FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I UPPSALA 2010-10-18 Meddelat i Västerås SÖKANDE Bro West Bygg AB, 556521-2197 Oxgatan 1 736 30 Kungsör MOTPART Kungsörs Fastighets AB, 556049-6464 Box 15 736 21 Kungsör SAKEN Mål nr 6538-10 E Enhet 2 Sida 1 (5) 20!0 -10- 1 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU BESLUT Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning. Dok.Id 16014 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 018-16 7.3 00 021-13 20 25 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA BESLUT Sida 2 6538-10 2010-10-18 BAKGRUND, YRKANDENMM Kungsörs Fastighets AB (KFAB) har genomfört upphandling av "om­ byggnad av flerfamiljshus Turisten 5 i Kungsör". KFAB har den 15 sep­ tember 2015 tecknat kontrakt med J.Elfs Snickeri och Byggnation AB. Bro West Bygg AB (nedan bolaget) har i ansökan, som inkom till förvalt­ ningsrätten den 24 september 2010, begäii överprövning av upphandling­ en" Turisten 5 Kungsör ". Bolaget anför bl.a. följande. I upphandlingen, som påbörjades i början av juli 2010, har bolaget lämnat anbud. Såvitt bo­ laget känner till var deras anbud lägsta pris. Den 19 augusti 2010 meddela­ de KFAB att upphandlingen avbrutits då inkomna anbud inte uppfyllde skall-kraven i ett flertal avseenden, samtidigt bad KFAB att få återkomma med ny förfrågan om intresset av att lämna nytt anbud i en direktupphand­ ling. Bolaget kallades till möte med KFAB och vidhöll sitt tidigare lämna­ de anbud. I brev daterat den 13 september 2010, som bolaget erhöll den 16 september 2010, meddelade KFAB att annan anbudsgivare tilldelats entre­ prenaden. SKÄL FÖR BESLUTET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har ändrats bl.a. genom SFS 2010:571 med ikraftträdande den 15 juli 2010. Bl.a. har en avtalsspärr in­ förts som innebär att det är förbjudet för en upphandlande myndighet att ingå avtal direkt efter ett tilldelningsbeslut. Avtalsspärren gäller i minst tio dagar. I vissa situationer börjar ingen avtalsspän att gälla, bl.a. vid direkt­ upphandlingar och vid avrop från ramavtal. Enligt 16 kap 4 § får rätten i fall då avtalsspärr inte gäller besluta att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal innan något annat har be­ stämts. Enligt övergångsbestämmelserna gäller äldre bestämmelser för upphand­ lingar som påbörjats före ilaaftträdandet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 6538-10 I UPPSALA 2010-10-18 Utredningen i målet. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. I bö1:jan av juli 2010, irman ändringarna i LOU trätt i kraft, aimonserade KFAB sin upphandling gäl­ lande ombyggnad av kvaiieret Turisten 5 på offentlig annonseringsplats. Vid anbudstidens utgång hade två anbud kommit in, dels från J.Elfs Snick­ eri och Byggnation AB och dels från Bro West Bygg AB. Den 19 augusti 2.010 meddelade KF. AB anbudsgivarna att upphandlingen avbrutits då de inkomna anbuden inte uppfyllde ställda skallkrav i ett flertal avseenden. KFAB inbjöd istället de båda anbudsgivarna att delta i en direktupphand­ ling. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. KFAB har upphandlat ombyggnad av kvarteret "Turisten 5 Kungsör". För de1ma upphandling understigande tröskelvärdet för byggentreprenader (tröskelvärdet 4 845 000 euro enligt SFS 2010:53) är 15 kap och 16 kap i LOU tillämpliga. En upphandling enligt 15 kapitlet, som i förevarande fall, ska göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Direktupp­ hai1dling får dock användas om kontraktets värde är lågt eller om det finns synnerliga skäl. Regeringsrätten har i mål, RÅ 2009 ref 69, angett att huvudprincipen i mål om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling är att paii som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klaii sätt anger vilka omstän­ digheter ha11 grundar sin talan på. I dessa mål föreligger därför inte samma utredningsskyldighet för förvaltningsrätten som i typiska förvaltningsmål. Bolaget som ansökt om öveq>rövning har, trots begäran därom, inte närma­ re preciserat vad ansökan omfattar, om det är den avbrutna upphandlingen och/eller direktupphandlingen, eller vilka omständigheter som bolaget grundar sin talan på. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 6538-10 I UPPSALA 2010-10-18 I målet är först fråga om det förelåg godtagbara skäl för KFAB att avbryta den upphandling av "Turisten 5 Kungsör", som annonserades ut i början av juli 2010. Det är ostridigt att upphandlingen avbröts på grund av att in­ komna anbud inte uppfyllde de s.k. skall-kraven. Förvaltningsrätten fim1er mot bakgrund härav att KFAB:s beslut var motiverat av sakliga skäl. KFAB har därefter i slutet av augusti 2010 beslutat att övergå till direkt­ upphandling av aktuell byggentreprenad. En upphandling är enligt förarbe­ tena (prop 2009/10:180, sid 374) påbörjad vid den tidpunkt då upphand­ lande enheten beslutat om vilket upphandlingsförfarande som skall tilläm­ pas. För denna upphandling är således bestämmelserna i LOU i dess lydel­ se efter den 15 juli 2010 tillämpliga. Liksom enligt äldre bestämmelser får förfarandet med direktupphandling användas om det som i förevarande fall inte lämnats några lämpliga anbud vid ett öppet förfarande och de ursprungliga villkoren för kontraktet inte ändrats väsentligt. Förvaltningsrätten finner med hänsyn till vad som fram­ kommit i målet att KFAB:s beslut att direktupphandla därmed inte är i strid med gällande bestämmelser i LOU. Bolaget har enligt handlingarna i målet lämnat ett lägre anbud än den leve­ rantör som erhållit kontraktet. Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada i en framställan till allmän förvaltningsdomstol ansöka om överprövning. En överprövning av en upp­ handling får emellertid enligt 16 kap 13 § inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Genom att KFAB den 15 september 2010 slutit avtal med annan leverantör och mot bakgrund av vad som ovan anförts har rätten till talan hos förvalt­ ningsrätten förfallit. Vad bolaget anfört föranleder ingen annan bedömning. Målet ska därför avskrivas från vidare handläggning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA BESLUT Sida 5 6538-10 2010-10-18 HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 a) 'I' //;t1D� r:il ;: .,1 i>t bvvv;:, -WrftV 1 1? j J (' r Ksistina Jaros Åberg rådman Målet är handlagt av Margareta Norenius. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTlllSTÅND Bilaga Den som vill överklaga fö1valtningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, an.led­ ning förekommer till ändi-ing i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnumtner. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överldagas med uppgift om fö1valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrät­ ten framgår av beslutet. Om ldaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurnrner. www.domstol.se 2.