FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Städab UppsalaAB Box855 751 08 Upp MOTPART DOM 2011-05-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 7013-11 Enhet17 - 2011 -05- 1 8 Doss Aktbil Sida1(5) Danderyds kommun, kommunledningskontoret Djursholms slott Box66 182 05 pjursholm SAKEN Avd Dnr Ansökan om överprövningenligt lagen(2007:1091) om offentlig upphand­ ling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Städab i UppsalaAB:s ansökan om ingripande enligtLOU. DokJd 129496 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7013-11 Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Danderyds kommun har genoμ1fört en upphandling b enämnd "Städtjäns­ ter" med b eteckningenTN 2010/ 0319 avseende regelmässig lokalvård, golvvård samt fönsterputs av flera ob jekt inomDanderyds kommun. Upp­ handlingen genomfördes som ett öppet förfarande med antagandevillkor enligt principen om det mest ekonomiskt fördelaktiga anb udet. Av tilldelningsb eslut den24 mars2011 framgår attDanderyds kommun inte antagitStädab i UppsalaAB:s anb ud i upphandlingen. Städab i UppsalaAB(b olaget) anför attDanderyds kornmun har genomfört upphandlingen i strid medLOU genom att inte utvärdera b olagets anb ud av det skälet att b olaget inte synat de aktuella städob jekten. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att syn av lokalerna är ett skallkrav. Vid muntlig kontakt med den upphandlande myndigheten har det kommit fram att det var av väsentlig vikt att b esökaDjursholms slott på grund av kom­ plexiteten i fönsterputs, dock inte att det var ett skallkrav. Bolaget har där­ för b esökt slottet och upprättat en intern ritning innan anb udet lämnades in. I förfrågningsunderlaget underrub riken "SFO Allmänt" finns ett antal krav angivna och det framgår klart att anb udsgivaren ges möjlighet att acceptera kraven eller inte. Bolaget har accepterat alla krav under rub riken. Hälften avanb udsgivarna har diskvalificerats på samma grund som b olaget angå­ ende syn av lokalerna. Danderyds kommun har handlat i strid medLOU genom att utesluta b olagets anb ud. Danderyds kornmun b estrider b ifall till ansökan och yrkar, för det fall domstolen b ifaller b olagets ansökan, i första hand att upphandlingen ska rättas och i andra har1d att den ska göras om. Kommunen har genomfört upphandlingen iöverensstämmelse medLOU och deEG-rättsliga princi­ perna för offentlig upphandling. Bolaget har varken lidit skada eller kunnat I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7013-11 Allmänna avdelningen komma att lida skada. I förfrågningsunderlaget framgår under punkten SF0.4 "Synföreanbudsgivning"fö\jande: "För att försäkra sig omförutsättningarnaför anb udet skall anb udsgivar en, genom b esök på platsen, före anb udets avlämnande skaffa sig fackmässig kännedom om de lokala förhållandena för ob jekten och som kan ha b ety­ delse för anbudet". Det framgår tydligt att syn av lokalerna är ett skallkrav. Av anb udsformu­ läret framgår dessutom gällande fönsterputs, att särskild syn krävs för Djursholms slott. Kommunen har under anb udstiden fört anteckningar rö­ rande vilka leverantörer som b esökt städo�jekten. Det finns ingen anteck­ ning om att syn hargjorts av b olaget, varken påDjursholms slott, iMörb y centrum eller på övriga städo�jekt. Även om b olaget hargjort syn på slot­ tet är det inte tillräckligt eftersom skallkr avet gäller syn på alla ob jekten. DOMSKÄL I målet aktuella bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter b ehandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § stadgas att om den upphandlande myndigheten har b rutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan b estämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten b esluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse hargjorts. Grund för att ingripa mot en upphandling kan föreligga om det visas att den upphandlade myndigheten inom ramen för upphandlingen åsidosatt eller b rutit mot de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna om li- I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7013-11 Allmänna avdelningen kabehandling, icke-diskriminering, transparens, ömsesidigterkännandeoch proportionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Det framgår avförfrågningsunderlaget att anb udens giltighetstid nu löpt ut. Förvaltningsrätten tar därfö r först ställning till om en prövning i sak ska göras. Förvaltningsrätten konstaterar att praxis inte generellt talarför att den omständigheten att anb udens giltighetstid löpt ut inneb är att en ansö­ kan om överprövning inte ska prövas i sak(se b l. a. RÅ 2008 not26 ) . Kammarrätten iJönköping har i ett b eslut den26 augusti2010 om återför­ visning(målnr942-10), därförvaltningsrättenbeslutatattavskrivaettmål på grund av att giltighetstiden för de lämnade anb uden löpt ut, uttalat b l. a. fö\jande. EnligtKonkurrensverkets yttrande föreligger inte grund för att avskriva ett yrkande om överprövning enbart på den grunden att anb udens giltighetstid löpt ut. Att giltighetstiden löpt ut hlndrar inte att pröva ansö­ kan om överprövning i sak. Man påpekade också att det enligtLOU endast finns två sätt på vilka en upphandling kan avslutas; antingen genom teck­ nande av kontrakt eller genom b eslut att avb ryta upphandlingen. Förvalt­ ningsrätten finner att det förhållandet att giltighetstiden för anb uden har löpt ut inte medför att b egäran om överprövning inte kan prövas i sak. Förvaltningsrätten övergår till prövning av omDanderyds kommun i den aktuella upphandlingen handlat i strid medLOU eller de gemenskapsrätts­ liga principerna och om b olaget på grund av det har eller kan komma att lida skada. Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutseb arhet, transparens och likab ehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anb udsgivare ges insikt i hur b edömningen av deras anb ud kommer göras. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andra kriterier än de somfunnits i underlaget och har därför en I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7013 -11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen skyldighet att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anb ud inte uppfyller ett eller flera s. k. skallkrav. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som b är uppLOU ochEU- rätten inte åsidosätts(ifrRÅ 2002 ref. 50) . I förfrågningsunderlaget anges under rub riken "Prövning av anb ud" ( punkten UF 3 . 52 a) att en förutsättning för en prövning av anb uden ska ske b l. a. är att ob ligatoriska skallkrav har uppfyllts. Att utföra syn på städob jekten föreanb udsgivning anges som ett skallkrav(SF0 .4 ) . Det har av utredningeni målet framkommit att b olaget inte företagit sådan syn på samtliga aktuella städob jekt. Aktuellt skallkrav kan enligt förvaltningsrätten inte anses vara otydligt formulerat eller annars strida mot reglerna iLOU. Vad b olaget anfört ger därför inte stöd för att den aktuella upphandlingen ska ha skett i strid med reglerna iLOU eller att de för upphandling grund­ läggandeEU-rättsliga principerna åsidosatts på sådant sätt att b olaget lidit eller har kunnat komma lida skada. Förutsättningar för ingripande från domstolens sida föreligger därmed inte och b olagets ansökan ska lämnas utan b ifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se b ilaga(DV 3109/lALOU) cUt7_) MariaEkOld�jö Rådman Föredragande har varitJohannaSegerheim. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den so:tn vill överkhga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till förvaitningsrätten. Överklagandet ska ha ko:tn:tnit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas e:tnellertdi från den dag beslutet :meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bmmattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten ko:tn:tnit eller det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till ka.mmarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl so:tn klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka. med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall .far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnings rätten. DV 3109/lA LOU