krävs. Det som Textes har anfört innebär inte att det är visat att bola­ get uppfyller kravet. Det var därför riktigt av staden att utesluta Textes anbud. Det saknas därför grund för ingripande enligt LOU och Textas an­ sökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 A LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allm änna avdelningen David Brandell Förvaltningsrättsfiskal FörvaltningsrättsnotarienKajsa Borgmalm har föredragit målet. Sida6 24952-12 Il SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöverklagaförvaltoingsrättens beslut ska skriva till Katnmarrätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas ellet lämnas till förvalt:ni:ngsrättett. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överhhgandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso:tn.tnarafton, julafton eller nyårsafton räckerdetattskrivelsenkommerinnästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstå.nd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillst.ånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandetprövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Omprövningstillståndintemeddelas står förvaltnin rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. denkl andesnatnn,personmun.mer, 2. 3. 4. 5. 6. detbeslutsomöverklagas meduppgift otn. förvaltningsrättens natnn, tnålnummer samt dagen för b eslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran otn. prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill ra till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. gs Skrivelsen ska vara undeii:ecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmaktioriginalsamtuppgesittruunn, adress och telefonnum.tner. Omnågonperson-elleradressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett intet:itnistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagandeavrättensavgörandef'arinte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU ag y.rke, postadress och telefonnummer. Dessutom. ska adress och telefonnumtner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivnmg lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Omnågonperson- elleradressuppgift ändras ät det viktigt att anmälan snarast görs till kan:unarrätten,