Klaganden/ombudet Motparten/ombudet FGrsllkring.,kassan FGrvaltning.,rlltten Socialscyn:lsen QY-,bAv-ce�r\;:....e..\ FGrklnncdom Far delgivning Dok.Id 125990 Postadress Box 2203 550 02 Jönköping Besöksadress Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida 1.(9) Mål nr 851-:-854-12 2012-10-17 Meddelad i Jönköping KLAGANDE Apotekstjänst Sverige AB, 556577-4097 181 85 Lidingö Ombud: Advokat Einar Wanhainen G Grönberg Advokatbyrå AB Box 7418 103 91 Stockholm MOTPARTER 1. Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun 2. Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle 3. Landstinget i Uppsala län Box 602 751 25 Uppsala 4. Landstinget i Värmland 651 82 Karlstad 5. Landstinget Sörmland 611 88 Nyköping 6. Landstinget Västmanland 721 51 Västerås 7. Örebro läns landsting Box 1613 701 16 Örebro Ombud för 1, 3-7: Teemu Lehtimäki Landstinget Sörmland 631 88 Eskilstuna Ombud för 2: Inger Nyblom Landstinget Västmanland Medicinsk Teknik, Centrallasarettet 721 89 Västerås Telefon Telefax 036-15 68 00 (vx) 036-16 19 68 E-post: kammarrattenijonkoping@dom.se www.kammarrattenijonkoping.domstol.se KONKURRENSVERKET �12 -10- 1 a Avd Dnr Doss Aktbil Slottsgatan 5 KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning2 DOM Sida2 Mål nr851-8541- 2 ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten iLinköpings dom den2 mars2012 i mål nr 5981- 2, 646-12, 690-12 och7131- 2, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och beslutar att upp­ handlingarna av maskinell dosdispensering av läkemedel för öppenvård ska rättas på så sätt att de får avslutas först sedan en ny anbudsprövning gjorts varvid upphandlande myndigheterna ska utgå från att Svensk Dos AB inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav på att leverantören ska ha en stabil ekonomisk och finansiell ställning för att säkerställa uppdraget. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida 3 Mål nr 851-854-12 YRKANDEN Apotekstjänst Sverige AB yrkar att kammarrätten ändrar förvaltningsrättens dom och förordnar att upphandlingen av maskinell dosdispensering av läkemedel för öppenvård får avslutas först sedan rättelse vidtagits genom att landstingen gör en ny utvärdering med bortseende från Svensk Dos AB:s anbud. Motparterna, landstingen, bestrider bifall till överklagandet. VAD PARTERNA ANFÖRT Apotekstjänst Sverige AB Landstingen har felaktigt funnit att Svensk Dos AB uppfyller det obligato­ riska kravet avseende leverantörens ekonomiska ställning. Genom att landstingen har utvärderat och antagit Svensk Dos AB:s anbud har lands­ tingen brutit mot såväl likabehandlingsprincipen som kravet på transparens. Vid en korrekt anbudsutvärdering skulle Apotekstjänst Sverige AB ha tilldelats kontraktet. En anbudsgivare ska kunna styrka sin ekonomiska stabilitet. För det fall en anbudsgivare har en rating på 39 poäng eller därunder är det alltså inte tillräckligt att en anbudsgivare har gett in ett visst underlag för att uppfylla det obligatoriska kravet. Skrivningen i förfrågningsunderlaget måste tolkas på så sätt att den ekonomiska stabiliteten ska motsvara 40 poäng. Den prövning som landstingen har gjort förefaller ha bestått i att man konstaterat att Svensk Dos AB själv dels har angett att kraven har uppfyllts, dels har anmärkt att revisor och bank har granskat den ekonomiska kalky­ len. Därutöver har landstingen tagit del av de två "bankintygen". Dessa intyg visar inte att Svensk Dos AB har styrkt en ekonomisk stabilitet mot- KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning2 DOM Sida4 Mål nr851-854-12 svarande rating 40 eller den ekonomiska stabilitet i övrigt som fordras