FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2015-06-03 Sida 1 (7) Avdelning 2 Enhet 21 SÖKANDE Meddelad i Göteborg SafeTeam AB, 556336-1681 Herkulesgatan 1 417 01 Göteborg · MOTPART Göteborgs Stad Idrotts- och föreningsnämnden Box 114 401 21 Göteborg Ombud: Stadsjurist Ela Skorupska, Stadsledningskontoret, Köpmansgatan 20, 404 82 Göteborg SAKEN 2015 -05- 0 3 KSnr Aktbll Mål nr 2086-15 KONKURRENSVERKET Avd Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 329938 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031- 7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2086-15 I GÖTEBORG BAKGRUND Göteborgs Stad genom Idrotts- och föreningsnämnden (staden) genomför en förnyad konkurrensutsättning av Serviceavtal passeranläggningar IOFF (nr 2983). Enligt tilldelningsmeddelande den 17 februari 2015 har Frölunda El & Tele AB (Frölunda El & Tele) vunnit vid anbudsutvärde­ ringen. Great Security Sverige AB (Great Security) har placerats på andra plats och SafeTeam i Sverige AB (SafeTeam) på tredje plats. YRKANDEN M.M. SafeTeam ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Det vinnande anbudet och anbudet som placerats på andra plats uppfyller inte förfrågningsunderlagets skall-krav. De ska därmed uteslutas från konkur­ rensutsättningen. - I förfrågningsunderlaget står det att upphandlingen gäl­ ler fabrikatet Aptus och att anbudsgivaren ska ha personal som är certifie­ rad för arbete med aktuella fabrikat/system samt att certifikat ska bifogas till anbudet. Ett certifikat kan inte anses vara synonymt med ett intyg, dels eftersom det inte anges i förfrågningsunderlaget, dels eftersom Aptus har en certifieringsprocess som innebär att sju punkter ska uppfyllas. För att bli certifierad av Aptus krävs mer än intyg från genomförd tvådagarskurs i Multiaccess. Enligt information på Aptus hemsida krävs för att bli certifie­ rad och för att få certifikat bl.a. minst en Aptusansvarig person per företag. För företag med filialer eller liknande krävs en Aptusansvarig person per filial. Tillverkaren har även ett regelverk avseende certifiering. Det krävs inte något certifikat för att marknadsföra och sälja Aptus produkter. Staden kan inte i efterhand sänka de krav som ställs i förfrågningsunderlaget på certifierad personal. Staden har krävt att certifikat ska bifogas anbudet och det har SafeTeam som enda anbudsgivare gjort. - Enligt Aptus hemsida den 26 februari 2015 är fem företag i Göteborg certifierade, varav Safe­ Team är ett. I förfrågningsunderlaget finns krav på att bifoga certifikatet Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2086-15 till anbudet, vilket ingen av de andra anbudsgivama har gjort. SafeTeam är således den enda anbudsgivare som uppfyllt samtliga skall-krav och ska därror tilldelas avtalet.- SafeTeam har till sin ansökan bifogat kopior av förfrågningsunderlaget (Administrativa föreskrifter), av anbud från Frölunda El & Tele, av anbud från Great Security, av sitt eget anbud samt av anbudsutvärdering. Staden anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Staden har behandlat samtliga anbudsgivare med iakttagande av lika­ behandlingsprincipen vid utvärderingen. Utvärderingen har genomförts på objektiva grunder och i enlighet med vad som angetts i förfrågnings­ underlaget, varför grund för ingripande mot upphandlingen saknas. Safe­ Team har inte lidit och riskerar inte heller att lida skada. - I förfrågnings­ underlaget anges under rubrikerna Passagesystem och Anbudsprövning att de aktuella systemen är Aptus och Multiaccess. Certifikat är synonymt med intyg. Ändamålet för den förnyade konkurrensutsättningen är akut underhåll och komplettering av passagekontrollanläggningar på IOFFs befintliga anläggningar. Ändamålet avser således inte inköp av produkter. - Till sitt anbud bifogade Frölunda El & Tele intyg från Aptus för en an­ ställds deltagande i Grundkurs Multiaccess 7.3 samt intyg för två andra anställdas deltagande i Grundk:urs Multiaccess. Staden har bedömt att inty­ gen från Aptus rörande deltagande i grund.kurs Multiaccess är tillräckliga för att kraven i de administrativa föreskrifterna ska anses vara uppfyllda och bolaget tilldelades uppdraget då det bolaget vid en samlad bedömning ansågs ha lämnat in det bästa anbudet. - Great Securitys anbud skulle, då de inte bifogade några intyg till sitt anbud, rätteligen ha förkastats och inte beaktats i utvärderingen. SafeTeam skulle därmed rätteligen ha utvärderats till en andra plats. SafeTeam har emellertid inte lidit någon skada eftersom avtal tecknas med endast en leverantör. - Intyg som SafeTeam bifogat an­ budet visar att bolaget är en certifierad partner till Aptus, vilket innebär att SafeTeam har rätt att marknadsföra Aptus produkter. SafeTeam har således I GÖTEBORG Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2086-15 I GÖTEBORG en behörighet från Aptus som är mer långtgående än den kompetens som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Marknadsföring har inte efterfrågats eller satts som krav i förfrågningsunderlaget. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOD). