FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Mål nr 10815-15 Sida 1 (5) I STOCKHOLM 2015-07-01 Avdelning 32 MixMedicare AB, 556682-1335 Box 119 SÖKANDE 123 22 Farsta KONKURRENSVERKET Meddelad i Stockholm Ombud: Adv. Malin Albert 2015 <:?- t·, 1- '-' Aktbil Jur.kand. Shaniaz Rama Ali Setterwalls Advokatbyrå AB Box 1050 101 39 Stockholm >: MOTPART Avd Dnr KSnr Stockholms stad, Utbildningsnämnden Box22049 104 22 Stockholm Ombud: Malin Lindvall c/o Juridiska avdelningen Stadsledningskontoret 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 616547 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 I I. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10815-15 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Stockholms stad, Utbildningsförvaltningen (Staden) genomför en upphand­ ling av ett ramavtal för tjänsterna skolläkare, skolsköterska och skolpsyko­ log inom elevhälsan (dnr 2.4.2-6759/2014. Upphandlingen genomfors med förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU). Av upphandlingsrapporten framgår att Mix Medicare AB:s (Mix) anbud som omfattar tjänster som skolsköterska och skolpsyko­ log inte utvärderats eftersom det varit ofullständigt. Mixansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse och i andra hand att upphandlingen görs om. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. Mixhar skickat CV för tre personer i ledningen men inte meritförteckning för en av dem, en sjuksköterska. Mixanför att ingiven meritförteckning och examensbevis för en speciallärare bör uppfylla kravet. Därutöver har man lämnat in begärda handlingar för ytterligare två personer i ledningen. Staden har valt att inte göra en uttömande definition av vad som avses med legitimerad hälso- och sjukvårdskompetens genom att skriva t.ex. en sjuk­ sköterska eller läkare. Syftet med kravet har varit att ledningen ska ha erfa­ renhet och kompetens av elevhälsa. I skollagen anges specialpedagogik uttryckligen som en del av elevhälsan. Relevant legitimerad hälso- och sjukvårdskompetens kan därför inte annat än direkt kopplas till begreppet elevhälsa som omfattar specialpedagogiska insatser. Det framgår vidare att personen i ledningen ska ha erfarenhet av motsvarande verksamhet enligt ovan. Genom uttryckssättet enligt ovan kopplar Staden kravet på erfarenhet direkt till elevhälsa som också omfattar specialpedagogik. Om förvaltningsrätten skulle finna att Mix inte uppfyller kraven till följd av att meritförteckning avseende specialpedagog inte har ingetts, har an­ budsinbjudan brustit i transparens. Det har inte tillräckligt tydligt framgått av anbudsinbjudan att det aktuella skallkravet hade en mer begränsad inne­ börd än den som uttryckligen framgår i densamma. Staden har därmed I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10815-15 I STOCKHOLM öppnat för en alltför godtycklig bedömning som inte kunnat förutses av presumtiva leverantörer. Anbudsinbjudans utformning strider därmed mot principerna om förutsebarhet och transparens. Det aktuella kravet strider mot LOU :s bestämmelser om teknisk och yr­ kesmässig kapacitet och proportionalitetsprincipen enligt 11 kap. 10 och 11 §§LOU. Genom att Mix anbud inte prövats och utvärderats har Mix lidit eller kan komma att lida skada. Staden bestrider bifall till ansökan, DOMSKÄL Tillt:impliga bestt:immelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse iLOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas :llirst sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlaget Av punkten 1.1. och 1.2.2. framgår att upphandlingen avser ramavtal för inhyrning av skolläkare, skolsköterska och skolpsykolog. Sida4 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM 10815-15 I STOCKHOLM Under punkten 2.6. "Kompetens och erfarenhet" i förfrågningsunderlaget anges bl.a. att det i anbudsgivarens ledning ska finnas minst en person med relevant legitimerad hälso- och sjukvårdskompetens (t.ex. sjuksköterska eller läkare). För att styrka detta ska anbudsgivaren bifoga en i förfråg­ ningsunderlaget beskriven meritförteckning. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU är i första hand en kontroll av att upphandlande myndigheter följer de principer för offentlig upphandling som framgår av 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten konstaterar att ilirfrågningsunderlaget innehåller ett ob­ ligatoriskt krav avseende att det i anbudsgivarens ledning ska finnas minst en person med relevant legitimerad hälso- och sjukvårdskompetens och att detta ska styrkas med en med anbudet ingiven meritilirteckning. Som ex­ empel anges sjuksköterska eller läkare. Något nämnvärt utrymme att ut­ vidga den kretsen med bäring på att upphandlingen gäller tjänster inom elevhälsan anser ilirvaltningsrätten inte föreligga med hänsyn till att det är fråga om upphandling av just de exemplifierade tjänsterna. Förvaltnings­ rätten kan inte finna att kravet skulle strida mot reglerna i LOU. Förvalt­ ningsrätten finner att Mix inte visat att man uppfyllt det nu aktuella kravet. Förvaltningsrätten finner att det aktuella kravet bör förstås av en normalt i saken insatt och erfaren leverantör. I den av Mix gjorda ansökan om över­ prövning förs ingen argumentation som bygger på att Mix skulle ha miss­ ilirstått det aktuella kravet. I stället anges att man ingett alla andra hand­ lingar för ledningen i företaget och öppnar för att man glömt att inge de i målet aktuella handlingarna. Först senare har Mix anfört att man missför­ stått förfrågningsunderlaget eller att förfrågningsunderlaget skulle kunna missförstås. Förvaltningsrätten finner inte visat att förfrågningsunderlagets Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10815-15 I STOCKHOLM utformning strider mot principerna om förutsebarhet och transparens i LOU. Inte heller i övrigt har visats på förhållanden att Staden skulle ha brutit mot någonbestämmelseiLOU.Detsaknasdärmedförutsättningarförettin­ gripande enligt lagen och ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) ./,1,{ ' $'0/f/JL ----- {:Afiaj!ohansson F.d. rådman Målet är föredraget av Peter Collert. HUR MAN ÖVERKLAGAR,;, PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet konuner att meddelas, ska dock överklagandet ha konunit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överldagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har konunit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen, Om klaganden anlitar omb_ud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som ldaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänstet får avtal slutas innan tiden för överldagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett övetldagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se