LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN KLAGANDE DOM 2009-09-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 15938-09 Rotel 551 Sida 1 (7) Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, 556029-6740 Skeppsbron 1.5 871 30 Härnösand MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN 2009 -09- 1 5 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 31 juli 2009 att upphandlingen avse­ ende uppdragsområde Västernorrland tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dok.Id 452106 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholrn@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 15938-09 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av förberedande utbildning "Starta eget konsult�jänster 09", dm AF-2009/026272. Upphandlingen om­ fattar följande uppdragsområden: Norrbotten, Västernorrland, Dalarna, Västra Götaland, Gävleborgs län, Örebro, Jönköping och Kalmar. Upp­ dragsområdena utgörs av specificerade arbetsmarknadsområden och anbud kunde lämnas för ett eller flera uppdragsområden. Upphandlingen genom­ förs genom ett förenklat förfarande. I tilldelningsbeslut avsänt den 20 juli 2009 beslutade Arbetsförmedlingen att avseende uppdragsområde Västernorrland anta annat anbud än anbudet från Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (bolaget). Bolaget har ansökt om överprövning hos länsrätten. Länsrätten har i beslut den 31 juli 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas avseende uppdragsområde Västernorrland. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen avseende upp­ dragsområde Västernorrland får avslutas först sedan rättelse gjo1is i form av att en ny utvärdering av anbuden ska genomföras varvid bolaget ska bedömas uppfylla kriteriet "konsultkompetens 1 - relevant erfarenhet" utmärkt. Till stöd för sin talan anför bolaget sammanfattningsvis följande. Angåen­ de kriteriet "konsultkompetens 1 - relevant erfarenhet" har det medfört poängavdrag att bolagets presenterade konsulter i första hand är revisorer och att deras erfarenhet av eget företagande skulle vara ringa. Bolagets LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 15938-09 dagliga arbete går ut på att ge praktisk rådgivning och att vara bollplank åt kunderna som i huvudsak är småföretagare. Bolagets samlade erfarenhet av företagande är således mycket stor. Huruvida bolagets konsulter är organi­ serade som egna företagare i nätverk eller om de är anställda i en större organisation kan inte vara av betydelse för kompetensen. Enligt anbudsin­ qjudan efterfrågades konsulter som har erfarenhet och kunskap om att star­ ta och driva företag, företrädesvis av småföretagskaraktär och det var vik­ tigt att konsulterna har praktisk kunskap och erfarenhet av företagande och näringslivet. Den samlade kompetens och erfarenhet som bolagets kvalifi­ cerade revisorer och redovisningskonsulter erhåller i sitt dagliga arbete med uppskattningsvis 50 till 100 kunder per person inom olika branscher före, under och efter företagsstart har inte till fullo beaktats. Av bolagets tjänsteutbud utgörs uppskattningsvis endast 35 procent av revision, resten avser kvalificerad rådgivning till småföretag. Bolagets konsulter har rele­ vant och aktuell erfarenhet av vad det i1mebär att starta och driva eget före­ tag. Det fam1s inget krav på att de presenterade konsulterna ska driva egna företag utan det som efterfrågades var erfarenhet och praktisk kunskap om att starta och driva företag. Bolagets konsulter är både kvinnor och män (vilket efterfrågades särskilt i anbudsinbjudan) och bolaget har mycket god geografisk täckning i länet. Bolaget har blivit felaktigt utvärderat vad gäll­ er kriteriet "konsultkompetens 1 - relevant erfarenhet". Bolaget uppfyller kriterierna i anbudsinbjudan utmärkt inom detta område. 60 poäng är inte ett avdrag som kan motiveras på det sätt som Arbetsförmedlingen meddelat i sitt tilldelningsbeslut. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför sammanfatt­ ningsvis följande. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt vilka krav som ställs beträffande kompetens och personella resurser. Stor vikt läggs vid att konsulterna har praktisk kunskap och erfarenhet av företagande och näringslivet. Utvärderingen av anbud beskiivs i 5.2. Där anges uttryckligen att det är konsultgruppens genomsnittliga kompetens som bedöms i rela- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 15938-09 tion till Arbetsfönnedlingens angivna behov. Bakgrunden till detta är att Arbetsförmedlingen har erfarenhet av att leverantörer med många erbjudna konsulter vid avrop lämnar uppdraget till juniorkonsulter. Arbetsförmed­ lingen har därför valt att bedöma den genomsnittliga istället för den samla­ de kompetensen. Utvärderingen har gjorts enligt förfrågningsunderlaget genom att tillämpa ett tregradigt betygsystem där anbud bedöms utifrån värderingskriterierna. Anbud som uppfyller ett kriterium tillfredsställande får betyget ett, väl får betyg två samt utmärkt får betyg tre. Betyget multi­ pliceras sedan med viktningen. Någon jämförelse mellan anbuden eller system för poängavdrag har alltså inte tillämpats, utan bedömningen grun­ dar sig på den beskrivning som har lämnats i förfrågningsunderlaget om den nödvändiga minimikompetensen (tillfredsställande) samt den önskvär­ da kompetensen utöver denna nivå. "Konsultkompetens l" avser relevant erfarenhet av företagande och näringslivet samt av nu efterfrågat eller mot­ svarande uppdrag. Vid bedömningen av relevant erfarenhet av företagande har särskild vikt lagts vid eget företagande, men hänsyn har även tagits till relevant konsulterfarenhet. I sitt anbud presenterar bolaget allmänt 14 kon­ sulter med varierande