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandfingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om över­ prövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gäl­ lande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka om­ ständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör be­ gränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdom­ stolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte till­ räckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2086-15 sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 2013 ref. 53). Utredningen Av Administrativa föreskrifter for totalentreprenad av den 20 januari 2015 framgår bl.a. följande. ALLMÄN ORIENTERING Idrotts- och föreningsförvaltningen önskar härmed anbud på akut underhåll och komplettering av passagekontrollanläggningar på förvaltningens befint­ liga anläggningar. Passagesystem Passagesystem är av fabrikat Aptus. Passagesystemet styr tillträde till an­ läggningar för personal och kunder. Systemet är sammankopplat med IOFFs Multiaccess samt bokningssystem för styrning av tillträde och tänd­ ning av belysningar på anläggningar som har bokats via IOFFs bokningssy­ stem. Förfrågan omfattar även kompletteringar och ändringar i Multiaccess och vårt bokningssystem • I GÖTEBORG Omfattning Syftet med detta avtal är att tillse att anläggningarna har säkerstä11d funk­ tion med hjälp av återkommande tillsyn. • Leverantören ska vid fel på passersystemanläggningar kunna tillhanda­ hålla service genom akut utryckning. Leverantören ska efter beställning från beställaren utgöra komplette- ringar på befintliga teletekniska installationer Anbudsprövning Prövning av anbudsgivare Anbudsgivare ska ha personal som är certifierad för arbete med aktuella fabrikat/system. Certifikat bifogas anbud. Genomförande Service vid akut utry:ckning Efter lann om fel ska leverantören kunna vara på plats för felavhjälpande. Dokumentation från besök med genomförda åtgärder skickas till beställa­ ren. Kompletterande installationer Leverantören ska efter beställning från beställaren utföra kompletteringar på befintliga installationer. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2086-15 I GÖTEBORG Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprinciperna i LOU är att anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav (s.k. skall-krav) i förfrågningsunderlaget inte ska beak­ tas vid utvärderingen. De skall-krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Förvaltningsrätten noterar först att det i förfrågningsunderlaget anges att "Certifikat bifogas till anbudet". Något krav på att certifikat skall bifogas till anbudet finns således inte. Kravet på att certifikat bifogas till anbudet är således inte ett skall-krav i LOU:s mening. Great Securitys underlåtenhet att bifoga certifikat kan därmed inte medföra att bolaget utesluts från ut­ värderingen. Fråga i målet är således om anbudsgivare uppfyllt skall-kravet i förfråg­ ningsunderlaget om att anbudsgivare skall ha personal som är certifierade för arbete med aktuella fabrikat/system. Förvaltningsrätten konstaterar att i förfrågningsunderlaget efterfrågas certi­ fiering för arbete med aktuella fabrikat/system. De system och fabrikat som anges i aktuellt förfrågningsunderlag är dels Aptus, dels Multiacess och dels IOFFs eget bokningssystem för styrning av tillträde och tändning av belysningar. Några närmare uppgifter, t.ex. vem som ska ha utfärdat certifikatet, giltigheten av certifikat, m.m., om certifieringen lämnas inte i förfrågningsunderlaget. Med certifikat avses enligt Svenska Akademins ordbok (1 :a uppi. 2009) skriftligt intyg om viss uppnådd ställning eller kompetens spec. sådan som ger rätt att utöva viss verksamhet: flygcertifikat; äktenskapscertifikat; ta ~för segelflyg. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2086-15 I GÖTEBORG Förfrågningsunderlaget ställer inte något skall-krav på att innehav av efter­ frågad certifiering på något sätt styrks av anbudsgivaren. Förvaltningsrät­ ten finner därför att upphandlande myndighet med de uppgifter som läm­ nats i ingivet förfrågningsunderlag inte kan utesluta anbudsgivare på den grund att anbudsgivare i anbud inte har redovisat hur de uppfyller skall­ krav om certifiering. SafeTeam anger att bolaget är det enda av anbudsgivarna som uppfyller kravet på certifikat då övriga inte är certifierade av Aptus enligt uppgifter som lämnas på Aptus hemsida den 26 februari 2015, dvs. vid en tidpunkt efter det att anbudstiden löpt ut. Förvaltningsrätten finner att det som bola­ get anfört om certifiering hos Aptus inte visar att vinnande anbud saknat efterfrågade certifikat vid anbudsgivning eller gör det vid avtalsstart. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av vad ovan sagt att SafeTeam inte i sin ansökan åberopat grunder som visar att skäl för ingripande enligt LOU finns. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) .J!f�- SiljaKlint Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Åsa Wallin. SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 ·"I di� Den. somvillövecklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till T