LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2009-02-19 Meddelad i Halmstad SÖK.ANDE 1. LBC Varberg ek. förening, 749600-1186 Vagnvägen 11 432 32 Varberg Mål nr Sida 1 (16) 2419-08, 2430-08 och 2432-08 Ombud: Jur. kand. Urban Stiernström, Stiernström Affärsjuridiska Byrå AB, Allegatan 20, 503 32 Borås 2. Tångabergs Schakt AB, 556076-5629 Tigergatan 5 432 37 Varberg 3. Per Johanssons Gräv o Schakt AB, 556279-4619 Tångaberg 54 432 95 Varberg MOTPART Varbergs kommun 432 80 Varberg Ombud: Kommm�juristen Anders Eriksson, Varbergs kommun, 432 80 Varberg SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår LBC Varberg ek. förenings ansökan. Länsrätten bifaller delvis Tångabergs Schakt AB:s ansökan på så sätt att rätten beslutar att Varbergs kommuns upphandling av ramavtal avseende lastbilstrans­ porter och entreprenadmaskiner inklusive förare (dnr SVN 2008/0045) - i den del som avser område 1, position 5 - inte får avslutas im1an rättelse gjorts i form av en ny utvärdering, varvid anbudet från Dahls Maskincenter inte skall beaktas. Länsrätten avslår Tångabergs Schakt AB:s ansökan i övrigt Dok.Id 41687 Postadress Box 131 301 04 Halmstad Besöksadress Södra vägen 5 Telefon Telefax 035-13 29 00 035-21 35 62 E-post: lansrattenihalland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 Länsrätten bifaller vidare Per Johanssons Gräv o Schakt AB:s ansökan på så sätt att rätten beslutar att upphandlingen i den del som avser område 2 c, position 9, inte får avslutas innan rättelse gjorts i form av en ny utvärdering, varvid anbudet från LBC Varberg inte skall beaktas. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 19 december 2008. BAKGRUND Varbergs kommun har beslutat om upphandling av ramavtal avseende lastbils­ transporter och entreprenadmaskiner inklusive förare (dnr SVN 2008/0045). Upphandlingen omfattar inhyrning av lastbilar och entreprenadmaskiner för utförande av (jänster inom Varbergs kommun. Upphandlingen har genomfö1is som ett öppet förfarande enligt LOU. Vid anbudstidens utgång hade nio anbud inkommit till kommunen, däribland anbud från LBC Varberg ek. förening (LBC Varberg), Tångabergs Schakt AB (Tångaberg) och Per Johanssons Gräv o Schakt AB (PGS). Enligt tilldelningsbesked den 10 december 2008 har beslut fattats om att teckna ramavtal med anbudsgivare enligt följande uppdelning på verksamheter (områ­ den) och olika biltyper respektive maskintyper (positioner). Område 1 - Lastbilstransporter LBC Varberg: samtliga positioner. Dahls Maskincenter: positionerna 5 och 8. Område 2 a)- Entreprenadmaskiner, Gata- och parkenheten LBC Varberg: positionerna 8, 9, 13 och 15. PGS: position 9. Klastorps Schakt AB: position 13. Tångaberg: positionerna 13 och 15. Område 2 b)- Entreprenadmaskiner, VA-underhåll LBC Varberg: position 8. Område 2 c)- Entreprenadmaskiner, Nyanläggning LBC Varberg: positionerna 2, 6, 9, 10, 15 och 16. Tångaberg: positionerna 2, 6, 15 och 16. Egons Gräv & Last AB: position 10. LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2009-02-19 Område 2 d) - Entreprenadmaskiner, övrigt efter avrop LBC Varberg Egons Gräv & Last AB: position 10. Tångaberg: position 15. Sida 3 2419-08, 2430-08 och 2432-08 Länsrätten har den 19 december 2008 förordnat att upphandlingen inte får av­ slutas i1man något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. LBC Varberg yrkar i första hand att länsrätten undanröjer kommunens beslut i den del tilldelning skett till "' "' "' LBC Varberg yrkar att länsrätten förordnar att beslutet i övrigt skall gälla. I an­ dra hand yrkar föreningen att länsrätten förordnar att kommunen skall göra om anbudsutvärderingen. Till stöd för sin talan anför LBC Varberg följande. Var­ bergs kommun har i förfrågningsunderlaget angivit att tilldelning skall ske till anbudsgivare som kvalificerat sig och som givit anbud med lägst pris för vai:je område och position. Några andra urvalslaiterier för upphandlingen har inte uppställts. Sedan anbud avgivits har Varbergs kommun beslutat att tilldelning skall ske även till sådan anbudsgivare som avgivit anbud med andra lägst samt tredje lägst pris på de här ifrågavarande områdena och positionerna. Genom att i tilldelningsbeslutet tillämpa en grund för tilldelning som inte angivits i