för att genomföra uppdraget. Förvaltningsrätten uttalar att det saknas anledning till annan bedömning än att landstingen har haft tillräckligt adekvat utredning till stöd för att anse att Svensk Dos AB uppfyller kravet på en stabil och finansiell ställning och garanterar fullgörandet av uppdraget och att bolaget därigenom uppfyller de obligatoriska kraven. Av domskälen framgår inte annat än att förvaltnings­ rätten har prövat att Svensk Dos AB har lämnat in ett underlag. Detta är inte en tillräcklig prövning för om det obligatoriska kravet är uppfyllt. Förvalt­ ningsrätten borde även ha prövat om Svensk Dos AB genom underlaget har förmått styrka att bolaget har den ekonomiska stabilitet som det obligato­ riska kravet kräver. Den ekonomiska stabiliteten måste prövas utifrån den vid anbudstillfället av Svensk Dos AB styrkta förmågan att klara kravet på rörelsekapital. Detta krav överstiger betydligt 50 000 kr, och eget kapital som krävs för det fall verksamheten inte går med vinst. De upphandlande myndigheterna har, såvitt känt, inte några kunskaper på logistikområdet eller om dosdispensering som gör det möjligt att avgöra om Svensk Dos AB går iland med att utföra tjänsten utan ersättning. Det för­ hållandet att Apoteket AB krävt nästan190 miljoner kronor mer för att utföra tjänsten talar emot detta. Eftersom kravet på rating av kreditvärdigheten avser historiska förhållanden kan inte rimligen kravet på styrkt finansiell stabilitet anses uppfyllt av att leverantören visar en kalkyl på att denna kommer att gå med vinst. Detta kan måhända utgöra ett skäl att inte utesluta leverantören på den grunden att budet är uppseendeväckande lågt men något bevis för finansiell styrka kan det inte anses utgöra. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida5 Mål nr 8 51-854-12 Av det obligatoriska kravet kan utläsas att en rating på 40 poäng enligt Creditsafe AB:s skala innebär att kravet på stabil ekonomisk och finansiell ställning är uppfyllt. Vidare kan utläsas att en rating på 40 poäng innebär att det omfrågade bolaget är kreditvärdigt. Därutöver framgår att landstingen inte har ställt upp några särskilda formkrav avseende förklaringen eller annars infordrat några bevis. I detta sammanhang kan vidare noteras att landstingen inte heller har ställt några krav avseende lägsta årsomsättning eller storlek på eget kapital. Av uppgifter från Creditsafe AB framgår att ett "bra" nystartat bolag vanli­ gen har en rating mellan 28 och 37 poäng samt att det är ytterst ovanligt att erhålla en rating på 40 poäng eller mer före en första årsredovisning. Vidare framgår att en lägre rating än 20 poäng är en indikation på att någon om­ ständighet påverkar ratingen negativt. Svensk Dos AB:s rating uppgår till 35 poäng. I svarsrutan i anslutning till det aktuella kravet har Svensk Dos AB kryssat i att kravet uppfylls och förklarat att bolaget är nystartat och inte har någon tidigare verksamhet. Svensk Dos AB har i fältet anmärkning/kommentar uppgett att "revisorer och banker har granskat den ekonomiska kalkylen och finner den tillfredställande" samt hänvisat till bilagor till anbudet. Två etablerade banker anser Svensk Dos AB:s ekonomi vara god och har vidare gjort bedömningen att Svensk Dos AB är en önskvärd kund. Svensk Dos AB har i anbudet lämnat en sådan förklaring om sin ekono­ miska ställning som kan anses följa av förfrågningsunderlaget och som är möjlig att lämna mot bakgrund av Svensk Dos AB:s verksamhetstid. Det har i Svensk Dos AB:s anbud inte framkommit några indikationer på att Svensk Dos AB inte skulle ha en stabil ekonomisk och finansiell ställning. Landstingen KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida 6 Mål nr 851-854-12 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Högsta förvaltningsdomstolen har i ett flertal avgöranden beskrivit de övergripande krav som ställs på en upphandling som omfattas av LOU. I två domar den 14 september 2012, mål nr 4933-11 och 6737-11, uttrycker Högsta förvaltningsdomstolen det på följande sätt. En upp­ handlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upp­ handling i 1 kap. 9 § LOU (jfr RÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2010 ref. 78). Grundläggande är att leverantörer behandlas likvärdigt och icke­ diskriminerande och att upphandlingen genomförs på ett öppet sätt. Frågan i målet gäller om Svensk Dos AB uppfyller kravet på att leveran­ tören enligt punkten 2.3.4 i förfrågningsunderlaget ska ha en stabil eko­ nomisk och finansiell ställning för att säkerställa fullgörandet av uppdra­ get. Som framgår av punkten 2.3.4 i förfrågningsunderlaget kan kravets upp­ fyllande visas med hjälp av Creditsafe AB:s rating av kreditvärdighet. Enligt punkten är kravet uppfyllt om leverantören har en sådan rating på minst 40 poäng. Om leverantören har en rating som understiger 40 po­ äng, prövas ändå om leverantören kan anses uppfylla kravet. I punkten i förfrågningsunderlaget uttrycks det på följande sätt. "I det fall leveran­ tören har rating 3 9 eller därunder kommer prövning att ske. Leverantör kan ändå anses uppfylla ovanstående krav om en sådan förklaring finns i anbudet att det kan anses vara klarlagt att leverantören innehar mot­ svarande ekonomisk stabilitet." Ovan beskrivna krav i förfrågningsunderlaget medger för de upphand­ lande myndigheterna, landstingen, ett visst bedömningsutrymme inom de ramar som följer av de allmänna principerna i 1 kap. 9 § LOU. Apoteks­ tjänst Sverige AB har därvid gjort gällande att landstingen inte hållit sig inom dessa ramar och därmed brutit mot 1 kap. 9 § LOU. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida 7 Mål nr 851-854-12 Apotekstjänst Sverige AB:s ansökan tar sikte på en leverantör, Svensk Dos AB, som har fått bedömas enligt förfrågningsunderlagets krav som gäller för leverantörer med en rating som understiger 40 poäng. Enligt Apotekstjänst Sverige AB ger underlaget i upphandlingen inte stöd för att Svensk Dos AB uppfyller kravet i fråga om ekonomisk ställning i punk­ ten 2.3.4 i förfrågningsunderlaget. Svensk Dos AB:s rating på 35 poäng ger vid handen att bolaget inte är kreditvärdigt. Landstingen bestrider Apotekstjänst Sverige AB:s yrkande och hänvisar till den förklaring och underlaget för denna som Svensk Dos AB lämnat in till landstingen tillsammans med anbuden. Då det i överprövnings­ processen inte är ostridigt att förklaringen och underlaget för denna varit tillräcklig får det ankomma på landstingen att ge in det material som ger stöd åt deras bestridanden. Kammarrätten kan således vid bedömningen av ansökan endast ta hänsyn till det material som tillförts målen. Landstingen har med hänvisning till sekretess valt att i överprövnings­ processen begränsa processmaterialet till två skrivelser från bank, näm­ ligen Swedbank AB i Uppsala den 12 december 2011 och Skandinaviska Enskilda Banken AB i Uppsala den 15 december 2011, och ett e­ postmeddelande den 27 februari 2012 från Christina Olander, Creditsafe AB. I e-postmeddelandet förklaras i generella termer hur Creditsafe AB:s rating-system kan falla ut. I meddelandet påpekas att det är många fak­ torer som spelar in vid ratingen. Enligt meddelandet har ett nystartat bra aktiebolag oftast en rating mellan 28 och 37 poäng. Det är dock ytterst ovanligt att ett företag erhåller 40 eller högre poäng innan det första bok­ slutet. Om ett bolag har en lägre rating än 20 poäng, så finns det någon faktor som påverkar ratingen negativt. