Dok.Id 347916 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-56] 680 01 E-post: lansrattenistockholm@donue Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-07-10 Sida 1 (16) 12971-08 MOTPART Norrtä�je kommun Box 800 761 28 Nontälje SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Mål nr 12957-08 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Ombud: Advokaten Joakim Laver ochjur.kand. OlofLarsberger Linklaters Advokatbyrå AB Box 7833 103 98 Stockholm AktbP DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphand­ lingarna får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Besqabs anbud förkastas. Länsrättens interimistiska beslut den 19juni 2008 upphör härigenom att gälla. Seniorgården Aktiebolag, 556359-9082 8t"'.'.'.":-�---------a� 8 2008 -07- 1 1 1• LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 12957-08 Norrtälje kommun har genomfört två upphandlingar, Äldreboende Gran­ parken med referensnummer KS 07-1688 och Äldreboende Solbacka med referensnummer KS 07-1687. Tilldelningsbeslut i båda upphandlingarna fattades den 10 juni 2008. Efter yrkande av Seniorgården Aktiebolag (Seniorgården) har länsrätten den 19 juni 2008 beslutat att med stöd av 16 kap. 2 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, förordna att Norrtälje kommun inte får avsluta upphandlingarna innan något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Seniorgården yrkar i första hand att upphandlingarna får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att företaget Besqab Projekt och Fastigheter AB (Besqab) utesluts från fortsatt deltagande i upphandlingarna. I andra hand yrkar Seniorgården att upphandlingarna ska göras om. Norrtälje kommun bestrider bifall till Seniorgårdens ansökan om över­ prövning. Till stöd för sin talan har parterna anfört i huvudsak följande. Bakgrund Seniorgården: Upphandlingarna sker i form av öppna upphandlingar och rör försäljning, exploatering och uthyrning av två fastigheter i äldreboende­ syfte. Av förfrågningsunderlagen framgår att det ekonomiskt mest fördelak-• tiga anbudet kommer att antas utifrån funktionalitet och hyresnivå. Enligt vad som vidare framgår av punkten 3.10 i förfrågningsunderlagen är grund~ LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 12957-08 förutsättningen för området funktionalitet att samtliga ska-krav i Lokalbe­ hovs- och funktionsprogrammet är uppfyllda. Förutom Seniorgården deltog Besqab och fyra ytterligare företag i upphandlingen Granparken och ytterli­ gare fem företag i upphandlingen Solbacka. Anbuden från de övriga fyra respektive fem företagen kvalificerades inte på grund av otillåten reserva­ tion respektive bristande ska-kravsuppfyllelse beträffande krav i Lokalbe­ hovs- och funktionsprogrammet. Norrtä\je kommun beslutade att tilldela kontrakten till Besqab. Breddpå korridorer Seniorgården: Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogramrnet ska korrido­ rer medge in- och utpassage från lägenheterna utan hinder. Vidare ska kor­ ridorerna medge att personer i rullstol kan mötas. Av Besqabs ritningar över tilltänkta byggnader framgår att korridorerna i respektive länkbyggnad har en bredd om 1,6 meter. Måttet 1,6 meter utgör ett minimimått för möte en­ ligt handikappföreskrifterna i Bygg ikapp handikapp som utgör en del av förfrågningsunderlagen. Besqabs anbud innebär dock i denna del att i de fall korridorer är försedda med exempelvis ledstänger, radiatorer och föns­ terbänkar så finns det inte utrymme för möte i rullstol. Därmed uppfyller inte Besqabs anbud aktuellt krav. Norrtälje kommun: Rekommendationerna i Bygg ikapp handikapp är 1,6 meter för möte i korridor med rullstolar, men anger även att 1,5 meter är ett vanligt förekommande mått som ger möjlighet att mötas. Det finns inte hel­ ler något krav på att detta mått inte i något avseende får inskränkas för en enstaka radiator eller dylikt, liksom det även ska noteras att en handledare placerad på 90 centimeters höjd på en vägg inte inskränker på breddmåttet för att möjliggöra ett möte mellan rullstolar. Standardmått för rullstol är mellan 55-56 centimeter i bredd. