FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida1 (3) IFALUN 2012-10-26 Meddelad i Falun 3095-12 5;;;= ·:i��=1:����:=1 Enhet2 S. Hemström, föredragande SÖKANDE C-elec AB,556072-5755 Glykolvägen7 311 32 Falkenberg MOTPART Leksandsbostäder AB Box244 793 25 Leksand SAKEN ,--·-=-==-· �c--�=��--: ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning Dok.Id 69285 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ( Leksandsbostäder AB (i det följande Leksandsbostäder) har genomfört en upphandling avseende "Fasta reservelverk på serviceboenden, Reservel­ verk G1 - G4". Leksandsbostäder beslutade den 25 april 2012 att anta Ols­ sons Elektromekaniska AB som leverantör. Förvaltningsrätten i Falun be­ slutade i dom den 20 juni 2012 (i mål nr 1957-12) att upphandlingen fick avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering skulle göras där anbud från Olssons Elektromekaniska AB inte fick ingå. Därefter beslutade Leksandsbostäder den 4 juli 2012 att avbryta upphand­ lingen. Som skäl för avbrytandebeslutet angavs att upphandlingen annon­ serats felaktigt och i strid med lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU, då den annonserats som förenklad upphandling i enlighet med 15 kap. LOU, trots att beloppet som budgeterats och som sedermera be­ kräftats via anbud ligger över det dubbla tröskelvärdet. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3095-12 Enhet 2 IFALUN BAKGRUND YRKANDEN M.M. C-elec AB (i det följande C-elec) ansöker om överprövning av Leksands­ bostäders beslut att avbryta upphandlingen. Som grund för sin ansökan anför Bolaget att avbrytandebeslutet inte stämmer överens med förvalt­ ningsrättens dom. Leksandsbostäder bestrider bifall till ansökan och uppger i huvudsak föl­ jande. Beslutet att avbryta upphandlingen står inte i strid med domen i mål nr 1957-12. Leksandsbostäder har uppdagat ett formfel och avser att korri­ gera detta genom att avbryta förfarandet och göra rätt genom en ny upp­ handling. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkt 40-41). EU-domstolen har också uttalat att ett beslut att avbryta en ( ( upphandling .inte är förbehållet undantagssituationer eller när det finns tungt vägande skäl (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste emellertid vila på sak­ ligt godtagbara skäl, får inte vara godtyckligt och måste följa de grundläg­ gande bestämmelserna i fördraget Gfr RÅ 2009 ref. 43). Leksandsbostäder har som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen åberopat att upphandlingen annonserats felaktigt och i strid med LOU då den annonserats som förenklad upphandling, trots att beloppet som budge'" terats och som sedermera bekräftats via anbud ligger över det dubbla trös­ kelvärdet. Förvaltningsrätten anser inte att det har framkommit skäl att ifrågasätta dessa uppgifter. Annat har inte framkommit än att förutsättning­ arna för att använda förenklat förfarande inte varit uppfyllda Gfr 15 kap. och 1 kap. 2 § andra stycket LOU). Förvaltningsrätten anser mot den bak­ grunden att Leksandsbostäders beslut att avbryta upphandlingen vilat på sakligt godtagbara skäl. Ansökan om överprövning ska därför avslås. �OÖNf__LAGAR, sebilaga (DV3109/IC LOU) Karin Forslund Johansson rådman Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3095-12 Enhet 2 IFALUN (