Kinnarps i Uppsala AB, 556624-9826 Ombud: Advokat Thomas Svedberg GŠrde Wesslau AdvokatbyrŒ Box 684 551 19 Jšnkšping MOTPART Uppsala kommun 753 75 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I UPPSALA S…KANDE DOM 2014-08-19 Meddelad i Uppsala MŒl nr 6591-13 Enhet 1 Dok.Id 124764 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besšksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 018-16 73 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 018-16 73 43 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6591-13 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDE Uppsala kommun genomfšr en upphandling avseende gardiner och textila inredningsdetaljer, dnr 2013-030. Den 5 december 2013 underrŠttades an- budsgivarna om tilldelningsbeslut. Kommunen beslutade att anta anbudet frŒn Input Interišr Stockholm AB (Input). Kinnarps i Uppsala AB (bolaget) har ansškt om šverpršvning av upp- handlingen och yrkar att upphandlingen inte fŒr avslutas fšrrŠn rŠttelse skett pŒ sŒ sŠtt att Inputs anbud utesluts ur upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansškan om šverpršvning. GRUNDER M.M. Bolaget anfšr till stšd fšr sin talan att Inputs anbud inte uppfyller samtliga skall-krav i upphandlingen. Inputs anbud uppfyller inte skall-kravet om utstŠllningslokal och inte heller skall-kravet om likvŠrdiga produkter. €ven utvŠrderingen av Inputs anbud har gŒtt felaktigt till. Input har bland annat offererat gardiner utan mšnster nŠr det stŠllts krav pŒ mšnster och Šven offererat gardiner som inte ens Šr i nŠrheten av det som kommunen fšre- skrivit i fšrfrŒgningsunderlaget. NŠr frŒga uppstŒr om ett skall-krav Šr uppfyllt har den upphandlande myn- digheten en skyldighet att nŠrmare granska hur det ligger till. Om det skulle framkomma att ett skall-krav inte Šr uppfyllt Šr den upphandlande myndigheten skyldig att fšrkasta det aktuella anbudet och detta gŠller Šven efter meddelat tilldelningsbeslut. Kommunens resonemang om att Input i sitt anbud har angivit att skall-kraven Šr uppfyllda har dŠrmed inte nŒgon sjŠlvstŠndig betydelse. Vid telefonsamtal till Input med fšrfrŒgan om visningslokal i Uppsala har fšretrŠdare fŒtt beskedet att det inte finns nŒgon sŒdan. Vid kontroll mot 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6591-13 I UPPSALA Inputs egen hemsida framgŒr samma sak; att det inte finns nŒgon visnings- lokal i Uppsala. Dessa faktiska uppgifter ska stŠllas mot Inputs egen be- skrivning i anbudet. Sammantaget har Input enligt vŒr uppfattning inte vi- sat att man faktiskt har en visningslokal som kan ge full poŠng i utvŠrde- ringen. Fšr det fall Inputs anbud skulle ha fšrkastats eller har utvŠrderats pŒ ett felaktigt sŠtt innebŠr tilldelningsbeslutet att bolaget riskerat att lida eller har lidit skada. Bolaget Œberopar tygprover till styrkande av att de produkter Input har of- fererat inte Šr likvŠrdiga med de produkter kommunen haft som utgŒngs- punkt i fšrfrŒgningsunderlaget. Kommunen uppger att bolagets pŒstŒende om att Input saknar utstŠll- ningslokal inte stŠmmer dŒ Input i sitt anbud lŠmnat uppgift om att fšreta- get har sin utstŠllningslokal belŠgen pŒ Portalgatan 34 i Uppsala, dvs. pŒ cirka 1,7 km avstŒnd frŒn centralstationen i Uppsala. UtstŠllningslokalen har besškts av Kinnarps representant. Input uppfyller Šven skall-kravet om likvŠrdiga produkter. Input har pŒ s. 3 i sitt anbud angivit fšljande. Offer- ten accepterar och uppfyller de upptagna kommersiella villkoren i anbuds- fšrfrŒgan och de uppsatta obligatoriska skall-kraven. Vidare har Input i bilaga 9 till sitt anbud preciserat vilka produkter bolaget offererar och ocksŒ angivit att produkterna uppfyller samtliga av kommunen stŠllda krav. Det har inte framkommit nŒgon omstŠndighet som medfšr att kom- munen skulle betvivla dessa uppgifter och nŒgon skyldighet att nŠrmare kontrollera uppgifterna fšreligger inte. