13.JLL.2C11 ":58 FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE -NR.357g---S. 2/10 DHI S'Verige AB� 556550-9600 Lilla Bommen 1 411 04 Göteborg Ombud; Advokaten Jimmy Camelind Wistrand Advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg MOTPART Trafikkontoret i Göteborgs Stad Box2403 403 16 Göteborg SAKEN 2C!1 -07- 1 3 DOM 2011-07-13 Meddelad i Göteborg Sida 1 (8) Överprövn.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att Trafi.kkontorets upphandling av prognos­ tjänst och simuleringsverktyg för Mölndalsån ska göras om. Dnr Doss Aktbil Mål nr 4924-11 E Enhet2:l -- J' Avd DokJd93534 Postadress llesöksadress Telefon Telefax Box 53l97 Sten. Sti.iregatan 14 031 • 732 70 00 031 • 711 78 59 400 15 Göteborg Expeditionstid måndag-fredag 09:00-15:00 E�post: forvaJtningsrattenigoteborg@dom.se KONKURRENSVERKfT I 13. JUL.2011 11:58 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Trafikkontoret genomför en direktupphandling med frivillig förhandsinsyn. Upphandlingen avser en tjänst för prognostisering av fiödesnivå.er för ut­ valda platser i Mölndalsåns vattensystem. Vidare ska ett verktyg tillhanda� hållas som möjliggör framtagning och utbildning av reglerstrategiet för Mölndalsån vid olika hydrologiska scenarier. Offert har inhätntats från SMHI. Som motiv till direktupphandlingen anges följande; Den tjänst som upp­ handlingen avser skall ingå som en del i SMHI:s nationella vamingssystem och vara fullt tillgänglig för SMHl:s m)lildighetsdel med dess hydrologer inom den nationella vamingstjänsten. Syftet är att starka den aktiva sam­ verkan mellan SMHI och kommunerna som krävs för att långsiktigt upp� rätthålla samhällsberedskap för hantering av översvämningsrisker utefter Mölndalsåns sträckning. I och med att tjänsten som upphandlingen avser skall inordnas i SMHI:s nationella varningssystem, bedöms SMHI självt viu-a den enda lev-erantör som rimligen kan fullgöra uppdraget. Därför av­ ser trafildcontoret att genomföra en direktupphandling med hänvisning till ensamrätten enligt 4 kap, 5 § första stycket 2 LOU. -A"v upphandlingsbe� slutet meddelat den 28 april 2011 fram.går att avtal kommer att tecknas med S!vlHI efter iakttagande av tio dagars avtalsspärr från det att annons om förhandsinsyn publicerats. YRKANDE M.M. DHI Sverige AB ansöker om öve,;prövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att Trafikkontorets direktupphandling med frivillig förhandsinsyn ska göras om. Bolaget anför sammanfattningS'Vis följande. Trafikkontoret avser att teckna avtal med SMHI. De tjänster som upphandlingen avser ska inordnas i SMHI:s nationella varningssystem. Trafikkontoret har därför Sida2 4924,.11 N\.3578 S. 4/10 13.JUL.2011 11:58 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelni:o.g2 bedömt att SMHI är den enda leverantör som rimligen kan fullgöra upp­ draget. Slutsatsen är felaktig. - Trafikkontoret har som grund för att frångå huvudregeln om konkurrensutsättning åberopat ensamrätt och tekniska skäl för att genomföra direktupphandlingen. SMID ansvarar visserligen för en nationell hydrologisk vamingstjänst. SMHI äger dock ingen ensamrätt att utföra de tjänster som nu upphandlas. Inte heller någon annan aktör innehar någon ensamrätt avseende dessa tjänster. Förhållandet att upphandlingsfö­ remälet ska integteras i SMRI:s nationella hydrologiska varningstjän.st medför inte heller några tekniska svårigheter. Det är ostridigt att DHI Sverige AB och andra :företag har teknisk kompetens för arbete med prognossystem såväl som simuleringsverktyg. Överföring av data och in­ formation till SMHI:s nationella hydrologiska vamingssystem medför inte några tekniska komplikationer. - Sammanfattningsvis saknas förutsätt• ningar för att direktupphandla i enlighet med undantagsregeln i 4 kap 5 § första stycket 2 LOU. - DHI Sverige AB riskerar att lida skada genom att inte medges möjlighet att lämna anbud i upphandlingen, Trafikkontoret motsätter sig bifall till DHI Sverige AB:s ansökan och anför bl.a. följande. Trafikkontoret genomfor en upphandling avseende tjänst för prognostisering av vatten.nivåer på utvaldaplatser i Mölndalsåns