:'a:m/ DOM Sida 1 (7) Mål nr 563--567-08 Klaganden/ombudet Motparten/ombudet Skatteverket Länsstyrelsen Länsrätten För kännef',Jm � For verkstall1ghet För delgivning 1'()� !ad rl'SS Hu, 2203 'i�() 02 Jii11ki\pi11g Ombud: Advokaterna Lisa Stevandcr och Thomas Svcdberg Gärde Wesslau Advokatbyrå Box 684 551 19 Jönköping MOTPARTER 1. Etac Sverige AB, 556203-2879 Kista Science Tower 164 51 Kista 2. Handicare AB, 556173-3576 Veddestavägen 15 175 62 Järfälla 3. Invacare AB, 556050-1313 c/o Johan Eriksson Thomas Möller Box 66 163 91 Spånga 4. Permobil Försäljning och Service AB, 556126-1891 Box 120 861 23 Timrå 5. Sunrise Medical AB, 556300-4810 Box 9232 400 95 Göteborg Ombud: Pia Olsson c/o Sunrise l\fedical AB Britta Sahlgrens gata 8 A 421 31 Västra Frölunda ÖVERKLAGAT AVGÖR.ANDE Uinsrtittcns i Jönköpings län dom Jen 2.3 januari 2008 i mål nr 2539-07, 2540-07, 2542-07, 2627-07 och 2654-07, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen ( 1992: 1528) om offentlig upphandling ( LOUJ ,, ,Allmännaombudet �d 1 {t5,t7fur.Yf'u f (/ff ', KAMMARR;\TTEN I ,JÖNKÖPING Avdelning 2 KLAGANDE Lmdstinget i Jönköpings Un Box 1024 551 11 Jönköping 2008 -06".' 2 6 i\kddelad i Jönköping llesiiksadrcss Sluttsgatan 5 Telefon IJJ6- I 5 65 U() l'defax 036-16 I tJ (i8 �----- ----- ---- ·- --·--- --------- -------·--------··-- Ex pcditionstid ll!andag -- fredag IJ9 00-1 I ,O I l 00-1 :i 00 Sida 2 Mål nr 563--567-08 Landstinget i Jönköpings län yrkar att kammarrätten ska upphäva länsrät­ tens dom. Landstinget anför bl.a. följande. Upphandlingen har genom­ förts i full överensstämmelse med 1 kap. 4 § LOU. Frågan huruvida landstinget ägt rätt att avtalsvis ställa krav på anslutning till Hinfo inne­ bär en överprövning av vilken produkt/tjänst som landstinget har valt att upphandla, vilket faller utanför LOU:s ramar. Vidare torde krav på an­ slutning till olika former av informationshanteringssystem vara allmänt förekommande vid upphandlingar och krav på anslutning till Hinfo är mycket vanligt förekommande vid svenska upphandlingar av produkter inom hjälpmedelsområdet. Det är till och med så att det finns en framta­ gen mall som hänvisar just till krav på anslutning till Hinfo. Olika hjälp­ medelscentraler har även uttryckt önskemål om anslutning till Hinfo vil­ ket underlättar deras arbete. Över 95 procent av de upphandlande enhe­ terna är anslutna till Hinfo och använder sig av denna databas. En anslut­ ning till Hinfo syftar dels till att landsting skall kunna ha överblick över artikel-, pris- och avtalsuppgifter men även till att landstingen får tillgång till sökfunktioner, beställningsfunktioner och att föra över leverantörens uppgifter i egna lagersystem. Det finns inget annat system på marknaden som erbjuder Hinfos funktioner och således kan det syfte som uppnås ge­ nom Hinfo inte tillgodoses på mindre ingripande sätt. Motparternas på­ stående om att det skulle krävas en till två heltidsanställda för att admini­ strera Hinfo kan inte avse endast administrationen av uppgifter i denna upphandling. Den information som läggs in i Hinfo är av engångskarak­ tär. Etac Sverige AB, Handicare AB, Invacare AB och Sunrise Medical AB (motparterna) bestrider bifall till landstingets yrkande och vidhåller sina ståndpunkter med bl.a. följande tillägg. Hinfo är inte alls så etablerat som landstinget påstk Endast 1,2 procent av dem som förskriver hjälpmedel använder sig av Hinfo. Att vara ansluten till Hinfo kräver såväl en stor ar­ betsinsats med att föra in alla specifika hjiilpmedel med alla tillbehör som Sida 3 Mål nr 563--567-08 en arbetsinsats då leverantören kontinuerligt måste uppdatera uppgifter, d.v.s. det rör sig inte om en arbetsinsats av engångskaraktär. Produktbe­ skrivningarna på leverantörernas hemsida ger en fullständig och korrekt bild av produkterna vilket Hinfo inte gör. Idag förekommer upphand­ lingsavtal med mindre tvingande alternativ genom att leverantören skick­ ar in prislistor och produktinformation i digitalt format samt