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 12957-08 STOCKHOLMS LÄN Seniorgården: I Bygg ikapp handikapp anges följande. "Bredden 1,50 m, som är ett vanligt mått för korridorer, ger smala rullstolar möjlighet att mö­ tas." Kravet i Lokalbehovs- och funktionsprogrammet, att korridorerna ska medge att personer i rullstol kan mötas, måste dock granskas utifrån vilka övriga krav på dimensionering som ställts. I Lokalbehovs- och funktions­ programmet anges även att utrymmena ska vara dimensionerade för rullsto•­ lar med vänddiameter 1,5 meter. Som framgår av Bygg ikapp handikapp är de rullstolar som har sådan vänddiameter av typen "eldriven rullstol för begränsad utomhusanvändning" och bredden 1,6 meter anges för möte mel­ lan två rullstolar av denna typ. Med beaktande av dels minimimåttet för ett sådant möte, dels behovet av radiatorer, ledstänger m.m., har anbudsgivama haft att dimensionera korridorerna med en bredd överstigande 1,6 meter. I Bygg ikapp handikapp anges att "radiatorer placeras så att de inte inkräktar på nödvändiga manöverytor för personer i rullstol". I Besqabs förslag in­ kräktar radiatorer på flera ställen i korriderna. Seniorgården: Under rubriken "Entreer och dörrar" finns angivet att "ut­ rymmena skall vara dimensionerade för rullstolar med vänddiameter på 1,5 m". Detta för att medge inpassage och manöverytor genom entren för elekt­ riska utomhusrullstolar, som avses och laddas i det angivna rullstolsförrådet på entreplanet. Detta med avseende på att elektriska utomhusrullstolar ej ska användas inomhus och normalt ej köras i korridorerna. Möten med den­ na typ av rullstolar är med andra ord normalt ej förekommande i övriga delar av byggnader än er1tren, vilka därmed ej heller behöver vara dimen­ sionerade för detta. Vad sedan beträffar radiatorers placering är det inte heller i något fall klarlagt att dessa nödvändigtvis inkräktar på de 1,6 meter som korridorbredden anges till. En enstaka och begränsad inskränkrling av breddmåttet i en korridor ska inte betraktas som ett hinder som omöjliggör ett möte mellan rullstolar. En korridors hela utsträckning ska inte betraktas som en nödvändig manöveryta. Besqabs anbud uppfyller de ställda kraven i förfrågningsunderlaget i dem1a del. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Tvättstuga DOM Sida 5 12957-08 Seniorgården: Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogrammet ska väl sam­ lade boendegrupper ha tillgång till en tvättstuga. Besqabs anbud beträffande Solbacka innebär en tvättstuga för fyra boendegrupper. Dessa boendegrup­ per kan inte anses väl samlade eftersom förslaget innebär att man tvingas passera entrehallen på vägen från tvättstugan till boendegrupperna med de smittorisker detta innebäl". Norrtä\je kommun har självt gjort bedömningen att förslag som endast inkluderar ett utrymme för tvätthantering per plan inte uppfyller aktuellt ska-krav i Lokalbehovs- och funktionprograrnmet. I samband med utvärderingen upprättade kommunen förteckningar över bris­ ter i inkomna anbud. Som framgår av fö1ieckningarna har Norrtälje kom­ mun, beträffande anbudsgivama Omniagruppen, Peab och Råfast bl.a. an­ givit: "Endast ett utrymme för tvätthantering per plan. Enligt funktionspro­ grammet ska det finnas möjlighet att hantera tvätt inom varje boendeenhet". Besqabs anbud beträffande Solbacka uppfyller således inte aktuellt krav. Norrtälje kommun: Vid tvätt av textilier med smittrisk ska i första hand hantering av tvätt ske i den boendes egen tvättmaskin i den enskilda lägen­ hetens hygienrum. Den i Besqabs anbud beskrivna väl samlade boende­ gruppen, dess utforrnning och beskaffenhet, understödjer personalens infek­ tionsförebyggande arbetssätt enligt de vårdhygieniska principerna. Smitto­ risker är ett allmänt problem som måste