förfråg­ ningsunderlaget och som saknar lagstöd har Varbergs kommun vid upphand­ lingsförfarandet brutit mot dels de grundläggande principerna om likabehand­ ling och transparens, dels bestämmelserna i LOU. Beslutet att tilldelning skall ske till mer än en anbudsgivare för sådant område och sådan position där LBC Varberg avgivit anbud med lägst pris, medför att föreningen kan komma att lida skada om den senare tilldelningen av kontrakt för utförande av arbeten inom ifrågavarande områden och positioner sker till annan än LBC Varberg. - LBC Varberg har, vad gäller områdena 2 a och 2 c i sitt anbud redovisat att förening­ en har kapacitet att möta kommunens hela behov av maskinförare och maskin- PGS inom område 2 a, position 9, !Gastorps Schakt AB och Tångaberg inom område 2 a, position 13, och Tångaberg inom område 2 c, positionerna 2, 6 och 16. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 typer på samtliga positioner efterfrågade i förfrågningsunderlaget. Därutöver har LBC Varberg redovisat att föreningen besitter kapacitet att möta även ett utökat behov av maskinförare och maskiner, om sådant behov under avtalstiden skulle komma att uppstå. - Varbergs kommun har i anbudsförfrågan för den aktuella upphandlingen angivit att tilldelning skall ske till anbudsgivare som kvalificerat sig och som avgivit anbud med lägst pris för varje område och posi­ tion. Kommunen har därefter klarlagt att anbud från mer än en anbudsgivare kan komma att antas av kommunen om det behövs för att möta kommunens behov inom visst område och viss position. Några andra urvalskriterier för upp­ handlingen har inte uppställts av kommunen och framgår varken av am10nsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget. Någon rätt att tillämpa alter­ nativa grunder för tilldelningen föreligger därmed inte (jfr 12 kap. 1-2 §§ LOU och NJA 1998 s. 573). Kommunen har, genom att besluta att tilldelning skall ske även till anbudsgivare som avgivit anbud med näst lägst och tredje lägst pris för angivna områden och positioner, brutit mot den inom offentlig upphandling gällande grundläggande principen om att leverantörer skall behandlas på likvär­ digt sätt (jfr 1 kap. 9 § LOU) samt ovan redovisade bestämmelser om grund för tilldelning. LBC Varberg har i förevarande fall avgivit anbud med det lägsta priset för de ifrågavarande områdena och positionerna och har visat att bolaget har kapacitet att möta kommunens hela redovisade behov av maskinförare och maskintyper på samtliga positioner efterfrågade i kommunens förfrågningsun­ derlag. Anledning för kommunen att besluta om tilldelning även till annan an­ budsgivare på nämnda områden och positioner saknas helt och låter sig svårli­ gen förklaras. Då upphandlingen strider mot gällande regler skall den vara utan verkan. Varbergs kommuns beslut om tilldelning medför att LBC Varberg kan komma att lida skada. Om kommunen sedan ramavtal tecknats beslutar om till­ delning av kontrakt/avrop inom område 2 a, positionerna 9 och 13, samt område 2 c, positionerna 2, 6 och 16, till annan än LBC Varberg kan skada komma att uppstå. Varken av det föreslagna utkastet till ramavtal eller förfrågningsunder­ laget framgår att tilldelning av kontrakt/avrop under avtalstiden måste ske till den anbudsgivare som avgett lägst pris. En sådan bestämmelse följer numera uttryckligen av 5 kap. 6 § LOU. Kommunens efterlevnad av den aktuella lagbe- Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 stäimnelsen kan dock inte tillförsäkras eftersom ramavtalen skall ha en avtalstid om 36 månader med möjlighet till förlängning i 12 månader (sammanlagt 48 månader) och anbudsgivares rätt att begära skadestånd från en upphandlande myndighet som inte följer bestämmelserna i LOU, enligt 16 kap. 6 § andra till fjärde styckena LOU, går förlorad om inte talan väcks inom ett år från den tid­ punkt som följer av 16 kap 1 § andra till fjärde styckena LOU. Skulle tilldelning av kontrakt/avrop i strid med bestämmelserna i 5 kap. 6 § LOU ske efter ut­ gången av ett år från angiven tidpunkt, skulle LBC Varberg således vara helt betagen sin möjlighet att erhålla ersättning för den skada som därigenom skulle uppstå. Skada kan vidare uppstå för LBC Varberg genom att samtliga anbuds­ givare som