att ytterliga­ re information finns på leverantörernas sidor. En anslutning till Hinfo är därför inte nödvändig. Det finns mindre ingripande alternativ att förse upphandlande myndigheter med information än ett "skall-krav" med an­ slutning till Hinfo. Såväl länsrätt som kammarrätt har i tidigare avgöran­ den konstaterat att kravet på anslutning till Hinfo strider mot gällande lagstiftning. Frågan kan ställas om landstinget är opartiskt vad gäller kra­ vet på anslutning till Hinfo. Man kan vidare få intrycket av att Hinfo är en angelägenhet för rikets samtliga landsting, så är dock inte fallet. Permobil Försäljning och Service AB har inte svarat i målet. Kammarrätten har inhämtat ett yttrande från Konkurrensverket. I yttran­ det redogör Konkurrensverket för gällande rättsläge och för sina övervä­ ganden i målen vilka enligt praxis kan göras i tre steg. Därtill anför Kon­ kurrensverket bl.a. följande. Rent generellt kan sägas att det i sig torde vara förenligt med LOU att i en offentlig upphandling ställa krav både på varans beskaffenhet och egenskaper och villkor rörande varans hantering i ett system. Det är inte ovanligt att krav ställs på att föremålet för upp­ handlingen är kompatibelt med den upphandlande enhetens befintliga system eller befintlig utrnstning. Landstingets syfte med det uppställda villkoret synes vara att skapa en enkel och rationell hantering vilket en­ ligt landstinget skulle underlätta och förenkla för landstingets inköpare, något som Konkurrensverket inte finner skäl att ifrågasätta. Huruvida landstinget kan uppnå sitt syfte på ett mindre ingripande och transparent utformat krav måste avgöras utifrån de faktiska omständigheterna i målet. I upphandlingsunderlaget ges inte nt'1gon möjlighet för en enskild anbuds­ sökande alt i dd konkreta fallet visa pc't nt1got alkrnativ, exempelvis sin Sida 4 Mål nr 563--567-08 hemsidas utformning och sökburhet m.m. Enligt vad som framgfa av handlingarna finns det inte m\got liknande informationssystem. Ytterliga­ re utredning i målet saknas dock vad gäller möjligheten att använda sig av mindre ingripande alternativ. Vidare utesluter inte kravet på anslut­ ning i sig någon anbudssökande även om det kan ligga nära till hands att anta att villkoret gör att ett antal anbudssökanden avstår frän deltagande i upphandlingen med hänsyn till de kostnader som villkoret medför vilket leder till minskad konkurrens. Fördelarna med Hinfo-systemet måste jämföras med de ekonomiska konsekvenser som kravet medför för den enskilde leverantören. Härtill bör beaktas faktorer såsom brist på förutse­ barhet vad gäller de ekonomiska konsekvenserna för leverantören att ingå avtalet och den risk som leverantören löper för att bli uppbunden av in­ formationsmatning m.m. utan att några avrop görs. Om bedömningen görs att kravet på Hinfo-anslutning är proportionerligt får det anses god­ tagbart att ställa krav på avtalets fullföljande genom de vites- och häv­ ningsklausuler som anges i upphandlingsunderlaget. En proportionali­ tetsbedömning får dock göras även i detta fall. Sammantaget får en be­ dömning av omständigheterna och bevisningen i målet göras för att avgö­ ra huruvida anslutningskravet uppfyller de laiterier som uppställts i pra­ xis. Ytterligare skriftväxling har förekommit i målen. DOMSKÄL Aktuella bestämmelser och relevanta förarhetsuttalanden framgår av länsrättens dom. Det som kammarrätten har att ta ställning till i m[t!cn Lir huruvida lands­ tingets uppsWllda "skall-krav" att den vinnande leverantören ska vara ansluten till dd databaserade informationssystemd Hinfo strider mot reglerna i LOU samt huruvida ek uppstiillda vites•• och hLivningsklausu­ krna i ;rnslutning hiirtitl iir godtagbara. Sida 5 Mf1l nr 563--567-08 Kammarrätten ansluter sig till ltinsrättens slutsats i den del som rör lands­ tingets invändning om att anslutningen till Hinfo skulle vara en del av vad som upphandlas och att kravet på anslutning till Hinfo ciäm1ed inte skulle kunna överprövas. Såsom