LÄNSRÄTTEN I BESLUT VÄRMLANDS LÄN 2009-11-19 Mål nr 2364-09 Rotel 2 Sida 1 (3) SÖKANDE fE. Servera R&S Aktiebolag, 556233-2451 112 89 Stockholm Ombud: Stig Hermansson Servera R&S AB 112 89 Stockholm MOTPARTER 1. Arvika kommun 671 81 Arvika 2. Eda kommun Box66 673 22 Charlottenberg 3. Årjängs kommun Box906 672 29 Årjäng SAKEN Offentlig upphandling; .inhibition BESLUT 2009 -11- 2 O Meddelat i Karlstad �3 Dokld 61305 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Länsrätten beslutar att Arvika, Eda och Årjängs kommuners upphandling av livsmedel tills vidare inte får avslutas. Beslutet gäller till dess att läns­ rätten avgör målet slutligt, om det inte dessförinnan ändras av länsrätten eller av överinstans. LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN BESLUT 2009-11-19 Sida 2 2364-09 BAKGRUND OCH YRKANDEN Arvika, Eda och Årjängs kommuner genomför gemensamt en upphandling omfattande kommunernas samtliga behov av livsmedel. Sista dag för att lämna anbud är den 14 december 2009. Servera R&S Aktiebolag (nedan Servera) begär överprövning av upphand­ lingen och yrkar att den ska göras om. Servera yrkar vidare att länsrätten omedelbart ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän länsrätten avgjort målet slutligt. Som skäl för sin inställning anför Servera huvudsak­ ligen följande. - Kommunerna vill i upphandlingen ha tillgång till både leverantörernas inköpspriser och övriga kostnader. Detta är affärshemlig­ heter som kommer att bli offentliga när upphandlingen avslutas. Kommu­ nerna ställer även krav på att leverantörerna ska beräkna en vinst som se­ dan ska kontrolleras varje halvår/helår. Om vinsten överstiger vad som beräknats ska den delas med kommunerna, men leverantörerna svarar själ­ va för eventuell negativ avvikelse. Vidare anger kommunerna att utvärde­ ring ska göras efter det mest ekonomiska anbudet, men anger att de inte kommer att genomföra utvärderingen på ett sätt som påverkas av priserna från anbudsläggarna, utan lägsta påslagsprocent kommer att multipliceras med angivna prisnivåer i bilaga 2. En procentsats kan dock inte vara värd att utvärdera om det inte finn någon gedigen grund att lägga den på. Efter­ som kommunerna inte presenterat någon artikelpresentation går det inte heller att använda de insända listornas sarnmanräknade belopp och dessut­ om är det inte tillåtet enligt LOU att förändra utvärderingskriterierna vid utvärderingstillfället. SKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN BESLUT 2009-11-19 Sida 3 2364-09 eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vad Servera anfört till stöd för sin ansökan talar för att det finns skäl att meddela ett interimistiskt beslut i målet. Det finns för närvarande inte skäl att anta att sådant beslut medför större skada eller olägenhet för kommu­ nerna än skadan för Servera om en överprövning inte kommer till stånd. Länsrätten finner därför att yrkandet om interimistiskt beslut ska bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1B). �f-QV/ Bo Forsberg Föredragande har varit beredningsjuristen Josefin Andersson