tecknat ramavtal med kommunen, enligt 5 kap. 7 § LOU, skall ges tillfälle att inge anbud för sådana tillkommande arbeten som inte angetts i ram­ avtalen. Hade ramavtal för de ifrågavarande 01mådena och positionerna endast tecknats med LBC Varberg skulle kommunen för eventuellt tillkommande arbe­ ten inom dessa områden och positioner varit hänvisad att förhandla med endast LBC Varberg Gfr 5 kap. 4 § LOU). Sådan ytterligare konkurrensutsättning kan komma att medföra skada. Tångaberg yrkar att länsrätten skall förordna om att ny kvalificering skall ske med iakttagande av samtliga i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav. Till stöd för sin talan anför Tångaberg bl.a. följande. Bolaget kan komma att lida skada av den bristfälliga kvalificering som utförts av Varbergs kommun. Kom­ munen har kvalificerat anbudsgivare trots att dessa inte uppfyllt samtliga kvali­ ficeringskrav. Då dessa anbudsgivare har placerats högre än Tångaberg vid ut­ värderingen riskerar bolaget att erhålla mindre avrop eller inga avrop alls under avtalsperioden. De invändningar som Tångaberg har rör anbudet från Dahls Maskincenter samt anbudet från LBC Varberg. Anbudetfrån Dahls Mas!dncen­ ter. Av förfrågningsunderlagets punkt 3.1.2 framgår att anbudsgivarens anbud skall im1efatta referenser på liknande, relevanta uppdrag som utförts av namn­ givna personer under de senaste tre åren. Tångaberg menar att de av anbudsgi­ varen lämnade referenserna inte uppfyller de ställda skall-kraven. Vidare kan det konstateras att det i förfrågningsunderlaget skall finnas namngivna förare Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 med meritfö1ieckning. Enligt vad Tångaberg kunnat se framgår det inte namn på de förare som Dahls Maskincenter avser att använda. Därigenom är det även svårt att ta ställning till nästa skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Detta är att namngivna förare under de senaste tre åren skall ha kontinuerligt arbetat med likvärdiga uppdrag. Då några namn inte har lämnats på förarna är det svårt att se hur skall-kravet skall kunna uppfyllas. Av anbudet från Dahs Maskincenter framgår att företaget har valt att inte lämna några uppgifter gäl­ lande förarna eller deras meritförteckning. Detta innebär att anbudet inte uppfyl­ ler de skall-krav som uppställts i 3.1.2 i förfrågningsunderlaget och därmed inte kan kvalificera sig till fortsatt bedömning. Av svarsmallen samt även av för­ frågningsunderlaget framgår att respektive anbudsgivare skall lämna uppgifter om de fordon som skall användas. Anbudsgivaren har när det gäller en lastbil inte lämnat uppgifter angående vilken årsmodell eller miljöklass som lastbilen tillhör, vilket strider mot uppställda skall-krav. Anbudetfrån LBC Varberg. Av punkt 2.3 i förfrågningsunderlaget framgår att grävarbetet när det gäller "Nyan­ läggning" tidvis skall kum1a kombineras med väghyvel eller lastmaskin. LBC Varberg har vare sig redovisat tillgång till väghyvel eller förare av maskinen ifråga. Detta medför att Tångaberg är det enda bolag som uppfyller kraven på "Väghyvel-Lastmaskin-Grävmaskin i klassen 21.2417" och därigenom borde bolaget rätteligen ha tilldelats kontraktet i denna del. LBC Varberg är även an­ tagen för att utföra transport med dumper och har lämnat ett timpris för detta. Dock kan man konstatera att det i anbudet inte finns någon redovisning av en dumper, trots att detta är ett skall-krav. Således framgår inte fabrikat, årsmodell eller vilken miljöklass dumpern har. - När det gäller så kallade skall-krav är dessa krav sådana som ovillkorligen måste vara uppfyllda för att anbudet skall kunna kvalificeras. I detta fall tycks den upphandlande myndigheten ha valt att bortse från att det antagna anbudet inte uppfyllde samtliga skall-krav. Genom att anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav ändå har kvalificerats har inte samtliga anbudsgivare behandlats likvärdigt, vilket strider mot likabehandlings­ principen. De uppställda kraven är mycket klara och tydliga och det är svårt att se hur dessa skulle kunna missförstås av vare sig anbudsgivare eller kommunen. