FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ SÖKANDE DOM 2011-05-18 Meddelad i Luleå Mål nr 619-11 E D5 Sida 1 (7) - -� KONKURRENSVERKET 20!1 -05- 1 9 Avd Dnr Doss Aktbil - Profilcomponent Sweden AB, 556543-2605 Grafitvägen 4 461 38 Trollhättan Ombud: Advokat Ulf Käll Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg MOTPART Norrbottens läns landsting 971 89 Luleå SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 16113 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-1 lE 2011-05-18 YRKANDENM.M. Nonbottens läns landsting (Landstinget) har genom en öppen upphandling upphandlat "2010 Ambulansfordon typ B Ambsjv". Enligt tilldelningsbe­ sked daterat den 14 mars 2011 har upphandlingen tilldelatsEuro-Lans AB. Profilcomponent Sweden AB (Profilcomponent) var en av tre anbudsgiva­ re. Profilcomponent Sweden AB har ansökt om överprövning och yrkat upp­ handlingen ska rättas på så sätt att bolaget erhåller ytterligare 2 poäng i utvärderingen med avseende på Kvalitativa kriterier. Profilcomponent Profilcornponent har som grund för sitt yrkande anfört i huvudsak följande. Bolaget har inte erhållit korrekt antal poäng i utvärderingen med avseende på det Kvalitativa kriteriet Funktion. Profilcomponent ska rätteligen ha ytterligare en (1) poäng avseende åtkomst till MobiMeds mätutrustning under Funktion, Vårdutrymmet. Att Profilcomponent uppfyller detta krav framgår av information på rad 116 i avsnitt 13.3 "Förvaringsutrymmen, hållare" i Sammanställning av anbudsformulär. Efter att ha fått tillfälle till komplettering av anbudet framgår detta även av en komplettering till an­ budet, bilaga 2.10. Vidare ska Profilcomponent ha ytterligare ha en (1) poäng avseende inredning innehållandes stöt- och ljudupptagande material, också detta under Funktion, Vårdutrymmet. Att Profilcomponent uppfyller detta krav framgår av punkt 2 i bilaga 2.11, Teknisk beskrivning av ambu­ lanskonvertering NLL 2011. Det framgår även av den nämnda komplette­ ringen. Bolaget ska därför tilldelas totalt fem (5) poäng för det Kvalitativa kriteriet Funktion. Detta ger en faktor 3 vid beräkning av påslaget på an­ budspriset. ! LULEÅ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-1 lE 2011-05-18 Profilcomponent har lämnat det lägsta priset i upphandlingen men på grund av att bolaget poängsatts felaktigt så har det offererade priset belastats med ett för högt påslag vilket fått till följd att bolaget fått ett sämre jämförelse­ tal i utvärderingen än vad som borde ha varit fallet. Om Profilcomponent hade poängsatts på rätt sätt skulle Profilcomponent ha fått lägst jämförelse­ tal och därmed vunnit upphandlingen. Profilcomponent har därför lidit skada på grund av Landstingets felaktiga poängsättning. Profilcomponent har i ett senare yttrande ansett att bolaget ska tilldelas ytterligare en poäng under Funktion, Vårdutrymme, för det andra dellaite­ riet under det första bör-havet i punkten 15.1. Bolaget vill framhålla att både Mätutrustning och Flödesmätare är standard i ambulanser och de all­ tid är placerade vid vårdarsätet, åtkomligt med säkerhetsbältet fastspänt på vårdaren. Såsom en aktör insatt i aktuell bransch borde det vara känt för Landstinget. Profilcomponent vidhåller vidare att bolaget uppfyller havet för stöt- och ljudupptagande material och därför ska tilldelas en poäng un­ der det andra bör-havet som avser inredningen. I sammanställningen sak­ nas definition av vad som avses med "Inredningen". Det framgår inte hel­ ler hur stor del av inredningen som ska im1ehålla stöt- och ljudupptagande material. Otydliga definitioner ska tolkas till leverantörens fördel. Av in­ lämnad komplettering framgår även att ambulanserna fyller kravet på stöt­ och ljudupptagande material. Där finns också ett ljudmätningsprotokoll som visar på ambulansernas ljudisolering. Landstinget Landstinget har motsatt sig bifall till ansökan. Enligt Landstingets uppfatt­ ning har utvärderingen av anbuden skett i enlighet med beshivningen i förfrågningsunderlaget. Den gjorda poängsättningen av anbuden är också korrekt. Som stöd för sin inställning anför Landstinget i huvudsak följande. I LULEÅ ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-1 lE I LULEÅ 2011-05-18 Landstinget har i förfrågningsunderlaget ställt ett kvalitativt kriterie - ett så kallat bör-krav - gällande placeringen av hållaren för MobiMeds mätut­ rustning. Uppfyllandet av bör-kravet ger ett poäng. Profilcomponent har inte svarat på om deras ambulanser fyller detta krav. Svarsrutan är helt tom. Landstinget kontaktade därför bolaget för att få ett förtydligande laing var i deras anbud svar på bör-kravet om möjligt fanns. Detta för att säkerställa att Landstinget gjorde en korrekt bedömning eftersom Profil­ components anbud innehöll I I olika dokument med information. Profil­ component skickade då in ytterligare ett antal olika dokument samt flertalet bilder. Vid anbudstillfället fanns inga bilder bilagda. I dokumentationen svarade Profilcomponent att de uppfyllde kravet samt hänvisade dels till en av de bilder som de kompletterat anbudet med och dels till svaret i anbudet gällande ett av de i upphandlingen