vattensy� stem. Prognostjänsten ska ingå. som en integrerad del i S:MI-II:s nationella hydrologiska varningstjänst. Upphandlingen ingår i ett projekt som drivs tillsammans med Mölndals stad och Härryda kommun ror att minska risken för översvämning utefter Mölndalsån. Projektet har be�iljats delfinansieM ring från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, - Upphandlingen ingår som en del i ett samarbetsprojekt mellan de tre kommunerna Mölndal stad > Härryda kommun och Göteborgs Stad. Projel.1ets syfte är att etablera teknik och organisation så att de tre kommunerna långsiktigt, kostnadsef­ fektivt och gemensamt kan reglera Mölndalsån på ett säkert sätt. Projektet genomförs för att balansera risk för översvämning och risk .för vattenbrist samt på ett sätt som tillvaratar ekologiska värden. - Upphandlingen avser a) etablering samt drift av prognostjänst för kontinuerlig prediktering av Sida3 4924-11 1 11•k9 1 "J , , J U · · L , "L /\1 ; : 1 1 1 • J FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 vattennivå i utvalda punkter utefter Mölndalsån, samt b)' tre licenser för ett simuleringsverktyg som möjliggör bland annat planering, framtagning och utbildning av reglerstrategier för Mölndalsåns reglering. Simulerings-verk­ tygetskautnyttjasammamodellövervattensystemetsomprognostjänsten. - Redan idag övervakas, genom teknik som introducerats av projekte1⁄2 ut­ valda punkter utefter Mölndalså.n och vattennivåer samt flöden sparas konu tinuedigt i systemdatabasen. Härigenom kan information nu tillhandahållas om vattensystemets tillstånd i realtid. En realtidsdriven hydrologisk mo­ delluppsättning för beräkning av tillrinning till hela Mölndalsån (prognos­ tjänsten) kommer avsevärt att förbättra den nationella varningstjänstens möjlighet att sprida hydrologisk infonnation och varningar för området kring Mölndalsån. För att möjliggöra kvalitetssäkrade uttag ur den hydra� logiska modellen och skapa rutiner samt säkerställa den dagliga produktio­ nen är det därför mycket "lliktigt att den är en integrerad del, driftsatt i, SMHI:s realtidssystem där den kom.mer att fungera tillsammans med andra hydrologiska realtidsmodeller av riksintresse. - S11HI bedri'ver den natio­ nellahydrologiskavamingstjänstenpåuppdragavMiljödepartementet. Enligt förordning SFS 2009:974 är Sveriges meterologiska och hydrolo­ giska institut, SMHI, förvaltningsmyndighet och skall bland annat svara fördennationellahydrologiskavarningstjänsten.Förordningenklargör också SMHI:s myndighetsuppdrag att upprätthålla beredskap att biträda myndigheter vid risker och allvarliga störningar i samhället. - För effektiv samverkan och beslutsfattande vid de extraordinära situationer som kan komma att inträffa skall de berörda kommunerna och Sl\.1HI:s hydrolog i beredskap ha direkt tillgång till ett gemensamt beslutsunderlag som är na• tionellt kvalitetssäkrat och standardiserat. I en extraordhlät situation är detta samhällskritiskt. - Upphandlingen avser den hydrologiska prognos,, tjänst som fäller inom SMHI:s myndighetsansvar, inte de telmiska system s o m k an k o m m a a tt kr äv a s fö r a tt l e v e r e r a p r o g n o s tj än s t e n . D e t T rafi k k o n ­ toret avsett med upphandlingen är en integrerad del i denna tjänst där SMHI tar sitt myndighetsansvar för nationell standardisering och kvalitets- s. 3/10 Sida 4 1 j'llR, J"'"JIQ" 4924-1 1 13.JUL.2011 11:59 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 säkring av levererad information. Det är således endast SMHI som av tek­ niska skäl och ensamrätt kan leverera prognostjänsten i fråga. - Trafikkon­ toret ifrågasätter inte att DHI Sverige AB eller andra företag har teknisk kompetens för arbete med såväl prognossystem som simuleringsverlctyg. DOMSKÄL Enligt 16 kap. 5 § LOU ska :rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelseidennalagochdettaharmedförtattle-v-erao.törenliditeller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att denfåravslutasförstsedanrättelsegjorts. Enligt l kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingarpåettöppetsätt.Vidupphandlingarskavidareprincipernaom ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap. 3 § LOU framgår bland annat att e n offentlig upphandling en­ ligt detta kapitel ska göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfaran� de, Direktupphandling får dock användas i tillämplig omfattning i de fall förutsättningarna för förhandlat förfarande utan föregående annonsering som avses i 4 k ap . 