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 Vidare är bristerna i skall-kraven så omfattande att en anbudsgivare rimligen borde uteslutas från fortsatt deltagande i upphandlingen. PGS yrkar att utvärderingen skall rättas på så vis att hänsyn tas till det i förfråg­ ningsunderlaget under punkt 12.2.3 angivna kravet om att minst en förare skall ha tillgång till hammare, 2003 joule. Till stöd för sin talan anför bolaget följan­ de. Rättas upphandlingen enligt yrkandet kommer PGS att erhålla uppdrag i kategorin 2 c. Bolaget har avgivit ett anbud i ifrågavarande upphandling och har även tilldelats vissa uppdrag. PGS anser sig kunna komma att lida skada då an­ nan anbudsgivare har erhållit uppdrag i kategorin 2 c utan att ha redovisat till­ gång till hammare och än mindre redovisat timpris för hammaren. Av förfråg­ ningsunderlaget punkt 1.2.2.3 under "Nyanläggning" framgår att "Minst en fö­ rare skall ha tillgång till hammare, 2003 joule". Detta skall-krav innebär rimli­ gen att anbudsgivaren måste redovisa att tillgång till hammare finns. Av de kompletteringar som har gjorts av förfrågningsunderlaget framgår under punkt 5 att priset för hammaren skall anges i en bilaga till anbudet. PGS är den enda anbudsgivaren som har redovisat tillgång till hammare i klassen 21.2416. Klassningen 21.2416 innebär att det är en l�julburen grävmaskin som väger 15,1-17 ton. Då någon annan anbudsgivare inte redovisat tillgång till eller pris för en maskin inom samma klass så torde detta rimligen im1ebära att PGS borde ha tilldelats kontraktet i dem1a del. För det fall en anbudsgivare inte har uppgivit huruvida dem1e har tillgång till en hammare och inte heller har lämnat pris för detta torde det inte vara möjligt för den upphandlande myndigheten att anta an­ budsgivaren, som annars skulle utföra arbetet ifråga utan att något pris för �jäns­ ten är överensk01mnet och ännu mindre konkun-ensutsatt. Den upphandlande myndigheten har frångått såväl principerna om transparens som likabehandling. Varbergs kommun anför att kommunen efter förnyad noggram1 genomläsning av förfrågningsunderlaget konstaterat att det innehåller sådana brister att upp­ handlingen bör göras om för att uppnå rättvist resultat. LBC Varberg vidhåller därefter sina yrkanden och anför i huvudsak följande. Kommunens yttrande innefattar, som det får förstås, ett yrkande om att länsrät- LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN 2009-02-19 DOM Sida 8 2419-08, 2430-08 och 2432-08 ten förordnar att upphandlingen skall göras om. LBC Varberg bestrider kom­ munens yrkande. Vid felaktig upphandling skall rätten enligt 16 kap. 2 § LOU besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rättens beslut om att upphandlingen skall göras om är härvid en mer ingripande åtgärd än ett beslut om rättelse. Ett beslut om att en upphandling skall göras om medför risk för att de leverantörer som avgett vinnande anbud i den första omgången skadas, eftersom övriga leverantörer vid den nya upphand­ lingen känner till vilken prisbild de har att förhålla sig till. LBC Varberg anser att ett beslut om att upphandlingen skall göras om innebär en alltför ingripande åtgärd och att rättelse i stället skall ske på så sätt som yrkas. Även om det före­ kommit vissa brister i kommunens förfrågningsunderlag har dessa inte varit av sådan art eller omfattning att upphandlingsförfarandet strider mot de krav som uppställts i LOU. Kommunens blotta påstående om att förfrågningsunderlaget varit behäftat med sådana brister kan inte läggas till grund för ett beslut om att göra om upphandlingen. De huvudsakliga bristerna i förevarande fall har inte i första hand varit hänförliga till utformningen av kommunens förfrågningsunder­ lag utan den efterföljande anbudsutvärderingen. Förfrågningsunderlaget har varit tillräckligt klart och tydligt i fråga om vilka krav kommunen tillmätte be­ tydelse vid upphandlingen och hur anbudsutvärderingen skulle gå till. Bristerna har i stället bestått i att kommunen i strid med förfrågningsunderlaget och gäl­ lande bestämmelser i LOU vid sin anbudsutvärdering antagit anbud med andra lägst respektive tredje lägst pris för vissa områden och positioner. Sammanfatt­ ningsvis är förhållandena sådana att länsrätten skall besluta om rättelse. DOMSKÄL Lagtext Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 9 LÄNSRÄTTENI DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlaget ,n m. I förfrågningsunderlagets avsnitt 1.2, Upphandlingens omfattning, anges följande. Upphandlingen omfattar följande verksamheter: 1. Lastbilstransporter (en/flera förare) 2. hlhyming av entreprenadmaskiner inkl. förare till följande verksamheter: a) Gata- parkenheten b) VA-underhåll c) Nyanläggning d) Övrigt efter avrop (tre förare) (en förare med eventuell övergång till nytt bolag) (två förare) (en/flera förare) Anbud kan lämnas på del av förfrågan t ex enstaka lastbilstransport eller entrepre­ nadmaskin. För verksamheterna 2 a-c kommer ovan angivna antal förare att antas per verksamhet som avropas per år. För verksamheter 1 och 2d kommer en eller flera entreprenörer att antas beroende på inkomna anbud och kommunens behov som avropas vid behov. Ramavtal kommer att tecknas för 36 månader med möjlighet till 12 månaders för­ längning. Varbergs kommun förbehåller sig rätten att anta ett eller flera anbud efter kommunens behov, samt att eventuella större pn:�jekt upphandlas separat. I avsnitt 1.2.1, Lastbilstransporter, anges följande. Lastbilstransporter omfattar bland mmat lyft och flytt med kranbil samt transport av schaktmassor, grus och sand mm. I avsnitt 1.2.2, Entreprenadmaskiner inkl förare, anges följande. 1.2.2.1 Gata- och parkenheten Arbetets omfattning har tidigare varit minst 9-10 månader per år för tre förare. Om­ fattningen kan komma att variera. LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN Sida 10 DOM 2419-08, 2430-08 2009-02-19 och 2432-08 1.2.2.2 VA-underhåll Arbetets omfattning har tidigare varit minst 9 månader per år för en förare. Om­ fattningen kan komma att variera. 1.2.2.3 Nyanläggning Arbetets omfattning har tidigare varit minst 1 1 månader per år för två runtom­ svängande grävmaskinister. Grävarbetet skall tidvis kunna kombineras med väghy­ vel eller lastmaskin. Minst en förare skall ha tillgång till hammare, 2003 joule. Omfattningen kan komma att variera. 1.2.2.4 Övrigt Tillfälliga arbetsinsatser som avropas vid behov. Omfattningen kommer att variera. I avsnitt 2, Kravspecifikation, anges följande. Observera att förfrågningsunderlaget innehåller ett antal obligatoriska skall-krav som måste uppfyllas, för att anbudet skall kunna tas upp till prövning och eventu­ ellt antas. Samtliga skall-krav är fetmarkerade. Krav och villkor i förfrågningsun­ derlaget som inte kommenteras i anbudet kommer att värderas som accepterade i anbudet. I avsnitt 2.3, Entreprenadmaskiner inklusive förare, anges bl.a. följande. Samtliga fordon skall ha genomgått godkänd besiktning och vara utrustade enligt Miljömotor steg 1. Nyanskaffning av fordon skall ske med utrustning enligt Mil­ jömotor steg 3. Fö1ieckning över befintlig maskinpark skall bifogas anbudet, bila­ ga 2. För område "Nyanläggning" gäller att grävarbetet tidvis skall kunna kombineras med väghyvel eller lastmaskin. Minst en förare skall ha tillgång till hammare, 2003 joule. Prissättning sker i övrigt enligt bilaga 3 och 4. Avsnitt 3, Bedömning av anbudsgivare och anbud, innehåller bl.a. underavsnit­ tet 3.1.2, Teknisk förmåga och kapacitet, i vilket följande anges. Anbudsgivaren skall ha teknisk förmåga och kapacitet att åta sig uppdraget. För entreprenadmaskiner gäller att namngivna förare skall ha erfarenhet från minst ett av följande områden: väg- och vattenbyggnation, park- och planeringsarbeten och/eller schaktning för gatu- och stenbeläggning. Namngivna förare skall under de tre senaste åren ha kontinuerligt arbetat med likvärdiga uppdrag. Anbudet skall innefatta referenser på liknande, relevanta uppdrag och omfattning som utfö1is av namngivna personer under de senaste tre åren. Värde och omfattning bör anges. Egna referenser kommer att värderas och behöver inte anges i anbud. För entreprenadmaskiner gäller att för vaije förare som anges i anbudet skall merit­ förteckning bifogas som innehåller: • Förares namn @ Arbetslivserfarenhet och yrkeskvalifikationer • Referenser på tidigare arbets- och/eller uppdragsgivare, vilka skall innehålla företagsnamn, kontaktperson och telefonnummer samt uppgift om värde, plats och tidpunkt samt om �jänsterna utförts inom privat eller offentlig sektor. Refe- Sida 1 1 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419,.08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 