obligatoriska kraven. Då Landstinget endast begärt uppgift om var i befintligt material som svaret gällande ställt bör-krav fanns, har Landstinget inte beaktat de nya uppgifterna som inläm­ nats eftersom kompletteringen ansågs strida mot likabehandlingsprincipen i LOU. Däremot har Landstinget i utvärderingen beaktat hänvisningen som Profilcomponent gjort i förtydligandet till svaret under 13.3 första punkten i inskickad svarsblankett. Förtydligandet avser det obligatoriska kravet på att ambulansen ska vara utrustad med hållare för mätutrustningen Mobi­ Med M3000 inkl. tangentbord samt att hållarens placering ska hunna ma­ növreras från vårdarplatsen och vara lätt åtkomlig för användning utanför fordonet. Landstinget har där ansett att Profilcomponent uppfyllt detta ob­ ligatoriska krav. Detta kan dock inte likställas med att anbudet per automa­ tik uppfyller de kvalitativa laiterierna (bör-kravet) som används vid utvär­ dering. Bör-kravet gäller huruvida mätutrustningen kan nås från vårdarsto­ len med bältetfastspänt. Av Profilcomponents svar under punkt 13.3 fram­ går inte alls om det är möjligt. Svaret har mot bakgrund av att bör-kravet inte uppfyllts inte medfört några poäng i utvärderingshänseende. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-1 IE 2011-05-18 Landstinget har vidare i förfrågningsunderlaget ställt ett bör-krav gällande huruvida inredningen innehåller stöt och ljudupptagande material, som ger ett poäng vid uppfyllande. Profilcomponent har inte besvarat uppfyllandet av detta bör-krav. Svarsrutan innehåller ingen information. Även här har Profilcomponent kommit in med ett helt nytt svar och hänvisat till en bila­ ga som inte fanns med vid den ursprungliga anbudsinlämningen. Inte hel­ ler dessa uppgifter har inte beaktats vid utvärderingen då det kunde ses som en väsentlig förändring av anbudet och att likställa med att inge ett nytt anbud. Profilcomponents påstående om att de skulle uppfylla bör­ kravet genom sin hänvisning till punkt 2 i den tekniska specifikationen som skickats in vid anbudstillfället har inte ansetts motsvara bör-kravet då det endast är vissa delar av inredningen som motsvarar bör-kravet om stöt­ eller ljudupptagande material. Profilcomponent har därför fått noll poäng gällande materialet på inredningen. Landstinget har i ett senare yttrande ansett att Profilcomponent inte uppfyl­ ler de så kallade bör-kraven varken i avseende på mätutrustning (Mobi­ Meds) eller flödesmätare . Anledningen till att Landstinget konstruerade dessa krav var delvis för att Landstinget inte med säkerhet kunde veta om alla ambulansfordon på marknader kunde uppfylla kraven på nåbarhet med bältet fastspänt. Landstinget har också vidhållit sin inställning till varför Profilcomponent inte tilldelats någon poäng för inredning. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid I LULEÅ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-1 IE 2011-05-18 upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Av 9 kap. 8 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Den upphandlande myndigheten får vidare begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Enligt 16 kap. 5 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning I aktuell upphandling har Landstinget angett att poängbedömningen av anbudets kvalitet avseende funktion ska gå till så att anbudsgivaren ska svara på detta i bilaga 4. Svaren kan poängsättas med max 10 poäng. I detta mål är endast Landstingets poängsättning av bör-kravet avseende vårdutrymmet under punkt 15.1 - som maximalt kan ge totalt 4 poäng - ifrågasatt. Profilcomponent har inte tilldelats någon poäng alls i den delen. I LULEÅ Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 619-llE I LULEÅ 2011-05-18 Av handlingarna i målet framgår att Profilcomponent i bilaga 4 i sitt anbud inte angett något svar alls på de två bör-laav som Landstinget ställt angå­ ende vårdutrymmet. Svarsrutorna är helt tomma. Av inlämnat anbud framgår inte heller i övrigt att Profilcomponent uppfyl­ ler ställda bör-laav för vårdutrymmet för att bolaget ska kunna tilldelas de ytterligare poäng som bolaget gjort gällande i sin begäran om överpröv­ nmg. På grund av risken för särbehandling Gfr Kammarrätten i Stockholm dom i mål nr 3378-08) har Landstinget inte heller handlat fel som inte beaktat nya de uppgifter som Profilcomponent lämnat in efter anbudstidens utgång. Om uppgifterna hade beaktats hade det till och med stått i strid mot LOU. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Profilcomponent inte har visat att Landstinget gjort en felaktig utvärdering av anbuden. Inte heller i övrigt har skäl för ingripande enligt LOU framkommit. Ansökan om över­ prövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C) Förvaltningsrätten erinrar om den så kallade tiodagarsfristen i 16 kap. 10 § LOU. ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR m PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ .... tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppg� sitt namn, adress och telefon­ nummer. OJ p..8 . 900 8� u- 5"' gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. - www.domstol.se