5 § är uppfyllda eller om det finns synnerliga skäl. l 4 kap. 5 § första stycket 2 LOU anges bland annat att en upphandlande myndighet utan föregående annonsering vid tilldelning av kontrakt som avserbyggentteprenader,varorochtjänsterfårbegäraanbudgenomatt skicka en skrivelse till endast en leverantör, om det som ska upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan levereras av endast en viss leverantör. Sida 5 4924-1 1 ·- --N�.3573-s. 6/10 13.JUL.2011 11:59 NR. 3578 S. 7/1◊-- Sida 6 4924-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avde1ning 2 DOM Förvaltningsrättens bedömning I målet är ostridigt att Trafikkontoret köper en tjänst. Det är då fråga om en offentlig upphandling som ska göras i enlighet med LOU, vilket innebär att Trafikkontoret ska öppna sin anskaffuing för den konkurrens som finns. Detta torutsätts ske med tillämprung av någon av de i lagen angivna förfa� randena, vilka innebär olika grad av öppenhet, avvägd i förhållande till vad upphandlingen avser. Den största öppenheten uppnås genom det förfarande som innebär att den upphandlande enheten genom en annons beråttar om upphandlingen och öppnar sig för anbud från de leverantörer som au.ser sig kunna leverera I nu aktuellt mål aktualiseras en undantagsbestärnmelse som innebär att den upphandlande myndigheten kan inskränka sig till att begära anbud genom att sktiftligen kontakta endast en leverantör om bland annat tek­ niska skäl eller ensamrätt gör att bara denna leverantör kan leverera det som myndigheten Yill köpa. Eftersom det är fråga om ett undantag vilar det på den upphandlande myndigheten att visa att fdrntsättningar för undanta­ get föreligger. Upphandlingen avser en tjänst för prognostisering av flödesnivåer for ut� valda platser i Mölndalsåns vattensyste.nl och ett tillhandahållande av ett verktyg som möjliggör framtagning och utbildning av reglerstrategier för Mölndalsån vid olika hydrologiska scenarier. PrognostjänSten ska integre­ ras i SMHI:s nationella hydrologiska vamingstjänst. Det är ostridigt att SMHI inom ramen för sitt myndighetsuppdrag ansvarar för den nationella hydrologiska varningstjänsten. Detta förhållande ger dock på intet sätt stöd för att SMJII har ensamrätt vad gäller att tillhanda­ hålla de tjänster som Trafik.kontoret efterfrågar i nu aktuell upphandling. Inte heller på annat sätt har Trafikverket visat att så skulle vara fallet. FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 �NR. 3573··--3. 3/10--­ Sida 7 DOM 4924-1 1 Frågan är därefter om det föreligger sådana tekniska skäl som motiverar att avsteg kan göras från huvudregeln att upphandlingar ska annonseras. Som skäl för att undanta upphandlingen från a.imonsering har Trafikkonto­ ret anfört att prognostjänsten ska ingå som en integrerad del i SMHI:s na­ tionella hydrologiska v1:U'Il.ingstjänst och att efterfrågad tjänst av den anled­ ningen också måste vara driftsatt i SMHI:s realtidssystem. En sådan ord­ ning ska möjliggöra kvalitetssäkrade uttag ur den hydrologiska modellen och skapa rutiner samt säkerstlilla den dagliga produktionen. För att uppnå en effektiv samverkan och beslutsfattande vid de ex:trao:r:diruira situationer som kan inträffa ska de berörda kommunema och SMHI ha dfrekt tillgång till ett gemensamt beslutsunderlag som är nationellt kvalitetssäkrat och standardiserat. Parterna är ense om att såväl bolaget som andra leverantörer har: teknisk kompetens för arbete med prognossystem och simuleringsverktyg. Det sa.knas skäl att anta att inte även dessa leverantörer skulle kunna tillhanda.­ hålla ett beslutsunderlag som uppfyller ställda krav på kvalitet och standard och som berörda kommuner och SMHI:s nationella hydrologiska varnings­ tjänst vid extraordinfu'a situationer har dil:ekt tillgång till. Det noteras att SMHl:s nationella hydrologiska vami:o.gstjänst redan i dag via kommuner­ nas nuvarande överva.kningssystem synes ha tillgång till Mölndalsåns vatw tennivåer och flöden m.m.. Mot nämnda bakgrund finner forvaltnir,igsrätten att Trafikkontoret inte viw sat att endast en viss leverantör av tekniska skäl eller ensamrätt kunnat tillhandahålla det som efterfrågas, Trafikkontoret har därför inte haft rätt att genomföra aktuell upphandling utan annonsering, Bestämmelse.roa i LOU har inte har iakttagits och bolaget har lidit skada eller riskerar att lida skada därav. Upphandlingen ska diuför göras om. 13.JUL.2011 12:00 - - ··N�. 3578- -s. 9/10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4924-1 1 I GÖTEBORG Avdelning 2 IWR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/1 B LOU) Föredragande har varit föredraganden Michael Koch. Sida 8 13.JUL.2011 12:00 N\. 3578 S. 10/10 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR · PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överkb.ga fö:tvalt:ningsrättens beslut ska skriva till I(aro.tnattätten i Göteborg. Skclvelsen ska dock skickas eller lämnas till tö.tvaltni°i:,_,oSCätten. Öv-erlcla.gandet ska ha kommit in till förvalttringsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden S.ck del av beslutet. Tiden för överklagandet: fö:t offen�cpa.rt räknas e:mellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen föi: överklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag1 midsom.m..u"afton, juhtfton eller nyå.t:safton täcker det att skrivelsen kom:tner in tti:sta il'ardag. Fö:r: att ett övetldagande ska. kunna tas upp i ka1n1nat.ditten fo.rdt:ä.s att prövningstillstmd meddelas. Katnm.attätten liå.to.nat p.tövningstillstånd om det äi: av �-ikt för ledning av .rättstillämpningen att övecltlagandet prövas, anledning förekommer till äo.dtlng i det slut vartill förv:tlto.ingstätten kommit eller det anna,;s finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om pröv:n.i.ngst:illstånd inte meddelas stfu:: .föxvaltningsrättens beslut fast. Det är. därför viktigt att det kl.art och tydligt framgfu: :a'v'" överklagandet till kam.mat.tätten varför rnan anser att p:tö'Vningstillstånd böt meddelas. Skdvelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn) petsonnu.m.mer, yrkit, postadress och telefo:o.nutnmer. Dessutom ska adress och telefonnunune:t till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden b:o. nå$ föt delgivning läxnnas o:tn dessa uppgifter inte tidiga;i;e uppgetts i målet. Om någon person- eller ad.tessuppgift ändras ät det viktigt att anmälan sootast gfäs till kammarrätten, 2. det beslut som överl.clag.ls med uppgift 3. om fö.tvaltnio.gs.i:ä.ttens nru:nn, roålnumme.t: samt dagen föt beslutet;, 4. de skäl som kla.ganden anger till stöd föt begätan om prövningstillst:i.nd, 5. den äo.dting av fötvaltningsrättens beslut som klaganden 'Vill få till rund, 6. de bevis som klaganden 'Vill åberopa och vad han/hon vill styrka med Yazje särskilt bevis. Skriveise:o ska \Tata undertecknad av klaganden eller h:m.s ombud. Adtessen till förvaltningsriitten framgår av beslutet. Om �cranden anlitar ombud ska denne sända in .fu.ll.tnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnU1D.ta.e.r. Om någon person- ellet adtessuppgift änd:tas, ska Ni uta.:n &öjs,:o,;il anmäla äncWngen till lrattrJ:narrii.tten. r tnål O!n överprövni:ng enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ellex lagen (2007:1 092) om upphandling ino:tn områdena vatten, enetgi, ttanspotter och posttjänster får avtal slutas·Ull.'1:aO tiden fö.t: · öve.tkhgande av .tättens dom eller beslut ha:t löpt ut. I de flesta fall f'ar avtalslutas när cio d�o-ar har g¼tt fcln det att :ciitten avgjort tnålet eller upphävt ett .i.nte:tholsti.skt beslut. I vissa fäll får avtal slut.as ornedelba:tt. Ett Ö'vedtlagande av rättens avgörande f:lt inte p:i:övas sedan avtal hat: slutits. Fullständig information Bnns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöv-� Ni fler upplysningar om hur man övetldaga.t kan Ni vända E.t till förvaltnin.gsxätt�n. DV 3109/lB LOD