FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B SÖKANDE DOM 2011-09-14 Meddelad i Luleå Mål nr 1396-1 lE D2 Sida 1 (5) MTI Pajala AB, 556850-5860 c/o Svenåke Rönnebro Passvägen 3 981 45 Kiruna MOTPART Kirunabostäder Aktiebolag, 556531-8622 981 85 Kiruna SAKEN ", H n'"l LUil-u.F16 ; K0NKURRENSVERKETl,I ., Avd Dnr Doss . i J Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 19588 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box 849 971 26 Luleå Skeppsbrogatan 41 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1396-11 I LULEÅ Enhet B YRKANDEN M.M. Kirunabostäder AB (KBAB) har genom förenklat förfarande upphandlat ramavtal VS-tjänster. Genom beslut den 15 juni 2011 tilldelades MTI Paja­ la AB kontraktet. Den 29 juni 2011 beslutade dock KBAB att rätta det tidi­ gare tilldelningsbeslutet och kontraktet tilldelades istället Bravida Sverige AB (Bravida). På andra plats i utvärderingen kom ett annat bolag, YIT. MTI Pajala AB:s anbud hade då förkastats med motiveringen att anbudet inte uppfyllde förfrågningsunderlagets ska-krav. MTI Pajala AB har ansökt om överprövning samt anfört följande. Orsaken till att MTI Pajala AB:s anbud förkastats ska vara att det är ett nybildat bolag. Kan inte nya företag vara med och lämna anbud? Bravida har inte följt anbudsformuläret och har med kostnader på uttryckningsersättning och OB-tid som inte är med i värderingen. Bravida har uppgett två under­ entreprenörer och enligt förfrågan ska F-skattsedel SKV 4820 samt kvali­ tets- och miljö m.m. inlämnas, vilket inte är med trots att det är ett ska-krav enligt förfrågan. Detta gör att Bravidas anbud ska förkastas. KBAB har motsatt sig bifall till ansökan samt anfört följande. Det beslut som togs den 15 juni 2011 att tilldela MTI Pajala AB kontraktet grundade sig på den tron att det var MTI Installationer AB som hade lämnat in anbu­ det. Detta eftersom det var det bolaget som hade hämtat ut upphandlings­ underlaget. Två dagar efter tilldelningsbeslutet kom beskedet att MTI In­ stallationer AB hade försatts i konkurs vilket kom som en nyhet. KBAB insåg då att det av misstag hade utvärderat fel bolag. KBAB gjorde därför en ny utvärdering av de inkomna anbuden och fann flera felaktigheter i MTI Pajala AB:s anbud. Samtliga referenser förnekar att de anger MTI Pajala AB som entreprenörer. Referenserna syftar på det konkursdrabbade bolaget. I beskrivningen av företaget anges att företaget har jobbat med ramavtal i mer än tio år trots att företagit har funnits i mindre än tre måna- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1396-11 Enhet B ILULEÅ der. I anbudet anges att FR2000 gäller för kvalitet och miljö men certifika­ tet syftar på det tidigare bolaget. Samtliga referensobjekt är felaktiga och syftar på det konkursdrabbade bolaget. Bolaget har kommit in med blan­ ketten SKV 4820 efter sista anbudsdag. Bolaget har angett orimligt lågt pris för OB under storhelg samt inte haft någon årsredovisning att visa upp då det är ett nystartat bolag. Anbudet bygger på det numera konkursdrab­ bade bolaget. Bravidas och YIT:s anbud kvalificerade sig för utvärdering eftersom de uppfyllde ska-kraven. Vad gäller den utryckningskostnad Bra­ vida uppgett och som KBAB inte tagit med i timpris i värderingen så är det förenligt med LOU. KBAB bad om ett förtydligande att det framkom att det utgjorde ett sidoavtal som finns mellan KBAB och Securitas, ett avtal som tecknades 2007 och inte ska fortsätta under samma förutsättningar. Bravida hade uppgett uttryckningskostnaden för att vara tydliga med det. MTI Pajala AB har yttrat sig och anfört följande. Bolaget har inte försökt dölja vilket bolag som lämnat anbud. Det framgår att det är MTI Pajala AB. Det nämns inte i LOU hur länge ett företag ska ha existerat för att kunna lämna anbud. Det finns inte angett att det ska finnas ett tidigare bok­ slut. Enligt uppgift på SKV 4820 så är den stämplad den 10 juni 2011. Vad gäller OB under storhelg