kompetens och erfarenhet. Samtliga konsulter har erfarenhet av företagande i form av revisoruppdrag. Erfarenhet av eget företagande är ringa eller redovisas inte. I anbudet redovisar bolaget fram­ förallt konsulternas erfarenhet som anställda revisorer. Av anbudet framgår inte att revisionsarbete enbart utgör 35 procent av �jänsteutbudet. Annan erfarenhet inom näringslivet redovisas inte. Angående erfarenhet av nu efterfrågat eller motsvarande uppdrag har flera av konsulterna stor erfaren­ het av samma eller liknande uppdrag som det efterfrågade. Samtliga kon­ sulter har erfarenhet av i viss mån liknande uppdrag som affärskonsulter. Det är dock oklart hur mycket uppdragen gäller liknande tjänst, till exem­ pel samma målgrupp (arbetslösa). Utifrån av bolaget redovisad erfarenhet har Arbetsfönnedlingen gjort bedörm1ingen att den genomsnittliga kompe­ tensen i konsultgruppen uppfyller kriterierna i anbudsinbjudan väl och an­ budet har därför fått betyg två. Arbetsfö1medlingen vidhåller sin bedöm- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 15938-09 STOCKHOLMS LÄN ning av bolagets anbud. Kriterierna vid utvärderingen framgår tydligt av förfrågningsunderlaget. Utvärderingen har skett i enlighet med dessa krite­ rier och utifrån de uppgifter som angetts i bolagets anbud. Upphandlingen strider inte mot LOU. Bolaget anför i yttrande bl.a. följande. Att Arbetsförmedlingen har negati-­ va erfarenheter av leverantörer med många er�judna konsulter är en sak, men bolagets erfarenhet är att samarbete med Arbetsfönnedlingen har fun­ gerat mycket bra och att man inte haft några liknande synpunkter. Bolaget har inga juniorkonsulter presenterade. Konsultgruppens genomsnittliga kompetens uppfyller kriterierna i förfrågningsunderlaget utmärkt. Den samlade kompetensen blir stön-e genom att bolaget täcker alla branscher, har både kvinnor och män som konsulter samt säkerställer en hög service­ nivå i fom1 av leveranskapacitet och kvalitet. Ärendena kommer nonnalt inte i en jämn ström utan kan komma stötvis. Bolagets konsulter har en genomsnittlig erfarenhet från rådgivning med ca elva ål· och erfarenhet från samma/liknande uppdrag innefattande analys, utvärdering och rådgivning till den aktuella målgruppen (arbetslösa) med ca sex år. Att flertalet av bo-­ lagets konsulter har titeln auktoriserad eller godkänd revisor im1ebär inte att de huvudsakligen arbetar med revision. Bolaget har främst framhållit respektive konsults erfarenhet som rådgivare. Samtliga presenterade kon­ sulter har lång erfarenhet från företagande i form av rådgivare och konsult till nya och befintliga småföretagare. Det framgick inte av förfrågningsun­ derlaget att särskild vikt vid utvärderingen skulle läggas vid eget fö1iagan­ de. Det ska salma betydelse hur konsulten har förvärvat sin kunskap och erfarenhet om företagande. Sida 6 LÄNSRÄTTENI DOM[ 15938-09 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Aktuella bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjo1is. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets avsnitt 5.2 angående utvärdering av erbjuden konsultkompetens, inklusive specialistkompetens, anges bl.a. föUande: "Vid bedömningen (betyg 1-3) kommer hänsyn att tas till konsultens eller konsultgruppens genomsnittliga kompetens i relation till Arbets­ fö1medlingens aktuella behov enligt 5.2. Konsultkompetens i form av 1. Relevant erfarenhet av företagande och näringslivet samt av nu ef- terfrågat eller motsvarande uppdrag 2. Käimedom av lokala småföretagsmarknader 3. Relevant utbildning, t.ex. inom ekonomi och juridik 4. Kvalitet i bedömnings- och uppföljningsrapporterna 5. Tillgång till konsulter med specialkompetens inom efterfrågade branscher och av specifika grupper (betyg 0-3) (viktning 20)" Länsrättens bedönming Länsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av de lda­ gomål som sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktu­ ellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida (viktning 60) (viktning 50) (viktning 40) (viktning 20) LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 15938-09 skada på grund av ati den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. Länsrätiens uppgift är således inte att göra en ny utvärdering. Länsrätien finner att förfrågningsunderlaget får anses vara tillräckligt klart och tydligt utfonnat för ati varje leverantör med utgångspunkt i underlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkunenskraf­ tigt anbud. Vid förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller måste det enligt länsrättens mening fimms eti visst utrymme för den upphandlande enheten att utifrån de uppställda kriterierna göra en självständig bedöm­ ning av kvaliten på anbuden. Detia under förutsätining att kraven på bl.a. icke-diskriminering, likabehandling och transparens uppfylls och ati inga ovidkommande hänsyn tas. Länsrätten fim1er att det inte framkommit några omständigheter som talar för att Arbetsförmedlingen skulle ha åsidosatt dessa principer vid utvärderingen av bolagets anbud. Någon gnmd för läns­ rätien ati utifrån felaktig utvärdering förordna att upphandlingen ska göras om eller rätias finns därför inte. Bolagets ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). ,1 / \_..._ ;1//�- \I !{ l;lJJtr( tfr!J-t-v�:____/_t,5t,1..,, Marie-Louise Diurson chefsrådman Föredragande har varit Terese Danielsson. I /!>c' }, �� :.:�'��':?-/!jr�:. ',i!:)lf::ll,,,1,,;,1 �i;J;;�w- ._.. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till IZammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertdi från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för över. klagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga r­o0 "' www .domstol..se