LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN Handläggare: Eimria Edvardsson DOM 2009-06-17 Meddelad i Nyköping Sida 1 (4) r.-,..111w1,I, Mål nr 1412-09 Enhet 1 la Dok.Id 69400 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 SÖKANDE 1 2009 -06- 2 2 Presto Brandsäkerhet AB, 556112-0584 Box 315 641 23 Katrineholm MOTPART Katrineholms kommun 641 80 Katrineholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) D OMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Länsrätten förordnar att det interimistiska beslutet den 18 maj 2009 inte längre ska bestå. Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1412-09 SÖDERMA NL ANDSLÄN BAKGRUND Katrineholms kommun (kommunen) inbjöd leverantörer att lämna anbud avseende ramavtal utrustning och service för brandsläckarutrustning be­ nämnd "Service brandsläckare" (Dnr STN/2008:13-055). Kommunen be­ slutade genom tilldelningsbeslut den 4 maj 2009 att anta anbud från an­ budsgivare nr 2. Länsrätten beslutade den 18 maj 2009 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Presto Brandsäkerhet AB (Presto) ansöker i en till länsrätten den 15 maj 2009 inkommen framställan om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska avbrytas. Till stöd för ansökan anför Presto bl.a. följande. Av underlaget framgår att ett antal organisationer ingår som upphandlande myndigheter däribland Sörmland Vatten och Avfall (SVAAB). Vid en fördjupad granskning av upphandlingsunderlaget kan konstateras att underlaget inte omfattar hela den verksamhet som SVAAB bedriver. SVAAB har verksamhet i Ving­ åkers, Katrineholms och Flens kommuner, men av underlaget saknas större delen av Katrineholms verksamhetsobjekt samt hela Flens och Vingåkers verksamhetsobjekt. Det är Presto:s uppfattning att avsaknaden av större delen av SVAAB:s objekt utgör en väsentlig förändring av de uppgifter som angivits i förfrågningsunderlaget. De saknade objekten är dessutom geografiskt spridda över de olika kommunerna vilket påverkar beräkningen av anbuden. Kommunen tillstyrker Presto:s begäran att länsrätten bör besluta att upp­ handlingen bör göras om och anför bl.a. följande. Upphandlingen påbörja- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 1412-09 des under hösten 2008 och har av olika skäl fördröjts. K.ommunens inhäm­ tande av uppgifter rörande verksamhetsområden som skulle betjänas av service av brandsläckare skedde därför under hösten 2008. SVAAB:s upp­ drag är att betjäna den vatten- och avfallsverksamhet som tidigare har be­ drivits av kommunerna Katrineholm, Vingåker och Flen. Fram till och med årsskiftet 2008 - 2009 hade någon faktisk gemensam verksamhet inte på­ börjats inom SVAAB. I och med att någon gemensam verksamhet inte bedrevs tillsammans med grannkommunerna vid tidpunkten för statistikin­ hämtning, har insamlingen av statistik endast riktats mot reningsverket i Katrineholm. Någon samlad informationsinhämtning rörande verksamhe­ ten i Katrineholms kommun har inte skett. Några kontakter med SVAAB:s verksamheter i Vingåkers och Flens k01mnuner har heller inte förekommit. Kommunen vitsordar med andra ord Presto:s påstående om att stora delar av SVAAB:s verksamhetsobjekt har saknats i förfrågningsunderlaget samt att de saknade objekten dessutom är geografiskt utspridda över de olika kommunerna. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den ska- SÖDERMANLANDSLÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 4 1412-09 da eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara stöiTe än skadan för leverantören. Länsrätten gör följande bedömning. Av utredningen i målet framgår att kommunen vitsordar Presto:s påstående om att stora delar av SVAAB:s verksamhetsobjekt har saknats i förfråg­ ningsunderlaget samt att de saknade objekten dessutom är geografiskt ut­ spridda över de olika kommunerna. Mot bakgrund av vad som har fram­ kommit i målet finner länsrätten att upphandlingen är behäftad med brister av sådan art och omfattning att den enligt 1 kap. 9 § LOU ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha komm.it in till länsrätten inom tre veckpr från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövni.ngstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va�je särskilt bevis. u Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. -'tLJ >•r. B g ""0 0('I www.domstol.se