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6591-13 I UPPSALA DOMSK€L FrŒga i mŒlet Šr om det finns skŠl fšr ingripande i enlighet med bestŠm- melsen i 16 kap. 6 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, pŒ nŒgon av de grunder som bolaget har anfšrt. Enligt 16 kap. 6 € LOU ska rŠtten besluta om ingripande mot upphandling- en fšr de fall upphandlande myndighet har brutit mot nŒgon av de grund- lŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Bolaget anfšr bland annat att Input i sitt anbud, trots de skall-krav som uppstŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget, inte har offererat nŒgon gardin med mšnster och inte heller likvŠrdiga gardiner. Kommunen bestrider detta pŒstŒende. Enligt likabehandlingsprincipen som fšljer av 1 kap. 9 € LOU ska samtliga anbud vara fšrenliga med bestŠmmelserna i kontraktshandlingarna fšr att garantera en objektiv jŠmfšrelse mellan de anbud som lŠmnats av de olika anbudsgivarna (EU-domstolens avgšrande i mŒl C-243/89, Kommissionen ./. Danmark, (Stora BŠltbron), punkten 37). I fšrfrŒgningsunderlaget punkten 3.1.1. andra stycket anges att fšr att olika produkter ska kunna jŠmfšras Šr det av stor vikt att samtliga anbudsgivare anger produkter med likvŠrdiga fšrutsŠttningar. Kšparen Šger rŠtten att bedšma huruvida offererade produkter anses likvŠrdiga (gŠllande kvalitet pŒ vŠv samt ljus- och tvŠtthŠrdighet) med de i prisbilaga (bilaga 4) efter- frŒgade. Vidare anges i tredje stycket att andra fabrikat Šn nŠmnda i prisbi- lagan accepteras sŒ lŠnge tyget har motsvarande kvalitet gŠllande ljushŠr- dighet och tvŠtthŠrdighet. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6591-13 I UPPSALA FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det i fšrfrŒgningsunderlaget inte angivits nŒgot uttryckligt krav om att anbudsgivarna ska offerera mšnstrade gardi- ner. Input har i sitt anbud angivit att samtliga obligatoriska skall-krav i underlaget accepteras och uppfylls. Kommunen har inte funnit anledning att ifrŒgasŠtta detta. Bolaget kan mot detta inte anses ha visat, varken ge- nom de tygprover som har Œberopats eller pŒ annat sŠtt, att de av Input of- fererade gardinerna inte Šr att anse som likvŠrdiga i frŒga om ljus- och tvŠtthŠrdighet med de som exemplifieras i underlaget. Det saknas dŠrmed skŠl fšr ingripande med anledning av detta pŒstŒende. Vidare anfšr bolaget att Inputs anbud inte uppfyller skall-kravet om vis- ningslokal. Kommunen bestrider Šven detta pŒstŒende och anfšr att uppgift om visningslokal anges i Inputs anbud. I punkten 4.1 i fšrfrŒgningsunderlaget anges ett skall-krav om utstŠllnings- lokal enligt fšljande. Uppgift om pŒ vilken adress anbudsgivarens utstŠll- ningslokal Šr belŠgen samt pŒ vilket avstŒnd i kilometer bilvŠg lokalen Šr belŠgen i fšrhŒllande till Uppsala centralstation. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det pŒ sidan 2 i Inputs anbud anges fšl- jande under rubriken ÓUtstŠllningarÓ. VŒra kontinuerligt uppdaterade ut- stŠllningar stŒr till ert fšrfogande. I vŒr utstŠllning pŒ Portalgatan 34 i Uppsala (ca 1,7 km frŒn Uppsala centralstation) finner ni det bŠsta och mesta gŠllande inredning fšr nŠringsliv, skola och utbildning, vŒrd och omsorg, hotell och restaurang samt švrig offentlig miljš. Genom den adressuppgift som lŠmnats till utstŠllningslokal finner fšrvaltningsrŠtten att Input lŠmnat tillrŠckliga uppgifter fšr att anses uppfylla angivet skall-krav om utstŠllningslokal. NŒgot skŠl fšr ingripande fšreligger inte heller i an- ledning av detta pŒstŒende. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6591-13 I UPPSALA Sammanfattningsvis anser fšrvaltningsrŠtten att det saknas grund fšr ingri- pande med hŠnsyn till nŒgon av de omstŠndigheter som bolaget har gjort gŠllande. Ansškan ska dŠrmed avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1A LOU) Peter Lif rŒdman MŒlet har fšredragits av Kristine Nilsson. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket