FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2016-03-02 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Caverion Sverige AB, 556052-8753 Box 30156 104 25 Stockholm Ombud: Sören Andersson c/o Caverion Sverige AB Juridik Box 30156 104 25 Stockholm MOTP ART Kram.bo Bostads Aktiebolag, 556345-8701 Biblioteksgatan 10 872 30 Kramfors SAKEN Mål nr 552-16 E Sida 1 (7) KONKURRENSVERKET 20.16 -03- 0 3 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRV ALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id l04928 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 18 20 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domsto1.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 552-16 E BAKGRUND Krambo Bostads Aktiebolag (Krambo) genomför upphandling av ramavtal för YVS-arbeten, dnr KS 2015/557. Upphandlingen genomförs med förenk­ lat förfarande och avser ett rangordnat avtal som tecknas med tre leverantö­ rer under förutsättning att svar kommer in. Avrop sker enligt angiven rang­ ordning där avtal med rang 1 tillfrågas före avtal med högre rang. Om ett enskilt avrop beräknas överstiga 25 000 kronor har beställaren rätt att an­ vända förnyad konkurrens där alla antagna leverantören ännu en gång får lämna in ett anbud och konkurrera. I tilldelningsbeslut den 10 februari 2016 antogs anbud från Kramfors Värme och Sanitet AB (Kramfors Värme) med rangordning 1 och anbud från Ca­ verion Sverige AB (Caverion) med rangordning 2. YRKANDEN M.M. Caverion ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att ny utvärdering ska göras sedan anbudet från Kramfors Värme förkastats. Caverion anför bl.a. föl­ jande till stöd för sin talan. I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter bilaga 2, under punk­ ten AFB.52 "Prövning av anbudsgivare" anges i tre punkter vilka krav som anbudsgivare ska uppfylla. En del av kravet handlar om "Teknisk och yr­ kesmässig kapacitet". Dessa krav ska redovisas i enlighet med kraven i bi­ laga Skakrav där kraven i detalj specificeras. Under kravpunkten 2.1 har Krambo angett kravet att det i företaget ska finnas minst en arbetsledare och två yrkesarbetare. Därefter beskrivs vilka krav som ställs på såväl arbetsle­ dare som yrkesarbetare. Under krav 2.2 anges att anbudsgivaren ska bifoga yrkesbevis för YVS-montör utfärdat av branschens yrkesnämnd. Kramfors Värme har redovisat yrkesbevis för två personer varav en av dessa ej är verksamsommontörhosKramforsVärme. Avdemontörersomärangivna I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 3 552-16E i Kramfors Värmes presentation har endast redovisats yrkesbevis för en montör vilket strider mot de krav som ställs gällande minimiantalet montö­ rer i företaget enligt punkt 2.1 och kravet på dokumentation i form av yr­ kesbevis för yrkesarbetare som ställs i punkt 2.2. En av de angivna perso­ nerna är inte verksam som montör hos Kramfors Värme och detta bekräftas av bilagan "Ansvariga" som Kramfors Värme gett in med anbudet. Yrkes­ beviset för honom kan inte ersätta de yrkesbevis som ska ges in för montö­ rer. Krambo bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. För att säkra kapaciteten under avtalsperioden, tre år plus möjlighet till ett års förlängning har Krambo krävt att det ska finnas två montörer med yrkeskompetensbevis samt en arbetsledare med fem års erfarenhet. De aktuella kraven avseende erfarenhet är krav 2.1, 2.2 och 2.3. Krambo anser att de ställda kraven upp­ fyllts. Anbudsgivaren har lämnat in yrkesbevis för två personer. Att anbuds­ givaren tagit upp en montör tillika arbetsledare i sin organisationsbeskriv­ ning under punkten 3.0 Kvalitet, har inte påverkat bedömningen i denna del. Upphandlande myndighet anser att det ur anbudet går att utläsa att det finns två personer med yrkesbevis samt en person med arbetsledarkompetens en­ ligt ställda krav. Krambo anser inte att tilldelningen av upphandlingen är gjord på felaktig grund och ansökan ska därför avslås. Caverion anför härefter bl.a. följande. Det anges tydligt under punkt 2.1 att minst två yrkesarbetare med angiven erfarenhet och kompetens ska finnas hos anbudsgivaren. Därefter så anger Krambo i samma bilaga Skakrav un­ der punkten 2.2 att "Yrkesbevis VVS montör utfärdat av VVS branschens yrkesnämnd" ska bifogas. Detta skakrav är inte uppfyllt genom att, som Kramfors Värme gjort, inge yrkesbevis för två personer i företaget oavsett om dessa har rollen som yrkesarbetare eller ej. Om detta skulle vara accep­ tabelt så kan inte upphandlande myndighet förutsätta att man får den erfa­ renhet hos yrkesarbetare som man ställt krav på eftersom Kramfors Värme FÖR VALTNINGSR ÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 4 552-16E endast har en yrkesarbetare med redovisat yrkesbevis. Då Kramfors Värme i sitt anbud angett vilka montörer man har så åligger det upphandlande myn­ dighet att kontrollera att minst två av dessa uppfyller kraven i 2.1 samt att yrkesbevis redovisats i enlighet med punkten 2.2. Syftet med skakrav är att upphandlande myndighet ska få jämförbara anbud och då måste också upp­ handlande myndighet följa de miniminkrav som man själv har fastställt i förfrågningsunderlaget. Caverion har lidit skada då Caverion i annat fall skulle erhållit uppdraget om Krambo följt de krav man själv ställt på an­ budsgivarna och förkastat Kramfors Värmes anbud som inte uppfyller dessa skakrav. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 §§ LOU). Utredningen i målet I upphandlingens förfrågningsunderlag bilaga Skakrav anges bl.a. följande: 2.0 Erfarenhet Krav 2.1 Anbudsgivaren ska ha kapacitet att fullgöra uppdraget vilket innebär att det i företaget ska finnas minst en arbetsledare och två yrkesarbetare för uppdraget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 5 552-16E Arbetsledare och personal ska ha kompetens och erfarenhet att utföra efterfrågade upp­ drag. Arbetsledaren ska - Ha minst fem (5) års erfarenhet som arbetsledare/arbetsplatschef för liknande uppdrag inom branschen - Förstå och behärska svenska språket i tal och skrift - Ha goda referenser Yrkesarbetaren ska - Erforderlig behörighet/yrkeskunskaper för respektive tjänst - Heta arbeten-utbildning - Förstå och behärska svenska språket i tal - Ha minst två (2) års erfarenhet av liknande uppdrag inom VVS. --- Anbudsgivaren visar det genom att ange två uppdrag med referenser på liknande upp­ drag som omfattas i upphandlingen. Upphandlande myndighet har rätt att byta ut en re­ ferens till sig själv. Upphandlande myndighet kan på anmodan begära in dokumentation som styrker detta. Krav på bilaga 2.2 - Vid inlämning ska [yrkesbevis] bifogas anbudet. --­ Yrkesbevis VVS montör utfärdat av YVS-branschens yrkesnämnd. Krav på bilaga 2.3- Vid inlämning ska [heta arbeten] bifogas anbudet. --­ Intyg som styrker att yrkesarbetare har genomgått kursen "Heta arbeten". Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad bolaget som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr. RÅ 2009 ref. 69). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 552-16 E Av principen om likabehandling, som utgör en av grunderna för offentlig upphandling, följer att anbudsgivarna ska ges lika möjlighet att utarbeta sina anbud och att de ska behandlas lika när anbuden prövas av den upphand­ lande myndigheten. Förfrågningsunderlaget ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka in­ formationen på samma sätt. Varje leverantör ska därmed med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget kunna bilda sig en uppfattning av möjligheterna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag, även om mindre brister och oklarheter får godtas. De skiftande förhållanden som fö­ rekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och ut­ värderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förut­ sättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när Qfr. RÅ 2002 ref. 50). Caverion har ifrågasatt om anbudet från Kramfors Värme, som rangordnats på första plats vid avrop av de upphandlade tjänsterna, uppfyller de ställda kraven på att anbudsgivaren har efterfrågad erfarenhet. Caverion anför här­ vid att det till anbudet från Kramfors Värme inte bifogats efterfrågade yr­ kesbevis utfärdat av YVS-branschens yrkesnämnd avseende de angivna YVS-montörerna. Krambo å sin sida har uppgett att Krambo anser att anbu­ det från Kramfors Värme uppfyller kraven på erfarenhet och kompetens. Enligt aktuella skakrav ska anbudsgivaren ha minst två yrkesarbetare med angiven kompetens och erfarenhet. Vidare ska anbudsgivaren ha en arbets­ ledare med minst fem års erfarenhet som arbetsledare för liknande uppdrag inom branschen. Yrkesbevis VYS-montör utfärdat av YVS-branschens yr­ kesnämnd ska bifogas ·anbudet vid inlämning. Av handlingarna framgår att Kramfors Värme tillsammans med anbudet lämnat in uppgift om en an­ svarsmontör och två montörer. Intyg från VYS-branschens yrkesnämnd av­ seende de två angivna montörerna har inte bifogats, men sådana intyg har I HÄRNÖSAND Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 552-16E I HÄRNÖSAND bifogats avseende ansvarsmontören och en styrelseledamot tillika firma­ tecknare, som även innehar ett flertal andra funktioner i bolaget. Förvalt­ ningsrätten finner att det inte direkt framgår av förfrågningsunderlaget och skakrav 2.1 tillsammans med 2.2 att de yrkesbevis som ska ges in ska avse de (minst) två montörer som ska anges. Kravet tar enligt förvaltningsrättens mening i stället sikte på att denna kompetens ska finnas inom det anbuds­ lämnande företaget. Vid en sammantagen bedömning anser förvaltningsrät­ ten därför att Caverion inte kan anses ha visat att anbudet från Kramfors Värme inte uppfyller skakraven avseende erfarenhet och kompetens. Ca­ verion har således inte visat att Krambo brutit mot någon grundläggande princip för offentlig upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU vid genomförandet av denna uppha�dling. Det har då inte heller kommit fram att Caverion lidit eller riskerat att lida skada, varför ansökan ska avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort må­ let. HUR MAN ÖVERK LAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). ch�lfcz;� Ingela Berggren rådman Målet har föredragits av föredraganden Gunilla Lavås. §u Om Ni vill överklag-a förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammatriitten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från d_en dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommet att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag _ domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarr;itten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet- och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ SVEJUGES:_'Driij-sTt��--··:-:--: :-. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se kl agar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.