länsrätten i sin dom och K.onkurrensverket i sitt yttrande konstate­ rat ska bedömningen av vilken kravnivå som ställs i en enskild upphand­ ling ske med tillämpning av de gemenskapsrättsliga principerna och - vid denna prövning - framförallt proportionalitetsprincipen. Av EG-rättslig praxis rörande sistnämnda princip framgår att bedömningen ska göras i tre steg. För det första ska en bedömning göras om åtgärden är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet. Hinfo syftar till att ge en överblick av artikel-, pris- och avtalsuppgifter av de produkter som upphandlingen omfattar och därmed vara de upphandlande enheterna be­ hjälplig. Landstinget har i kammarrätten angivit att Hinfo även syftar till att ge tillgång till sökfunktioner, beställningsfunktioner samt möjligheter att automatiskt föra över leverantörens uppgifter i egna lagersystem. Ett krav på anslutning till ett sådant system får i den bemärkelsen anses vara lämpligt och effektivt för det eftersträvade syftet, nämligen att få en ef­ fektiv och överblickbar databas. Det andra steget i bedömningen tar sikte på huruvida åtgärden är nöd­ vändig för att uppnå det eftersträvade syftet. Frågan är därmed om det finns något mindre ingripande alternativ. Landstinget har uppgett att nå­ gon motsvarighet till Hinfo inte finns. Såsom mindre ingripande alterna­ tiv har motparterna bl.a. angett möjligheten att skicka prislistor och pro­ duktinformation digitalt till landstinget och därtill möjligheten att ta del av ytterligare produktinformation på leverantörernas hemsidor. De alter­ nativ som motparterna pekar på kan emdlcrtid inte sägas vara någon motsvarighet till Hinfo som databassystt:m. Ni\got mindre ingripande Sida 6 Mål nr 56.3---567-08 alternativ som i tillräcklig stor utsträckning motsvarar Hinfo och de funk­ tioner som systemet erbjuder har således inte visats finnas i målet. Det tredje steget omfattar en bedömning av om de negativa effekter som åtgärden fi\r, på det intresse eller den rättighet som åtgärden inskränker, tir så stora att åtgärden är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. De eventuella negativa effekterna av landstingets villkor måste vägas mot landstingets intresse och behov av ett enkelt och överblickbart system. - Att anslutningskravet innebär kostnader för den enskilde leverantören är klarlagt. I målen föreligger olika uppgifter om hur stor den faktiska kostnaden för leverantören kan bli och hur stor ar­ betsinsats från dennes sida som kan komma att krävas. Anslutningskravet kan vidare ge upphov till svårigheter att på förhand bedöma de totala ekonomiska konsekvenserna, liksom en risk för att endast kostnader för anslutning uppkommer utan att något avrop görs. Dessa förhållanden får ställas mot de fördelar som enligt landstinget en anslutning till Hinfo ger upphov till. En anslutning till Hinfo innebär för landstinget en rationali­ sering och effektivisering av hanteringen av upphandlade produkter för varje upphandlande enhet som anslutit sig till databasen. Leverantörerna har en möjlighet att nå sin marknad via en enda databas och den upp­ handlande enheten kan hitta all relevant information uppdaterad via en och samma databas. Vid en bedömning av dessa och övriga åberopade omständigheter i målen finner kammarrätten att de negativa effekterna inte har visats vara så stora att kravet på anslutning till Hinfo kan anses oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvande syftet att erhålla ett effektivt system för landstinget. wkd detta synsUtt i m:1lcn fö.r uppstLillda vites- och hävningsklausulcr an­ ses vara avtalsmässiga. De bedöms vara proportionerliga till sin utform­ ning och si'dcdes godtagbara. Landstinget överklagande ska sftledes bifal­ las. DOMSLUT Kammarrätten upphäver Hinsrtittens dom. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). /\ Peter Lihuvudh Bodil Stelzer �i..aJ!eden referent Föredragande: Anna-Sara Lindfors /!!J,,{ Sida 7 Mål nr 563--567-08 /� � ()//L-/ /c� (�h,,a� <51:-:