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 2 DOM Sida 8 Mål nr 851-854-12 De båda skrivelserna från bank är allmänt hållna. I skrivelsen från Swed­ bank finns dock uppgifter som på ett något mer konkret sätt beskriver Svensk Dos AB:s ekonomiska ställning. Av skrivelsen från Swedbank framgår att Svensk Dos AB är kund i banken och att banken i sin analys beaktat ägarnas bakgrund, förmåga att driva bolag och branscherfarenhet. Med utgångspunkt från denna kännedom, Svensk Dos AB:s ekonomiska plan och annan information om bolagets kommande utveckling ansåg banken utifrån gjord analys att bolagets framtida ekonomiska situation var mycket bra. Svensk Dos AB:s rating låg på 35 poäng när landstingen prövade bola­ gets ekonomiska ställning. Enligt det åberopade e-postmeddelandet är detta en poäng som typiskt sett inte tyder på att det finns anledning att ifrågasätta ett nystartat bolags ekonomiska kapacitet. Enligt meddelandet pekar en rating-nivå i intervallet 28-37 poäng snarare på att det rör sig om ett "bra" nystartat bolag. Som framgått var Svensk Dos AB emellertid enligt det använda kredit­ värderingssystemet inte kreditvärdigt. För att uppfylla kravet i förfråg­ ningsunderlaget krävs det därför enligt kammarrättens mening ett utred­ ningsmaterial som ger fullödigt stöd för att Svensk Dos AB:s ekonomiska ställning är sådan att fullgörandet av uppdraget kan anses säkerställt. Den utredning som landstingen tillfört målen är därvid - även om den i viss utsträckning talar för att Svensk Dos AB:s ekonomiska kapacitet är full­ god - inte tillräcklig. Apotekstjänst Sverige AB har således gjort sannolikt att landstingen bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU genom att kvalifi­ cera Svensk Dos AB för tilldelning av kontrakt. Apotekstjänst Sverige AB har därigenom lidit eller kunnat komma att lida skada. Det finns så­ ledes förutsättningar för åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU. Enligt kammar­ rättens mening bör upphandlingarna rättas på så sätt att de får avslutas KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning2 DOM Sida9 Mål nr 851-854-12 först sedan en ny anbudsprövning gjorts varvid landstingen ska utgå från att Svensk Dos AB inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav på att leverantören ska ha en stabil ekonomisk och finansiell ställ­ ning för att säkerställa uppdraget. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B ( formulär9). ·//It. Evalotta Gri Mattias Al qvi t skiljaktig mening Mattias Almqvists skiljaktiga mening Jag instämmer i skälen för kammarrättens avgörande fram till sista meningen. Enligt min mening bör upphandlingarna rättas på så sätt att de får avslutas först sedan landstingen på nytt prövat om leverantörerna enligt punkten2 3. 4. i förfrågningsunderlaget är kvalificerade för tilldelning av kontrakt. Förordnandet om rättelse i kammarrättens avgörande bör därför formuleras på följande sätt. Kammarrätten beslutar att upphandlingarna av Maskinell Dosdispensering ska rättas på så sätt att de får avslutas först sedan upphandlande myndigheter på nytt prövat om leverantörerna enligt punkten2 3. 4. i förfrågningsunderlaget är kvalificerade för tilldelning av kontrakt. • • ,. ' · · Apotekstjänst Sverige AB, 556577-4097 181 85 Lidingö Ombud: Advokat Einar Wanhainen G Grönberg Advokatbyrå AB Box7418 103 91 Stockholm MOTPART 1. Landstinget Dalarna Box712 791 29 Falun 2. Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle 3. Landstinget Uppsala Box602 751 25 Uppsala 4. Landstinget Värmland 651 82 Karlstad 5. Landstinget Sörmland 611 88 Nyköping 6. Landstinget Västmanland 721 51 Västerås 7. Örebro läns landsting Box1613 701 16 Örebro FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM 2012-03-02 Meddelad i Linköping Mäl nr Sida 1 (6) 598-12, 646-12, 690-12, 713-12 Domare 2:11 SÖKANDE Ombud för 1, 3-7: Teemu Lehtimäki, Landstinget Sörmland, 631 88 Eskilstuna Ombud för 2: Inger Nyblom Hermansson, Landstinget Västmanland, Medicinsk Teknik, Centrallasarettet, 721 89 Västerås SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Dok.Id 75202 Postadress Besöksadress Telefax 013-25 1140 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Ex peditionstid Box 406 58104 Linköping Brigadgatan 3 Telefon mändag - fre�ag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: n et Eh2 D O MSLUT F l i ä ng n renav s öats s DOM lår ökni arna om överprövning ng Sida2 598 122 646-12 -, , 690-1 , 713-12 . FÖRVALTNINGS RÄTTEN I LINKÖ PG Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 598-12, 646-12, I LINKÖPING 690-12, 713-12 Enhet2 BAKGRUND,YRKANDEN Landstingen i Sönnland, Dalarna, Värmland, Västmanland, Örebro, Gäv­ leborg och Uppsala (landstingen) infordrade genom förfrågan av den7 november20l l anbud avseende maskinell Oosdispensering av läkemedel llir öppenvård. Landstingen har i tilldelningsbeslut den20januari2012 meddelat att de beslutat att anta annan anbudsgivare än Apotekstjänst Sverige AB (bola­ get), nämligen Svensk Dos AB. Vidare framgick av beslutet att Svensk Dos AB lämnat anbud på O kr/dos/dygn. Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingarna vid flera förvalt­ ningsrätter. Bolaget yrkar att upphandlingarna inte får avslutas förrän rät­ telsevidtagitspåsåsättattbolagettilldelaskontrakten. Bolagetsgrundför ansökningarna om överprövning är att Svenska Dos AB inte uppfyller ska­ kravet avseende finansiell ställning. Landstingen motsätter sig i första hand sakprövning, då fråga är om tjäns­ tekoncession som inte kan överprövas enligt LOU. I andra hand yrkas att överprövningarna avslås eller i vart fall att rätten bestämmer att upphand­ lingarna ska göras om. Då Landstinget Sönnland samordnat upphandlingarna, har det beslutats att överlämna målen för gemensam handläggning vid Förvaltningsrätten i Linköping. DOMS.KÅL Med tjänstekoncession avses ett kontrakt av samma slag som ett tjänste­ kontrakt men som innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av rätt att utnyttja tjänsten,2 kap 17 § LOU. • Med dosdispensering avses färdigställande av läkemedel för enskildas be­ hov under viss tid genom uttag ur tillverkarens originalförpackning, lag (2009:366) om handel med läkemedel. Genom avreglering av apoteksmonopolet har aktuell ilirpackningstjänst kommit att utsättas för konkurrens. Tidigare har landstingen betalat avgift för förpackningstjänsten genom en s.k. dospeng eller dispenseringsavgift. De avtal som avses tecknas med Svenska Dos AB innebär att landstingen inte betalar för förpackningstjänsten. Föreligger en tjänstekoncession? Definitionen av tjänstekoncession enligt svensk lag framgår ovan. Ytterst avgörs dock frågan av det regelverk och den praxis som utvecklats av uni­ onsrätten. Den som tilldelas rätten att förpacka doserna ffir automatisk tillgång till den vinstmarginal som uppkommer i samband med försäljning av de läke­ medel som ingår i förpackningarna. Ovanstående rubrikfråga måste därför också prövas med beaktande av möjligheten att erhålla aktuell vinstmargi­ nal. Svenska Dos AB har rätt att erhålla betaJning från de patienter som ordine­ ras dosdispensering. I detta ligger en ekonomisk risk, dock begränsad till nivån för det s.k. högkostnadsskyddet för läkemedel per patient. Lands­ tingen står kostnaden för läkemedel utöver denna nivå och i förhållande till den som utför förpackningstjänsten. Antalet patienter som kan bli föremål för dosdispensering är inte bestämd eller känd på förhand under avtalstiden. Dock kan en rimlig framförhåll­ ning ske baserat på historiska fakta om antalet patienter och antalet doser. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 598-12, 646-12, I LINKÖPING 690-12, 713-12 Enhet 2 • • Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 598-12, 646-12, I LINKÖPING Enhet 2 690-12, 713-12 Svenska Dos AB är också uppbunden till antalet llirskrivna recept, dvs det finns begränsad möjlighet att på egen hand öka efterfrågan på liknande förpackningstjänster. Recepten utfllrdas därtill av läkare vid landstingen. Mot denna bakgrund kan det inte anses vara Svenska Dos AB som står den övervägande risken vid driften av llirpackningstjänsten. Fråga är därmed inte om en tjänstekoncession. Överprövning enligt LOU kan därmed ske. Uppfyller Svenska Dos AB kravet påfinansiell ställning? Av punkten 2.3.4 i llirfrågningsunderlaget framgår att leverantören ska ha en stabil ekonomisk och finansiell ställning llir att säkerhetsställa fullgö­ randet av uppdraget. Vidare framgår att bedömningen utgår från Creditsafe AB:s rating. För att kravet ska anses vara uppfyllt skall leverantören inneha en rating som lig­ ger på minst 40 poäng (kreditvärdig). Slutligen anges att för det fall leverantören har rating 39 eller därunder kommer prövning att ske. Leverantör kan ändå anses uppfylla kravet om en sådan förklaring finns i anbudet att det kan anses vara klarlagt att leveran­ tören innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. Det är ostridigt att Svenska Dos AB är ett nystartat bolag med ratingnivå 35 {kredit mot säkerhet). I upphandlingsprotokollet anges att Svenska Dos AB har lämnat uppgifter och dokument som väl stödjer deras planering och intention att starta upp verksamheten av maskinell dosdispensering och uppfyller därmed ska­ kraven. Anbudsgivaren har också genom kostnadskalkyler visat finansie- Qt FÖRVAL TNIN T5 G S T 690- 12 71312 , N -12,64- , E 98 U,L � vu dr a pp age 6 12 - Sida 6 L IN K IPG Ö • • net Eh2 t emee läkd Landstingenharhaften tr r å t s e n v k o re n i l ligtadekvatutredningtills p- Bup fyll kr et S v e n s a D so B u p e r ä r r d e k A d t åg a s a a s k a a ve m am ning ns ngaaomvervnngsaärravss Aöiööikdlå R då m a n D OM i S ka ued tst rsneömnnavvens n ng gå n i n g s nu d e r l a g e ö d iibdg r a S v ne s a D os dktå Ö,e M AG sbaga1(D V310/910L U) . A p a v p O ringavtjä ili l ntsen noma n aenmarnasomua errevera snav jd gil Bolagetharinteförmåttv s d t iLO in n å da n t r d n n g m e d e e r a n p r v n g DosAB:skreditvärdighet.E s u e ili de ö i aa an stingenb ttm orele a iligU . Detsaknasanledningtillannan e dö ti h fttillä ­ enstabiloc hfi nansiell st äll ing s o m g n a r na te ra r full U rba n to E m ni n g ä n a l a n s n g e n a bdk g ör an d e t r c '\- HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller llimnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092)omupphandlinginomområdenavatten,energi,transporterochposttjänsterfår avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att fä prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill fä till stånd och skälen härför 5. debevissomklagandenvillåberopaochvadhan/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. dv 689-LOU Formulär 9 Bilaga D