så kommer Svenåke Rönnebro att ta de uppdra­ gen. Han har månadslön där övertid ingår vilket inte medför extra kostna­ der för bolaget. Vad gäller referenslista i anbudet så innehåller den uppgif­ ter om vilka projekt personalen har varit med om och utfört. All personal från MTI Installationer AB är anställda i MTI Pajala AB. Personalens kun­ skap försvinner inte när ett nytt företag startas. Vad gäller kvalitet och mil­ jö så använder MTI Pajala AB FR2000 men bolaget är inte certifierat och har inte heller påstått det. När det gäller Bravida så uppfyller bolaget inte ska-kraven eftersom det varken lämnat in F-skattsedel eller annat på deras UB. Hur vet man att det inte är underentreprenörerna som ska utföra job­ ben? När det gäller Bravidas uttryckningsersättning så var den med redan vid anbudsstadiet. Enligt anbudet är det inget sidoanbud. Har Bravida haft Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1396-11 Enhet B ILULEÅ annan information än andra anbudsgivare? Den muntliga uppgift om ut­ tryckningar som MTI Pajala AB fått är att Securitas har beredskap och att VS-avtalen kommer att utnyttjas om inte Securitas klarar av uppgiften. FÖRFRÅGNINGSU NDERLAGET AFB.31 Anbuds form och innehåll Anbud ska avges i full överensstämmelse med förfrågningsunderlag samt vara uppställt enligt bifogat formulär till anbud och innehålla - komplett ifyllt anbudsformulär - kvalitetsledningssystem - miljöledningssystem generell kvalitetsplan för denna typ av uppdrag generell miljöplan för denna typ av uppdrag - underentreprenörer som kommer att anlitas - beskrivning av företaget, organisation, resurser, ekonomi etc - beskrivning som redogör för entreprenadens genomförande och or- ganisation för detta - redovisning av personalens utbildning, behörighet och erfarenhet - referensobjekt och beställarreferenser - bevis gällande F-skattsedel - "Begäran om upplysning vid upphandling" RSV 4820 sanningsförsäkran Vid anlitande av underentreprenör ska motsvarande uppgifter om denne bifogas i anbudet. AFB.32 Anbudstidens utgång Anbud ska vara beställaren till handa senast den 10 juni 2011 Anbudsformulär VS-arbeten Anbud där de i förfrågningsunderlaget uppställda kraven �j uppfylls, dvs. "nej-rutan" i anbudsformuläret är ikryssat, kommer inte att tas med till prövning. Skallkrav (STEG 2) Uppgifter enligt AFB.31 bl.a. minst två angivna referenskunder och refe­ rensobjekt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B DOM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Sida 5 1396-11 Av handlingarna i målet framgår att KBAB i förfrågningsunderlaget angett att anbud ska innehålla bl.a. referensobjekt och beställarreferenser. Att dessa ska avse anbudsgivaren och inte något annat bolag är uppenbart. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte är otillåtet enligt LOU att efter­ fråga denna typ av uppgifter. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att de referensobjekt och beställarreferenser som MTI Pajala AB lämnat inte är hänförliga till MTI Pajala AB utan till ett annat bolag, MTI Installationer AB, som gått i konkurs. MTI Pajala AB uppfyller därmed inte ska-kraven i upphandlingen. Anbud som inte uppfyller ska-krav ska förkastas. Förvalt­ ningsrätten finner därför att KBAB haft fog för att förkasta MTI Pajala AB:s anbud. Vid denna utgång saknar det betydelse om Bravidas anbud uppfyller samtliga ska-krav eller inte eftersom MTI Pajala AB inte lider någon skada på grund av eventuella fel. Ansökan om överprövning ska följaktligen redan av demia anledning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR se bilaga (DV 3109/1C) diltM iI/fi:i, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,. Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skl'ivelsen ska dock skickas ellel' lämnas till fö1'Valtnings1'ätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tl'e veckol' från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 000 0 "' www domstol..se