rensema skall avse liknande relevanta uppdrag som upphandlingen och det an­ budet avser. I avsnitt 3.2, Utvärdering av anbud, anges följande. Utvärdering kommer att ske utifrån godkända inkomna anbud. Vid prövning av anbuden kommer det/de anbud att antas för område: "lastbilstranspo1ier" som har det lägsta positionspriset enligt bilaga 3 . "entreprenadmaskiner" som har det lägsta positionspriset enligt bilaga 4. Av avsnitt 3.3, Pris, framgår följande. Anbudspriser skall anges netto, i svenska kronor (SEK), exklusive mervärdesskatt. Samtliga kostnader skall vara inräknade i anbudspriset. Pris skall lämnas som ett timpris oavsett maskin eller utmstning enligt ovan. Pris skall lämnas enligt bilaga 3 och 4. OBS! Anbud som innehåller prissättning på annat sätt kommer att förkastas. Bilaga 3 och 4 till förfrågningsunderlaget utgörs av prisformulär för lastbils­ transporter respektive entreprenadmaskiner. I formulären listas bil- respektive maskintyper (positioner) samt finns bl.a. för vaije position utrymme för angi"• vande av timpriser. I en k01rigering av förfrågningsunderlaget, daterad den 6 oktober 2008, anges följande beträffande avsnitt 3.2, som svar på fråga om hur ai1tagna anbud kom­ mer att rangordnas. Efter kvalificering "punkt 3 i förfrågningsunderlaget" kommer billigast anbud att antas per position till behovet enligt förfrågningsunderlagets punkt 1.2 är uppfyllt. I samma korrigering anges följande beträffande avsnitt 1.2.2.3, som svar på fråga om var pris för hammare skall anges. Det finns tyvärr inget färdigt fält för denna. Bifoga en bilaga med denna prissatt. Länsrättens bedömning avseendefö,frågningsunderlagets utformning Yrkandena som framställts av LBC Varberg, Tångaberg och PGS avser att läns­ rätten skall förordna om att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vid­ tagits i olika avseenden. De grunder som de sökande anfö1i till stöd för yrkan-­ dena tar sikte på att Varbergs kommun för vissa positioner tilldelat kontrakt till fler än en anbudsgivare samt att kommunen beaktat anbud trots att vissa skall­ krav inte uppfyllts. De sökandes invändningar gäller däremot inte förfrågnings- e e Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 underlagets utformning, som enligt kommunens uppfattning har sådana brister att upphandlingen bör göras om. I vad mån dylika brister föreligger kan därför inte prövas av länsrätten inom ramen för aktuella mål, trots kommunens inställ­ nmg. Länsrättens bedömning avseende LBC Varberg ek. förenings talan I ett yttrande den 17 november 2008 från serviceförvaltningen till Service­ nämnden i Varbergs kommun anges ett förslag till det tilldelningsbeslut som sedennera fattats - i enlighet med förslaget - samt redovisas bl.a. bedömningar avseende anbudsutvärderingen. För område 2 a anges bl.a. att anbudet från LBC Varberg innehåller det lägsta timpriset för 3 av de 4 efterfrågade positioner­ na/maskintypema (position 8, 9 och 13) och det näst lägsta timpriset för posi­ tion 15. Antagning av anbud från PGS för position 9 har motiverats med hänsyn till att täcka in det totala behovet samt med att anbudet innebär det näst lägsta timpriset för denna maskintyp. På likaiiat sätt har för position 13 motiverats antagning av anbud från Klastorps Schakt AB (näst lägsta pris) och Tångaberg (tredje lägsta pris). - För område 2 c anges bl.a. att anbudet från LBC Varberg innehåller det lägsta timpriset för 4 av de 6 efterfrågade positionerna (position 2, 6, 9 och 16) och det näst lägsta timpriset för två positioner (position 10 och 15). Antagning av anbud från Tångaberg för positionerna 2, 6 och 16 har moti­ verats med hänsyn till att täcka in det totala behovet och med att anbudet inne­ bär det näst lägsta timpriset för dessa positioner. LBC Varberg gör gällande att dess a1.1bud avseende område 2 a, positionerna 9 och 13, och område 2 c, positionerna 2, 6 och 16, innehåller redovisning av att företaget har tillräcklig kapacitet för att möta hela det behov som angetts i för­ frågningsunderlaget och att det därför saknas anledning för Varbergs kommun att ingå ramavtal även med andra anbudsgivare, som offererat högre timpriser än LBC Varberg. Sida 13 