hanteras i verksamheten och inte ett specifikt problem vid passering av entrehallen. Bedömningen av vad en väl samlad boendegrupp är varierar beroende på om den är samlad i sin plan­ lösning och funktionalitet, eller kan bedömas vara "mer utspridd" i sin plan­ lösning och därigenom icke funktionell. Detta ska därtill bedömas med hän­ syn till de aktuella funktioner som ska samutnyttjas mellan boendegrupper­ na. I de fall där kommunen valt att anmärka på anbuds uppfyllelse av kra­ ven för tvätthanteringen, har dessa �i uppfyllt kraven för funktionalitet för LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 12957-08 alla de berörda boendegrupperna. Vad som kommunen i sammanställningen över ej uppfyllda ska-krav i :funktionsprogram angett som en sammanfat­ tande kommentar, är att varje boendegrupps möjlighet att hantera tvätt ej uppfylls på ett funktionellt sätt, utan har brister som t.ex. kan handla om för långa avstånd, olämplig placering, passage genom annan boendegrupp eller dylikt. I Besqabs anbud finns en väl fungerande samverkan och begränsade avstånd mellan boendegrupperna varför det kan anses utgöra väl samlade boendegrupper som uppfyller de ställda kraven. Besqabs anbud uppfyller därmed de ställda kraven i förfrågningsunderlaget i denna del. Expedition Seniorgården: Under anbudsprocessen hade anbudsgivama möjligheter att ställa frågor till Norrtälje kommun. Bl.a. följande fråga ställdes: "Var ska expedition och sköljrum fimias och placeras?" Norrtälje kommun gav föl­ jande svar: "Varje boendegrupp måste ha egen tillgång till sköljrum och en expedition med minst en arbetsplats inom boendegruppen." Detta krav är inte uppfyllt i Besqabs anbud beträffande Granparken. Norrtälje kommun: Det framgår av Lokalbehovs- och Funktionspro•­ grammet att vissa personalutrymmen kan vara gemensamma under de an­ givna förutsättningarna. I Lokalbehovs- och funktionsprogrammet under rubrik "Boendeplan" anges följande. "Våningsplanen bör vara uppdelade i parvisa eller upp till fyra väl samlade boendegrupper med 8 lägenheter, där varje grupp har sina egna gemensamma utrymmen för måltider och samva­ ro samt erforderliga verksamhetsutrymmen för personalen. Arbetsrum och vissa verksamhetsutrymmen för personalen kan vara gemensamma för des­ sa boendegrupper, men passage ska ej behöva ske genom någon av de en­ skilda boendegrupperna för att nå dessa utrymmen". Vidare anges under rubrik "Personalutrymmen", underrubrik "Expedition", följande. "Skall kunna imymma 2 arbetsplatser samt 5-6 sittplatser." Vad som på den an- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 12957-08 givna frågan besvarats är att v�je boendegrupp ska ha tillgång till skölj samt expedition med minst en arbetsplats för VaJ.:je boendegrupp. Besqab har i sitt aJ1bud på Granparken skapat en lösning där expedition kan delas mellan två väl samlade boendegrupper, vilket av upphaJ1dlaJ1de enhet har ansetts vara en välfungerande lösning. Om formuleringen i kommunens svar blivit otydlig finns möjlighet för anbudsgivare att be om förtydligan­ den under anbudstiden. Vad Seniorgården vill göra gällande innebär att kraven skulle ha skärpts gentemot förfrågningsunderlaget, vilket i så fall borde ha påtalats och ifrågasatts. Seniorgården: Seniorgården gör inte gällande att kraven härvid skulle ha skärpts gentemot förfrågningsunderlagen. Det av Norrtälje kommun givna svaret utgör endast ett fö1iydligande om att expeditionen inte utgör något sådant verksarnhetsutrymme som kaJ1 vara gemensani för flera boendegrup­ per. Norrtä\je kommuns svar var klart och tydligt, varför en ytterligare kompletterande fråga i denna del hade varit överflödig. Norrtälje kommun: Kommunen kan i efterhand tillstå att meningen even­ tuellt kan misstolkas, men den ska därmed inte heller utgöra underlag för uteslutning från utvärderingen. Seniorgården har inte uteslutits från utvär­ deringen på gnmd av detia krav och har därmed inte heller diskriminerats i förhållande till Besqabs. Besqabs anbud uppfyller de ställda kraven i för­ frågningsunderlaget i denna del. Avstånd mellan handikapparkering och huvudentre Seniorgården: Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogran1IDet ska angöring och handikapparkering med två platser kunna ske inom tio meters avstånd från huvudentre. Av en ritning över Besqabs förslag avseende Granparken franigår att avståndet mellan handikapparkeringen och huvudentren är cirka LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 12957-08 15 meter. Besqabs anbud beträffande Granparken uppfyller således inte aktuellt krav. Norrtälje kommun: I denna upphandling av "Blockförhyrning avseende platser för äldre i särskilt boende", som kan jämföras med upphandlingen av en funktionsentreprenad, handlar det i sak om att anbudet utöver de handlingar som i förfrågningsunderlaget anges ska ingå i anbudet, även redovisar att anbudet har alla möjligheter att slutligen uppfylla alla ställda krav, samt att inga reservationer eller villkor ställts mot att uppfylla de krav som förfrågningsunderlaget anger. Det måste i detta perspektiv bedömas huruvida möjligheten att uppfylla ett krav kan ske med eller utan tillkom­ mande kostnader eller på annat sätt medföra ekonomiska konsekvenser. Det måste även ställas i relation hur långtgående påverkan av en ändring skulle bli i projektet. Handikapparkeringen i Besqabs anbud har av kommunen godtagits då det kan bedömas fullt möjligt att utan tillkommande kostnader eller betydande ingrepp kunna omdisponera denna för att tillgodose kravet. Besqabs anbud uppfyller därmed de ställda kraven i förfrågningsunderlaget i denna del. Seniorgården: Det upphandlingsrättsligt relevanta är huruvida en anbuds­ givare vid utvärderingstillfället uppfyller samtliga ska-krav. Norrtälje kommun har inte haft rätt att i efterhand frångå ställda ska-krav. Sådant förfarande strider mot såväl likabehandlingsprincipen som förutsägbarhets­ principen. Medicin- och värdeskåp, ljudabsorberande takyta, halksäker plastmatta i våta uhymmen, sprinklers, handledare i korridorer samtförhöjd tempera­ tur Seniorgården: I punkten 9.2 "Div imedning", återfinns under rubriken "Lägenheter" bl.a. "Medicinskåp och värdeskåp". Detta innebär ett krav på LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 12957-08 att varje lägenhet ska vara utrustad med medicinskåp och värdeskåp. Bes­ qabs anbud inkluderar överhuvudtaget inte några uppgifter om medicinskåp och värdeskåp. Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogrammet ska ljudab­ sorberande takyta utföras i gemensamma utrymmen, tvättstuga och kom­ munikationsutrymmen. I teknikbeskrivningarna i Besqabs anbud, under rubriken "Undertak", anges: "Monteras främst i kon-idorstråk. Lokala för­ sänkningar kan förekomma." Vidare, i punkten 7, "Rumsbeskrivning", an­ ges beträffande samtliga utrymmen: "Tak: Målat". Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogrammet ska i våta utry1m11en läggas halksäker plastmatta. I Besqabs teknikbeskrivningar anges beträffande lägenheternas hygienut­ rymmen och RWC: "Golv: Våtrumsmatta halksäker." Motsvarande skriv­ ning finns dock inte beträffande skö\jrum, tvätt och WC/dusch personal. Enligt Lokalbehovs- och funktionsprogrmmnet ska lägenheter liksom ge­ mensmnma utrymmen ha sprinklers. Besqabs teknikbeskrivningar inklude­ rar överhuvudtaget inte några uppgifter om sprinklers. Enligt Lokalbehovs­ och funktionsprogrammet ska korridorer ha handledare på ena sidm1. Av Besqabs teknikbeskrivningar framgår att Besqabs anbud endast inkluderar handledare beträffande korridorerna i boendeutrymmena men inte beträf-• fande korridorer i andra utrymmen. Enligt Lokalbehovs- och funktionspro­ grammet ska lokalerna ha en förhöjd temperatur som är anpassad för äldre människors behov, minimum 22 grader. Ytterligare förhöjd temperatur i lägenheternas hygienrum ska vara minimum 24 grader. Besqabs teknikbe­ skrivningar inl