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419··08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 Att Varbergs kommuns beslut innebär att ramavtal ska ingås med flera leveran­ törer, betyder inte i sig att senare kontrakt enligt ramavtalet kommer att tilldelas alla dessa leverantörer. Annat har inte framkommit än att alla villkor för kon­ trakt är avsedda att anges i ramavtalet. Av 5 kap. 6 § andra stycket LOU följer då att kontrakt skall tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. Mot bakgrund härav och då beslut om ramavtal med LBC Varberg för ifrågava­ rande positioner fattats på grund av att föreningen offererat de lägsta timpriser­ na anser länsrätten att föreningen - även om den har kapacitet att täcka kommu­ nens hela behov - inte har visat att den lidit skada eller riskerar att lida skada på grund av att kommunen beslutat ingå ramavtal också med andra anbudsgivare. I vad mån kontrakt med anledning av ramavtalet kan komma att i ett senare skede tilldelas i strid med LOU, saknar betydelse i nu aktuellt sammanhang. Det som LBC Varberg anfört om en eventuell sådan felaktig tilldelning påverkar därför inte länsrättens bedömning. Inte heller vad föreningen anfö1i i övrigt utgör en­ ligt länsrättens mening skäl för ingripande mot upphandlingen. Med hänsyn till det anförda finner länsrätten att LBC Varbergs ansökan ska avslås. Länsrättens bedömning avseende Tångabergs Schakt AB:s talan Tångaberg gör gällande att anbudet från Dahls Maskincenter, som Varbergs kommun beslutat ingå ramavtal med i fråga om område 1, positionerna 5 och 8, inte har bort utvärderas då skall-krav avseende referenser och namngivna förare inte har uppfyllts samt då skall-krav avseende vissa fordonsuppgifter inte heller har uppfyllts beträffande en lastbil. I ovannämnda yttrande den 17 november 2008 från serviceförvaltningen till Servicenämnden i Varbergs kommun anges föUande beträffande utvärderingen av område 1. Anbudet från LBC Varberg antas då det i1mehåller den lägsta LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN 2009-02-19 DOM Sida 14 2419-08, 2430-08 och 2432-08 prisbilden för detta område och det lägsta timpriset för 13 av de 15 efterfrågade maskintyperna. Anbudet från Dahls Maskincenter antas då företaget har offere­ rat det lägsta timpriset för positionerna 5 och 8. - Av en prissammanställning bifogad till yttrandet framgår för område 1, position 5, att det i anbuden från Dahls Maskincenter och LBC Varberg angetts timpriser om 598 kr. För samma position har i anbudet från Tångaberg angetts ett timpris om 620 kr. Av sam­ manställningen framgår vidare för område 1, position 8, att Tångaberg inte offe­ rerat något timpris. Länsrätten konstaterar att Tångaberg inte synes ha lämnat anbud med avseende på område 1, position 8. Att Dahls Maskincenters anbud beaktats i utvärdering­ en för denna position kan således - oavsett om angivna skall-krav inte upp­ fyllts - inte anses ha medfört skada eller risk för skada för Tångaberg. Vad därefter gäller område 1, position 5, har Tångaberg obemött anfört att Dahls Maskincenters anbud bl.a. saknat narnnuppgifter på förare och referenser avseende uppdrag som utförts av förarna. Utredningen ger inte anledning till ifrågasättande av vad Tångaberg anfört. Vid sådant förhållande finner länsrätten att Varbergs kommun utvärderat Dahls Maskincenters anbud avseende område 1, position 5, i strid med de skall--krav som angetts i avsnitt 3.1.2 i förfrågnings­ underlaget och därmed i strid med 1 kap. 9 § LOU. Förfarandet får anses ha inneburit risk för skada för Tångaberg. Skäl finns därför att förordna om ingri­ pande mot upphandlingen i denna del. Rättelse är därvid en tillräcklig åtgärd. Länsrätten finner således att upphandlingen i den del som avser område 1, posi­ tion 5, inte skall få avslutas innan rättelse gjorts i form av en ny utvärdering, varvid anbudet från Dahls Maskincenter inte skall beaktas. Tångaberg gör vidare gällande att anbudet från LBC Varberg inte innehåller redovisning av att föreningen har tillgång till väghyvel eller förare av sådan maskin samt att Tångaberg därför är det enda företaget som uppfyller krav på Väghyvel-Lastmaskin-Grävmaskin i klassen 21.2417. Tångaberg har i detta sammanhang hänvisat till förfrågningsunderlagets avsnitt 2.3, som i aktuellt avseende gäller område 2 c. Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 Länsrätten konstaterar att position 10, som är aktuell för bl.a. område 2 c, avser hjulgrävare av klass 21.2417. För denna position i sagda område har, förutom att kommunen beslutat ingå ramavtal med LBC Varberg (näst lägsta anbuds­ pris), kommunen också beslutat ingå ramavtal med Egons Gräv & Last AB (lägsta anbudspris). Tångaberg har dock inte riktat några invändningar gentemot anbudet från Egons Gräv & Last AB. För position 16, som avser väghyvel av klass 28.23-28.43 och som är aktuell för bl.a. område 2 c, har emellertid endast LBC Varberg (lägsta anbudspris) och Tångaberg (näst lägsta anbudspris) lämnat anbud, varvid kommunen beslutat ingå ramavtal med båda anbudsgivarna. Med hänsyn till det nu anförda uppfattar länsrätten Tångabergs talan som att dess nu aktuella invändning tar sikte på kommunens beslut för område 2 c, position 16. Tångabergs talan innefattar också invändning mot att kommunen beslutat ingå ramavtal med LBC Varberg avseende dumper trots att föreningens anbud, enligt Tångaberg, inte innehåller redovisning av dumper med angivande av fabrikat, årsmodell och miljöklass. Länsrätten uppfattar bolagets invändning i denna del som att den tar sikte på kommunens beslut för position 14 (dumpers av klass 12.3312), som är aktuell för område 2 d, och för position 15 (dumpers av klass 12.3313), som är aktuell för områdena 2 a, 2 c och 2 d. Såvitt framgår av utredningen har i LBC Varbergs anbud inte redovisats att fö­ reningens befintliga fordonspark omfattar väghyvel enligt ovannämnda position 16 eller dumpers enligt de ovam1ämnda positionerna 14 och 15. Föreningen har likväl lämnat anbud med avseende på dessa positioner och länsrätten noterar att förfrågningsunderlaget inte hindrar bl.a. nyanskaffning av fordon. Såvitt gäller position 15 för områdena 2 a, 2 c och 2 d konstaterar länsrätten vidare att det av serviceförvaltningens yttrande framgår att Tångabergs anbud antagits för ram­ avtal på grund av att bolaget offererat lägsta pris. Till följd härav fim1er länsrät­ ten inte visat att Tångaberg med avseende på den delen av upphandlingen lidit skada eller riskerar att lida skada endast på grund av att även LBC Varbergs anbud, som innebär ett högre pris, har utvärderats och antagits (jfr vad länsrät­ ten anfört ovan beträffande LBC Varbergs talan). Sammantaget finner länsrät- Sida 16 LÄNSRÄTTEN I DOM 2419-08, 2430-08 HALLANDS LÄN 2009-02-19 och 2432-08 ten därför att vad Tångaberg anfö1i gentemot LBC Varbergs anbud och kom­ munens beslut att ingå ramavtal med föreningen inte utgör skäl för ingripande mot upphandlingen. Länsrättens bedömning avseende Per Johanssons Gräv o Schakt AB:s talan PGS:s talan tar sikte på kommunens utvärdering och beslut för område 2 c, po­ sition 9, som avser 11:iulgrävare av klass 21.2416. Bolaget gör gällande att anbu­ det från LBC Varberg, som kommunen beslutat ingå ramavtal med, inte inne­ håller uppgift om att minst en förare har tillgång till hammare, 2003 joule, och inte heller prisuppgift för hammare. För område 2 c har i förfrågningsunderlaget uppställts krav på att minst en föra­ re skall ha tillgång till hammare, 2003 joule. Kravet framgår av såväl avsnitt 1.2.2.3 som avsnitt 2.3. Korrigeringen den 6 oktober 2008 får vidare uppfattas som ett krav på att anbud skall innehålla särskild prisangivelse för hammare. Såvitt framgår av utredningen har LBC Varbergs anbud för position 9 i område 2 c - oavsett huruvida kravet på tillgång till hammare har uppfyllts - inte inne­ hållit någon särskild prisuppgift för hammare. Länsrätten finner vid sådant för­ hållande att Varbergs kommun har beaktat LBC Varbergs anbud i strid med uppställda krav och därmed i strid med 1 kap. 9 § LOU. Förfarandet har med­ fö1i risk för skada för PGS. Skäl finns därför att förordna om ingripande mot upphandlingen i denna del. Rättelse är därvid en tillräcklig åtgärd. Länsrätten finner således att upphandlingen i den del som avser område 2 c, position 9, inte skall få avslutas innan rättelse gjorts i form av en ny utvärdering, varvid anbu­ det från LBC Varberg inte skall beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1). /LB Rådman